Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Situatia deseurilor in municipiul Brasov
Sâmbătă, 08 Mai 2010 18:08

STUDIU PRIVIND SITUAŢIA DEŞEURILOR ÎN MUNICIPIUL BRAŞOV

 

Constantin Elena Mădălina

Prof Geografie -  Şcoala Generală nr. 6 Iacob Mureşianu

 

 

Rezumat: Odată cu dezvoltarea economică a oraşului Braşov începută în a doua jumatate a secolului trecut, a dus la apariţia unor noi probleme printre care creşterea cantităţii deşeurilor menajere produse de populaţie . În ultimii 20 ani pe plan mondial şi naţional s-a accentuat interesul pentru colectarea selectivă şi reciclarea deşeurilor menajere produse de oameni.

Cuvinte cheie: deşeuri, colectare selectivă,  reciclare 

 

 

Explozia industrială, demografică şi urbanistică au făcut din deşeuri, de orice natură fi ele sursa şi cauza principală de poluare a factorilor de mediu, iar din om principalul producător de deşeuri, deci principalul factor de polare.

            Efectele nocive ale deşeurilor, dar mai ales cele determinate de depozitele de deşeuri necorespunzătoare amenajate sunt determinate de emanaţiile de gaze nocive generate de procesul descompunerii deşeurilor (poluarea aerului) curgerilor şi infiltarţiile din precipitaţii (poluarea apelor şi solurilor)

            Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectarea, sortarea şi reciclarea deşeurilor, este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambiant al oraşului Braşov.

            Dorim să subliniem neconcordanţa dintre situaţia de pe teren şi cea de pe hârtii existentă în municipiul Braşov.

            Primele forme organizate de cunoaştere a mediului înconjurător aparţine grădiniţei, în acest context, educatorilor le revine sarcina şi obligaţia de ai învăţa pe copii să înţeleagă şi să iubească natura iar apoi pe parcursul întregii educaţii şcolare să cadrele didactice să-i facă pe copii să protejeze natura şi să urmărească formarea şi dezvoltarea conştiinţei ecologice a copiilor.

Pâna în anul 2007 când a început programul de colectare selectivă şi a fost construită noua rampă ecologică datele statistice pentru diferitele categorii de deşeuri erau pe nivel de judeţ, dar începând din 2007 s-a putut face o statistică doar pentru municipiul Braşov.

 

 

 

 

 

Fig.4 Evoluţia principalelor tipuri de deşeuri din Municipiul Braşov

 

 

Tab. 3 Evoluţia principalelor tipuri de deşeuri din Municipiul Braşov

Anii

Pet(t)

Plastic(t)

Sticla(t)

Hartie(t)

Total(t)

2007

17,993

52,548

104,337

370,778

545,656

2008

165,78

119,302

225,49

951,931

1463,703

În urma unei campanii intense de coştientizare, informare, amenajare a locurilor speciale de colectare selectivă se observă o creştere semnificativă a cantităţii de deşeuri pentru fiecare categorie în parte pentru cei doi ani de colectrare selectivă în municipiul Braşov.

Se poate observa din graficul de mai sus că pentru plastic, sticlă cantitatea de deşeuri colectate s-a dublat din 2007 în 2008 iar pentru categoaria pet se observă o creştere semnificativă de peste nouă ori iar pentru hârtie o creştere de trei ori mai mare în 2008 faţă de 2007.

Braşovul este oraş-pilot în campania de conştientizare a populaţiei asupra importanţei colectării selective a deşeurilor de echipamente electrice şi electrocasnice (DEEE). Deşeuri de echipamente electrice şi electronice sau DEEE – echipamentele electrice şi electronice care constituie deşeuri, inclusiv toate componentele, subansamblele şi produsele consumabile, parte integrantă a echipamentului în momentul în care acestea devin deşeuri.

Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectare, sortare şi reciclarea deşeurilor este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambient al Braşovului.

Colectarea selectivă şi reciclarea sunt soluţii la îndemâna tuturor, cu efecte imediate: protejarea naturii şi economisirea consumului de resurse naturale prin refolosirea unor materiale, reducerea poluării solului, aerului, economisirea energiei electrice.

Deşi legislaţia în vigoare prevede obligativitatea colectării selective, acestea nu se realizează eficient deşi în statistici încercăm să “facem pe plac” Uniunii Europene care ne-a impus anumite ţinte (în ceea ce priveşte cantitatea de deşeuri colectate pe cap de locuitor şi cantitatea de deşeuri ce trebuie reciclată ) pe care trebuie să le atingem, iar dacă aceste ţinte nu sunt atinse, aurorităţile locale sunt pasibile de amenzi şi pierderea unor bani care vin de la Uniunea Europeană pentru protecţia mediului.

Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectare, sortare şi reciclarea deşeurilor este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambient al Braşovului.

 

Bibliografie

·        Activitatea Fin Eco, Braşov, 2007

  • Raport privind starea mediului înconjurător în judeţul Braşov, Braşov 2007

·        Studiu de soluţie - Închiderea rampei pentru depozitarea deşeurilor menajere - Argif Proiect, Braşov, 2008

 

Ultima actualizare în Sâmbătă, 08 Mai 2010 19:54
 

Revista cu ISSN

Pe carari de legenda

PE CĂRĂRI DE LEGENDĂ   Prof. Sandu Diana – Ileana Colegiul Tehnic „Regele Ferdinand” Timişoara   Prezentul articol se doreşte a fi o rememorare a unei excursii minunate realizate împreună cu clasa a cărei dirigintă...

Read more

Jocuri de cunoastere pentru copii

JOCURI DE CUNOAșTERE PENTRU COPII   Popica Cristina, profesor învățământ primar Școala Gimnazială “Mihail Sadoveanu” Întorsura Buzăului   Prezentul material conține 6 jocuri care se pot aplica cu succes la clasele primare, la începutul orei...

Read more

Hour of Code 2016

Hour of Code 2016

Hour of Code 2016 Va invitam sa participati impreuna cu scoala sau liceul dumneavoastra la Hour of Code 2016, evenimentul educational gratuit ce va...

Read more

Continuitatea activitatii instructiv edu…

CONTINUITATEA ACTIVITĂŢII INSTRUCTIV-EDUCATIVE LA CLASELE A IV-A ŞI A V-A   Prof. Stan Cristina Şcoala cu clasele I-VIII Bâsca Chiojdului   O problemă importantă în ceea ce priveşte continuitatea muncii instructiv-educative între clasa a IV-a şi...

Read more

Utilizarea instrumentului topgrade in ac…

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI TOPGRADE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Instrumentul Topgrade este util profesorilor deoarece le permite să realizeze teste și lecții online. Acest articol...

Read more

Regulamentul de inspectie a unitatilor d…

Regulamentul de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar   Prezentul Regulament de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar a fost publicat in Monitorul Oficial 746 din 24 octombrie 2011 (M. Of. 746/2011) si...

Read more

Rolul jocului lingvistic in dezvoltarea …

ROLUL JOCULUI LINGVISTIC ÎN DEZVOLTAREA LIMBAJULUI LA PREŞCOLARI   Profesor învăţământ preşcolar, Marin Georgiana Cocuta G.P.N Nr. 1 Pinochio                Vârsta preşcolară presupune lărgirea şi complicarea raporturilor dintre copil şi realitatea înconjurătoare. Această deschidere...

Read more

Stilistica si problematica stilului

STILISTICA ŞI PROBLEMATICA STILULUI Profesor Andra Elena Diaconu Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Prin analogie cu dihotomia langue – parole a lui Ferdinand de Saussure, discipolul acestuia, Charles Bally, dezvoltă distincţia...

Read more