Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Managementul proiectelor
Vineri, 08 Aprilie 2011 06:34

MANAGEMENTUL PROIECTELOR

 

prof. Ciucă Cristina 

Şcoala cu clasele I – VIII    Bâsca – Chiojdului,

Com. Chiojdu,  Jud. Buzău

 

Dinamica schimbărilor ştiinţifice, culturale, sociale etc, a impus la nivel de management educaţional adaptări rapide la noile trasformări, menite să asigure racordarea la o nouă grilă de valori.

O modalitate eficientă prin care echipa managerială poate face faţă acestor solicitări continue o reprezintă managementul bazat pe proiect.

Proiectul reprezintă un ansamblu coerent de activităţi sau de procese de muncă care în mare parte au carater inovaţional, a căror finalizare urmăreşte îndeplinirea cu succes a unei misiuni complexe (un instrument util prin care se răspunde precis la o nevoie educaţională). Misiunea corespunde unei nevoi specifice identificate de organizaţie la nivel local. (combaterea abandonului, integrarea rromilor, dezvoltarea şcolii incluzive, etc.)

Caracteristicile fundamentale ale proiectului

a) unicitatea, originalitatea. Proiectele sunt diferite, deşi pe aceeaşi temă, în funcţie de specificul instituţiei. Originalitatea nu poate fi una extremă.

b) obiective univoce – specifice instituţiei respective, nu din cărţi de specialitate

c) limitările resurselor temporale, materiale şi umane (6-12 luni)

d) organizarea specifică – organigrama şi activităţi foarte precise, independent de organizarea instituţiei ce a generat proiectul

e) rezultate finale şi concluzii – de dorit să concretizeze obiectivele propuse; vizează reuşite -> concluzii: rapoarte, ulterior mediatizate.

Fazele unui proiect

1.Proiectarea- sunt identificate subetape:

1.1 Analiza de nevoi – prezentarea contextului general / specific din instituţii (SWOT, PESTE)

1.2 Obţinerea de informaţii generale care să ajute la stabilirea clară a problemelor, nevoilor cărora proiectul doreşte să le răspundă.

1.3 Planificare iniţială a proiectului: scop, obiective, activităţi, succesiunea activităţilor, resurse, termene.

1.4 Delimitarea precisă a resurselor – temporale, materiale, umane.

1.5 Stabilirea echipei de proiect

1.6 Reevaluarea proiectului după trecerea de aprobările iniţiale.

2.Execuţia (faza de derulare) – presupune implicarea echipei de proiect în realizarea efectivă a acestuia. Aici, un rol important îl are asigurarea fluxului informaţional, (relaţie de comunicare eficientă permanentă) pe 2 direcţii principale:

a) către participanţii la proiect (sarcină, termene)

b) către managerii de proiect: rezultate obţinute

3.Evaluarea- se desfăşoară în mod continuu, marcând fiecare subetapă a proiectului şi fiind preponderentă în finalizarea procesului. Este predominantă la final. Evaluarea urmăreşte:

a) compararea rezultatelor (parţiale sau totale) cu obiectivele stabilite.

b) reliefarea utilităţii proiectului

c) analizarea planului de costuri ale unui proiect

d) analiza fluxului informaţional: informaţii, comunicare, modalităţii de comunicare

e) analiza resurselor umane implicate

f) realizarea rapoartelor parţiale şi finale

g) stabilirea concluziilor şi a recomandărilor

Pentru realizarea unui bun proiect, echipa de realizare a acestuia va trebui să identifice răspunsurile la întrebările (orientative):

1. Cui se adresează proiectul? – beneficiarii direcţi sau indirecţi

2. Care sunt finalităţile proiectului?

3.Ce nevoi acoperă proiectul prin derularea sa?

4. Care este echipa de proiect? Cine este coordonatorul?

5. Ce rol are fiecare membru al echipei de proiect?

6. Care este durata proiectului?

7. Ce factori / elemente condiţionează realizarea proiectului?

8. Care este conţinutul proiectului? – detalieri ale activităţilor, acţiunilor, operaţiilor.

9.Cât costă proiectul? Cine asigură finanţarea? (salarii, birotică, publicitate, etc)

10. Cum se va realiza gestionarea resurselor?

11. Cum se va realiza monitorizarea, de către cine şi pe baza căror criterii?

12. Cum se va face evaluarea?

13. Care sunt efectele utile ale proiectului?

 

Răspunsurile se concretizează în mod real în realizarea planurilor structurale pentru fiecare pachet operaţional al proiectului.

Orice plan structural, operaţional  trebuie să specifice:

1. acţiuni desfăşurate: fiecare acţiune este subordonată unui obiectiv operaţional.

2. resurse materiale, financiare, temporale, umane

Pentru ca un proiect să fie eficient, în cadrul acestuia trebuie menţinut un flux informaţional eficient prin 2 mari etape:

a) procurarea informaţiilor

b) transmiterea informaţiilor în formă completă, clară şi precisă tuturor membrilor echipei de proiect.

Un element aparte al fluxului informaţional îl reprezintă rapoartele. Proiectul trebuie să specifice ciu se adresează rapoartele, ce rapoarte ajung la managerul de proiect şi care este forma de prezentare (mai numeroase sub formă scrisă, dar şi combinat oral, PowerPoint)

Rapoartele se întocmesc:

1. după finalizarea fiecărei etape – faze ale proiectului

2. în situaţii speciale

3. în etapa finală a proiectului.

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metodologia si criteriile privind acorda…

Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit 2014   Vezi metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar pentru 2014.

Read more

Corpul national de experti in management…

Corpul national de experti in management educational sesiunea 2012 seria 3     Se organizeaza si cea de-a treia serie din sesiunea 2012 pentru concursul de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea Corpului...

Read more

Comunicarea interna in cadrul unei firme

COMUNICAREA INTERNĂ ÎN CADRUL UNEI FIRME   Prof. ec. Cîrcotă Roxana Liceul Tehnologic de Marină Galați   Rezumat COMUNICAREA INTERNĂ înglobează toate procesele comunicaţionale care au loc cu anagajaţii, comunicarea managerială internă, relaţii publice interne etc. Publicul...

Read more

Programa scolara la limba si literatura …

ANEXA NR. 2   PROGRAMA SCOLARA Limba si literatura italiana materna Clasa a X-a      NOTA DE PREZENTARE Curriculumul de Limba si literatura italiana materna destinat studierii acestei discipline de catre elevii apartinand etniei...

Read more

Reprezentari ale Babei Dochia in literat…

REPREZENTĂRI ALE BABEI DOCHIA ÎN LITERATURĂ   Prof. Simona Crainic, Liceul De Arte Plastice, Timișoara               Studiul de faţă urmăreşte o trecere în revistă a modului în care Baba Dochia este reprezentată în...

Read more

Black Friday la monitoare second hand

Black Friday la monitoare second hand

Black Friday la monitoare second hand   Pe unde am mers astazi s-a vorbit despre Black Friday, ziua cu cele mai multe reduceri din an, ziua in care se vand cele mai...

Read more

Situatia deseurilor in municipiul Brasov

Situatia deseurilor in municipiul Brasov

STUDIU PRIVIND SITUAŢIA DEŞEURILOR ÎN MUNICIPIUL BRAŞOV   Constantin Elena Mădălina Prof Geografie -  Şcoala Generală nr. 6 Iacob Mureşianu     Rezumat: Odată cu dezvoltarea economică a oraşului Braşov începută în a doua jumatate a...

Read more

Rolul aplicatiilor practice la orele de …

Rolul aplicAŢiilor practice la orele de matematică Studiu de specialitate   Profesor Simona Bucurenciu Liceul Tehnologic „Gh. M. Costin”, Constanța   Aplicațiile practice ale matematicii sunt aproape absente în predarea acestei materii. Ca urmare a apărut...

Read more