Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Situatia deseurilor in municipiul Brasov
Sâmbătă, 08 Mai 2010 18:08

STUDIU PRIVIND SITUAŢIA DEŞEURILOR ÎN MUNICIPIUL BRAŞOV

 

Constantin Elena Mădălina

Prof Geografie -  Şcoala Generală nr. 6 Iacob Mureşianu

 

 

Rezumat: Odată cu dezvoltarea economică a oraşului Braşov începută în a doua jumatate a secolului trecut, a dus la apariţia unor noi probleme printre care creşterea cantităţii deşeurilor menajere produse de populaţie . În ultimii 20 ani pe plan mondial şi naţional s-a accentuat interesul pentru colectarea selectivă şi reciclarea deşeurilor menajere produse de oameni.

Cuvinte cheie: deşeuri, colectare selectivă,  reciclare 

 

 

Explozia industrială, demografică şi urbanistică au făcut din deşeuri, de orice natură fi ele sursa şi cauza principală de poluare a factorilor de mediu, iar din om principalul producător de deşeuri, deci principalul factor de polare.

            Efectele nocive ale deşeurilor, dar mai ales cele determinate de depozitele de deşeuri necorespunzătoare amenajate sunt determinate de emanaţiile de gaze nocive generate de procesul descompunerii deşeurilor (poluarea aerului) curgerilor şi infiltarţiile din precipitaţii (poluarea apelor şi solurilor)

            Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectarea, sortarea şi reciclarea deşeurilor, este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambiant al oraşului Braşov.

            Dorim să subliniem neconcordanţa dintre situaţia de pe teren şi cea de pe hârtii existentă în municipiul Braşov.

            Primele forme organizate de cunoaştere a mediului înconjurător aparţine grădiniţei, în acest context, educatorilor le revine sarcina şi obligaţia de ai învăţa pe copii să înţeleagă şi să iubească natura iar apoi pe parcursul întregii educaţii şcolare să cadrele didactice să-i facă pe copii să protejeze natura şi să urmărească formarea şi dezvoltarea conştiinţei ecologice a copiilor.

Pâna în anul 2007 când a început programul de colectare selectivă şi a fost construită noua rampă ecologică datele statistice pentru diferitele categorii de deşeuri erau pe nivel de judeţ, dar începând din 2007 s-a putut face o statistică doar pentru municipiul Braşov.

 

 

 

 

 

Fig.4 Evoluţia principalelor tipuri de deşeuri din Municipiul Braşov

 

 

Tab. 3 Evoluţia principalelor tipuri de deşeuri din Municipiul Braşov

Anii

Pet(t)

Plastic(t)

Sticla(t)

Hartie(t)

Total(t)

2007

17,993

52,548

104,337

370,778

545,656

2008

165,78

119,302

225,49

951,931

1463,703

În urma unei campanii intense de coştientizare, informare, amenajare a locurilor speciale de colectare selectivă se observă o creştere semnificativă a cantităţii de deşeuri pentru fiecare categorie în parte pentru cei doi ani de colectrare selectivă în municipiul Braşov.

Se poate observa din graficul de mai sus că pentru plastic, sticlă cantitatea de deşeuri colectate s-a dublat din 2007 în 2008 iar pentru categoaria pet se observă o creştere semnificativă de peste nouă ori iar pentru hârtie o creştere de trei ori mai mare în 2008 faţă de 2007.

Braşovul este oraş-pilot în campania de conştientizare a populaţiei asupra importanţei colectării selective a deşeurilor de echipamente electrice şi electrocasnice (DEEE). Deşeuri de echipamente electrice şi electronice sau DEEE – echipamentele electrice şi electronice care constituie deşeuri, inclusiv toate componentele, subansamblele şi produsele consumabile, parte integrantă a echipamentului în momentul în care acestea devin deşeuri.

Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectare, sortare şi reciclarea deşeurilor este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambient al Braşovului.

Colectarea selectivă şi reciclarea sunt soluţii la îndemâna tuturor, cu efecte imediate: protejarea naturii şi economisirea consumului de resurse naturale prin refolosirea unor materiale, reducerea poluării solului, aerului, economisirea energiei electrice.

Deşi legislaţia în vigoare prevede obligativitatea colectării selective, acestea nu se realizează eficient deşi în statistici încercăm să “facem pe plac” Uniunii Europene care ne-a impus anumite ţinte (în ceea ce priveşte cantitatea de deşeuri colectate pe cap de locuitor şi cantitatea de deşeuri ce trebuie reciclată ) pe care trebuie să le atingem, iar dacă aceste ţinte nu sunt atinse, aurorităţile locale sunt pasibile de amenzi şi pierderea unor bani care vin de la Uniunea Europeană pentru protecţia mediului.

Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectare, sortare şi reciclarea deşeurilor este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambient al Braşovului.

 

Bibliografie

·        Activitatea Fin Eco, Braşov, 2007

  • Raport privind starea mediului înconjurător în judeţul Braşov, Braşov 2007

·        Studiu de soluţie - Închiderea rampei pentru depozitarea deşeurilor menajere - Argif Proiect, Braşov, 2008

 

Ultima actualizare în Sâmbătă, 08 Mai 2010 19:54
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Rolul autocunoasterii in dezvoltarea per…

ROLUL AUTOCUNOAŞTERII ÎN DEZVOLTAREA PERSONALĂ ŞI PROFESIONALĂ   Profesor Jianu Camelia Colegiul tehnic Reşiţa, Caraş-Severin               Autocunoaşterea te ajută să îţi dezvolţi propriul potenţial, să identifici piedicile, dar şi resursele şi posibilităţile de realizare;...

Read more

Dezvoltarea abilitatilor practice

DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE Prof. Cosma Camelia Veronica, Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj Abstract: Developing student’s practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to...

Read more

Parteneriat familie-scoala

PARTENERIAT FAMILIE - ŞCOALÃ   Inst. DOBREA MONICA Şcoala cu cls. I -VIII „Înv. N. Pâslaru” Casin, jud. Bacãu     Motto: „Prezenta pãrintilor poate transforma cultura scolii.” ...

Read more

Regulament de organizare si activitatilo…

REGULAMENT DE ORGANIZARE A ACTIVITĂȚILOR     CUPRINSE ÎN CALENDARUL ACTIVITĂȚILOR EDUCATIVE, ȘCOLARE ȘI EXTRAȘCOLARE   În plan european, iniţiativa promovării activităţii educative extraşcolare aparţine Consiliului Europei, prin Comitetul de Miniştri, care şi-a concretizat demersurile...

Read more

Jocul didactic

JOC DIDACTIC (PANAITOPOL L. , ETAPA FINALĂ 1979) prof. Irina Ariton Școala Gimnazială „ Ghiță Mocanu “ Onești Puternic ancorată în realităţile practicii contemporane...

Read more

Medalii de aur la olimpiada internationa…

Doua medalii de aur la a XVII-a editie a Olimpiadei Internationale de Astronomie   Lotul olimpic al tarii noastre, Romania, a obtinut doua medalii de aur la a XVII-a editie a Olimpiadei Internationale...

Read more

Proiectele educative scolare si extrasco…

Proiectele educative scolare si extrascolare

Proiectele educative scolare si extrascolare

Read more

L etude de la litterature dans l enseign…

L’ÉTUDE DE LA LITTÉRATURE DANS L’ENSEIGNEMENT SECONDAIRE EN ROUMANIE SILVIA NICOLETA BALTĂ Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti L’enseignement de la littérature dans le système d’enseignement secondaire roumain devrait être mis...

Read more