Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolurile profesorului in managementul clasei de elevi
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Aprilie 2014 19:27

ROLURILE PROFESORULUI ÎN MANAGEMENTUL

CLASEI DE ELEVI

 

 

 

 

Profesor Coman Valentina

Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși, Pitești

 

Rezumat: Articolul îşi propune evidențierea rolurilor cel mai des întâlnite în relația cu clasa de elevi

Cuvinte cheie: rol, școală, profesor, elev

 

Cadrul didactic este cel care reunește toate resursele materiale și umane și le configurează într-o manieră proprie la nivelul clasei pe care o conduce. Cu alte cuvinte este managerul clasei de elevi. Oricare ar fi latura din care privim clasa de elevi, rolul profesorului este proeminent, iar exercitarea concretă a acestui rol depinde de personalitatea lui si de situațiile educative cu care se confruntă si pe care le are de rezolvat. Profesorul este lider numit. Prin hotărârea conducerii școlii el primeste un număr de clase cu care va lucra si o clasă pe care o va îndruma ca diriginte.

După cum se știe, profesorul si elevii nu se aleg unii pe alții. Profesorului îi revine sarcina si răspunderea integrării sale în clasă si în colectivul de elevi pe care urmează să-l închege, iar într-un colectiv deja format, profesorul devine unul din membrii acestuia cu statut special. Profesorul conduce si decide, organizează, influențează, consiliază si controlează, apreciază si îndrumă, este model de conduită civică si morală, este un adevărat profesionist. El își exercită atributele si calitățile asupra grupului si asupra fiecărui membru al acestuia în parte pentru obținerea succesului școlar si formarea comportamentelor dezirabile, dirijează relațiile interpersonale din grup în scopul asigurării unui climat psihosocial favorabil dezvoltării personalității elevilor si pentru a îmbunătăți relațiile interpersonale.

Influența educativă exercitată de manager asupra clasei de elevi este determinată de modul în care acesta își îndeplinește rolurile manageriale. Ca profesor în învățământul liceal tehnologic aș dori să evidențiez rolurile cel mai des utilizate în relația cu clasa de elevi.        

 În procesul de formare, cadrul didactic este figura centrală pentru elevi. Această poziție nu se primeşte de undeva, ci se câştigă. Conducerea unui colectiv de elevi este inseparabil legat de organizare si are ca moment hotărâtor decizia. Profesorul poate lua decizii cu privire la tot ceea ce se întâmplă în procesul instructiv-educativ, îsi exercită puterea asupra principalelor fenomene ce au loc în grup, supraveghează si îndrumă întreaga activitate a clasei. Întreaga activitate a clasei de elevi este organizată de profesor, cu consultarea membrilor grupului şi cu delegarea responsabilităților în rândul elevilor. Participarea la organizarea muncii a elevilor clasei conduce la o atitudine pozitivă a acestora față de obiectivele urmărite şi îi motivează pentru îndeplinirea lor.

Un alt rol extrem de important este comunicarea. Comunicarea este esențială. Ea trebuie înțeleasă ca proces ce se desfăşoară de la profesor la elev, de la elev la profesor şi între elevi. Aceste relații ar trebui să fie deschise, sincere, nestresante, pentru ca mesajul să fie bine perceput şi liber acceptat. Calitatea comunicării influențează climatul din interiorul grupului, care, la rândul lui, influențează procesul învățării. Climatul afectiv al clasei este rodul nu numai al comportamentului profesorului, ci si al conlucrării lui cu elevii si se realizează cu contributia ambelor părți. Profesorul trebuie să sesizeze si sã încurajeze orice încercare, oricât de timidă, a elevilor de a se apropia de el. Elevului îi este frică să nu gresească si mai ales sã nu fie înțeles greșit, dar el dorește din toate puterile sã-si deschidă sufletul în fața profesorului. Tonul afectiv pe care profesorul îl imprimă relațiilor sale cu elevii si pe care îl induce în relatiile dintre elevi generează climatul afectiv, favorabil sau nefavorabil bunei desfășurări a activității. Profesorul poate interveni conștient în crearea unei stări afective pozitive la nivelul clasei ajutându-i pe elevi să-și dozeze rațional efortul de învățare prin modul de predare, prin cerințe si prin îndrumarea studiului individual. Solicitarea prea mare, neraționalã sau neînțeleasã de elevi are efecte negative în comportamentul acestora, manifestate prin chin, minciună, fraudă, anxietate, pasivitate, plictiseală, sustragere de la îndatoririle școlare. Prin tonusul pe care îl imprimă grupului, profesorul favorizează efortul elevilor si rezultatele lor sau dimpotrivă, le face munca mai grea, chiar apăsătoare.

În ceea ce privește motivarea, un alt rol al profesorului ca manager al clasei, aș vrea să punctez faptul că acesta este un rol esențial al profesorului în societatea de astăzi.Motivarea elevilor pentru învățare ar trebui să fie o dorință care vine din interiorul fiecăruia și să fie doar o obligație. Profesorul trebuie să știe să-și motiveze elevii prin forme de întăriri pozitive sau negative.

În sistemul de învățământ, rolurile profesorului se exercită direct asupra elevilor. Între cei doi actori nu se interpune altceva. De asemenea, profesorul trebuie să fie conştient că în educație rezultatele nu se pot recondiționa şi că influența lui asupra elevilor este hotărâtoare. În sistemul social de educație si învățământ cadrele didactice trebuie să se raporteze la cei pe care îi educă , să stabilească relații de cooperare cu părinții acestora. “Rolul de educator” nu se limitează doar la catedră si în clasă, ci prin fiecare contact relațional cu elevii si părinții acestora.  Activitatea cadrelor didactice se desfașoară in fața unor individualități în formare, munca având rolul de creștere si  dezvoltare, conducere si direcționare. Dacă la clasele mici educatorul este privit ca un model, ca singurul adult în grupul de elevi, la clasele mari pot interveni situații de criză (indisciplină, violența, nonimplicare). Aceste situații pot genera conflicte, de aici intervine rolul unui bun manager de clasă ce trebuie sa rezolve problemele imediat, găsind soluții. 

 

Bibliografie:

Crişan. Alexandru - coordonator, Cinci exerciţii de politică educaţională în România, ED. Vanemonde, Bucureşti, 2008

Cucoş C., „ Pedagogie” Editura Polirom, Bucureşti , 2002

Iosifescu Şerban, Management educaţional pentru instituţiile de învăţământ,Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Bucureşti, 2001

Verboncu Ion,, Management general, Editura Economică, Bucureşti, 2000 învăţământ, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Bucureşti, 2001

 

Revista cu ISSN

Structura anului scolar 2013 2014 in dez…

Structura anului şcolar 2013-2014 în dezbatere publică   Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică, până la data de 31 mai, proiectul de Ordin de ministru privind structura anului școlar 2013-2014....

Read more

Drogurile si efectele lor asupra organis…

DROGURILE SI EFECTELE LOR ASUPRA ORGANISMULUI Prof. Camelia Cosma Liceul de Artă “Ioan Sima”, Zalău Școala Gimnazială “Porolissum”, Zalău Drogurile sunt substanţe naturale...

Read more

Tema pentru acasa

TEMA PENTRU ACASĂ  Profesor Ene Steluţa Şcoala ,,Miron Costin” Galaţi   Tema pentru acasă reprezintă o modalitate de exersare prin activitate individuală a deprinderilor dobândite în timpul lecţiei. Deoarece tema trebuie  să fie percepută...

Read more

Importanta parteneriatelor scoala famili…

IMPORTANŢA PARTENERIATELOR ŞCOALĂ - FAMILIE   Bobariu Liliana Şcoala Gimnazială Vidra   Crearea unor parteneriate cu familia este un proces care necesita coalizarea energiilor si unirea efortului tuturor partenerilor si care trebuie considerat un element...

Read more

Imbunatatirea calitatii actului de preda…

ÎMBUNĂTĂȚIREA CALITĂȚII ACTULUI DE PREDARE-ÎNVĂȚARE-EVALUARE PRIN UTILIZAREA APLICAȚIILOR ONLINE ÎN ORELE DE GEOGRAFIE Prof. Rus Marinela Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Bistrița Utilizarea aplicațiilor online în orele de geografie prezintă...

Read more

creativitate in educatie_invatarea bazat…

creativitate in educatie_invatarea bazata pe proiect cu final deschis

FOLOSIREA METODEI ÎNVĂŢAREA BAZATĂ PE PROIECT CU FINAL DESCHIS   Profesor Adela Grozeanu Liceul Teoretic „Callatis” Motto:"Copilul trebuie învăţat să-şi folosească ochii, nu numai pentru a vedea, dar şi pentru a privi; urechile...

Read more

Contraceptia

CONTRACEPŢIA   Prof. Camelia Cosma Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău Contracepţia poate fi definită ca fiind totalitatea metodelor care împiedică fecundaţia, împiedicând ori contactul între ovul şi spermatozoid,...

Read more

Planificare model pentru stiinte invatam…

Planificare model pentru stiinte invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more