MATEMATICA ESTE MAI FRUMOASĂ
FOLOSIND CALCULATORUL
Prof. Carmen Crafcenco
Liceul Teoretic “ Mircea Eliade”, GALAŢI
Folosirea învăţării asistate de calculator sau a diferitelor softuri educaţionale ajută elevul să înveţe într-un mod creativ, creşte motivaţia şi eficientizarea învăţării. Elevul participă activ în toate etapele procesului de predare, învăţare, evaluare, este încurajat să exploreze conţinuturi noi, să îşi dezvolte imaginaţia. Cred că acest calculator a devenit un instrument pentru toţi aceia care doresc să dezlege misterele matematicii, un instrument util elevului şi profesorului. O parte din activităţile pe care le-am propus elevilor şi care folosesc calculatorul, au condus cu siguranţă la atingerea obievtivului propus şi anume creşterea motivaţiei elevilor pentru învăţarea matematicii.
Potențialul tehnologiilor informației și comunicării pentru ameliorarea instruirii și pentru eficientizarea învățării este mare, însă valorificarea deplină în educație depinde de gradul în care cadrul didactic este pregătit să le integreze, de capacitatea și deschiderea întregului colectiv de cadre didactice precum și de resursele tehnologice disponibile.
Este cunoscută de ceva vreme nevoia instruirii asistată de calculator, fiind înțeleasă în primul rând ca un răspuns social la cererea crescândă de educație, la nevoia de diversificare și sofisticare a ofertelor și instiţuțiilor de formare. Folosirea învățării asistate de calculator sau a diferitelor softuri educaționale atrage după sine adaptabilitatea informațiilor științifice la nevoile/ particularităţile psiho-fizice ale copiilor, abordarea materialului de studiat într-o manieră interactivă, stimularea motivaţiei pentru învăţare prin prezenţa componentei ludice sau oferirea sentimentului de confort pentru copii în general.
Dezvoltarea tehnologiei a dus și la diversificarea softurilor educaționale ce facilitează înlocuirea unui tip de demers didactic clasic cu unul modern în care profesorul nu este decât un coordonator al activității și nu principala sursă de informare.
Folosirea învăţării asistate de calculator sau a diferitelor softuri educaţionale ajută elevul să înveţe într-un mod creativ , creşte motivaţia şi eficientizarea învăţării. Elevul participă activ în toate etapele procesului de predare, învăţare, evaluare, este încurajat să exploreze conţinuturi noi, să îşi dezvolte imaginaţia.
După unii specialişti aceste metode moderne oferă posibilitatea modelării, justificării şi ilustrării unor concepte abstracte, ilustrări ale graficelor greu realizabile, ale calculelor ce necesită volum mare de timp, vizualizarea proprietăţilor unor funcţii reprezentate grafic. De asemenea au loc realizarea recapitulărilor, sintezelor şi a schemelor atractive, animate care să conducă la reţinerea mai rapidă a informaţiei esenţiale şi ce este foarte important, activitatea elevului poate fi monitorizată pe tot parcursul lecției.
Tot specialiştii afirmă că utilizarea acestor metode moderne prezintă şi o serie de limite printre care amintim:
· utilizarea improvizată/neproiectată a calculatorului în timpul lecţiei duce la ineficienţa învăţării;
· neparticiparea unor elevi la lecţie poate conduce la nerealizarea obiectivelor lecţiei;
· utilizarea în exces a calculatorului poate duce la pierderea abilitaţilor practice de calcul şi de investigare a realităţii, de argumentare și contra-argumentare;
· segmentarea în exces a materiei
În continuarea voi descrie câteva scenarii didactice cu componentă TIC, la obiectul pe care îl predau: matematică.
La clasa a VIII a am propus o temă: „Să învăţăm să construim corpuri geometrice în Paint”. Descrierea secvenţei de lecţie:
1. Realizaţi un desen al unei piramide patrulatere regulate utilizând aplicaţia Paint
2. Deschiderea aplicaţiei Paint.
3. Folosim instrumentul pentru trasarea dreptunghiurilor
4. Modificăm înclinaţia figurii cu 50 de grade pe orizontal
5. Folosind instrumentul de trasare a liniilor desenăm diagonalele şi apotema bazei.
6. Folosind acelaşi instrument şi guma, marcăm celelalte laturi ale piramidei, înălţimea şi apotema
7. Selectând instrumentul de scris, notăm vârfurile priramidei. După ce desenul este terminat se poate salva în format JPG şi îl putem insera ca imagine în orice document word pe care îl edităm.
Profesorul poate realiza prezentări, teste sau diferite alte materiale în care să folosească programul Paint pentru crearea unor figuri geometrice, sau capturi de ecrane, care pot fi inserate mai apoi în aceste documente, iar elevii pot realiza referate în care să insereze imagini editate, realizate de ei cu ajutorul aplicaţiei Paint.
Tot pentru clasa a VIII a la algebră , elevii au făcut cunoştinţă cu softul Geogebra.
În cadrul capitolului : Funcţii, un subiect îndrăgit de elevi, iată descrierea secvenţei de lecţie:
1. Folosiţi link-ul următor http://www.geogebra.org/webstart/geogebra.html pentru a accesa online softul Geogebra.
2. Descrieţi paşii necesari construirii unui triunghiului ABC şi scrieţi valorile afişate în fereastra Algebra.
Creare puncte A(0,2); B(2,0); C(0,0)
Trasare drepte AB, BC, AC
3. Reprezentaţi grafic funcţia f:( -∞,o)→R, f(x)= 2+x
4. În fereastra introduceţi comanda Function[2+x, -∞, 0] şi apăsaţi apoi tasta ENTER
Câteva din avantajele utilizării softului Geogebra în cadrul lecţiilor de matematică sunt: exactitate, existenta unor functii predefinite, reprezentare grafica foarte buna, rapiditate in executie, soft intuitiv;
La clasa a Va elevii au făcut cunoştinţă cu numerele prime, ei află că problema numerelor prime a dat bătăi de cap multor matematicieni şi s-au scris foarte multe cărţi pe această temă.
Matematicienii au încercat să găsească o formulă cu ajutorul căreia să putem genera numere prime şi din păcate nu au reuşit.
Descierea secvenţei de lecţie:
1. Matematicienii au propus o formulă care răspunde cerinţelor obişnuite în şcoală:
n2-n+41
2. Dând valori lui n se obţin numere prime până la 1681, pentru n=41 se obţine un număr compus
3. Folosin Excel elevii au ca sarcina de lucru, sub îndrumarea profesorului, generarea unei liste de numere prime, folosind formula de mai sus.
4. Pe coloana A , elevii scriu numerele de la 1 la 40, iar în B1 scriu formula „=A1*A1-A1+41”, pe care apoi o vor copia în celelate celule ale coloanei B.
5. Concluzia este că formula generează o parte din numerele prime mai mici ca 1681.
Bibliografie:
Predarea interactivă centrată pe elev (modul pentru dezvoltarea profesională a personalului didactic), Editura Educaţia 2000+, Bucureşti, 2005
http://www.elearning.ro.
Prof. Constantin Chirilă, “Formarea continuă a profesorilor de matematică în societatea cunoaşterii”, Bucureşti 2012
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|