Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


O experienta Bath Marea Britanie Comenius mobilitati individuale
Marţi, 08 Octombrie 2013 18:23

O EXERIENŢĂ - BATH - MAREA BRITANIE

(COMENIUS - MOBILITĂŢI INDIVIDUALE)

 

Profesor pentru învăţământul primar, Daniela Popescu

Şcoala Gimnazială ,,Leonardo da Vinci”, Bucureşti, sector 3

 

MAREA BRITANIE! ANGLIA! Când spui aceste cuvinte îţi apare în minte Londra cu Big Ben, Palatul Parlamentului, Podul Londrei şi nu în ultimul rând Regina.

Când spui învăţământul britanic te gândeşti imediat la Oxford, Cambridge, la învăţământul superior. Dar învăţământul preuniversitar? Fiind profesor în învăţământul preuniversitar mi-am îndreptat atenţia în acea direcţie. M-am hotărât să aplic pentru o bursă Comenius-Mobilităţi individuale, bursă a căror obiective au fost:

- explorarea metodologiilor actuale de învăţare şi predare, cu accent pe TIC; îmbunătăţirea fluenţei orale, precum şi actualizarea competenţelor de limba engleză;

- înţelegerea sistemului de educaţie din Marea Britanie şi aplicarea acestuia la dezvoltarea europeană şi la predarea limbilor străine;

- observare şi evaluare a stilurilor de predare şi învăţare a limbii engleze şi a altor materii din sistemul de educatie din Marea Britanie, cu accent pe predarea TIC ca o materie discreta şi, de asemenea, în curriculum;

- învăţarea experienţială despre Bath şi mediul său înconjurător ca o resursă educaţională în ceea ce priveşte cultura şi patrimoniul;

- dezvoltarea înţelegerii lingvistice şi culturale pentru a pune predarea limbilor străine în context;

- proiectarea de resurse adecvate pentru a le utiliza în contextul şcolii proprii în vederea îmbunătăţirii predării limbii engleza cu accent pe TIC.

După ce am parcurs toţi paşii (vezi materialele realizate de mine cu prezentarea paşilor în amănunt pe www.didactic.ro, www.youtube, www.linkedin.ro - ,,Diseminare-curs Comenius-Bath-Marea Britanie, profesor DANIELA POPESCU) am primit bursa şi m-am pregătit de plecare cu toate materialele pe care le-am considerta folositoare, dar şi cu ceea ce organizatorii au recomandat.

Colegii mei au fost profesori veniţi din Italia, Franța, Letonia, Lituania, Portugalia, Bulgaria şi Spania.

Programul primei săptămâni a cuprins pe lângă sesiunile de limbă engleză şi TIC, excursiile tematice în oraşul Bath, prezentarea sistemului britanic(prima parte) şi prima vizită la o şcoală primară –,,Whithchurch Primary School”. Aici am luat contact direct cu baza sistemului britanic, am asistat la lecţii şi am discutat cu profesorii şi directorii diverse teme legate de curricullum de bază şi opţional, de evaluarea la nivel naţional şi la nivel de şcoală. Informaţiile au fost foarte interesante şi discuţiile cu colegii bazate pe comparaţiile cu sistemele de învăţământ din ţara fiecăruia a completat excelent tabloul .

Şi acum să detaliem puţin!

Şcoala primară începe la 4 ani. Între 4 şi 6 ani activităţile se desfăşoară sub formă de joc, în cea mai mare parte, iar cititul începe chiar de la 4 ani (o jumătate de oră pe zi activitate de citit). Materiile de bază sunt engleza, matematica şi ştiinţele. Pe lângă acestea, limbi străine (spaniolă, franceză, germană...), educaţie fizică, muzicală, tehnologică, abilităţi practice. Finanşarea şcolii se face prin alocarea unei sume pe elev şi sume suplimentare venite de la comunitatea locală. Toate materialele didactice, manualele şi alte mijloace sunt plătite de şcoală, la care se mai adaugă, atunci când este nevoie, participarea materială şi a părinţilor.

Toate şcolile au uniforme şcolare, iar cadrele didactice au, în mare majoritate, şi un asistent la clasă care îl ajută. Orele încep la ora 9 şi se încheie după ora 15, cu o oră pentru servirea mesei de prânz, care poate fi servită contra cost la şcoală sau copiii pot avea pachet de acasă.

Pentru a exista o legătură între obiectele predate, copiii au o temă care este urmărită la toate materiile (exemplu: ,,Egiptul antic” ), iar abordarea practică este esenţială.

Evaluarea se face la nivel naţional din 2 în 2 ani pe stagii cheie pe 3 niveluri la materiile obligatorii: engleză, matematică şi după 11 ani şi la ştiinţe şi la nivel de şcoală, semestrial. Ceea ce mi s-a părut deosebit a fost evaluarea la matematică care cuprindea 3 fişe de evaluare: una se rezolva cu calculatorul, cea de-a doua folosind calculul în scris, iar cea de-a treia numai folosind calculul mintal.

Ceea ce am remarcat atât din discuţiile cu profesorii şi directorii, cât şi din asistenţele la orele de curs, a fost aceea că învăţarea este centrată pe elev, pe motivarea acestuia de a învăţa. Un moment obişnuit întâlnit la toate nivelurile de învățământ preuniversitar este ,,Ziua Întrunirii”(”Assembly Day”), zi în care timp de o jumătate de oră erau adunaţi toţi elevii în sala de sport şi erau evidenţiaţi aceia cu rezultate desebite la activităţile şcolare şi extraşcolare şi recompensaţi cu diplome sau mici premii.

Feedback-ul realizat în urma vizitelor la şcoli a fost la fel de interesant ca şi vizitele propriu-zise (am fost împărţiţi pe grupuri de 4 sau 5 profesori şi am fost în diverse şcoli), deoarece am putut face comparaţii şi cu ceea ce se întâmplă în şcolile unde predăm. În acest fel informaţii legate de sistemele de învăţământ din alte ţări europene au fost aduse în prim plan de aceia care sunt participanţi direcţi.

Săptămâna a doua s-a desfăşurat urmând aproximativ acelaşi tipar. Sesiunile de limbă engleză au continuat la fel de interesant şi de captivant folosindu-se ca metode de bază, metode active de învăţare aplicate direct pe noi. Sesiunile TIC au fost mai sărăcăcioase, dar utile, iar a doua parte a prezentării sistemului britanic de învăţământ ar fi trebuit să dureze mai bine de o săptămână şi tot am mai fi avut câte ceva de discutat.

Excursia tematică, cu evaluarea finală reprezentând un proiect realizat pe grupe, s-a desfăşurat în oraşul Bristol, oraş port de mare importanţă pentru economia Angliei.

Vizitele la şcoli au avut ca obiectiv prezentarea învăţământului secundar britanic. Acesta este foarte diferit de toate sistemele secundare din celelalte ţări europene, ai căror pofesori au participat la curs, aşa cum am descoperit în urma discuţiilor din cadrul sesiunii de feedback a zilei următoare.

Școala secundară din Marea Britanie, cu foarte mici diferenţe în şcolile particulare, este împărţită în două părţi principale şi anume: de la 11ani până la 16 ani şi de la 16 ani la 18 ani. La 16 ani toţi elevii dau un examen şi obţin o diplomă. În continuare pot urma încă doi ani (6th Form) la sfârşitul cărora vor susţine examenul de bacalaureat şi vor aplica pentru facultate sau se pot angaja. În cei doi ultimi ani inainte de facultate elevii au materii obligatorii (engleză, matematică, ştiinţe, TIC) şi opţionale până la 8-10 materii cu totul.

Ceea ce am apreciat, în mod special, discutând cu elevii din ultimii ani, a fost aceea că aceştia studiază materiile de care au nevoie pentru intrarea la facultate şi cele alese de ei în funcţie de ceea ce le place, astfel că aceşti ultimi doi ani sunt mai puţin stresanţi.

La fel ca în învăţământul primar şi în învăţământul secundar, aplicaţiile practice sunt puse pe primul plan, iar atelierele de lucru sunt locurile cele mai plăcute de elevi. Interesul pentru lucrul diferenţiat cu elevii cu dificultăţi de învăţare la materiile de examen, pe grupe mai mici se continuă şi în învăţământul secundar, ceea ce ar trebui să reprezinte un punct esenţial pentru oricare tip de învăţământ.

Ziua întrunirii se păstrează şi la nivelul secundar, aici fiind completată de momentele artistice prezentate de elevii care participă la diverse opţionale. Bineînţeles nu lipsesc nici bazarurile şcolii pentru strângerea de fonduri necesare activităţilor extraşcolare.

Pregătirea profesorilor se face frecvent şi obligatoriu, semestrial, zile stabilite de la începutul anului şcolar şi anunţate părinţilor ca fiind zile libere pentru elevi.

Ascensiunea profesorilor se face pe baza portofoliului personal, punctajele cele mai mari primindu-le cadrele didactice care au avut rezultate cu elevii cu dificultăţi de învăţare.

Mă opresc aici, chiar dacă ar mai fi multe de spus, dar nu înainte de a încheia cu experienţa şi sentimentele extraordinare trăite la prima mea întâlnire cu Londra, Stonehenge şi Oxford.

Londra! Londra! Regina - Palatul Buckingam-Schimbarea gărzii! Trafalgar Square - Monumentul Amiralului Nelson cu cei patru mari lei care îl străjuiesc şi Galeria Națională cu tablouri originale ale celor mai faimoşi pictori! Big Ben şi Palatul Parlamentului alături de Westminster Abbey! Râul Tamisa, Podul Londrei cel albastru şi Turnul Londrei!

Stonehenge cu aura sa extraordinară! Oxford cu încărcătura sa academică la tot pasul, cu zecile de colegii ale Universităţii care te duceau cu gândul la Premiul Nobel sau la alte premii valoroase la nivel internaţional!

Timpul petrecut în Anglia a fost scurt, dar experienţele bogate şi unice merită să fie repetate!

GOOD BYE, GREAT BRITAIN!

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Elevul partenerul dascalului

ELEVUL - PARTENERUL DASCĂLULUI înv. Gligor Dana Şcoala Gimnazială Cîmpeni Îndemnul adresat în urmă cu două secole de Jean Jacques Rousseau ”începeţi dar prin a vă cunoaşte copiii” se află...

Read more

Jocul modalitate de invatare si educare …

JOCUL MODALITATE DE ÎNVĂŢARE ŞI EDUCARE (STUDIU)   Educator Stan Luminiţa-Simona Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi   Încorporat în activitatea didactică, elementul de joc imprimă acesteia un caracter mai viu şi mai atragător, aduce...

Read more

Igiena alimentatiei

IGIENA ALIMENTAŢIEI Prof. Camelia Cosma Liceul de Artă ”Ioan Sima”, Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu„, Zalău Alimentaţia este unul din factorii importanţi care influenţează starea de sănătate. Se...

Read more

Participarea elevilor la activitatile de…

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR      CAPITOLUL III   PARTICIPAREA ELEVILOR LA ACTIVITĂŢILE DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN FUNCŢIE DE STAREA LOR DE SĂNĂTATE   Art.12. Funcţia principală...

Read more

Studiu de caz elev

STUDIU DE CAZ R. D. Înv. Gligor Dana Școala Gimnazială Câmpeni Am ales acest caz fiind convinsă că pot ameliora situaţia creată, pot preveni...

Read more

Educatia socio emotionala la varsta pres…

EDUCAŢIA SOCIO-EMOŢIONALĂ LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ Prof. înv. preşc DAN FLORINA, Grădiniţa cu PP nr 26 Braşov Conceptul de educaţie socială şi emoţională în contextul...

Read more

Evaluarea resurselor umane in organizati…

2. Evaluarea resurselor umane în organizația școlară   2.1 Considerații generale   În sens larg, evaluarea performanțelor este considerată o acțiune, un proces sau un anumit tip de activitate cognitivă prin care o persoană...

Read more

Model raport al comisiei de mobilitate p…

Model raport al comisiei de mobilitate pentru restrangere sau pretransfer – 2014   Vezi modelul pentru raport al comisiei de mobilitate a personalului didactic contrituite la nivelul unitatii de invatamant, referiotr la...

Read more