|
|
Influente culinare de la centru si est europeni |
Marţi, 08 Februarie 2011 00:00 |
INFLUENŢE CULINARE DE LA CENTRU ŞI EST EUROPENI
Maistru instructor Hodorog Cristina
C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj
Un studiu făcut la făcut la Universitatea Charles din Praga pe adolescenţii din ţările centrului şi estului Europei a evidenţiat faptul că în acele ţări în care venitul pe cap de locuitor a fost suficient, aportul de hrană a fost prea abundent în comparaţie cu necesarul unui organism în creştere (sentinţa însă începe să se manifeste chiar şi la venituri mai mici din cauza faptului că unele alimente sunt mai ieftine, cum ar fi zahărul şi grăsimile).
Compoziţia hranei nu a fost adecvată manifestându-se o creştere prea mare a aportului de proteine, grăsime şi zahăr, în timp ce consumul de legume, fructe şi produse lactate a fost insuficient în ţările fostului tratat de la Varşovia s-a manifestat tendinţa creşterii incidenţei boli crorononiene , Bulgaria fiind exemplul clasic din cauza celei mai mari mortalităţi cardio vasculare (60,7 % în 1990). Explicaţia ar putea fi găsită în faptul că între anii 1970-1988 consumul de carne, lapte, zahăr şi produsele derivate din acestea a crescut în mod dramatic şi împreună cu ele, grăsimile (care au ajuns la 37 % din totalul caloriilor), sarea şi alcoolul.
Consumul de cereale a scăzut, în timp ce în aceeaşi perioadă s-a manifestat o creştere uşoară a legumelor, schimbările care au urmat anului 1989 o dată cu apariţia pieţelor libere au dus la o scădere accentuată a consumului de legume, fructe şi leguminoase care constituiau o parte importantă a dietei bulgare. Produsele de tip “gustări” (snack) sunt consumate tot mai mult, iar pâinea albă a înlocuit specialităţile de pâine neagră care erau tradiţionale cândva în Bulgaria.
Ca şi în ţările industrializate ‚ în mai toate ţările în curs de dezvoltare s-a manifestat un “trend” ascendent al consumului de alimente de tip “fast food” care se manifestă încă din timpul copilăriei. Alimentele obişnuite tip „fast food” au un conţinut crescut de grăsime (în special acizi graşi de tip trans), ceea ce a dus la creşterea mortalităţii prin boli crorononiene (în ţările care au început să devină mai conştiente cu privire la legătura dinte o alimentaţie defectuoasă şi sănătate, aceste reţete de restaurante de tip „fast food” au început să includă şi chiftele vegetariene - “veggie - burger” – ca şi o varietate mai mare de salate). Expresia “junk food” a ajuns să desemneze acele alimente fără valoare nutritivă adică numai (aşa numitele) “calorii goale” (junk în limba engleză înseamnă gunoi). O altă expresie în vogă este “colonizarea” de tip cola, fenomen care a dus la creşterea dramatică a obezităţii şi a incidenţei diabetului zaharat noninsulinodependent în rândul copiilor tot mai afectaţi de asaltul de calorii din băuturile răcoritoare se mai manifestă o tendinţă periculoasă şi anume “cafeinismul” (s-a constat că cei mai mari consumatori de cafeină sunt copii între unu şi cinci ani care primesc dintr-un pahar de cola o cantitate de cafeină echivalentă cu patru ceşti de cafea la un adult, atunci când raportăm cantitatea de cafeină la greutatea corporală). În unele ţări cum ar fi Slovacia sau Belgia, cam jumătate din numărul de copii chestionaţi în cadrul unui studiu au raportat un consum de coca cola sau alte băuturi răcoritoare (dintre care unele au adaos de cafeină chiar dacă nu sunt o cola, de ex: “Seven Up”, „Mountain Dew” sau “Dr. pepper”, mai răspândite în ţările occidentale) de cel puţin odată pe zi. Consumul de dulciuri între mese este la fel de răspândit. Chiar şi deserturile care se consumă la masă constituie un pericol pentru copii pentru ca o felie de tort, de ex, se raportează la o greutate corporală mai mică la copil faţă de adult care consumă o porţie la fel de mare. Asistăm astfel la creşterea fenomenului de obezitate în rândul copiilor.
O alimentaţie deficitară este adesea însoţită şi de o scădere a activităţii fizice. Un studiu efectuat în Polonia a evidenţiat o creştere a incidenţei cancerului colonectal la cei care îşi petreceau timpul liber în activităţi sedentare.
S-a emis ipoteza ca populaţia ţărilor în curs de dezvoltare este mai vulnerabilă la asaltul stilului de alimentaţie de tip “fast food”. În ceea ce priveşte obezitatea şi bolile cronice degeneratice, din cauza subnutriţiei din timpul primei perioade a vieţii (ipoteza Barker).
Poate că acest fenomen se leagă şi de observaţia că în ţările occidentale obezitatea şi diabetul zaharat de tip II se întâlnesc mai mult la cei sărăci.
Un stil de viaţă vegetarian are un efect pozitiv asupra diferiţilor factori de risc pentru boala arterelor coronare aceştia includ o greutate corporală medie de regulă mai mică, nivele mai mici de colesterol total şi L.D.L – colesterol precum şi valori mai mici ale tensiuni arteriale. Cercetătorii germani de la Universitatea din Munchen care au ajuns la această conclizie au publicat rezultatele studiului lor în 1995. Ei adaugă în revista germană de cercetare medicală: “În asociere cu un stil mai sănătos de viaţă” vegetarieni au o mortalitate generală cu 30% mai mică.
Prevalenţa cancerului bronsic, de colon şi de sân este de asemenea mai mică, în forma sa cea mai strictă însă, regimul vegetarian poate duce la deficit de vitamina B12, care poate să apară la copii vegetarieni, la femeile care alăptează sau la cele însărcinate, într-un cuvânt la cei care au nevoie crescută de această vitamină. În genral însă, un regim vegetarian are un efect benefic asupra sănătăţii atunci când este comparat cu dieta obişnuită din Europa Centrală.
Bibliografie:
- World cancer research fund, american institute for cancer research: Food, nutrition and the Precention of cancer; 1997
- www.medicas.ro
- Minghien Cristina: procesul uman de formare a obiceiurilor alimentare: Editura Neutrina Reşiţa – 2009
|
|
IGIENA ALIMENTAŢIEI
Prof. Camelia Cosma
Liceul de Artă ”Ioan Sima”, Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu„, Zalău
Alimentaţia este unul din factorii importanţi care influenţează starea de sănătate. Se... Read more
METAFORA ÎN POEZIA LUI NICHITA STĂNESCU
Prof. Pătruț Anișoara Ramona
Școala gimnazială Eșelnița, Mehedinți
Metafora reprezintă o figură semantică ce presupune un transfer de termeni, posibil datorită conţinutului semantic, parţial comun.... Read more
COMPETENŢELE UNUI PROFESOR
Prof. Nadia Breazu,
Colegiul Tehnic Motru, Jud. Gorj
Cuvinte cheie: psihopedagogic, psihosocial, autoinstruire
Rolul de profesor este, poate, în... Read more
EVANGHELIA, MITUL CHRISTIC ŞI LITERATURA
Prof. drd., Mihaela Opre
Grupul Şcolar "Voievodul Gelu", Zalău
I. Istorie vs. mit şi poetica romanelor secolului XX
I.1. Evangheliile: mit sau antimit?
Relaţia dintre istoria sfântă conţinută... Read more
Corpul naţional de experţi în management educaţional
S-au modificat datele!!!
Etapa în curs:
Etapa de selecţie online - 27 februarie 2012 - 5 martie 2012 12 martie 2012 (termen modificat conform OMECTS 3450/05.03.2012).... Read more
RELEVANȚA TEORIEI INTELIGENȚELOR MULTIPLE
PENTRU PRACTICA DIDACTICĂ PEDAGOGICĂ
Prof. înv. primar Almaș Andreea-Ioana
Liceul de Artă “Ioan Sima” Zalău
Howard Gardner, psiholog care activează în... Read more
CARTEA - PRIETENUL NEPREȚUIT
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Cine nu ştie citi, nu se poate instrui, nu poate realiza nici un progres care să-l conducă spre autoinstruire şi autoeducaţie.... Read more
Planificare model pentru educatie plastica invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata... Read more
AUTOBSERVAREA ŞI AUTONOTAREA ZILNICĂ LA PURTARE A ELEVILOR,
O CALE PENTRU A ELIMINA INDISCIPLINA ÎN ŞCOALĂ
Virgil Beceru, profesor pensionar, Iaşi,
Şcoala şi familia se află într-un…
Ministerul Educaţiei Naţionale nu va modifica
modalitatea de admitere în clasa a IX-a
Ministerul Educaţiei Naţionale nu va modifica modalitatea de admitere în clasa a IX-a, pentru anul şcolar în curs,… Functiile de indrumare si control din inspectoratele scolare se ocupa prin concurs organizat in conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
Structura anului scolar 2011- 2012
Ordinul nr. 4292/2011 privind structura anului scolar 2011-2012
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 416 din 14 iunie 2011MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI In…
RAPORTUL DINTRE EVALUARE, PREDARE ȘI ÎNVĂȚARE
Profesor: Vasilache Paraschiva
Școala Gimnazială „ Șt. O. Iosif ” Tecuci
Rezumat: Evalurea școlară reprezintă o componentă foarte importantă a activității didactice. Profesorul, elevul sau… Ordin 4799/2010: Metodologia bacalaureat 2011
Ordin 4799/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat 2011In baza prevederilor Legii învatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
In temeiul Hotararii Guvernului nr.…
TIPARE ALE FANTASTICULUI ELIADESC
Prof. Iorga Violeta
Şcoala 16 ,,Nicolae Bãlcescu”, Galati
Existã o legãturã foarte puternicã între cercetãtorul si scriitorul Eliade. Aceastã legãturã devine vizibilã mai ales la nivelul prozei de…
IMPLICAŢII DEONTOLOGICE
PRIVIND LUCRUL CU COPIII SUPRADOTAŢI
Profesor Mihăeş Violeta
Şcoala cu clasele I-VIII Ploscuţeni, Vrancea
În declaraţia de la Salamanca, a conferinţei mondiale a educaţiei speciale, adoptată de reprezentanţii a 88 de guverne…
METODE ACTIV-PARTICIPATIVE
FOLOSITE ÎN PREDAREA MATEMATICII
Ievuţa Mirela Nicoleta - profesor
Şcoala Gimnazială ,,Ion Buteanu” Buceş
,,Un elev nu este un vas pe care trebuie să-l umpli, ci o flacară pe…
|
|