Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Procesul de invatamant si sistemul de invatamant
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Decembrie 2014 19:17

PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT ŞI SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT

 

Înv. Dobraniş Gabriela,

Şcoala Gimnazială Ungureni, Bacău

 

Procesul de învăţământ este considerat cea mai înaltă formă de organizare şi desfăşurare a educaţiei, determinate de prezenţa educatorului ca persoană investită de societate şi pregătită în mod special pentru conducerea acestuia. Acesta se desfăşoară în cadrul diverselor unităţi ale sistemului de învăţământ având particularităţi specifice de la o unitate instituţională la alta, punându-şi astfel amprenta asupra funcţionalităţii procesului de învăţământ.

Procesul de învăţământ reprezintă deci exercitarea funcţiilor esenţiale - predare, învăţare şi evaluare - concretizate în strategii, metode, procedee, forme de organizare a elevilor.

 

Cuvinte cheie: educaţie, educator, predare, învăţare, evaluare, strategii, metode, procedee.

 

Procesul de învăţământ este un ansamblu de acţiuni exercitate în mod conştient şi sistematic de către educatori asupra educaţilor într-un cadru instituţional organizat, în vederea formării personalităţii acestora în concordanţă cu cerinţele idealului educaţional.

Această definiţie are un caracter general şi abstract. Concretizând principalele ei elemente, putem vorbi de procesul de învăţământ din grădiniţă, din şcoală şi din universitate … Indiferent, însă, de aceste ipostaze, procesul de învăţământ este considerat cea mai înaltă formă de organizare şi desfăşurare a educaţiei, determinate de prezenţa educatorului ca persoană investită de societate şi pregătită în mod special pentru conducerea acestui proces.

Conţinutul pedagogic al procesului de învăţământ rezultă tocmai din organizarea şi desfăşurarea sa ca urmare a unei succesiuni de fapte, fenomene şi transformări, toate având un substrat şi o fundamentare psihopedagogică, urmărind, în cele din urmă, imprimarea unei direcţii ascendente în dezvoltarea personalităţii umane. Între acţiune, ca proprietate internă a procesului de învăţământ, şi produsul sau, formarea personalităţii, se stabileşte o relaţie de concordanţă, impusă de folosirea şi aplicarea unor norme şi legităţi psihopedagogice. Cel care se ocupă cu cunoaşterea acestor norme şi legităţi, asigurând în acelaşi timp materializarea lor, este educatorul. Prin aceasta se exprimă rolul său conducător în procesul de învăţământ. Cunoscând şi înţelegând imperativele idealului educaţional şi obiectivele acţiunii educative, precum şi legităţile procesului de învăţământ, el realizează conducerea adecvată a acestui proces.

Cunoaşterea se exprimă, pe de o parte, prin concretizarea cerinţelor sociale prezente şi de perspectivă în acţiunea pedagogică, iar pe de altă parte prin organizarea acestei acţiuni în conformitate cu logica sa pedagogică. Se realizează în acest fel optimizarea procesului de învăţământ, condiţie  sine qua non a existenţei sale.

Pentru prevenirea unor confuzii vom încerca să delimităm cele două noţiuni.

Prima dintre ele, procesul de învăţământ, se referă la realizarea propriu-zisă a educaţiei, la aspectele psihopedagogice pe care le incumbă predarea şi asilimilarea cunoştinţelor. Procesul de învăţământ se desfăşoară în cadrul diverselor unităţi ale sistemului de învăţământ având particularităţi specifice de la o unitate instituţională la alta, punându-şi astfel amprenta asupra funcţionalităţii procesului de învăţământ.

Procesul de învăţământ reprezintă deci exercitarea funcţiilor esenţiale- predare, învăţare şi evaluare - concretizate în strategii, metode, procedee, forme de organizare a elevilor.

Produsul vizează rezultatele oferite de şcoală societăţii: promoţiile de absolvenţi, “ieşirile” sau “fluxul de ieşiri” din sistem.

În raport cu procesul de învăţământ, celelalte componente sunt considerate drept factori, condiţii, cauze ce favorizează activităţile de predare - învăţare - evaluare, influenţându-le calitatea şi efectele. 

Cealaltă noţiune, sistemul de învăţământ, se referă la organizarea instituţională ca un subsistem instituţional în sistemul global al societăţii. El este considerat şi integrat în structura generală a societăţii, având multiple interrelaţii cu aceasta.

Ca organism instituţional, învăţământul nu poate fi considerat ca având doar o structură  internă, rezultat al interacţiunilor dintre componenetele sale, el este supus, în acelaşi timp ca unitate a unor instituţii exterioare. Sistemul de învăţământ ne apare astfel ca unitate a unor instituţii ce funcţionează independent şi în interacţiune urmărind realizarea unor obiective educative.

 

Interdependenţa dintre procesul de învăţământ şi sistemul de învăţământ se concretizează  în “fluxul de ieşire” comun pentru ambele şi exprimat în nivelul de instrucţie şi educaţie al celor supuşi acestui proces.

 

BIBLIOGRAFIE:

           1. Cucoş C., Pedagogie, Editura Polirom, 1996

           2. Nicola I., Procesul de învăţământ în Tratat de pedagogie şcolară, E.D.P., Bucureşti, 1996

Ultima actualizare în Sâmbătă, 17 Ianuarie 2015 17:53
 

Revista cu ISSN

Democratie si toleranta Noile educatii

DEMOCRAŢIE ŞI TOLERANŢĂ. „NOILE EDUCAŢII”   prof. Corha Minodora Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău    Motto: Toate fiinţele umane se nasc libere şi egale în drepturi.            (Articolul I Declaraţia Universală  a...

Read more

Tipuri de inteligente

TIPURI DE INTELIGENŢE                                                                                            Prof. Popp Loredana                              Colegiul Tehnic “AZUR” Timişoara         Individul “vinovat” pentru identificarea tipurilor de inteligenţe este Howard Gardner, în cartea "Frames of Mind: The Theory of Multiple...

Read more

Satisfactia fata de viata a elevilor la …

SATISFACȚIA FAȚA DE VIAȚĂ A ELEVILOR DE LA ȘCOALA SANITARĂ POSTLICEALĂ ”CAROL DAVILA” PETROȘANI   Prof. Bălan Anca Școala Sanitară Postliceală ”Carol Davila ” Petroșani   În lumina cercetărilor efectuate pe tema calității vieții în...

Read more

Metode alternative de evaluare proiectul…

METODE ALTERNATIVE DE EVALUARE: PROIECTUL ŞI PORTOFOLIUL   Prof. Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei Timiş     PROIECTUL Constituie o metodă complexă de evaluare, individuală sau de grup, recomandată profesorilor pentru evaluarea sumativă....

Read more

Calendarul de desfasurare a evaluarii na…

Calendarul de desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2012-2013   Vezi Calendarul de desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2012-2013.   In Monitorul...

Read more

ROLUL LECTURII

ROLUL LECTURII ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITÃŢII COPILULUI CÃLÃTORIE SPRE INIMÃ ŞI MINTE ...   Prof. Popescu Ileana - Alina (limba si literatura românã) Şcoala”Arhitect T. T. Socolescu”, com. Pãulesti, Judetul Prahova     Literatura – „scop absolut...

Read more

Datele examenelor pentru gradul II la UB…

Datele examenelor pentru gradul II la UBB Cluj   Vezi datele probelor pentru obţinerea gradului didactic II la Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca.

Read more

Gradatie de merit 2011 ordin metodologie…

Gradaţie de merit - 2011 Ordin nr. 5617/11.11.2010 şi anexele privind aprobarea Metodologiei şi a criteriilor de acordare a gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar Emitent: MECT Data emiterii:...

Read more