Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Avantajele utilizarii calculatorului in procesul instructiv educativ
Marţi, 08 Octombrie 2013 18:17

AVANTAJELE UTILIZĂRII CALCULATORULUI ÎN PROCESUL

INSTRUCTIV - EDUCATIV

 

Profesor Miron Steluţa Otilia

Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila

 

            Rezumat: Articolul îşi propune identificarea avantajelor utilizării calculatorului în activitatea de predare – învăţare – evaluare care a devenit un mijloc de învaţământ indispensabil în zilele noastre.

      Cuvinte cheie: calculator, avantaje, dezavantaje.

 

Calculatorul este foarte util atât elevului cât şi profesorului însă folosirea acestuia trebuie realizată astfel încat să îmbunătăţească calitativ procesul instructiv-educativ, nu să îl îngreuneze. Calculatorul trebuie folosit astfel încât să urmarească achiziţionarea unor cunoştinţe şi formarea unor deprinderi care să permită elevului să se adapteze cerinţelor unei societăţi aflată într-o permanentă evoluţie.

Faţă de locul computerului în sistemul didactic, pedagogii au diverse atitudini, după cum urmează:

1. Tendinţa de respingere, în numele unei pedagogii tradiţionale, care poate conduce la crearea unui învăţământ paralel retrograd;

2. Tendinţa de a se lăsa subjugat de către mijloacele tehnice, cedându-le acestora monopolul de a-şi impune multiplele posibilităţi şi constrângeri, de a modela învăţământul;

3. Tendinţa de a pune computerul în serviciul unei pedagogii care să-l integreze într-un nou proiect de educaţie şcolară.

În zilele noastre, computerul este, în mod indiscutabil, un mijloc benefic de instruire didactică. Putem afirma că este un mijloc instructiv revoluţionar, cu un impact asupra procesului de învăţământ aşa cum nu a mai existat de la momentul apariţiei manualelor şcolare.

Principalele avantaje ale calculatorului folosit ca instrument eficient de învăţare sunt următoarele:

Calculatorul asigură învăţarea prin joc. Multe produse educaţionale transformă învăţarea într-o activitate distractivă. Deoarece copiii învaţă cel mai uşor atunci când se joacă şi deoarece copiilor le place să se joace pe computer, învăţarea pe calculator poate fi soluţia ideală. Copilul învaţă lucruri noi fără să depună un efort special şi fără să se plictisească sau să fie distras cu usurinţă.

Calculatorul facilitează înţelegerea noţiunilor noi, de care copilul se apropie mai greu. Ele sunt mai uşor înţelese prin intermediul computerului întrucât acesta oferă suport vizual şi auditiv şi face posibilă interactivitatea. În plus, copilul nu mai este nevoit doar să asculte informaţiile pe care i le oferă profesorul, ci le descoperă el însuşi şi are posibilitatea de a vedea “ce se întâmplă dacă...”.

Calculatorul face posibilă modelarea şi simularea fenomenelor care nu pot fi observate în realitate. Computerul poate compensa cu succes dotarea insuficientă a laboratoarelor din şcoli şi poate uşura înţelegerea proceselor sau fenomenelor care nu sunt evidente. În plus, elevul poate reface oricând şi de oricâte ori doreşte experimentele de laborator, poate vizualiza animaţiile multimedia şi poate simula diferitele fenomene naturale.

Calculatorul facilitează rezolvarea de probleme. Prin intermediul testelor cu feedback, care atunci când copilul greşeşte, îi oferă indicii de rezolvare (atât indicii teoretice, cât şi sub forma unor probleme asemănătoare). În felul acesta, pas cu pas, copilul este ajutat să înţeleagă şi să înveţe cum se rezolvă diferitele tipuri de probleme.

Calculatorul folosit în învăţare ajută la consolidarea informaţiilor. Informaţia teoretică nu este suficientă pentru învăţare, iar elevul are nevoie de situaţii în care să aplice cunoştinţele pe care le-a învăţat. De aceea, cele mai multe jocuri educaţionale conţin o serie largă de exerciţii prin care copilul îşi fixează cunoştinţele.

Un alt avantaj pe care îl oferă învăţarea prin intermediul calculatorului îl reprezintă posibilitatea testării nivelului de cunoştinţe la care a ajuns elevul. Rezultatele la test sunt furnizate în câteva secunde, de obicei însoţite de recomandari privind felul în care elevul îşi poate îmbunătaţi performanţa.

Pentru ca educaţia copilului să beneficieze de toate aceste avantaje, este bine să urmărim câteva recomandari generale:

·                    Supraveghează-l atunci când stă prea mult timp în mediul online.

·                    Învaţă-l să selecteze informaţia, astfel încât să nu piardă prea mult timp

·                    Învaţă-l care este poziţia corectă îin faţa calculatorului.

·                    Verifică mereu ce site-uri a vizionat copilul, pentru a şti care îi sunt preocupările şi pentru a evita pericolele online.

Calculatorul trebuie privit astfel ca un instrument în educaţia elevilor. Depinde de fiecare profesor şi părinte cum alege să-l folosească şi cum îi învaţă pe copii să-l utilizeze. Prin lecţiile pe calculator şi jocurile educaţionale, profesorii cresc interesul elevilor pentru şcoală pentru că le stimulează imaginaţia şi învăţarea prin descoperire.

 

BIBLIOGRAFIE

Dulamă Maria Eliza, (2006), Tendinţe actuale în predarea şi învăţarea geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2006

Ultima actualizare în Vineri, 11 Octombrie 2013 18:21
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Educatia incluziva in gradinita

EDUCAŢIA  INCLUZIVĂ ÎN GRĂDINIŢĂ                                                                                                 Prof. înv. preşcolar Gârtan Daniela                                                                                                 GPN COŞEŞTI-ARGEŞ                                             ,,Eu sunt copilul! Tu ţii în mâinile tale destinul meu.Tu determini în cea mai mare măsură, dacă voi reuşi sau...

Read more

Test geografie clasa a X-a

Test geografie – clasa a X-a     I. Pe harta de mai jos sunt marcate state şi oraşe. - identificaţi statele marcate pe hartă cu cifre de la 1 la 8  (8 puncte) -...

Read more

Martisorul, traditie si legenda

MÃRŢIŞORUL, TRADIŢIE ŞI LEGENDÃ Prof. Laura Mihaela Herman Şcoala cu clasele I-VIII „ Nicolae Iorga” Baia Mare     Mãrtisorul, un obicei pãgân de pe vremea dacilor si romanilor Descoperirile arheologice aratã...

Read more

Modificari privind normele metodologice …

Modificari privind normele metodologice pentru stabilirea obligatiei didactice de predare     Vezi ordin nr. 6.370 din 6 decembrie 2012 privind modificarea Normelor metodologice pentru stabilirea obligatiei didactice de predare a personalului de...

Read more

Dezvoltarea capacitatilor intelectuale p…

DEZVOLTAREA CAPACITĂȚILOR INTELECTUALE PRIN INTERMEDIUL ACTIVTĂȚILOR MATEMATICE ÎN GRĂDINIȚĂ Ed. Portik Laura Grădiniţa P. P. Nr. 1 Reghin Rezumat ...

Read more

Procesul de invatamant si sistemul de in…

PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT ŞI SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT   Înv. Dobraniş Gabriela, Şcoala Gimnazială Ungureni, Bacău   Procesul de învăţământ este considerat cea mai înaltă formă de organizare şi desfăşurare a educaţiei, determinate de prezenţa...

Read more

Managementul prin obiective

MANAGEMENTUL PRIN OBIECTIVE   Prof. ec. Gr.I. Cîrcotă Roxana Liceul Tehnologic de Marină Galați   Rezumat Managementul prin obiective reprezintă cel mai larg utilizat sistem de planificare, luare de decizii şi control. Pentru ca managementul prin obiectve...

Read more

Sfintii in zeghe la invierea domnului si…

SFINȚII ÎN ZEGHE LA ÎNVIEREA DOMNULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS Profesor educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare...

Read more