|
|
|
|
|
Rolul disciplinelor de specialitate in invatamantul liceal tehnic |
|
Joi, 08 Decembrie 2011 18:00 |
|
ROLUL DISCIPLINELOR DE SPECIALITATE
ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL LICEAL TEHNIC
Profesor Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin
Formarea competenței profesionale a unui absolvent este asigurată prin instruirea sa complexă și progresivă, pornind de la problemele generale ale profilului spre cele specifice unui grup de meserii. Astfel, studiul diferitelor discipline de specialitate și efectuarea activităților practice complementare, se vor baza pe fondul de cunoștințe formate prin studierea disciplinelor de cultură generală. Între acestea se stabilesc legături complexe, fiecare având importanța sa proprie.
Formation of a graduate professional competence is ensured by its complex and progressive training, based on the general issues to the specific profile of a group of trades. Such, study and perform various specialized disciplines complementary practical activities, will be based on knowledge pool formed by studying subjects of general culture. Advanced links between them are established, each with its own importance.
Cuvinte cheie: învățământ liceal tehnic, discipline de specialitate, competențe profesionale.
RELAȚII INTERDISCIPLINARE
Disciplinele de specialitate trebuie privite ca părți ale aceluiași întreg constituit de procesul de învățământ. Ele nu pot fi privite unilateral, ca o parte teoretică pe care se construiesc abilitățile practice ale viitorului profesionist, ci în unitate cu ele: ceea ce le diferențiază este conținutul facilităților pedagogice pe care urmează a le realiza elevii. Cât privește raportul acestora cu instruirea practică, trebuie menționat că prin astfel de activități de instruire, elevii își însușesc cunoștințe și își formează în același timp deprinderi, o sarcină comună a tuturor disciplinelor de instruire fiind aceea a formării capacităților intelectuale, a aptitudinilor și deprinderilor.
Prin abordarea judicioasă și corectă a disciplinelor de cultură generală și a celor de cultură tehnică de specialitate, absolventul unei forme de învățământ poate fi corespunzător pregătit pe plan cognitiv, psihomotor și afectiv pentru situațiile în care se va confrunta în practica socială.
MODALITĂȚI DE OBȚINERE A INFORMAȚIEI PRELIMINARE NECESARE PROIECTĂRII TEHNOLOGIEI DIDACTICE.
În cazul tehnologiei instruirii, tehnologia didactică este aceea care cuprinde întregul proces de formare a tinerei generații, în conformitate cu comanda socială. Tehnologia didactică reprezintă de fapt, un ansamblu de metode, forme, mijloace și relații stabilite în cadrul procesului de învățământ cu scopul realizării obiectivelor operaționale și în condițiile unei evaluări riguroase a atingerii lor. Procesul instructiv-educativ apare așadar caracterizat de două categorii de acțiuni convergente și anume:
acțiunile de instruire conduse de maistru instructor;
acțiunile de învățare desfășurate de elevi, sprijiniți să învețe prin îmbinarea optimă a tuturor resurselor de care dispune (metode, procedee, mijloace materiale, forme de organizare).
Având componentele unei situații pedagogice, se poate constata că stabilirea unei anumite strategii didactice se va face ținând cont și de restricțiile care apar, și anume:
§ nivelul de pregătire al elevilor;
§ particularitățile individuale ale acestora;
§ timpul aferent.
Se impune, de asemenea, o permanentă evaluare a rezultatelor prin conexiune inversă, astfel încât să se asigure reglarea și perfecționarea sistemului, respectiv asigurarea calității și eficienței sale. În scopul proiectării unei tehnologii didactice este necesar ca, mai întâi, să se obțină informații privind:
§ conținutul programei școlare în vigoare și a manualului disciplinei respective;
§ nivelul de pregătire și posibilitățile elevilor;
§ condițiile necesare existente pentru desfășurarea instruirii: cabinete, laboratoare, mijloace de învățământ.
Programa școlară, ca document oficial care direcționează, îndrumă și delimitează domeniile din care profesorul își poate extrage formulări de probleme, indică aria tematică și gradul de detaliere în care urmează sa fie studiat un anumit conținut, prezentată pe teme și subteme. Într-o programă se indică profilul și meseriile pentru care se utilizează și este precizat timpul global aferent pregătirii detaliat-orientativ pe teme, precum și restricțiile de timp în funcție de profilul liceului sau de forma cursurilor (zi/seral). Programele moderne precizează, de asemenea, obiectivele generale și deprinderile, convingerile, atitudinile ce trebuie formate la elevi odată cu studiul modulelor. Se dau informații metodice și se recomandă și adaptarea permanentă la specificul sectorului de activitate pentru care se asigură pregătirea.
Manualele școlare constituie principalul suport material al cunoștințelor de acumulat, teme, probleme rezolvate sau propuse pentru rezolvare, seturi de probleme recapitulative, întrebări cu răspuns la alegere, etc.
Nivelul real de pregătire al elevilor ce urmează a fi instruiți, precum și disponibilitățile acestora, sunt factori care influențează și determină proiectarea unei tehnologii; luarea în considerare a acestora se impune pentru stabilirea corectă a obiectivelor și strategiei didactice. Nivelul real de pregătire al elevilor se poate aprecia inițial printr-un test de verificare corespunzător conceput sau prin observarea sistematică a elevilor în primele ore ale anului școlar. În conceperea unui test de verificare inițială nu vor fi omise elementele următoare:
cunoștințele necesare dobândite la disciplinele studiate anterior: fie de cultură generală, fie de specialitate ;
deprinderi de muncă intelectuală evidențiabile prin exprimarea corectă folosind vocabularul specific anumitor domenii;
deprinderi de folosire a unor resurse didactice, decodificarea unor mesaje audio-vizuale, efectuarea unor experimente cu truse didactice, utilizarea fișelor de muncă independente, folosirea instrumentelor de măsurat de largă utilizare, a instrumentelor de desen, calcul, etc.
În urma aplicării metodei testării inițiale se pot asigura grupe de elevi foarte bine pregătiți și interesați în lărgirea ariei de cunoștințe - pentru care este recomandabil să se organizeze cercuri științifice extrașcolare - și grupe de elevi cu lacune, în cazul cărora trebuie acționat pentru recuperarea prin consultații, rezolvări de probleme în colectiv, etc.
Condițiile reale de care dispune profesorul pentru desfășurarea instruirii sunt un alt factor de care se ține cont la elaborarea tehnologiei didactice. Oricât de bine ar fi întocmit un proiect didactic, el devine o utopie dacă nu poate fi transpus în practică. De aceea este necesar să fie binecunoscute:
§ mediul de instruire;
§ dotarea cu mijloace de învățământ;
§ materialul bibliografic;
§ posibilitatea de folosire a resurselor puse la dispoziție de alte unități;
§ posibilități de autodotare.
Cum condițiile existente unor materiale cu caracter metodologic pentru disciplina respectivă prezintă aceste limite, profesorul trebuie să folosească în proiectarea didactică și potențialul său creator și inovator.
CRITERII DE ÎNTOCMIRE A PROIECTELOR DE TEHNOLOGIE DIDACTICĂ
Elaborarea proiectelor de tehnologie didactica este impusă cu necesitate de condițiile desfășurării unui învățământ modern și trebuie să țină seama de o serie de factori determinanți și anume:
§ organizarea științifică a activității;
§ creșterea eficienței procesului instructiv;
§ realizarea cu maxim de probabilitate a unui anumit nivel de performanță corelat cu cerințele domeniului pentru care se asigură pregătirea.
Proiectul didactic, pentru a fi eficient, trebuie sa îndeplinească următoarele condiții:
§ să respecte principiile pedagogice și ale psihologiei procesului instructiv;
§ tehnicile de instruire să fie subordonate conținutului și obiectivelor pedagogice urmărite;
§ modul de organizare a activităților instructive să satisfacă particularitățile învățării pentru fiecare vârstă;
§ activitățile stabilite trebuie să determine un nivel și un ritm ridicat al învățării, să mobilizeze toate resursele psihice în efortul de autoformare;
§ să țină seama de nivelul la care se găsesc resursele necesare desfășurării activității didactice: dotarea didactico-materială, natura spațiului repartizat instruirii, timpul alocat;
§ să țină seama de asigurarea condițiilor unei bune comunicări între profesor și elev, evitarea factorilor de oboseală și supraîncărcare;
§ să indice căile de evaluare continuă a rezultatelor instruirii, oferind astfel posibilitatea reglării procesului chiar în timpul desfășurării lui, pentru obținerea finalităților prestabilite.
Din perspectiva celor prezentate, întocmirea proiectului de tehnologie didactică devine o sarcină deosebit de complexă care necesită găsirea celei mai avantajoase structuri a instruirii și a căilor pentru realizarea ei, ținând cont de condițiile date, de particularitățile clasei și a fiecărui elev în parte. Subaprecierea oricăruia din acești factori poate conduce la insuccese, de exemplu: nesocotirea condițiilor concrete de dotare materială face inaplicabilă o tehnologie care, teoretic, a fost corect întocmită sau întocmirea unei tehnologii fără să se țină seama de particularitățile clasei instruite poate avea ca efect o instruire lacunară sau o evaluare neconformă cu realitatea.
Bibliografie:
1. A. Cosmovici, L. Iacob, Psihologie şcolară, Editura Polirom, Iaşi, 2005.
2. C. Cucoş, Pedagogie, Editura Polirom, Iaşi, 2006.
3. D. Purţuc, Modele de instruire formativă specifice disciplinelor tehnice, Editura Spiru Haret, Iaşi,
1996.
4.**** www.cartidownload.ro/diverse/metodica_predarii_disciplinelor_de_specialitate.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
ACTUALITATEA INTERFERENŢELOR POETICE
ALE LUI ALEXANDRU MACEDONSKI
(1854-1920)
Prof. drd. Miron Costina Violeta
Şcoala cu cls. I-VIII Tălpaş, Dolj
Istoria noastră literară nu a înregistrat prea multe interpretări referitoare la perioada 1854-1920, cu excepția... Read more
STUDIU DE CAZ: IMIGRANŢII DIN ITALIA
Profesor Manole Irina
Liceul Teoretic „Miron Costin” Paşcani, judeţul Iaşi
Rezumat: Imigranţii sunt o parte componentă a fenomenului migraţional, ei reprezintă forţa activă care stimulează creşterea economică,... Read more
CARACTERIZARE GENERALĂ - VÂRSTA ŞCOLARĂ MICĂ
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
“Etapa micii şcolarităţi este perioada când situaţiile repetate duc la constituirea de mijloace de gândire mai operative în... Read more
FAMILIA, ŞCOALA, COMUNITATEA - PARTENERI IN EDUCAŢIE
Institutor, Olaru Viorica,
Şcoala cu clasele I-VIII ,,Petre P. Carp”, Localitatea Tufeşti, judeţul Brăila
Informarea si formarea părinţilor în ceea ce priveşte şcolaritatea copilului presupune,... Read more
INFLUENȚA EMOȚIILOR ÎN COMUNICAREA INTERPERSONALĂ
A PĂRINȚILOR COPIILOR CU CES
profesor Cristian Chelaru,
Școala Gimnazială Specială Pașcani
Rezumat
Studiul prezentat își propune să... Read more
ANEXA Nr. 9
la regulament
CHESTIONAR
pentru personalul didactic*)
___________
*)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.
- model -
In scopul diagnosticarii procesului institutional din scoala dvs., a stabilirii unor... Read more
Centre universitare - universitati - adrese contact
Centrul Universitar Bucureşti
Academia de Studii Economice
Strada Piaţa Romană nr. 6, telefon 021.319.19.00 şi 021.319.19.01, fax 021.319.18.99
www.ase.ro
Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza"
Aleea Privighetorilor nr. 1A,... Read more
Formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar
modificări şi completări prin ordin 3129 din 2013
Vezi Ordin 3129/2013 Ordin pentru modificarea şi completarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar,... Read more
SATISFACȚIA FAȚA DE VIAȚĂ A ELEVILOR
DE LA ȘCOALA SANITARĂ POSTLICEALĂ ”CAROL DAVILA” PETROȘANI
Prof. Bălan Anca
Școala Sanitară Postliceală ”Carol Davila ” Petroșani
În lumina cercetărilor efectuate pe tema calității vieții în… APTITUDINILE
Potrivit manualelor de psihologie, prin aptitudine intelegem o serie de „realitati” psihice si chiar psihofiziologice, cum ar fi predispozitiile sau capacitatile.
In sensul larg, aptitudinea reprezinta o expresie a potentialului adaptativ… ROLUL CREATIVITĂŢII ȊN DEZVOLTAREA ELEVILOR DE ASTĂZI
APLICAŢII LA DISCIPLINA GEOGRAFIE
Moise Iuliana Daniela – profesor,
Colegiul Tehnic, Buzău
Rezumat: Creativitatea aduce contribuții fundamentale la ridicarea unui popor, fiind o resursă de valoare…
ROLUL ŞCOLII ÎN FORMAREA MORALĂ A ELEVILOR
Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina
Şcoala Gimnazială Fodora, com. Gâlgău
Inima copilului este un pământ ce nu poate fi lăsat necultivat. Familia, școala și alte…
Calendar desfasurare concurs corpul national de experti
in management educational seria 5
Vezi calendarul desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi în management educaţional, seria… INTIMITATEA CA MANIFESTARE PERFECTĂ A EULUI SUPERREALIST
de Ştefan Lucian MUREŞANU
Moto: Intimitate, o relaţie în care proştii sunt atraşi providenţial pentru distrugerea lor reciprocă.
Ambrose Bierce
Cuvinte cheie: intimitate, stare, identitate, eu,…
ANEXA Nr. 6
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar
Disciplina Informatica si tehnologia informatiei
1. Realizarea… INFLUENŢE CULINARE DE LA CENTRU ŞI EST EUROPENI
Maistru instructor Hodorog Cristina
C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj
Un studiu făcut la făcut la Universitatea Charles din Praga pe adolescenţii din ţările… MIHAIL SADOVEANU - ITINERARUL VIEȚII
-Studiu de cercetare-
Prof. Mureṣan Mihaela
Liceul Teoretic Ana Ipǎtescu, Gherla
Se pune ȋntrebarea ȋn ce mǎsurǎ parcursul vieții unui scriitor ȋṣi pune amprenta asupra actului sǎu…
|
|