Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolul modernizator al natiunii
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Mai 2016 20:22

ROLUL MODERNIZATOR AL NAŢIUNII

Profesor Petcu Camelia

Liceul Tehnologic Măneciu, Judeţul Prahova

Herder era de părere că adevăratele culturi se nasc nu pentru a se îneca în oceanele cosmopolite, ci ca să înflorească pe un sol autohton, din propriile rădăcini.

“Plus claire la lumière, plus sombre l'obscurité... Il est impossible d'apprécier correctement la lumière sans connaître les ténèbres.” De Jean-Paul Sartre

Cuvinte cheie: cultură, naţionalism/ naţionalism german, mentalitate romantică, înclinaţii revoluţionare, autodeterminare, gândire occidentală, ideal comun, modernizare.

Exista convingerea că naţionalismul era produsul efemer al frustrării aspiraţiilor oamenilor către autodeterminare, iar teoreticienii presupuneau că fenomenul naţionalismului dispare odată cu cauzele lui. Concepţia vieţii politice a naţiunii ca expresie a vieţii colective este esenţa romantismului politic - adică naţionalismul.

Conversia, transformarea mentalităţii romantice într-una naţionalistă a fost bruscă şi neprevăzută. Există o serie de teorii care susţin rolul modernizator al naţiunii în secolul al XIX-lea. Naţionalismul german este naţionalismul romantic. Filosofia naţională germană este o filozofie romantică, iar caracterul naţional german este un caracter romantic.

În timp ce romantismul a lăsat o amprentă permanentă asupra caracterului naţionalismului german, la rândul său, naţionalismul a reacţionat în raport cu romantismul. El a rupt cercul îngust al vieții personale și agitației pur expresive, care au constrâns expresiile şi înclinaţiile revoluţionare ale spiritului romantic spre inutila furie îndreptată către sine, acesta fiind lăsat liber. Ultima treime a secolului al XX-lea va fi dominată de o creştere mondială a naţionalismului, de întronarea voinţei indivizilor sau claselor şi de respingerea raţiunii şi ordinii, considerate ca „închisori ale spiritului”.

Naţionalismul promovează ideologia organismului, loialităţii, Volk-ului, ca adevăratul purtător al valorilor naţionale, integralismului, rădăcinilor istorice, la terre et les morts, a voinţei naţionale. Pornind de la ideea că fiecare naţiune are ”geniul” ei specific exprimat într-o formă de gândire şi comunicare proprie şi limbajul este expresia autentică a spiritului unui popor (Volk), Herder a creat un foarte influent şi original naţionalism cultural. Limba, spunea Herder, este mai mult decât un simplu instrument de reprezentare a lumii exterioare, ea este creatoare de realitate, este elementul esenţial în construcţia (Bildung) personalităţii umane, sursa construcţiei fiecărei naţiuni. Indivizii îşi exercitau libertatea şi îşi realizau misiunea în desăvârşirea idealului comun, umanitatea.

Acest gen de naţionalism, denumit şi romantic-colectivist, era compatibil cu universalismul şi cosmopolitismul liberal. Credinţele culturii liberale moderne îşi au rădăcina într-o profundă şi radicală revoltă împotriva tradiţiei centrale a gândirii occidentale, care a căpătat o expresie clară în anii din urmă ai secolului al XVIII-lea, mai ales în Germania, când vom afla un dispreţ violent pentru reguli.

Mişcarea Sturm und Drang, furtună şi imbold, este considerată a fi precursorul Romantismului în Germania, iar Lenz, glasul cel mai autentic al Sturm und Drang-ului. Apărarea libertăţii morale, susţinută de Kant, şi pledoaria lui Herder pentru unicitatea culturilor au zguduit stâlpii principalei tradiţii a Occidentului. Fichte este adevăratul părinte al romantismului, conceptul sinelui al lui Fichte este un spirit etern, divin, în afara timpului şi spaţiului, ale cărui euri empirice sunt doar nişte emanaţii tranzitorii.

Ca primi naţionalişti adevăraţi, germanii constituie un exemplu de mândrie culturală rănită. Nici una dintre ideologiile secolului al XIX-lea nu a anticipat creşterea sentimentului naţional. Naţionalismul modern s-a născut pe pământ german, dar s-a dezvoltat oriunde condiţiile s-au asemănat suficient cu efectul modernizării asupra societăţii tradiţionale germane.

Sentimentul naţional izvora din ambele părţi ale diviziunii dintre lumină şi întuneric: pe de o parte, puterile întunericului: Biserica, tradiţia, capitalismul, autoritatea, ierarhia, exploatarea, privilegiul; pe de alta, les lumieres, lupta pentru raţiune, pentru cunoaşterea şi distrugerea barierelor dintre oameni, drepturile omului la libertate socială şi individuală, reducerea mizeriei, a opresiunii, a brutalităţii.

Bibliografie:

Isaiah Berlin, Adevăratul studiu al omenirii, Editura Meridiane, Bucureşti, 2001

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Comunicare si comunicate didactice

COMUNICARE șI COMUNICATE DIDACTICE Prof. educator Mureșan- Chira Gabriel CRDEII Cluj- Napoca Rezumat: Didactica modernă sintetizează informații, concepte, strategii și metodici în vederea predării- comunicării...

Read more

Evaluarea elevilor din ciclul primar pri…

EVALUAREA ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR   Prof. înv. primar Bukszar Daniela Școala Gimnazială Lunca Bradului - Județul Mureș   Rezumat: Evaluarea elevilor în cadrul unei discipline, în viziune tradițională, cuantifică doar cunoștințele, priceperile...

Read more

O experienta palpitanta Sapte ani in Alg…

O experienţă palpitantă – şapte ani în Algeria!   După câştigarea independenţei Algeriei, în 1962, odată cu plecarea în masă a francezilor, forţa intelectuală a ţării a scăzut considerabil. Primii ani ce...

Read more

Modificari si completari la Legea Educat…

Modificări şi completări la Legea Educaţiei Naţionale   Guvernul României a aprobat în şedinţa de miercuri, 30 mai, proiectul de ordonanţă de urgenţă privind modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011....

Read more

Sfintele Pasti - Incondeierea oualor

Izvoarele istorice şi arheologice certe atestă cu multe secole înainte de Hristos obiceiul de a face cadou ouă colorate la marile sărbători sezoniere, în special la Anul Nou. Apariţia frecventa...

Read more

Rolul familiei moderne in educatie

ROLUL FAMILIEI MODERNE ÎN EDUCAȚIE   Prof. înv.primar Abaza Maria Școala Gimnazială Nr.1 Tîrgu Ocna, județul Bacău               Familia este primul mediu în care copilul se dezvoltă, de unde acesta împrumută obiceiuri și deprinderi...

Read more

Hour of Code 2016

Hour of Code 2016

Hour of Code 2016 Va invitam sa participati impreuna cu scoala sau liceul dumneavoastra la Hour of Code 2016, evenimentul educational gratuit ce va...

Read more

Scoala incluziva

 ŞCOALA INCLUZIVĂ   Institutor Herczeg Monica, Şcoala cu Clasele I-VIII Dudeştii Noi              Dreptul de incluziune şcolară se poate defini prin acceptarea de către instituţiile de învăţământ a tuturor copiilor, indiferent de sex,...

Read more