Surse si resurse de relationare ale consilierului scolar cu elevii ciclului gimnazial |
Scris de mihaiela lazar
|
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 20:19 |
SURSE ȘI RESURSE DE RELAȚIONARE ALE CONSILIERULUI ȘCOLAR CU ELEVII CICLULUI GIMNAZIAL
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Rezumat: Consilierea reprezintă o acțiune complexă prin care se urmărește sugerarea modului de a proceda sau a modului de comportare ce trebuie să fie adoptat într-o situație dată sau, în general, în viața și activitatea cotidiană. Consilierea este o relație guvernată de principii, caracterizată de aplicarea uneia sau mai multor teorii psihologice și a unui set de deprinderi de comunicare la preocupările intime ale subiectului, la problemele și aspirațiile sale.
Există mai multe forme de consiliere: informațională, educațională, de dezvoltare personală, suportivă, vocațională, de criză, pastorală, psihopedagogică.
Consilierea educațională oferă repere psihoeducaționale pentru sănătatea mentală, emoțională, fizică, socială și spirituală a copiilor și adolescenților, fiind o activitate care necesită vocație și dedicare, interes permanent pentru autodepășire și pentru îmbunătățirea performațelor, interes pentru celălalt. Consilierul trebuie să dispună de anumite calități și resurse personale și profesionale care să îi permită să intervină eficient pentru clienții săi. Toate aceste abilități îi permit consilierului să se adapteze cerințelor clienților săi, să stabilească obiective și programe de consiliere care să vizeze specificul problemei, pe particularitățile de vârstă ale celor implicați în procesul consilierii. Pentru a fi buni consilieri trebuie să avem acel har, acea dăruire acestei profesiuni și să cunoaștem codul deontologic al profesiei de psiholog căci este un lucru foarte grav încălcarea acestuia. Așadar, sarcina consilierului este de a oferi clientului posibilitatea să exploreze, să descopere și să clarifice modalități de a trăi, dispunând de mai multe resurse și îndreptandu-se spre o cât mai bună existență.
Fiecare ciclu de învățământ este diferit și se confruntă cu diverse probleme ce se adâncesc pe măsură ce elevii înaintează în vârstă. Dacă în clasele primare problemele elevilor sunt minore, pe parcurs, în gimnaziu acestea încep să capete o altă semnificație, iar acest ciclu gimnazial solicită din partea consilierului flexibilitate, cunoșințe legate de evoluția bio-psiho-socială și morală a perioadei preadolescentine, perioadă destul de marcantă în viața elevilor. În funcție de acestea, întregul demers de consiliere se structurează specific.
Sursele și resursele pe care un consilier școlar al ciclului gimnazial trebuie să le posede sunt atât abilitățile sale și atitudinile sale față de actul consilierii și față de client, cât și metodele, mijloacele, capacitatea de colaborare cu clienții pentru realizarea unei comunicări cât mai eficiente. Relația consilier-client are la bază acceptarea necondiționată a clientului, empatia, congruența, respectul, gândirea pozitivă, toleranța, neutralitatea, colaborarea, flexibilitatea și abilitățile consilierului.
La toate acestea putem să mai adăugăm o serie de calități, de capacități utile în demersul consilierii precum:
· capacitatea de ascultare activă;
· capacitatea de adresare a intrebărilor astfel încât răspunsurile să fie stimulate și nu induse prin formularea întrebărilor;
· capacitatea de observare a comportamentului verbal și a celui nonverbal și extragere a informațiilor din aceste observații;
· capacitatea de direcționare a conversației cu clientul spre aspectele importante pentru acesta;
· capacitatea de confruntare în identificarea discrepanțelor;
· capacitatea de oferire de feed-back;
· capacitatea de oferire de informații atunci când o cere clientul;
· capacitatea de sumarizare și reflectare, ce subliniază capacitatea consilierului de înțelegere și verificare a informațiilor obținute de la client.
Alături de toate acestea se adaugă și abilitățile generale, precum cele de stabilire a obiectivelor, cea de elaborare a planului consilierii, cea de adaptare a metodelor la specificul vârstei și dificultăților cu care se confruntă clientul.
Abilitățile de consiliere au un rol important în etapa de evaluare a situației problematice, dar și în etapa de intervenție. Ele susțin orice demers în consiliere. Aceste
abilități devin chiar trăsături de personalitate ale cosilierului și conturează stilul său de consiliere.
Având în vedere stabilirea obiectivelor în cazul elevilor din ciclul gimnazial, putem afirma faptul că respectivul consilier se orientează spre formarea la elevi a unor abilități cu scopul a face față schimbărilor legate de vârstă, cum ar fi cele hormonale sau emoționale în vederea formării unei atitudini pozitive față de sine și față de ceilalți, spre formarea deprinderilor de învățare și dezvoltare personală, atitudine necesară în dezvoltarea psihică a elevului.
Fixându-și aceste obiective, consilierul este cel care alege resursele metodologice de care se va folosi în demersul său în cazul preadolescenților. Astfel, cele mai indicate metode sunt activitățile ludice, de relaxare, realizare de colaje, postere, afișe, povestire, metafora, comentarea textelor și a imaginilor, jocul de rol. Doar prin intermediul acestora consilierul va reuși să-și formeze o viziune asupra stărilor preadolescenților și să le formeze o atitudine de sine pozitivă.
Bineînțeles că la toate acestea se adaugă și resursele temporale, resurse ce țin de fiecare client; la unii este utilă doar o singură ședință, iar la alții sunt necesare mai multe sedințe.
Un consilier utilizează nu numai resursele personale, metodologice și temporale, ci ține cont și de colaborarea cu părinții și cadrele didactice care joacă un rol foarte important în dezvoltarea preadolescenților. Întotdeauna părinții trebuie să se implice în viața propriilor copii; copiii să fie pe primul plan, să fie prioritatea lor căci trebuie să se implice de când aceștia sunt mici. Părinții trebuie să facă în așa fel încât să devină prietenii lor sau, chiar mai mult decat atât , confidentul acestora.
În concluzie, consilierea psihopedagogică este un proces complex ce descrie relația interumană de ajutor dintre o persoană specializată, consilierul, și o altă persoană care solicită asistență de specialitate, clientul. Această consiliere poate fi privită ca o activitate complexă, integrativă, care are un anumit conținut, se realizează sub anumite forme și are anumite scopuri, adică se bazează pe sursele și resursele consilierului fără de care finalitatea actului consilierii nu poate fi îndeplinită.
Consilierea poate fi a situațiilor de criză, poate fi preventivă, remedială, optimală, toate aceste forme ale consilierii regăsindu-se în demersurile consilierii în ciclul gimnazial, si nu numai, însă pentru ca demersul să fie unul de succes este necesar ca sursele și resursele să fie adaptate vârstei și particularităților morale, biologice, cognitive, psihologice ale elevilor cu vârste cuprinse între 10 și 15 ani, adică a preadolescenților.
Consilierea elevilor aflați în perioada preadolescenței are în vedere dezvoltarea atitudinilor pozitive față de sine și lume, folosirea metodelor care conduc la dezvoltarea imaginii pozitive de sine, a celor care se bazează pe activități ludice, metaforice, joc de rol și colaborarea cu familia și profesorii.
Bibliografie:
Baban, A., Consilierea educațională, Psinet, Cluj-Napoca, 2001.
Dumitru, I., A., Consiliere psihopedagogică. Baze teoretice și sugestii practice, Editura Polirom, Iași, 2008.
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:29 |
|
CALITATEA IN EDUCATIE
Conform Cadrului National de Calificari Profesionale, calitatea reprezinta nivelul de satisfactie pe care il ofera eficacitatea ofertei educationale din domeniul invatamantului si formarii profesionale, stabilit prin atingerea unor... Read more
PAGINĂ DE ÎNVĂŢĂTURĂ . . .
CĂTRE LIDERUL DE MÂINE
Prof. Bentz Teodora
Col. Nat. “Al. I. Cuza “ Focșani
Grupul de elevi ar putea fi definit, cât se... Read more
Proiectul de plan cadru pentru învăţământul primar
Vezi proiectul de plan-cadru pentru învăţământul primar, document supus dezbaterii publice până la data de 19 februarie 2013.
Read more
FENOMENUL “BULLYING” ÎN MEDIUL ŞCOLAR - CAUZE, FORME, CONSECINŢE, MĂSURI ANTI-BULLYING
Prof. Florea Corina - Paula
Liceul Tehnologic „Nicolae Dumitrescu”, loc. Cumpăna, jud. Constanţa
Fenomenul “bullying” a depăşit, de... Read more
 STUDIU PRIVIND IMPACTUL UTILIZĂRII CALCULATORULUI ŞI TELEVIZORULUI ASUPRA CONDUITEI ADOLESCENŢILOR
Andrei Roxana, profesor
Grup Şcolar “Gheorghe Asachi” Galaţi
Studiul de faţă abordează problematica impactului utilizării calculatorului/TV asupra conduitei elevilor. Deşi le... Read more
 STUDIU PRIVIND GESTIONAREA SITUAȚIILOR CONFLICTUALE
Rotariu Corina – Daniela
Liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță” Șendriceni
Rezumat
Studiul de faţă se doreşte a fi o sumară radiografie a elementelor cu implicaţii în organizarea activităţii de... Read more
ROLUL ŞI IMPORTANŢA JOCURILOR LOGICO-MATEMATICE
ÎN ACTIVITĂŢILE INSTRUCTIV-EDUCATIVE
DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR
Prof. înv. primar si preşcolar Niţu Florina,
Grădiniţa cu program normal „Lumea copiilor„ Topoloveni
... Read more
COMBATEREA ABSENTEISMULUI ŞCOLAR
Profesor Păduraru Constantin Eugen
Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău
Rezumat
Fenomenul de absenteism conduce la insuccesul şcolar şi constituie un pas important spre abandonul şcolar. Pentru a putea... Read more
INTERVENŢII CREATIVE
Cauacean Rosi Cristiana - Profesor educator,
Școala Specială Beclean
Abstract
Muzica a avut întotdeauna capacitatea de a ne atinge sentimentele într-un mod unic. Terapia prin muzică este bazată pe înțelegerea… Calcul medie de admitere pentru învăţământul liceal 2014
Iată cum se face calculul mediei de admitere utilizate pentru admiterea în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2014-2015, menţionând anexa nr. 2 la… BLACKNESS VS. WHITENESS IN THE EARLY FILM INDUSTRY
Burghiu Iuliana-Florina,
Grup Şcolar “Sfânta Maria”, Galaţi
This article is a theoretical attempt to present the background of the early film industry, which…
CE ROL AU CARTILE IN VIATA OMULUI?
Prof. Marin Georgiana Cocuta
G.P.N Nr. 1 “Pinochio” Buzau
Cuvinte cheie: carte, viata, om, arta, necesar.
REZUMAT
“Ce rol au cartile in viata omului?”
Cartea este in…
DESPRE TERAPIA PRIN JOC ŞI EFICIENŢA ACESTEIA ÎN OBŢINEREA UNOR COMPORTAMENTE DEZIRABILE LA COPII
Profesor psihopedagog Ştefănescu Adreana
Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională ”Speranţa” Timişoara, judeţul Timiş
Acest articol evidenţiază tehnici eficiente… Direcţionează 2% din impozit
pentru Asociaţia Profesorilor din România
Direcţionează 2% din impozitul tău pe venit pentru susţinerea acţiunilor şi programelor coordonate de Asociaţia Profesorilor din România!
Această donaţie nu costă… E NOAPTE ŞI E FRIG, IUBITĂ, MAMĂ
Ştefan Lucian MUREŞANU
E noapte şi e frig, iubită, mamă, şi mă gândesc cum anii au trecut iar tu, demult, te-ai dus de lângă…
CREATIVITATEA – DIMENSIUNE PSIHOLOGICĂ
A PERSONALITĂŢII UMANE
Prof. ȋnv. Primar Stavăr – Oprişan Mihaela- Alexandra
Şcoala Gimnazială “Anghel Saligny” Focşani, Vrancea
Creativitatea a…
EFECTELE MEDIA ASUPRA
DEZVOLTĂRII PERSONALITĂŢII PREŞCOLARULUI
Educatoare Portik Laura
Grădiniţa P. P. Nr. 1 Reghin
Rezumat
Referatul ţine să atragă din atenţia asupra efectelor negative pe care le are televizorul şi calculatorul asupra minţii…
|