Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Strategie pedagogica de lucru cu elevi ce manifesta comportamente de risc tulburari de comportament devianta scolara proiect educational
Miercuri, 08 Iunie 2011 20:44

PROIECT EDUCAŢIONAL

STRATEGIE PEDAGOGICĂ DE LUCRU CU ELEVI CE MANIFESTĂ

COMPORTAMENTE DE RISC, TULBURĂRI DE COMPORTAMENT,

DEVIANTA ŞCOLARĂ

 

Blejan Maria Liliana

Profesor Psiholog

Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov

 

 

Lucrarea prezintă o modalitate de abordare a unui grup (clasă) de elevi ce manifestă , în mod frecvent, comportamente de risc, tulburări de comportament şi devianţă şcolară. Se porneşte de la câteva principii de bază: obiectivitate, nediscriminare, disponibilitate, respect reciproc precum şi respectarea regulilor. Scopul acestei strategii de lucru îl reprezintă prevenirea şi reducerea comportamentelor de risc, a tulburărilor de comportament şi a devianţei şcolare la elevii clasei. Prin activităţile propuse se doreşte atingerea obiectivelor proiectului-strategie cu implicarea acelor resurse umane care pot contribui la realizarea aşteptărilor: dezvoltarea stimei de sine, dezvoltarea abilitaţilor pentru rezolvarea de probleme, identificarea punctelor tari şi slabe, cogniţie optimistă, comunicare asertivă;grad înalt de participare a elevilor; dezvoltarea de abilităţi care să le permită gestionarea corectă a propriului comportament; responsabilizarea şi implicarea părinţilor în viaţa şcolară a elevilor; etc.

Cuvinte cheie: proiect educaţional, comportament de risc

 

Argument: Din perspectivă socială, un segment reprezentativ dintre elevii de liceu face parte din familii cu dificultăţi materiale, cu tendinţe spre neglijare parentală sau provin din familii dezorganizate şi care nu reuşesc să le ofere suportul necesar în asimilarea materiei şcolare şi a gestionarii corecte a comportamentelor acestor elevi. Sub aspectul integrării şcolare, un procent mare de elevi prezintă dificultăţi de învăţare, precum şi comportament problematic în cadrul şcolii (încălcarea normelor şcolare, plecatul de la ore, deranjarea orelor, şantaj, etc.), ceea ce conduce la incapacitatea lor de a se adapta cerinţelor şcolare. Tocmai de aceea, intervenţia preventivă este vitală pentru integrarea şcolară, familială şi chiar socială a acestor copii. Adolescenţii vor cu orice preţ să iasă în evidenţă, să atragă atenţia părinţilor, profesorilor dar mai ales să aibă o imagine pozitivă în grupul lor de prieteni. Grupul de prieteni poate izola şi înlătura din grup pe cei ce nu adoptă aceleaşi comportamente ca toţi ceilalţi membrii şi astfel unii se pot simţi obligaţi să fie la fel ca toţi ceilaţi. Grupul de prieteni dar şi problemele familiale îl transformă pe adolescent în „ţinta” perfectă în adoparea unor atitudini riscante.

Principii care stau la baza strategiei: Obiectivitate din partea personalului didactic. Nediscriminare – toţi elevii vor fi trataţi în mod egal, indiferent de sex, etnie, situaţie familială etc. Disponibilitatea personalului didactic la implicare în rezolvarea situaţiilor problematice. Respectul reciproc. Respectarea regulilor de către ambele părţi – profesori şi elevi.

REGULI RESPECTATE DE CĂTRE PROFESOR:

  1. Profesorul nu ameninţă elevul (dat afară/ scăderea notei la purtare/etc.)
  2. Profesorul va nota orice încălcare a regulilor de către elevi, într-un caiet al clasei. În caz contrar, se va considera că nu au fost probleme.
  3. Profesorul va fi punctual la ore.
  4. Profesorul va fi obiectiv în notare şi va explica elevului nota primită în urma evaluării.

REGULI RESPECTATE DE CĂTRE ELEVI:

  1. Elevul va absenta doar dacă va avea motive bine întemeiate.
  2. Elevul va fi punctual la ore.
  3. Elevul nu va răspunde neîntrebat la ore.

Scop: Prevenirea şi reducerea comportamentelor de risc, a tulburărilor de comportament şi a devianţei şcolare la elevii clasei.

Obiective:

 Formarea unui comportament social dezirabil la elevii aflaţi în situaţie de risc şcolar;

 Îmbunătăţirea frecvenţei şcolare a acestor elevi;

 Îmbunătăţirea calităţii personalului didactic şi a atitudinii acestuia faţă de elevi;

Creşterea gradului de implicare şi responsabilizare a părinţilor prin participarea continuă la activităţile destinate lor;

 Implicarea profesorilor clasei şi asumarea de către aceştia a rolului de parteneri la rezolvarea problemelor clasei.

Beneficiari: Elevii clasei X, aflaţi în situaţie de risc şcolar.

Durata: Strategia va începe să fie pusă în practică începând cu semestrul I , an şcolar 2010-2011 şi se va finaliza la sfârşitul semestrului menţionat, printr-o evaluare a situaţiei de către cei implicaţi în proiect.

ACTIVITĂŢILE PROIECTULUI

  1. Prezentarea proiectului personalului didactic şi elevilor clasei.
  2. Program de consiliere individuală a elevilor (evidenţa orelor de consiliere pe zile şi intervale orare; graficele de prezenţă a beneficiarilor la activităţi)
  3. Program de consiliere de grup a elevilor - activităţi de grup care vizează dezvoltarea personală prin discuţii pe diverse teme( ex: Cine sunt eu?, Familia mea, Cine sunt prietenii mei?, Şcoala pe care o visez, Ce mă face fericit?, Viaţa mea peste 10 ani, etc) activităţi de grup care vizează reducerea agresivităţii, dezvoltarea comportamentelor dezirabile, reducerii absenteismului.
  4. Program de consiliere individuală a părinţilor (evidenţa orelor de consiliere pe zile şi intervale orare; graficele de prezenţă a beneficiarilor la activităţi)
  5. Program de consiliere de grup a părinţilor (evidenţa orelor de consiliere pe zile şi intervale orare; graficele de prezenţă a beneficiarilor la activităţi)
  6. Program de atribuire de roluri elevilor ( în cadrul orelor de consiliere de grup efectuate de către psiholog,  la alte clase din şcoală, vor fi implicaţi 1-2 elevi din clasa X. Ei vor avea de prezentat colegilor segmente din proiectul de lecţie, asumându-şi rolul de „consilier”.)
  7. Program de activităţi extraşcolare:

a. ,, Luna Verde” – acţiuni de ecologizare desfăşurate în apropierea şcolii.

b. „ Să fim mai buni” – acţiuni caritabile pentru colegi mai puţin favorizaţi de viaţă.

  1. Seminar „Un sfârşit e un nou început!” (descrierea activităţilor desfăşurate în cadrul proiectului şi rezultatele obţinute. Vor fi vizionate imagini şi secvenţe din timpul desfăşurării activităţilor.)

Responsabili ai activităţilor desfăşurate: psihologul şcolar, profesorul diriginte

Resurse: fişe de lucru, consumabile, videoproiector, calculator

Rezultate aşteptate: deschidere şi implicare în realizarea proiectului; dezvoltarea stimei de sine, dezvoltarea abilitaţilor pentru rezolvarea de probleme, identificareapunctelor tari şi slabe, cogniţie optimistă, comunicare asertivă, etc.; grad înalt de participare a elevilor; dezvoltarea de abilitaţi care să le permită gestionarea corectă a propriului comportament; responsabilizarea şi implicarea părinţilor în viaţa şcolară a elevilor; îmbunătăţirea climatului socio-afectiv şi educativ din familie, prin oferirea unor informaţii şi modele de acţiune în rezolvarea diferitelor probleme care intervin în creşterea copiilor lor; prin atribuirea de roluri se aşteaptă responsabilizarea elevilor dar şi o mai bună empatizare cu situaţia în care este pus profesorul.

 

Bibliografie

  1.  Minulescu Mihaela, Relaţia psihologică cu copilul tău, Editura Psyche Bucureşti, 2006
  2. Dr. Puline Moran de Jouffrey, Psihologia copilului, Editura Teora, Bucureşti, 2005

 

Ultima actualizare în Miercuri, 08 Iunie 2011 22:12
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

De ce_step by step

DE CE “STEP BY STEP”?                                                Înv. Roatiș Alina Camelia                     Step by Step este o metodă alternativă de educație a copiilor bazată pe datele psihologiei științifice a dezvoltării copilului și vizează cultivarea...

Read more

Relatia de comunicare educator educat

 RELAŢIA DE COMUNICARE EDUCATOR-EDUCAT   Prof înv. primar Sorina Nevodenszki ,,Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei”, Jud. Timiş   ,,Când ai stat în bancă ani de zile sub ochii serioşi ai cuiva care te învaţă carte,...

Read more

Les methodes expositives dans la langue …

LES METHODES EXPOSITIVES DANS LA LANGUE ET LA LITTERATURE FRANCAISE   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Les méthodes expositives dans la langue et la littérature francaise sont: la description, le...

Read more

Surse si resurse de relationare ale cons…

SURSE ȘI RESURSE DE RELAȚIONARE ALE CONSILIERULUI ȘCOLAR CU ELEVII CICLULUI GIMNAZIAL   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Rezumat: Consilierea reprezintă o acțiune complexă prin care se urmărește sugerarea...

Read more

Interferente simbolistice si parnasiene …

INTERFERENȚE SIMBOLISTE ȘI  PARNASIENE ÎN CAPITOLUL NOAPTEA DE ARGINT DIN THALASSA LUI ALEXANDRU MACEDONSKI   Drd. Miron Costina Violeta Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj   Thalassa1, publicată în Cartea de aur, 1902,...

Read more

Norme privind plata comisiilor de examen…

   ANEXA Nr. 13   la metodologie   NORME privind plata comisiilor de examen pentru concursurile pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar      1. Comisia de organizare...

Read more

Momente din istoria Independentei

MOMENTE DIN ISTORIA INDEPENDENŢEI   prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea   Scopul acestui articol este reactualizarea semnificaţiei naţionale a zilei de 9 mai, care de la intrarea în Uniunea Europeană...

Read more

Discursul explicativ

DISCURSUL EXPLICATIV                                                                             Octavian Horia MINDA                                                                     Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, jud. Timiş     Discursul explicativ (DE) răspunde unei întrebări pe care şi-ar pune-o atât locutorul cât şi interlocutorul: cum? (mijloace, modalităţi) şi...

Read more