INSTRUIREA DIFERENȚIATĂ A ELEVILOR PRIN APLICAREA
TEORIEI INTELIGENȚELOR MULTIPLE
Profesor învățământ primar, Odarca DEAC
Școala Gimnazială „Petre Dulfu” Baia Mare
Stilurile de învățare ale elevilor se pot clasifica în diverse moduri și fiecare elev poate învăța în toate stilurile existente și va învăța cu atât mai bine, cu cât acestea sunt mai variate. Demersul didactic realizat de profesor poate fi în direcția stimulării interesului copilului pentru cunoaștere, pentru a căuta informația necesară și mai ales pentru a căuta în contexte variate , deplasând astfel accentul care cade pe memorie (mai ales memoria mecanică) spre gândire, spre descoperire.
Învăţământul contemporan deschide în faţa cadrelor didactice posibilitatea de a selecta metodele, procedeele, tehnicile, practicile de instruire, principii pe baza cărora să elaboreze programe şi strategii de instruire. Acest proces, în teoria şi practica pedagogică, este corelat cu strategii activ-participative care reprezintă modalităţi ale activităţii de învăţare. Aşa cum demonstrează practica, lecţia eficientă se bazează întotdeauna pe strategii interactive care satisfac nevoile copilului de activitate.
Relația dintre profesor și elev este marcată de capacitatea profesorului de a folosi acele strategii didactice prin care se poate trezi curiozitatea , interesul elevilor pentru cunoaștere prin recunoașterea valorii fiecarui individ. Rezultatele reale pot să apară doar dacă angajarea fiecarui elev în procesul de învățare are semnificație personală.
În vederea asigurării șansei de succes personal și pentru a elimina un eventual eșec în activitatea de învațare, este indicat să se adapteze procesul instructi-educativ la potențialitățile individuale , la ritmul și stilul de învățare a elevului , la interesele și abilitățile fiecăruia, la un sistem centrat pe elev, adică învățarea diferențiată.
Scopurile aplicării învățării diferențiate sunt : dezvoltarea maximă și succesul individual. Acest mod de adoptare a instruirii, dă semnificație Teoriei Inteligențelor Multiple a Dr. Howard Gardner care susține că omul se naşte cu un anumit „profil” de „start” al inteligenţelor multiple care îl defineşte – cu alte cuvinte, se naşte cu un anumit nivel de dezvoltare a acestor inteligenţe, iar experienţele diverse de-a lungul vieţii, pot determina care dintre aceste inteligenţe se dezvoltă şi în ce măsură. Înainte de a adopta stilul de învățare adecvat , este necesar să se stabilească tipul de inteligență dominant.
1. INTELIGENȚA LINGVISTICĂ
Elevul cu inteligență lingvistică, preferă explicația verbală , preferă să citească , să scrie sau să spună povești. Este acel elev care va descrie imaginile prezentate,
fotografiile sau va face rime. Nu memorează reguli gramaticale, dar le respectă auzindu-le folosite. Identifică ușor poziția unui sunet în cuvânt. Își însușește expresii literare și cuvinte noi pe care le utilizează în contexte adecvate. Găsește cu ușurință sinonime, antonime, paronime sau omonime. Redă fără probleme conținutul unei povestiri, realizează mini-dramatizări sau jocuri de rol.
2. INTELIGENȚA LOGICO MATEMATICA
Elevul cu inteligența logico-matematică, are un bun discernământ în ceea ce privește relațiile și conexiunile; înțelege succesiunea anotimpurilor, a lunilor anului sau a zilelor săptămânii, analizează, rezolvă fără ajutorul imaginilor , construiește fraze logice, adresează întrebări (exemplu: Ce s-ar întâmpla dacă?) sau/ și dă răspunsuri argumentate. Își concepe propria strategie de rezolvare a unei situații, memorează , face asocieri, compară, sintetizează sau descoperă. Preferă să se exprime în scris.
3. INTELIGENȚA SPAȚIAL-VIZUALĂ
Inteligența spațial-vizuală , caracterizează elevul care se exprimă ușor grafic, preferă diagramele, schemele , imaginile video și cărțile cu ilustrații. Este un copil preocupat de detaliile unei imagini, ale unui tablou și se orientează ușor în spații diferite.
4. INTELIGENȚA CORPORAL -KINESTEZICĂ
Especific pentru elevul cu inteligența corporal-kinestezică este faptul că face legatura între mișcările corpului și minte. Un astfel de copil însoțește exprimarea verbală cu gesturi și înțelege mai bine mesajul atunci când interlocutorul său folosește și limbajul nonverbal. Rezolvă ușor un puzzle, îmbină cu succes componentele pătratului Tangram , îi plac colajele, decupează sau ansamblează cu succes.
5. INTELIGENȚA MUZICALĂ
Elevul cu inteligență muzicală este sensibil la sunete, recunoaște, creează și reproduce sunete muzicale. Această inteligența intervine atunci când muzica este folosită pentru un conținut oral care tocmai a fost învățat. Un copil cu inteligență muzicală își însușește fără efort o rostire clară, frumoasă a limbii materne și se integrează firesc , fără complexe în colectivitate. Abordează cu interes sarcina de a compune o melodie pentru versurile unei poezii, de exemplu.
6. INTELIGENȚA INTERPERSONALĂ
Inteligența interpersonală este specifică elevului care optează pentru munca în cooperare, în echipă sau în grup. În colectivitate , de exemplu, copilul cu intelugență interpersonală, simulează comportamente , interpretează roluri și înțelege intervențiile și motivația colegilor săi . Această relaționare este benefică pentru exersarea inteligenței interpersonale și a celei intrapersonale.
7. INTELIGENȚA INTRAPERSONALĂ
Elevul cu inteligență intrapersonală are capacitate de concentrare și lucrează mai bine individual.
8. INTELIGENȚA NATURALISTĂ
Pentru elevul cu inteligență naturalistă se recomandă relaționarea noțiunilor învățate cu diferite imagini, sunete sau obiecte din natură. Vorbim despre o comuniune cu natura la acești elevi. Lucrează foarte bine în aer liber.
Cunoscând și aplicând Teoria inteligențelor multiple, dăm ocazia fiecărui elev de a se manifesta intens motivat în domeniul în care capacitățile sale sunt mai evidente.
Valorificând aceste tipuri de inteligență, fiecare elev va conștientiza punctele tari și punctele slabe pe care le posedă.
La proiectarea unei lecții pe baza Teoriei inteligențelor multiple, trebuie pornit de la următoarele întrebări:
o Cum pot folosi cuvântul scris sau vorbit?
o Cum pot introduce deprinderi de gândire?
o Cum pot folosi culoarea sau materialele vizuale?
o Cum pot aduce în lecție sunetul, ritmul, muzica?
o Cum pot introduce în lecție mișcări ale corpului, gesturi, mimică?
o Cum pot apropia natura de tema lecție ?
o Cum pot motiva elevii să coopereze în învățare?
o Cum pot evoca sentimente și amintiri personale?
Putem realiza cu elevii proiecte pe diferite teme care presupun inițiativă, creativitate, originalitate și cercetare. De asemenea, implică studiu individual, munca în echipă în scopul selectării și prelucrării informațiilor utile sau în alegerea modalităților de ilustrare a informațiilor .
Astfel se poate derula un proiect cu tema Ghidul oaspeților noștri în scopul cunoașterii și promovării locurilor turistice din România. Elevii pot fi împărțiți astfel:
o Elevi cu inteligența preponderent lingvistică pentru realizarea prezentării proiectului, pentru extragerea citatelor din opere literare la rubrica Locuri oglindite în operele literare
o Elevi cu inteligențe preponderent interpersonală și logico-matematică , pentru identificarea punctelor turistice din România și gruparea acestora pe zone , regiuni.
o Elevi cu inteligența preponderent muzicală , pentru găsirea și scrierea pe portativ a cântecelor reprezentative din fiecare regiune geografică.
o Elevi cu inteligențe preponderent spațială și naturalistă, pentru ilustrații
o Elevi cu inteligența preponderent corporal kinestezică, pentru aranjarea în pagină și realizarea propriu-zisă a Ghidului.
Această muncă a elevilor cu niveluri diferite de competențe și abilități este răsplătită cu satisfacția reușitei.
Aplicarea învățării diferențiate în predarea limbii materne într-un spațiu intercultural dă un aspect definitoriu în procesul de învățare și anume o deschidere a gândirii elevilor spre modalitățile de identificare a punctelor tari, spre dezvoltarea potențialului de a găsi soluții care să faciliteze achiziția de noi cunoștințe. Aceste strategii didactice sunt cu atât mai eficiente , cu cât aplicarea lor își are ca bază abordarea interdisciplinară, regăsită în cadrul Programei școlare a proiectului de Limbă, cultură și civilizație românească .
Bibliografie
Gardner, H. , Inteligențele multiple. Noi orizonturi. Ed. Sigma, București 2006
Demersul initiat de educatoare poatefi in directia stimularii interesului copilului pentru cunoastere, pentru a cauta informatianecesara si mai ales pentru a utiliza in contexte variate deplasand astfel accentul care cade pe memorie (mai ales memoria mecanica) spre gandire, spre descoperire. In vedereaasigurarii sansei de succces personal si pentru a elimina un eventual esec in activitatea deinvatare este indicat sa se foloseasca metode compatibile cu elementele inteligenteidominante.Demersul initiat de educatoare poatefi in directia stimularii interesului copilului pentru cunoastere, pentru a cauta informatianecesara si mai ales pentru a utiliza in contexte variate deplasand astfel accentul care cade pe memorie (mai ales memoria mecanica) spre gandire, spre descoperire. In vedereaasigurarii sansei de succces personal si pentru a elimina un eventual esec in activitatea deinvatare este indicat sa se foloseasca metode compatibile cu elementele inteligenteidominante.Demersul initiat de educatoare poatefi in directia stimularii interesului copilului pentru cunoastere, pentru a cauta informatianecesara si mai ales pentru a utiliza in contexte variate deplasand astfel accentul care cade pe memorie (mai ales memoria mecanica) spre gandire, spre descoperire. In vedereaasigurarii sansei de succces personal si pentru a elimina un eventual esec in activitatea deinvatare este indicat sa se foloseasca metode compatibile cu elementele inteligenteidominante.Demersul initiat de educatoare poatefi in directia stimularii interesului copilului pentru cunoastere, pentru a cauta informatianecesara si mai ales pentru a utiliza in contexte variate deplasand astfel accentul care cade pe memorie (mai ales memoria mecanica) spre gandire, spre descoperire. In vedereaasigurarii sansei de succces personal si pentru a elimina un eventual esec in activitatea deinvatare este indicat sa se foloseasca metode compatibile cu elementele inteligenteidominante.Sarivan, L. Inteligentele multiple, o teorie pentru practica didactică, 1996
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|