Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Avantajele utilizarii calculatorului in procesul instructiv educativ
Marţi, 08 Octombrie 2013 18:17

AVANTAJELE UTILIZĂRII CALCULATORULUI ÎN PROCESUL

INSTRUCTIV - EDUCATIV

 

Profesor Miron Steluţa Otilia

Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila

 

            Rezumat: Articolul îşi propune identificarea avantajelor utilizării calculatorului în activitatea de predare – învăţare – evaluare care a devenit un mijloc de învaţământ indispensabil în zilele noastre.

      Cuvinte cheie: calculator, avantaje, dezavantaje.

 

Calculatorul este foarte util atât elevului cât şi profesorului însă folosirea acestuia trebuie realizată astfel încat să îmbunătăţească calitativ procesul instructiv-educativ, nu să îl îngreuneze. Calculatorul trebuie folosit astfel încât să urmarească achiziţionarea unor cunoştinţe şi formarea unor deprinderi care să permită elevului să se adapteze cerinţelor unei societăţi aflată într-o permanentă evoluţie.

Faţă de locul computerului în sistemul didactic, pedagogii au diverse atitudini, după cum urmează:

1. Tendinţa de respingere, în numele unei pedagogii tradiţionale, care poate conduce la crearea unui învăţământ paralel retrograd;

2. Tendinţa de a se lăsa subjugat de către mijloacele tehnice, cedându-le acestora monopolul de a-şi impune multiplele posibilităţi şi constrângeri, de a modela învăţământul;

3. Tendinţa de a pune computerul în serviciul unei pedagogii care să-l integreze într-un nou proiect de educaţie şcolară.

În zilele noastre, computerul este, în mod indiscutabil, un mijloc benefic de instruire didactică. Putem afirma că este un mijloc instructiv revoluţionar, cu un impact asupra procesului de învăţământ aşa cum nu a mai existat de la momentul apariţiei manualelor şcolare.

Principalele avantaje ale calculatorului folosit ca instrument eficient de învăţare sunt următoarele:

Calculatorul asigură învăţarea prin joc. Multe produse educaţionale transformă învăţarea într-o activitate distractivă. Deoarece copiii învaţă cel mai uşor atunci când se joacă şi deoarece copiilor le place să se joace pe computer, învăţarea pe calculator poate fi soluţia ideală. Copilul învaţă lucruri noi fără să depună un efort special şi fără să se plictisească sau să fie distras cu usurinţă.

Calculatorul facilitează înţelegerea noţiunilor noi, de care copilul se apropie mai greu. Ele sunt mai uşor înţelese prin intermediul computerului întrucât acesta oferă suport vizual şi auditiv şi face posibilă interactivitatea. În plus, copilul nu mai este nevoit doar să asculte informaţiile pe care i le oferă profesorul, ci le descoperă el însuşi şi are posibilitatea de a vedea “ce se întâmplă dacă...”.

Calculatorul face posibilă modelarea şi simularea fenomenelor care nu pot fi observate în realitate. Computerul poate compensa cu succes dotarea insuficientă a laboratoarelor din şcoli şi poate uşura înţelegerea proceselor sau fenomenelor care nu sunt evidente. În plus, elevul poate reface oricând şi de oricâte ori doreşte experimentele de laborator, poate vizualiza animaţiile multimedia şi poate simula diferitele fenomene naturale.

Calculatorul facilitează rezolvarea de probleme. Prin intermediul testelor cu feedback, care atunci când copilul greşeşte, îi oferă indicii de rezolvare (atât indicii teoretice, cât şi sub forma unor probleme asemănătoare). În felul acesta, pas cu pas, copilul este ajutat să înţeleagă şi să înveţe cum se rezolvă diferitele tipuri de probleme.

Calculatorul folosit în învăţare ajută la consolidarea informaţiilor. Informaţia teoretică nu este suficientă pentru învăţare, iar elevul are nevoie de situaţii în care să aplice cunoştinţele pe care le-a învăţat. De aceea, cele mai multe jocuri educaţionale conţin o serie largă de exerciţii prin care copilul îşi fixează cunoştinţele.

Un alt avantaj pe care îl oferă învăţarea prin intermediul calculatorului îl reprezintă posibilitatea testării nivelului de cunoştinţe la care a ajuns elevul. Rezultatele la test sunt furnizate în câteva secunde, de obicei însoţite de recomandari privind felul în care elevul îşi poate îmbunătaţi performanţa.

Pentru ca educaţia copilului să beneficieze de toate aceste avantaje, este bine să urmărim câteva recomandari generale:

·                    Supraveghează-l atunci când stă prea mult timp în mediul online.

·                    Învaţă-l să selecteze informaţia, astfel încât să nu piardă prea mult timp

·                    Învaţă-l care este poziţia corectă îin faţa calculatorului.

·                    Verifică mereu ce site-uri a vizionat copilul, pentru a şti care îi sunt preocupările şi pentru a evita pericolele online.

Calculatorul trebuie privit astfel ca un instrument în educaţia elevilor. Depinde de fiecare profesor şi părinte cum alege să-l folosească şi cum îi învaţă pe copii să-l utilizeze. Prin lecţiile pe calculator şi jocurile educaţionale, profesorii cresc interesul elevilor pentru şcoală pentru că le stimulează imaginaţia şi învăţarea prin descoperire.

 

BIBLIOGRAFIE

Dulamă Maria Eliza, (2006), Tendinţe actuale în predarea şi învăţarea geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2006

Ultima actualizare în Vineri, 11 Octombrie 2013 18:21
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Sfintele Pasti - Incondeierea oualor

Izvoarele istorice şi arheologice certe atestă cu multe secole înainte de Hristos obiceiul de a face cadou ouă colorate la marile sărbători sezoniere, în special la Anul Nou. Apariţia frecventa...

Read more

Cultural space at L Blaga and E Hall

CULTURAL SPACE AT L. BLAGA AND E. HALL   Poenar Lorina Manuela - Profesor limba engleză Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara              The use of space within the context of culture, also reffered...

Read more

Romanii de peste hotare

ROMÂNII DE PESTE HOTARE - studiu de caz -   Prof. Dimitriu Alina Grup Şcolar Agricol Alexandria, jud. Teleorman     Câti români stiu cã alfabetul latin a fost folosit mai întâi într-o lucrare în aromânã?...

Read more

Educatia fizica si sportul

EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL   Sensul pedagogic al notiunii de educatie fizica Educatia fizica este o componenta indispensabila a educatiei, care urmareste dezvoltarea armonioasa si normala a organismului, intarirea sanatatii si cultivarea unor...

Read more

Profesorii prezenti pe internet cu ajuto…

PROFESORII PREZENȚI PE INTERNET CU AJUTORUL LUI GOOGLE SITES Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Acest articol prezintă modul de realizare a...

Read more

Dezvoltarea abilitatilor practice

DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE Prof. Cosma Camelia Veronica, Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj Abstract: Developing student’s practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to...

Read more

Cresterea motivatiei de invatare a elevi…

Cresterea motivatiei de invatare a elevilor la disciplina matematica

STUDIU PRIVIND CREŞTEREA MOTIVAŢIEI DE ÎNVĂŢARE A ELEVILOR LA DISCIPLINA MATEMATICĂ Andrei Roxana, profesor, Școala Gimnazială Nr. 25, Galați Studiul de faţă abordează problematica...

Read more

Comunicarea didactica

COMUNICAREA DIDACTICĂ   prof. înv. primar Răvășel Oana – Cătălina, Școala Gimnazială Dobrun   Comunicarea a fost definită ca o formă particulară a relaţiei de schimb între două sau mai multe persoane, două sau...

Read more