Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Managementul proiectelor
Vineri, 08 Aprilie 2011 06:34

MANAGEMENTUL PROIECTELOR

 

prof. Ciucă Cristina 

Şcoala cu clasele I – VIII    Bâsca – Chiojdului,

Com. Chiojdu,  Jud. Buzău

 

Dinamica schimbărilor ştiinţifice, culturale, sociale etc, a impus la nivel de management educaţional adaptări rapide la noile trasformări, menite să asigure racordarea la o nouă grilă de valori.

O modalitate eficientă prin care echipa managerială poate face faţă acestor solicitări continue o reprezintă managementul bazat pe proiect.

Proiectul reprezintă un ansamblu coerent de activităţi sau de procese de muncă care în mare parte au carater inovaţional, a căror finalizare urmăreşte îndeplinirea cu succes a unei misiuni complexe (un instrument util prin care se răspunde precis la o nevoie educaţională). Misiunea corespunde unei nevoi specifice identificate de organizaţie la nivel local. (combaterea abandonului, integrarea rromilor, dezvoltarea şcolii incluzive, etc.)

Caracteristicile fundamentale ale proiectului

a) unicitatea, originalitatea. Proiectele sunt diferite, deşi pe aceeaşi temă, în funcţie de specificul instituţiei. Originalitatea nu poate fi una extremă.

b) obiective univoce – specifice instituţiei respective, nu din cărţi de specialitate

c) limitările resurselor temporale, materiale şi umane (6-12 luni)

d) organizarea specifică – organigrama şi activităţi foarte precise, independent de organizarea instituţiei ce a generat proiectul

e) rezultate finale şi concluzii – de dorit să concretizeze obiectivele propuse; vizează reuşite -> concluzii: rapoarte, ulterior mediatizate.

Fazele unui proiect

1.Proiectarea- sunt identificate subetape:

1.1 Analiza de nevoi – prezentarea contextului general / specific din instituţii (SWOT, PESTE)

1.2 Obţinerea de informaţii generale care să ajute la stabilirea clară a problemelor, nevoilor cărora proiectul doreşte să le răspundă.

1.3 Planificare iniţială a proiectului: scop, obiective, activităţi, succesiunea activităţilor, resurse, termene.

1.4 Delimitarea precisă a resurselor – temporale, materiale, umane.

1.5 Stabilirea echipei de proiect

1.6 Reevaluarea proiectului după trecerea de aprobările iniţiale.

2.Execuţia (faza de derulare) – presupune implicarea echipei de proiect în realizarea efectivă a acestuia. Aici, un rol important îl are asigurarea fluxului informaţional, (relaţie de comunicare eficientă permanentă) pe 2 direcţii principale:

a) către participanţii la proiect (sarcină, termene)

b) către managerii de proiect: rezultate obţinute

3.Evaluarea- se desfăşoară în mod continuu, marcând fiecare subetapă a proiectului şi fiind preponderentă în finalizarea procesului. Este predominantă la final. Evaluarea urmăreşte:

a) compararea rezultatelor (parţiale sau totale) cu obiectivele stabilite.

b) reliefarea utilităţii proiectului

c) analizarea planului de costuri ale unui proiect

d) analiza fluxului informaţional: informaţii, comunicare, modalităţii de comunicare

e) analiza resurselor umane implicate

f) realizarea rapoartelor parţiale şi finale

g) stabilirea concluziilor şi a recomandărilor

Pentru realizarea unui bun proiect, echipa de realizare a acestuia va trebui să identifice răspunsurile la întrebările (orientative):

1. Cui se adresează proiectul? – beneficiarii direcţi sau indirecţi

2. Care sunt finalităţile proiectului?

3.Ce nevoi acoperă proiectul prin derularea sa?

4. Care este echipa de proiect? Cine este coordonatorul?

5. Ce rol are fiecare membru al echipei de proiect?

6. Care este durata proiectului?

7. Ce factori / elemente condiţionează realizarea proiectului?

8. Care este conţinutul proiectului? – detalieri ale activităţilor, acţiunilor, operaţiilor.

9.Cât costă proiectul? Cine asigură finanţarea? (salarii, birotică, publicitate, etc)

10. Cum se va realiza gestionarea resurselor?

11. Cum se va realiza monitorizarea, de către cine şi pe baza căror criterii?

12. Cum se va face evaluarea?

13. Care sunt efectele utile ale proiectului?

 

Răspunsurile se concretizează în mod real în realizarea planurilor structurale pentru fiecare pachet operaţional al proiectului.

Orice plan structural, operaţional  trebuie să specifice:

1. acţiuni desfăşurate: fiecare acţiune este subordonată unui obiectiv operaţional.

2. resurse materiale, financiare, temporale, umane

Pentru ca un proiect să fie eficient, în cadrul acestuia trebuie menţinut un flux informaţional eficient prin 2 mari etape:

a) procurarea informaţiilor

b) transmiterea informaţiilor în formă completă, clară şi precisă tuturor membrilor echipei de proiect.

Un element aparte al fluxului informaţional îl reprezintă rapoartele. Proiectul trebuie să specifice ciu se adresează rapoartele, ce rapoarte ajung la managerul de proiect şi care este forma de prezentare (mai numeroase sub formă scrisă, dar şi combinat oral, PowerPoint)

Rapoartele se întocmesc:

1. după finalizarea fiecărei etape – faze ale proiectului

2. în situaţii speciale

3. în etapa finală a proiectului.

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metode si tehnici de cunoastere si carac…

METODE ŞI TEHNICI DE CUNOAŞTERE ŞI CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ A ELEVILOR     Cunoaşterea psihologică de către profesor a elevilor este complexă şi dificilă, dar, este şi extrem de profitabilă pentru elevul în cauză,...

Read more

Inovarea si modalitati de valorificare a…

INOVAREA ŞI MODALITĂŢI DE VALORIFICARE A EI ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Prof. Saizescu Cristina-Alexandra Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timişoara Secolul XXI impune ca...

Read more

Surse si resurse de relationare ale cons…

SURSE ȘI RESURSE DE RELAȚIONARE ALE CONSILIERULUI ȘCOLAR CU ELEVII CICLULUI GIMNAZIAL   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Rezumat: Consilierea reprezintă o acțiune complexă prin care se urmărește sugerarea...

Read more

Combaterea absenteismului scolar

COMBATEREA ABSENTEISMULUI ŞCOLAR   Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău   Rezumat Fenomenul de absenteism conduce la insuccesul şcolar şi constituie un pas important spre abandonul şcolar. Pentru a putea...

Read more

Planificare model pentru consiliere si o…

Planificare model pentru consiliere si orientare invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Aspecte metodice si pedagogice in parcur…

ASPECTE METODICE ȘI PEDAGOGICE ÎN PARCURGEREA LA CLASĂ A STUDIILOR PENTRU PIAN Prof. Atudoroae Alexandra Liceul de Artă ”Ștefan Luchian” Botoșani Abordarea studiilor...

Read more

Principalele dimensiuni ale managementul…

                       PRINCIPALELE  DIMENSIUNI ALE MANAGEMENTULUI                                                         CLASEI DE ELEVI   Institutor  Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Vorniceni, Judeţul Botoşani               Dimensiunile centrale ale managementului clasei de elevi, identificate la...

Read more

Dezvoltarea capacitatii de autoevaluare …

DEZVOLTAREA CAPACITĂȚII DE AUTOEVALUARE ÎN CICLUL PRIMAR Înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Câmpeni Ocaziile care i-au adus pe elevi în situația de a se...

Read more