Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Particularitati ale persoanelor varstnice
Luni, 08 Aprilie 2013 10:03

PARTICULARITĂȚI ALE PERSOANELOR VÂRSTNICE

 

Andone Crenguța - profesor

Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov

 

Consider că articolul Particularități ale persoanelor vârstnice este una de actualitate deoarece fiecare dintre noi are un părinte sau un bunic mai în vârstă și trebuie să tinem cont de toate modificările personalității sale pentru a-i putea oferi sprijin în caz de nevoie și, nu în ultimul rând, persoanelor vârstnice li se acordă atenție nu numai la noi, în România, ci în toată lumea. Vârstele omului se succed aducând cu sine numeroase modificări în structura fiecpruia. Aceste modificpri reprezintp evoluția firească a omului, evoluție ce surprinde diverse laturi ale personalității cum ar fi dezvoltarea morală, intelectuală, fizică, socială, emoțională. Pe măsură ce timpul trece și individul înaintează în vârstă, această evoluție se transformă, din numeroase puncte de vedere, în involuție deoarece bătrânețea presupune o degradare, o devitalizare, trecerea de la flexibilitate la rigiditate, la egocentrism.

 

Bătrânețea a fost văzută ca o condiție ingrată, a fost respinsă și chiar ridiculizată. În funcție de tipul de societate, viziunea asupra bătrâneții este diferită: în societățile de tip tradiționalist, închise, stabile, bătrânii sunt prețuiți și stimați, ei întruchipează virtuțile morale, înțelepciunea, cumpătarea. În societățile moderne, deschise la schimbare, instabile, marcate de crize, bptrânețea și bătrînii sunt respinsi, sunt asociați cu inutilitatea, nebunia chiar.

Având în vedere dezvoltarea serviciilor de tip suport social, atenția societății s-a orientat spre susținerea acestei grupe de vârstă. În ciuda existenței cpminelor pentru persoane vârstnice, dezvoltarea serviciilor de consiliere și sprijin sunt de dată recentă. Și vârsta a treia are nevoie de asistență în ceea ce privește diversele probleme pe care la ridică.

Tipuri de dificultăți pe care le ridică persoanele de vârsta a treia și care fac obiectul consilierii

Crizele prin care trec persoanele de vârsta a treia sunt, de fapt, o combinație între factorii procesului de îmbătrânire, modificările ce apar în viața socială, profesională, familială, economică. Toate acestea pot determina stresul, cel care poate duce la diverse comportamente precum alcoolismul, depresia.

Factorii stresanți acționează de cele mai multe ori în mod concomitent, astfel că posiblitățile adaptative ale individului sunt diminuate. Printre acești factori stresanți se numără deficiențele senzoriale și fizice, îmbolnăvirile, pierderea veniturilor, pensionarea, modificarea condițiilor de locuit, modificarea statutului și rolului social, doliul, pierderi. Trăirea subiectivă a individului indică prezența unei crize, mai degrabă decât situația stresantă în sine.

A evalua crizele psihologice specifice vârstei înaintate este destul de dificil, deoarece personale aflate în această situație evită să se adreseze specialiștilor din diverse motive. De cele mai multe ori, personale care beneficiază de servicii de consiliere sunt cele deja instituționalizate. Pe de altă parte, cei care beneficiază de serviciile de consiliere sunt și membrii familiei, care se simt depășiți. Consilierea acestora ajută la evitarea instituționalizării persoanei vârstnice. Consilierul pune accent pe autonomie şi independenţă, beneficiarul fiind cel ce identifică şi depăşeşte problemele. Consilierea are scopul de a media întâlnirea dintre ceea ce este beneficiarul și ceea ce ar fi bine să fie și vrea să fie acesta, cu alte cuvinte facilitează acceptarea și înțelegerea propriei situații și a cele viitoare, îl ajută pe beneficiar să se ajute singur, să își sporească capacitatea de decizie, de relaționare și comunicare, îl ajută să găsească armonia interioară și cea cu cei din jur, să accepte criticile celor din jur și respingerea acestora, să găsească posibilități de soluționare a problemelor de natură emoțională. Esențială în consiliere este facilitarea înțelegerii schimbărilor, dar și depășirea unor momente dramatice.

Problemele cu care se confruntă cel mai adesea vârstnicii sunt legate de pierderi și doliu, depresie, consumul de alcool, maladiile cronice și deteriorarea cognitivă care îi aduc într-un anumit stadiu de neajutorare. Cu toate acestea, apar și modificările de rol și dinamică în structura familiei, nu de puține ori găsindu-se în situația de a fi îndepărtați, uitați, nevalorizați sau, la extrem, exploatați și bătuți, ținuți în condiții neadecvate.

 

 

Principalele direcţii de sprijin la varsta a treia

În cadrul spațiului terapeutic, clientul are posibilitatea de a-și explora și clarifica resursele și slăbiciunile, de a-și îmbunătăţi calitatea vieții. În relația cu consilierul/terapeutul sunt importante încrederea, respectul şi confidențialitatea, astfel încât, persoanele vârstnice să se poată simți în siguranță pentru a-și putea analiza și surprinde propria viață emoțională, propriile credințe și comportamente.

Tehnicile cognitiv-comportamentale sunt și ele la fel de eficiente, deoarece oferă soluții imediate, se structurează în intervenții relativ scurte și cu efecte de durată. Acest tip de intervenție terapeutică s-a dovedit a avea mare succes mai ales în cazul depresiilor, anxietății, alcoolismului, depășirea evenimentelor dureroase din viață. Acest tip de terapie presupune identificarea și conștientizarea gândurilor automate, negative, adunarea de dovezi care le infirmă autenticitatea, înlocuirea acelora cu gânduri și convingeri raționale.

Abordările terapeutice se pot structura în ședințe individuale cu persoana vârstnică, dar și cu apărținătorul acestuia, care este de multe ori cel care solicită consilierea, considerându-se depășit de situație sau dornic, în unele cazuri, să se elibereze de responsabilitatea ingrijirii vârstnicului. Demersul terapeutic poate să cuprindă și ședințe reunite, la care poate participa și un membru al familiei vârstnicului, acest lucru desfășurându-se în funcție de caz și maniera de abordare și de soluționare a problemelor existente.

În cazul situațiilor de criză este necesară spitalizarea pentru tratarea afecțiunilor de necesitate imediată (maladii, operații), evaluarea psihiatrică și susținerea terapeutică ce se va concretiza într-un program idividualizat, întins pe mai multe ședințe în funcție de gravitatea situației. Evaluarea inițială și cea dinamică sunt absolut necesare și esențiale, conducând la validarea și verificarea demersurilor alese de specialiști pentru depășirea crizelor.

Importantș este și acțiunea de prevenție, mai ales cea a instituționalizării, atunci când ea poate fi evitată. Aceasta poate fi realizată subliniind membrilor familiei importanța prezenței lor în viața vârsticului, acționând ca agenți ai combaterii înstrăinării, sentimentelor de inutilitate, de singuratăte. Un rol cheie îl joacă și prietenii, legătura cu aceștia oferind susținerea vieții sociale, a sentimentului de apartenență la un grup, aceștia constituind legătura cu vremurile în care vârstnicul putea să acționeze liber, în propriul folos, fără a resimți atât de acut lipsa de întrajutorare, de inabilitate de acțiune determinată de diverși factori (boli). De asemenea, implicarea în activități care să susțină sentimentul valorii personale, al eficacității, al utilității sunt indicate pentru a evita instalarea depresiilor (grupuri cu diverse tematici, activități care pot ajuta la menținerea gospodăriei).

Pe lângă toate acestea, consultanța juridică pentru cazurile de evacuare, abuz, maltratare este necesară, precum și asistența materială și financiară directă (oferire de tichete sociale, distribuție de produse alimentare, medicamente, produse de igienă, achiziție de mici aparate electrice necesare), plata unor servicii de imediată necesitate: echipamente și intervenții medicale, mici operații, proteze, ochelari, igienizarea spațiului de locuit.

Acțiunea conjugată a acestor agenți poate preveni sau trata dificultățile cu care se confruntă persoanele de vârsta a treia. În rezolvarea acestor dificultăți este necesară organizarea și implementarea unei strategii complexe, care să surprindă colaborarea dintre unitățile spitalicești, de psihiatrie (atunci când cazul o cere), căminele, organizații care sprijină prin specificul lor acest tip de beneficiari, și familiile și rețeaua de relații sociale a celor aflati în cauză, deoarece acestea din urmă constituie cel mai prețios sprijin de care poate beneficia persoana de vârsta a treia în vederea atingerii unui anumit grad de bunăstare materială, fizică, psihică și emoțională.

 

 

Bibliografie:

1.      Drimer, D., Săvulescu, A., (2001), Speranţă pentru vârsta a treia, Ed. Tehnică, București

2.      Popescu, Tiberiu, (1974), Educația adulților, Editura didactică și pedagogică, București

3.      Tatu, Cornelia, Consilierea persoanelor vârstnice. Curs (2009)

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Fisa de evaluare a activitatii didactice…

Fişă de evaluare a activităţii didactice în inspecţia curentă/specială pentru acordarea gradului didactic I   Vezi noua fişă de evaluare a activităţii didactice în cadrul inspecţiei curente/speciale pentru acordarea gradului didactic II. Această...

Read more

Educatia si softul educational

EDUCAŢIA ŞI SOFTUL EDUCAŢIONAL             Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău            Rezumat:          Articolul de specialitate propus prezintă impactul deosebit pe care îl are softul...

Read more

Inspectia scolara generala a unitatilor …

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar   SECTIUNEA a 2-a Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar: activitatea de preinspectie   Art. 20. -     Inspectorul coordonator al echipei realizeaza urmatoarele activitati preparatoare...

Read more

Delta Dunarii

  DELTA DUNĂRII   Dimitriu Astrid-Alina, Prof. Grup Şcolar Agricol, Alexandria, jud. Teleorman     Aşezare, întindere Dunărea, izvorând din Germania, adunând afluenţii din zece ţări şi traversând patru capitale, după un traseu de 2.860 Km, formează...

Read more

Proiect educational Mihai Eminescu

                                                           PROIECT EDUCAȚIONAL                                                                              Sava Ștefania, limba și literatura română                                                                           Școala cu clasele I-VIII Octav Băncilă, Corni, Botoșani   La jumătatea primei lunii a fiecărui an se sărbătorește ziua poetului național, Mihai Eminescu....

Read more

Studiu rolul educatiei in formarea de va…

STUDIU - ROLUL EDUCAŢIEI ÎN FORMAREA DE VALORI ŞI PRINCIPII MORAL – CIVICE înv. Marc Aurica Şcoala Gimnazială Cîmpeni Motto: ”Pentru a trăi între oameni, trebuie să ştii să te porţi...

Read more

Programul Scoala Altfel 2014

Programul Şcoala Altfel 2014   Vezi Programul "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!" 2014, anexă la Ordinul nr. 3.818 din 3 iunie 2013 privind structura anului şcolar 2013-2014,...

Read more

DEZVOLTAREA MUZICII CU PROGRAM IN SECOLU…

DEZVOLTAREA MUZICII CU PROGRAM ÎN SECOLUL AL XIX-LEA Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu   Muzica programaticã, modalitate de exprimare specific romanticã, are de fapt o...

Read more