Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Profesorul facilitator
Sâmbătă, 08 Decembrie 2012 00:00

PROFESORUL FACILITATOR

 

Profesor Benga Adriana-Elena

Colegiul Tehnic ,,Azur” Timişoara

 

Calitatea şi eficienţa educaţiei şi învăţământului sunt dependente de competenţa profesorului şi de pregătirea lui profesională. Cercetătorii în domeniul ştiinţelor educaţiei au introdus un nou concept asociat profesiei de dascăl, acela de profesor facilitator.

Acest articol îşi propune să găsească răspunsuri la întrebarea: ,,Cum să fii cu adevărat un profesor mai bun, mai eficient pentru elevii tăi?’’

Cuvinte cheie: facilitator educaţional, profesor facilitator, educator facilitator.

 

Am avut ocazia de a participa la un curs de perfecţionare organizat de UNIVERSITATEA DE VEST TIMIŞOARA, curs a cărui denumire mi-a stârnit interesul încă de la început: ,,Facilitare profesională pentru calitatea instruirii eficiente”- curs POSDRU ID 31271. Acest curs a cuprins 4 module de studiu:

1.      Dezvoltarea personală în carieră

2.      Formarea competenţelor IT

3.      Management şcolar

4.      Metode interactive de cunoaştere

Deşi durata cursului a fost destul de lungă (cursul a început în iunie 2011 şi s-a finalizat în mai 2012),

calitatea informaţiilor , modalitatea de transmitere şi noutăţile aduse au fost deosebite. Pe tot parcursul desfăşurarii cursului a planat întrebarea: ,, Este procesul de învăţământ din Sistemul de învăţământ românesc unul facilitator, de facilitare?’’. Acest curs mi-a furnizat informaţii cu privire la competenţele de care trebuie să dispună şi ce roluri îşi asumă profesorii care doresc să îmbrăţişeze principiile facilitării profesionale.

În primul rând este necesară clarificarea unor concepte apărute recent în literatura de specialitate:

·         facilitare educaţională

·         facilitator educaţional

·         profesor facilitator

·         educator facilitator

Facilitarea educaţională este un proces dinamic şi complex, în cadrul căruia colaborează şi coexistă cei doi parteneri educaţionali (educatorul facilitator şi educabilul) în vederea atingerii de către educabil a unor finalităţi educaţionale, la un nivel înalt de performanţă (cognitivă, psihomotorie, afectivă), prin iniţierea şi realizarea unor activităţi specifice şi asumarea responsabilităţii educabilului asupra propriei formări,

într-un context educaţional clădit pe principii şi valori umaniste.

Pornind de la definiţia facilitării educaţionale, se poate defini următorul termen- acela de facilitator educaţional. Facilitatorul educaţional este persoana care face posibil accesul la cunoaştere şi la rezultatele ei. Acesta este profesorul facilitator şi educatorul facilitator. Deşi cei doi termeni par a fi identici, literatura de specialitate face distincţie între aceştia; profesorul facilitator îşi desfăşoară activitatea în educaţia formală, în timp ce educatorul facilitator în educaţia nonformală.

Facilitarea în educaţie determină o redefinire a procesului de învăţare: principala responsabilitate pentru atingerea obiectivelor fiind a educabilului, cu suportul îndeaproape al educatorului. În contextul unui proces de învăţământ facilitator dascălului îi revine sarcina de a sprijini elevul să avanseze, conducând procesul educaţional spre centrarea pe educabil. Educatorul facilitator este mai deschis spre a-i asculta pe educabili şi a cunoaşte sentimentele lor, acordând o atenţie deosebită atât relaţiei cu aceştia, cât şi conţinuturilor predate, este mai puţin axat pe propriile cunoştinte şi credinţe decât alţi profesori, acordând aceeaşi atenţie relaţiei cu educabilii, cât şi conţinuturilor predate.

Ce calităţi, roluri şi competenţe trebuie să aibă profesorul facilitator? Conform modelului de facilitator propus de J. Wittmer şi R. Myrick, profesorul facilitator prezintă şase caracteristici principale:

1.      Atent: alocă timp efectiv pentru elevi, observă expresii faciale, caută sensuri şi sentimente în spatele cuvintelor;

2.      Genuin: se manifestă ca fiind onest în relaţiile interpersonale, cu îngrijorare reală pentru elev;

3.      Înţelegător: ţine cont de specificul cultural al fiecarui elev, percepe şi răspunde sentimentelor elevilor;

4.      Respectuos: consideră că fiecare elev este unic, cu atitudine pozitivă faţă de elev, chiar dacă acesta nu se comportă corespunzător;

5.      Cunoscător: selectează atent conţinutul de predare, utilizând o varietate de strategii de predare;

6.      Comunicativ: capabil să transmită idei şi sentimente, să descifreze sensul din spatele cuvintelor; posedă deprinderi de relaţionare interpersonală.

După P.Young (1996), rolurile care profesorul facilitator şi le asumă pe parcursul procesului educaţional sunt:

a.       Rolul de educator - predă prin exemple, prin prezentarea unor informaţii relevante şi pline de sens.

b.      Rolul de ghid - oferă sfaturi generale, dar şi particulare, sprijinind procesul de autocunoaştere şi de responsabilizare personală a educabilului.

c.       Rolul de leader - este un model de partener în echipă, promovează un mediu propice muncii în echipă.

d.      Rolul de manager - fiind capabil de a organiza situaţii de facilitare, de a gestiona probleme şi conflicte posibile.

e.       Rolul de coleg - relaţionează permanent cu alţi facilitatori, în scopul optimizării procesului de predare.

Calităţile şi caracteristicile personale ale profesorului facilitator trebuie dublate de următoarele competenţe (Iucu, R., Manolescu, M., 2004):

·         Ştiinţifică - dobândirea şi utilizarea unor cunoştinţe ştiinţifice în domeniu;

·         Psihosocială - optimizarea relaţiilor interumane în cadrul procesului de predare;

·         Managerială - gestionarea situaţiilor de predare-învăţare-evaluare;

·         Psihopedagogică - cunoaşterea psihologică a elevului şi adaptarea strategiei de predare la specificul acestuia.

A fi profesor facilitator constituie o provocare, facilitarea fiind o muncă provocatoare care determină o serie de emoţii, implică anumite valori şi modalităţi aparte de a trata oamenii.

 

Bibliografie:

1.      Domilescu G., Harkai M., Ilie M., Petrescu M., Ţîru C. M. - Profesorul facilitator-ghid metodologic şi cadre teoretice, Editura Eikon, Timişoara, 2012.

2.      Niculescu M. - Facilitarea dezvoltării competenţelor profesionale prin formare continuă - ghid de bună practică, Editura Eikon, Timişoara, 2012.

3.      Iucu, R., Manolescu, M. - Elemente de pedagogie, Editura Credis, Bucureşti, 2004.

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Temele de acasa piedica sau sprijin in a…

TEMELE DE ACASĂ – PIEDICĂ SAU SPRIJIN ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Prof. ȋnv. primar Andrei Alexandra, Şcoala Gimnazială Nr. 1 Corbeni Rezumat: Pornind de la...

Read more

Amprenta alternativelor educationale asu…

AMPRENTA ALTERNATIVELOR EDUCAŢIONALE ASUPRA ELEVULUI Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Vorniceni, jud. Botoşani     Moto:’’Daţi-mi un peşte şi voi mânca azi, învăţaţi-mă să pescuiesc şi voi avea ce mânca...

Read more

Abordarea SciFiEd

Partea I Abordarea SciFiEd   Sumar executiv al Raportului Transnaţional de cercetare şi Rezumat al abordărilor şi metodelor sugerate   Raportul prezintă rezultatele cercetării de birou (de desk) - un sondaj bibliografic în cadrul fiecărei...

Read more

Biserica Sfantul Nicolae Dorohoi judetul…

BISERICA ,,SFÂNTUL NICOLAE’’ DORHOI, JUDEŢUL BOTOŞANI   Profesor Adrian Şulic Grup Şcolar ,,Regina Maria’’, Dorohoi, Botoşani     Prima mențiune documentară a oraşului Dorohoi datează din 6 octombrie 1407. Când boierii moldoveni reînnoiesc în oraşul Liov...

Read more

Glanda pineala si al treilea ochi Secret…

GLANDA PINEALĂ ȘI ’’AL TREILEA OCHI’’. SECRETE ALE OMENIRII Prof. Arjoca Mihaela Maria Colegiul tehnic ‘’Ion Mincu” Timișoara Rezumat: Glanda pineală reprezintă încă o necunoscută pentru...

Read more

Eseul scolar între intentie si realizare

ESEUL ŞCOLAR ÎNTRE INTENŢIE ŞI REALIZARE   Prof. Cristina Lorincz Colegiul Tehnic Iosif Şilimon, Braşov     Articolul de faţă are în centru problematica eseului şi după un scurt istoric aduce în prim plan confuziile care...

Read more

Apprendre par le biais des jeux

APPRENDRE PAR LE BIAIS DES JEUX   Profesor limba francezã Negraia Marta Cristiana, Şcoala nr. 12 ’’Miron Costin’’ Galaţi   La compétence de communication orale peut se développer par l’intermède du jeu qui exige s’adapter...

Read more

Planificare model pentru limba latina in…

Planificare model pentru limba latina invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more