Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Modalitati de stimulare a inteligentei lingvistice
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Ianuarie 2016 19:05

ModalităȚi de stimulare a inteligenȚei lingvistice

Benchea Claudia

Colegiul Tehnic ,,Anghel Saligny” – Bacău

Rezumat: Pornind de la premisa că toți oamenii sunt dotați cu toate tipurile de inteligență, conform concepției lui Horward Gardner, abordarea educației din perspectiva inteligențelor multiple prin diferite activități și strategii didactice, poate stimula conștientizarea abilităților și manifestarea acestora în mod creativ.

Cuvinte cheie: inteligența lingvistică, teoria inteligențelor multiple, Horward Gardner.

,,Inteligenţa este o abilitate de a rezolva probleme sau de a crea produse care au valoare într-o anumită cultură.” (Gardner)

Limitarea și imposibilitatea evaluării multiplelor categorii de abilități pe care oamenii le demonstrează și le folosesc adesea, l-a determinat pe dr. Gardner să considere că testele IQ (de inteligenţă) nu reprezintă măsura adevăratei inteligențe a unei persoane. Astfel, dr. Horward Gardner dezvoltă, pe baza studiilor realizate, Teoria inteligențelor multiple, pentru a explica gama largă de abilități umane. Teoria lui porneşte de la ideea existenţei unor inteligenţe diferite şi autonome ce conduc la modalităţi diverse de cunoaştere, înţelegere şi învăţare. Astfel, capacitatea cognitivă a omului este descrisă printr-un set de abilităţi, talente, deprinderi mentale pe care dr. Gardner le numeşte ,,inteligenţe”.

Numită și inteligență verbală, inteligența lingvistică, una din cele opt identificate de Gardner, vizează capacitatea de a folosi limba nativă, dar și alte limbi, pentru a comunica, a gândi în cuvinte și a rezolva probleme sau a dezvolta produse cu ajutorul codului lingvistic. Inteligenta verbală/lingvistică presupune înţelegerea ordinii şi semnificaţiei cuvintelor, utilizarea optimă a operațiilor limbajului. Chiar și cei care folosesc limbajul semnelor, se consideră că utilizează cu precădere, pentru a comunica, părțile creierului responsabile de inteligența verbală. Aceasta poate fi regăsită la nivelul relatării unor povești, dar și ca mod de manifestare a creativității în toate formele sale, presupunând o abilitate dezvoltată în utilizarea limbajului.

Subabilitățile inteligenței lingvistice sunt: expresivitatea limbajului, capacitatea de a povesti și de a inventa povești, limbajul descriptiv și de instrucție, utilizarea poetică și literară a limbajului, jocurile de cuvinte.

Deși inteligența lingvistică este cea mai des întâlnită competență umană, reprezentând capacitatea de a folosi eficient cuvintele, fie în registrul oral, fie în registrul scris, fiind prezentă în activități de rutină precum: scrierea unui e-mail, citirea unui ziar etc, ea este specifică poeților, romancierilor, jurnaliștilor, avocaților, profesorilor și oratorilor.

Un elev cu acest tip de inteligenţă va agrea în mod deosebit să citească, să scrie, să povestească, să facă jocuri de cuvinte, însă oricine își poate folosi tipurile de inteligență la care excelează pentru a-și îmbunătăți inteligența verbală. Chiar dacă suntem obișnuiți să vedem lucrurile din diverse unghiuri în mintea noastră, putem să răsucim literele și să ne jucăm cu ele creând ritmuri melodice.

Modalități de stimulare a inteligenței lingvistice, adaptate nivelului de dezvoltare intelectuală a elevilor:

- Promovarea lecturii individualizate, dincolo de limitele programei școlare;

- Brainstorming pentru identificarea unor finaluri alternative la romanele citite;

- Învățarea unei limbi străine noi este un excelent exercițiu pentru dezvoltarea inteligenței lingvistice și poate aduce mari satisfacții pe plan profesional;

- Citirea expresivă a creațiilor personale;

- Dialogul improvizat pe o temă dată;

- Memorarea unor cuvinte necunoscute, a căror semnificație a fost căutată în dicționar, pentru a ne îmbunătăți vocabularul, pe care să le folosim apoi în conversațiile zilnice;

- Jocuri specifice pentru utilizarea noilor cuvinte: Scrabble, cuvinte încrucișate, acrostihuri, Mad Libs[1], Anagrame sau Parola, Spânzurătoarea etc;

- Notarea într-un jurnal a cel puțin 250 de cuvinte zilnic, indiferent de subiect sau realizarea unui ”jurnal al scriitorului” în care notează citate preferate, creații personale etc;

- Realizarea unor publicații școlare, în care elevii își pot prezenta creațiile personale și articolele specifice vârstei;

- Realizarea unor bloguri personale/ale clasei în care sunt prezentate proiectele realizate sau recenziile cărților citite;

- Frecventarea unui club literar sau a unei echipe de dezbateri;

- Dialogul cu un scriitor contemporan preferat.

Cele opt tipuri de inteligență: lingvistică, muzicală, logico-matematică, spațială, kinestezică, interpersonală, intrapersonală, naturalistită, pot fi comparate cu notele diferite dintr-o octavă, pe un portativ: DO, RE, MI, FA, SOL, LA, SI, DO. Modul diferit de a combina notele este unic, deși utilizăm aceleași opt note. Așa cum fiecăruia dintre noi îi place un cântec diferit, compus din aceste note, pentru fiecare are altă rezonanță.

Folosiți cât mai bine toate cele opt tipuri de inteligență, în felul vostru unic, pentru a crea o linie melodică armonioasă!

Bibliografie:

1.Marius Furtună, Supertehnici pentru dezvoltarea inteligenței, Editura Fulger, Medgidia, 2012.

2.Thomas Armstrong, Ești mai inteligent decât crezi. Un ghid al inteligențelor multiple pentru copii, Editura Curtea veche, București, 2011.

3. Gardner, H., Mintea disciplinată, Editura Sigma, București, 2005.

4. Păcurari, O. (coord.), Strategii didactice inovative, Ed. Sigma, București, 2003.



[1] Mad Libs = joc de cuvinteîn care un jucător îi cere altuia să întocmească o serie de cuvinte cu care să înlocuiască spațiile libere dintr-o poveste; aceste înlocuiride cuvinte având un efect amuzant, când povestea rezultată este citită cu voce tare.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Rolul familiei in relatia scoala comunit…

ROLUL FAMILIEI ÎN RELAŢIA ŞCOALĂ-COMUNITATE   Înv. Marc Aurica, Şcoala Gimnazială Câmpeni, jud. Alba    Educaţia este o acţiune la care îşi dau concursul şcoala, familia, întreaga societate. Colaborarea între toţi factorii educaţionali,...

Read more

Acquisition de l expression orale

ACQUISITION DE L’EXPRESSION ORALE   Ilie MINESCU Universitatea de Vest din Timişoara     L’acquisition de la compétence de communication orale est tout à fait déroutante pour ceux qui apprennent une langue étrangère. Il s’agit probablement...

Read more

Flori de primavara in legende - 3

Flori de primavara in legende - 3

Legendele trandafirului   O legendă grecească spune că trandafirul ar fi fost destinat să fie, încă de la naştere, cea mai frumoasă floare. Zeiţa florilor, Chloris, a făcut trandafirul din trupul unei...

Read more

Calendarul olimpiadelor scolare pentru a…

CALENDARUL OLIMPIADELOR  ŞCOLARE PENTRU ANUL ŞCOLAR 2011-2012   Afla care este calendarul olimpiadelor scolare pentru anul scolar 2011-2012, pe domenii/discipline de studiu, datele de desfasurare pentru etapa pe scoala, etapa locala,...

Read more

Planificare model pentru consiliere si o…

Planificare model pentru consiliere si orientare invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

The european intercultural communication

THE EUROPEAN INTERCULTURAL COMMUNICATION Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin               Abstract             Objectives of the new European agenda for culture are defined around three main aspects: cultural diversity and intercultural dialogue; stimulation...

Read more

Inspectia la clasa constatari si aprecie…

INSPECŢIA LA CLASĂ   În cadrul inspecţiei la clasă se urmăresc anumite aspecte. Vezi se constatări şi aprecieri se fac cu privire la activitatea didactică şcolară şi extraşcolară, cuprinse în procesul verbal...

Read more

Aspecte privind educatia estetica

ASPECTE PRIVIND EDUCAŢIA ESTETICÃ Institutor Riciu Daniela Şcoala cu clasele I-IV Vitãnestii de sub Mãgurã, S.A.M. nr. 1 Gãgesti, Bolotesti,Vrancea Educatia esteticã reprezintã activitatea de formare-dezvoltare a...

Read more