Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolul creativitatii in dezvoltarea elevilor de astazi si aplicatii la disciplina geografie
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Aprilie 2014 18:31

 ROLUL CREATIVITĂŢII ȊN DEZVOLTAREA ELEVILOR DE ASTĂZI

APLICAŢII LA DISCIPLINA GEOGRAFIE

 

Moise Iuliana Daniela – profesor,

Colegiul Tehnic, Buzău

 

Rezumat: Creativitatea  aduce contribuții fundamentale la ridicarea unui popor, fiind o resursă de valoare implicată în toate domeniile de activitate, în toate ştiințele şi disciplinele de învățământ. Lucrarea de față pune accent pe  dezvoltarea potențialului creativ al elevilor noştri, prezentând câteva exemple de teme care implică  latura creativă şi pot fi aplicate la  disciplina geografie.

Cuvinte cheie: creativitate, geografie

 

            Şcoala este şi trebuie să fie etalonul civilizației unui popor. Starea ei intelectuală depinde de înzestrarea umană, dar şi de cea materială. De multe ori, istoria i-a obligat pe români să devină intelingenți şi creativi pentru a supravețui. De aceea, ar trebui, pe termen lung, să investim în potențialul creativ al elevilor noştri. Creativitatea aduce contribuții fundamentale la ridicarea unui popor, la perfecționarea, în timp, a fondului ei genetic, la dezvoltarea inteligenței şi a imaginației. Creativitatea este o resursă de valoare a unei colectivități, poate fi cultivată la indivizi prin cunoştințe, strategii, metode, tehnici, inițiative, fiind implicată în toate domeniile de activitate, în toate ştiințele şi disciplinele de învățământ.

            Ȋnvățarea creativă are drept scop  trezirea unor sentimente, pasiuni, interese pentru nou ceea ce ar fi, de fapt, baza motivațională a descoperirii ştiințifice, invenției tehnice, creației artistice. Ȋnvățarea creativă urmăreşte să cultive  un stil de muncă inovator, receptiv la nou, bazat pe încercare – eroare – suuces – rezolvare.

            Cultivarea creativității trebuie să fie o preocupare la toate nivelurile. Trebuie gândite multe strategii de stimulare şi promovare a creativității. Chiar şi pentru disciplina geografie, elevul trebuie să-şi dezvolte aptitudinile de cunoaştere şi de creație: spiritul de observație, gândirea, atenția, imaginația, memoria. Alături de acestea, putem vorbi despre necesitatea dezvoltării interesului, a curiozității, a inițiativei în observarea şi descrierea fenomenelor. Natura este cea dintâi carte cu care elevul vine în contact, iar orizontul local este primul atlas al elevului, după cum spunea marele geograf George Vâlsan.

             Trebuie să-l facem atent pe elevul nostru la fenomenele naturii, să-l învățăm să fie curios şi să nu-i arătăm soluțiile pentru rezolvarea problemelor, ci să-l lăsăm să le rezolve singur. Să nu ştie nimic pentru că i-am arătat sau spus, ci pentru că a înteles el însuşi.

            La clasa a XI a, programa şcolară referitoare la geografia mediului înconjurător şi la problemele fundamentale ale lumii contemporane, oferă o varietate largă de teme prin care putem dezvolta latura creativă a elevilor noştri.  Pot fi propuse o serie de teme care să pună în valoare şi această latură, ca de exemplu: identificarea arealelor  din orizontul local care necesită măsuri de protecție, pledoarie în favoarea creării unui sit comunitar în Munții Siriu care să fie inclus în rețeaua Natura 2000, stabilirea disfuncționalităților în organizarea spațiului geografic în localitatea natală, analiza impactului antropic în peisajul pădurilor de conifere din Munții Buzăului, studiul vremii în localitatea natală pentru a identifica schimbările climatice din ultimii ani, realizarea unei compuneri cu conținut geografic referitoare la elementele de degradare a mediului în oraşul natal etc.

            Elevii sunt invitați, în mod deosebit, să gândească şi să propună şi ei asemenea teme căci vor culege  şi ei, la un moment dat, în societate,  creativitatea pe care au semănat-o în şcoală.

 

Bibliografie:

Amabile, Teresa M, Creativitatea ca mod de viață, Editura Ştiință şi Tehnică, Bucureşti, 1997

Dulamă, Maria Eliza, Didactica geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 1996

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Sporirea eficientizarii activitatilor pr…

SPORIREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂŢILOR PRIN INTERMEDIUL UNEI EDUCAŢII MODERNE                                                                           Educatoare Portik Laura, Grădiniţa P.P.1 Voinicel Reghin   Ȋnvăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse in societate, astfel încât cadrele didactice...

Read more

Managementul proiectelor

MANAGEMENTUL PROIECTELOR   prof. Ciucă Cristina  Şcoala cu clasele I – VIII    Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu,  Jud. Buzău   Dinamica schimbărilor ştiinţifice, culturale, sociale etc, a impus la nivel de management educaţional adaptări...

Read more

Proiect Comenius multilateral mobilitate…

PROIECT COMENIUS MULTILATERAL MOBILITATE ÎN BURSA - TURCIA   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău   În perioada 17-21 aprilie 2012 a avut loc o nouă reuniune în cadrul proiectului multilateral Comenius...

Read more

Instruirea diferentiata a elevilor prin …

INSTRUIREA DIFERENȚIATĂ A ELEVILOR PRIN APLICAREA TEORIEI INTELIGENȚELOR MULTIPLE Profesor învățământ primar, Odarca DEAC Școala Gimnazială „Petre Dulfu”   Baia Mare Stilurile de învățare ale elevilor se pot clasifica în diverse moduri...

Read more

Formular de aplicatie pentru proiecte ca…

                                                                                          Nr. MECTS: ..................................................... Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului   FORMULAR DE APLICAŢIE* pentru proiectele ce vor fi cuprinse în Calendarul Activităţilor Educative 2013     *Proiectul va conţine doar formularul de...

Read more

Povestea unui om lenes de Ion Creanga, o…

  “POVESTEA UNUI OM LENEŞ”, DE ION CREANGĂ: OMUL NU ERA LENEŞ CI BOLNAV DE MIASTENIA GRAVIS   Prof. Drd. Miron Costina Violeta Şcoala cu cls. I-VIII Tălpaş, judeţul Dolj     Contrar interpretărilor existente în literatura...

Read more

Planificare model pentru educatie muzica…

Planificare model pentru educatie muzicala invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Inscrierea in invatamantul primar 2013

Înscrierea în învăţământul primar 2013   A fost publicat în Monitorul Oficial nr. 162/2013 Ordinul MEN nr. 3434/2013 privind aprobarea calendarului şi a Metodologiei de înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru...

Read more