Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Noile tehnologii valorificate in predarea limbii si literaturii romane
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 August 2020 11:25

 

NOILE TEHNOLOGII VALORIFICATE ÎN PREDAREA LIMBII ȘI LITERATURII ROMÂNE

Mocan Nicoleta, profesor limba română,

Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat

Ultimele două decenii au transformat tehnologia informaţiei şi comunicării (T.I.C.) dintr-un produs destinat unui număr restrâns de indivizi, datorită costurilor ridicate de achiziţie şi a dimensiunilor relativ mari, într-un instrument prezent tot mai mult în viaţa profesională şi personală a oamenilor. Avantajele T.I.C. nu sunt deloc de ignorat, fapt care a atras răspândirea rapidă în activităţi educaţionale, fie ele formale sau non-formale.

Scopul introducerii T.I.C. este acela al îmbunătăţirii şi chiar al restructurării modului de predare-învăţare-evaluare prin adaptarea curriculumului fiecărei discipline la cerinţele societăţii informatizate.

Oportunitatea utilizării tehnologiilor

Voi încerca să prezint aici câteva dintre principalele tehnologii care se pot utiliza, cu succes, în cadrul orelor de limba și literatura română.

Cele mai importante tipuri de instrumente T.I.C. sunt:

- Bazele de date: sunt instrumente prin care se colectează şi organizează informaţii despre anumite subiecte pentru a facilita accesul persoanelor interesate. Deşi baze de date au existat cu mult timp înainte de apariţia tehnologiilor digitale, doar odată cu introducerea acestora s-a atins un nivel de accesibilitate şi eficienţă care să conducă la generalizarea utilizării lor.

- Instrumentele de procesare a informaţiei (audio, video, imagini, text): fac parte din programele cele mai întrebuinţate, atât de către utilizatori profesionali cât şi de cei cu scop recreativ. Ele permit crearea de noi conţinuturi sau rearanjarea unora deja existente.

- Reţele de socializare online: sunt aplicaţii care facilitează întâlnirea în spaţiul virtual a unor persoane care de obicei împărtăşesc interese comune. Răspândite începând cu primul deceniu al secolului al XXI- lea, ele au devenit foarte repede fenomene de masă. Într-un timp relativ scurt cele mai mari reţele au atins sute de milioane de utilizatori şi continuă să se dezvolte în ciuda controverselor care le-au însoţit expansiunea.

- Reţelele profesionale: sunt o variantă particulară a reţelelor de socializare care se concentrează pe aspecte ce ţin de un anumit domeniu de activitate. Existenţa lor poate fi susţinută de o platformă dedicată (ex. LinkedIn, Yammer) sau prin adaptarea unui serviciu cu caracter general (ex. listă discuţii).

- Instrumentele de promovare şi autopromovare: au o valoare specială. Scopul lor este de a difuza informaţia într-o formă uşor accesibilă, scoțând în evidenţă calităţile celui care le utilizează.

- Instrumentele de comunicare: simple sau complexe, sincrone sau asincrone, gratuite sau plătite, sunt unele dintre cele mai apreciate facilităţi oferite de noile tehnologii. Ele au revoluţionat modul de comunicare prin reducerea dramatică a costurilor şi disponibilitatea lor în aproape orice colţ al lumii.

- Instrumentele de evaluare şi autoevaluare: a serviciilor oferite sunt percepute ca unul dintre cele mai utile instrumente pe care T.I.C. le-a promovat. Uşurinţa cu care ele pot fi dezvoltate, costurile relativ scăzute de a le aplica şi interpretarea lor aproape instantanee le-au transformat din nişte instrumente greoaie care necesitau multe ore de muncă, în instrumente utile pentru a scoate informaţia relevantă în maniera predilectă de a porni sau monitoriza procesul didactic.

Conform documentului Comisiei Europene, competenţa digitală este una dintre cele opt competenţe cheie şi constă în utilizarea tehnologiilor multimedia pentru a regăsi, a stoca, a crea, a prezenta, a utiliza şi a schimba informaţii. După UNESCO, a fi familiarizat cu tehnologiile şi cu mijloacele multimedia înseamnă a avea o suită de abilităţi precum: selectarea instrumentelor adecvate, operarea cu echipamente şi aplicaţii, utilizarea lor pentru a gestiona, analiza, integra, evalua şi crea informaţii, într-o diversitate de forme.

Majoritatea elevilor dețin deja tehnologia necesară în activităţi de învăţare ce implică folosirea unor instrumente digitale precum: computer, telefoane cu cameră foto şi posibilităţi de utilizare ca: reportofon, cameră foto digitală, cameră video, iPod etc. Elevii au unele competenţe necesare pentru utilizarea acestor dispozitive, însă ei nu le folosesc în mod organizat şi, de cele mai multe ori, din păcate, numai pentru distracţie.

Profesorii trebuie să valorifice competenţele şi experienţele anterioare ale elevilor în folosirea T.I.C. în vederea integrării activităţilor interactive moderne în lecții. Tot profesorii au menirea de a-i face conştienți pe toți elevii de competenţele T.I.C. pe care aceştia le au, și de a-i determina să le utilizeze în cadrul unor activităţi de învăţare ce folosesc instrumente T.I.C. .

Integrarea instrumentelor T.I.C. în procesul de predare-învăţare-evaluare implică împărţirea activităţilor care permit sau favorizează utilizarea T.I.C. în câteva mari categorii, şi anume:

a) Surse de informare şi documentare

b) Prezentări

c) Publicaţii digitale

d) Aplicaţii multimedia

e) Biblioteci şi muzee virtuale

f) Dicţionare şi enciclopedii

g) Comunicare on-line

h) Portaluri web

i) Platforme colaborative

j) Aplicaţii pentru evaluare

Bibliografie:

ANGHEL, T., Instrumente Web 2.0 utilizate în educaţie. Ed. Albatros, Cluj-Napoca, 2008

BRUT, M., Instrumente pentru E-learning. Ghidul informatic al profesorului modern. Ed. Polirom, Bucureşti, 2006

 

Revista cu ISSN

Definitivat 2013 modele subiecte

Definitivat 2013 modele subiecte   Ministerul Educatiei Nationale, prin CNEE – Centrul National de Evaluare si Examinare, a finalizat modelele de subiecte si bareme pentru Examenului national pentru definitivarea in invatamant - ...

Read more

Europa e mai aproape

EUROPA E MAI APROAPE                                                                                       Prof. Georgeta Munteanu                                                                                     CNA « Ion Vidu » Timişoara   Vise...vise...vise. Cu toţii visăm. Si iată că visele devin uneori realitate. Cum a fost şi acesta, al meu. Când auzeam...

Read more

Planificare model pentru limba si comuni…

Planificare model pentru limba si comunicare invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

1. Sedative şi somnifere   1. Tranchilizante Printre medicamentele psihotrope cel mai frecvent comerializate, locul întâi a fost ţinut mult timp de Valium (diazepam), urmat de Adumbran şi Praxiten (oxazepam). Între...

Read more

INSTRUIREA ASISTATA DE CALCULATOR

INSTRUIREA ASISTATÃ DE CALCULATOR   prof. Adriana Verbinschi Colegiul National Octav Onicescu Bucuresti     Sistemul IAC (Instruire Asistatã de Calculator) este un mediu integrat hardware-software destinat interactiunii dintre posesorii unui sistem de cunostinte si destinatarii...

Read more

Fisa de observare a lectiei model

   ANEXA Nr. 5   la regulament   Fisa de observare a lectiei   - model -   Unitatea de invatamant: ....................................................................................................................................................... Data: .......................... Numele si functia cadrului didactic inspectat/asistat: ........................................................................................................... Specialitatea: ........................................................................................................................................................................ Clasa: ..............................................

Read more

Rolul creativitatii in dezvoltarea elevi…

 ROLUL CREATIVITĂŢII ȊN DEZVOLTAREA ELEVILOR DE ASTĂZI APLICAŢII LA DISCIPLINA GEOGRAFIE   Moise Iuliana Daniela – profesor, Colegiul Tehnic, Buzău   Rezumat: Creativitatea  aduce contribuții fundamentale la ridicarea unui popor, fiind o resursă de valoare...

Read more

Implicatiile globalizarii asupra educati…

IMPLICAȚIILE GLOBALIZÃRII ASUPRA EDUCAȚIEI   Alexandra Pepelea, profesor Grup Școlar Tehnic de Transporturi Iași   Globalizarea este astãzi un...

Read more