Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Integrarea calculatorului in lectiile de geografie
Vineri, 08 Martie 2013 12:03

INTEGRAREA CALCULATORULUI

ÎN LECŢIILE DE GEOGRAFIE

 

Profesor Miron Steluţa Otilia

Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila

 

Rezumat: Pentru profesor, calculatorul constituie o invitaţie permanentă spre autoperfecţionare şi autodepăşire. Din practica la catedră pot afirma cu certitudine că desfăşurarea activităţilor care implică resurse informatice determină beneficii în direcţia creşterii calităţii învăţării, creşterii motivaţiei elevilor pentru studierea geografiei şi a îmbunătăţirii relaţiei professor – elev.

Cuvinte cheie: mijloace de învăţământ, calculator, geografie.

 

Dezvoltarea actuală a tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor a determinat pătrunderea calculatorului şi în şcoală, implementarea noilor tehnologii înscriindu-se ca o prioritate în direcţia modernizării învăţământului românesc. Deoarece în prezent domeniile de activitate s-au întrepătruns foarte mult, este necesară o abordare globală, pluridisciplinară a fenomenelor.

Geografia este o disciplină cu caracter aplicativ, fapt pentru care se impune ca în lecţii, să se aducă în faţa elevilor elemente ale mediului, să se reproducă în clasă diferite fenomene, toate acestea putându-se realiza cu ajutorul mijloacelor de învăţământ.

Calculatorul, videoproiectorul şi tabla interactivă fac parte din categoria celor mai moderne mijloace de învăţământ şi contribuie cu succes la creşterea eficienţei orelor de geografie. Cu ajutorul calculatorului se asigură procesului instructiv-educativ o bază perceptivă şi documentară de calitate, sprijinind cunoaşterea obiectivă şi complexă a realităţii, elevii venind în contact cu fenomene şi procese inaccesibile percepţiei directe.

La ciclul gimnazial, profesorul de geografie poate utiliza calculatorul prin lansarea platformei de învăţare AEL care oferă profesorului posibilitatea creării de teste şi lecţii originale.

Realizarea unei lecţii în AEL presupune crearea unui director cu resurse (hărţi, schiţe, imagini, texte geografice, articole, etc.) care să fie utilizate într-o succesiune bine stabilită în cadrul lecţiei. În ceea ce priveşte crearea testelor, profesorul are la dispoziţie o gamă variată de itemi.

Pe lângă lecţiile AEL, profesorul de geografie mai are la dispoziţie “Lecţiile interactive de geografie - Intuitext”, concepute în conformitate cu programa şcolară, care îşi propun promovarea învăţământului de calitate, orientat mai mult pe formarea de competenţe şi mai puţin spre reţinerea mecanică de informaţii. Aceste lecţii cuprind animaţii, experimente virtuale, jocuri interactive pentru fixarea cunoştinţelor, texte, desene schematice, hărţi, fotografii, probe de evaluare.

Alte produse multimedia care pot fi utilizate în cadrul lecţiilor de geografie sunt CD-urile care conţin diferite informaţii digitale: enciclopedii, dicţionare, imagini, filme, hărţi, desene schematice, jocuri geografice, etc. O astfel de enciclopedie geografică complexă este Encarta, care oferă posibilitatea realizării unor trasee virtuale în diferite locuri de pe glob, elevii având posibilitatea să cunoască aspecte legate de obiceiurile, tradiţiile şi obiectivele turistice deosebite. Encarta are o grafică deosebită şi cuprinde o serie de suporturi cartografice, dicţionare de termeni de specialitate a căror explicare este susţinută şi de imagini, filmuleţe cu prezentarea unor fenomene naturale şi sociale, jocuri care familiarizează elevul în lucrul cu harta.

Un sprijin important aflat la dispoziţia profesorului de geografie este şi Internetul, prin

intermediul căruia se pot căuta informaţii referitoare la un subiect anume, elevii pot comunica cu colegi din alte şcoli, din alte ţări, pe teme de interes comun.

O altă modalitate eficientă de utilizare a calculatorului în cadrul lecţiilor de geografie o reprezintă prezentările Power Point cu ajutorul videoproiectorului. Slide show-ul poate fi folosit în mod eficient în predarea geografiei deoarece pe fiecare diapozitiv se pot prezenta informaţiile atât sub formă de text, cât şi sub formă de imagini, tabele, grafice, animaţii sau filme. Este necesar ca prezentarea să nu fie foarte animată pentru a nu distrage atenţia elevilor de la conţinut şi pentru a nu-i obosi. Folosind în prezentare materiale grafice adecvate, elevii au posibilitatea de a gândi logic, de a face conexiuni, dobândind cunoştinţe temeinice.

Concluzionând, se pot desprinde o serie de avantaje ale utilizării calculatorului în cadrul lecţiilor de geografie, atât pentru profesori, cât mai ales pentru elevi.

 

 

Avantaje pentru profesori

Avantaje pentru elevi

·         Procesele geografice sunt prezentate prin mijloace ăi metode mult mai eficiente (animaîii), decât cele tradiţionale.

·         Calculatorul poate fi utilizat în orice moment al lecţiei (dobândire de cunoştinţe, verificarea cunoştinţelor, fixarea cunoştinţelor).

·         Secvenţele derulate pe calculator pot fi reluate de mai multe ori în cadrul lecţiei.

·         Situaţiile de învăţare pot fi organizate în diferite forme: individual, în perechi, în grupuri mici, frontal.

·         Procesul de învăţare este motivat intuitiv, atractiv, interactiv, dinamic.

·         Materialul este atractiv prin modul de prezentare, prin probele de evaluare, prin jocuri.

·         Calculatorul este uşor de utilizat.

·         Prezentările urmăresc ordinea cronologică a desfăşurării proceselor, fapt ce facilitează înţelegerea.

·         Elevii dobândesc cunoştinţe de bună calitate, ce sunt integrate în memoria de lungă durată.

 

Prin utilizarea calculatorului, învăţarea devine un proces intuitiv, dinamic şi interactiv, asigurându-se întelegerea proceselor din mediu şi formarea unor cunoştinţe ştiinţifice durabile. Însă trebuie să se ţină cont de faptul că mediul electronic este utilizat ca facilitator în activitatea didactică şi nu ca substitut al profesorului.

 

BIBLIOGRAFIE

Dulamă Maria Eliza, Modele, strategii şi tehnici didactice activizante cu aplicaţii în geografie, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2002

Dulamă Maria Eliza, (2006), Tendinţe actuale în predarea şi învăţarea geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2006

Ilinca N., Didactica geografiei, Editura Didactică şi Pedagogică R.A., Bucureşti, 2006

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Debutul reusit al fiecarei zile de scoal…

DEBUTUL REUȘIT AL FIECĂREI ZILE DE ȘCOALĂ – ÎNTÂLNIREA DE DIMINEAȚĂ Prof. Marc Aurica Școala Gimnazială Câmpeni Această modalitate de debut a fiecărei zile de școală pornește...

Read more

Imaginea satului in opera lui Ioan Slavi…

IMAGINEA SATULUI ÎN OPERA LUI IOAN SLAVICI                                                                         Prof. Herman Laura Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga”, Baia-Mare                                                                                În pleiada scriitorilor români afirmaţi pe la mijlocul celei de-a doua jumătăţi a secolului...

Read more

Fisa inscriere invatamant profesional 20…

Fisa inscriere invatamant profesional 2014   Descarca fisa de inscriere pentru invatamantul profesional de 3 ani – an scolar 2014-2015.

Read more

De la metode traditionala la metode mode…

DE LA METODE TRADIŢIONALE LA METODE MODERNE ÎN PREDAREA ŞI ÎNVĂŢAREA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR Profesor învăţământ primar Buda Lenuţa Şcoala Gimnazială ,,Ion Ghica”...

Read more

Planificare model pentru consiliere si o…

Planificare model pentru consiliere si orientare invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Evaluarea Nationala 2013 Matematica subi…

Evaluarea Nationala 2013 Matematica subiect si barem   Vezi subiectul si baremul de corectare de la a doua proba de Evaluare Nationala pentru clasa a VIII-a, pentru anul scolar 2012-2013, respectiv Matematica....

Read more

Rolul disciplinelor de specialitate in i…

ROLUL DISCIPLINELOR DE SPECIALITATE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL LICEAL TEHNIC   Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin     Formarea competenței profesionale a unui absolvent este asigurată prin instruirea sa complexă și progresivă, pornind de la problemele...

Read more

Eterna reintoarcere la Sisif

ETERNA REÎNTOARCERE LA SISIF Prof. Adina Veronica Fuică Liceul Teoretic ”Mircea Eliade”, Galați Într-o lume dominată de pragmatism, în care omul acceptă tot mai puțin fenomenele...

Read more