Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Tulburari de invatare dislexia disgrafia discalculia preventie si interventie in context educational diseminare mobilitati individuale Comenius
Luni, 08 August 2011 11:24

DISEMINARE – MOBILITĂȚI INDIVIDUALE COMENIUS

„TULBURĂRI DE ÎNVĂȚARE” (Dislexia, Disgrafia, Discalculia)

Prevenție și intervenție în context educațional

 

Profesor Petric Anamaria

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Alba Iulia

 

ACTIVITATE DE DISEMINARE  

În luna ianuarie a acestui an, am aplicat, pentru prima dată, la o Acţiune de mobilitate individuală - Formare continuă pentru personalul implicat în educaţie din învăţământul preuniversitar. Rezultatul: aprobarea Formularului de candidatură şi participarea, în perioada 23 – 27 mai 2011, la Stagiul de formare continuă: „Learning Disabilities” (dyslexia, dysgraphia and discalculia); prevention and actions in learning contexts, în Italia, Reggio Emilia, organizat de L’Arcobaleno Servizi Societa Coopertativa Sociale.  

Obiectivele stagiului au fost: înţelegerea dificultăţilor de învăţare (dislexia, disgrafia, discalculia), identificarea şi diagnosticarea dificultăţilor de învăţare (metode de screening pentru nivelul preşcolar şi primar), cunoaşterea strategiilor de intervenţie în dificultăţile de învăţare (metode şi instrumente compensatorii în şcoala primară şi secundară), ilustrarea unor exemple de bune practici în abordarea dificultăţilor de învăţare în context clinic şi educaţional, dizabilităţile de învăţare la adulţi (diagnostic, studii de caz).

Cursul s-a desfă

șurat pe durata a 31 de ore incluzând pe lângă abordarea dificultăților de învățare (Dislexia, Disgrafia, Discalculia: definiții, diagnostic, intervenție) și vizitele de studiu la o grădiniță și o școala din Castellarano și turul orasului Reggio Emilia.

 Beneficiile participării la un astfel de stagiu sunt nenumărate: cunoașterea altor sisteme de educație europene, stabilirea unor relații profesionale cu colegii participanți la curs; realizarea unor schimburi de experiență; perfecționarea cunoștințelor legate de dificultățile de învățare (Dislexia, Disgrafia si Discalculia); îmbunătățirea  competențelor de utilizare a limbii engleze; actualizarea/ completarea cunoștințelor referitoare la alte

țări /culturi.

              Conținutul cursului (prezentare pe scurt)

Ce sunt DIFICULTĂŢILE DE ÎNVĂȚARE?

·        Putem vorbi de tulburări de învăţare în cazul acelor copii cu abilități cognitive normale dar cu dificultăți specifice legate de abilitățile academice (scris, citit, calcul).

·        Tulburările de învăţare pot apărea la orice nivel de inteligenţă, chiar şi la un nivel de inteligenţă superioară. Nu se explică prin lipsa exersării, lipsă de motivare, factori emoţionali sau slaba pregătire a profesorilor. Nu depind de naţionalitate sau de nivelul socio-cultural al familiilor.

·        Au la bază o disfuncţie neurologică, dar sunt influenţate şi de ereditate (cercetările au evidențiat modificări ale genelor pe cromozomul 6).

·        Incidența? 15% din populație; Raport  bărbați: femei = 1,5 :1.

Dislexia (International Dyslexia Association, 2007)

Dislexia = tulburare de citire (citire lentă, cu greşeli, dificultăţi în înţelegerea textului citit). Deseori, pe lângă capacitatea de a citi este afectată și cea legată de silabisire și vorbire.

Cauze: deși cauzele nu sunt complet elucidate, studiile biologice arată diferențe în modul în care creierului unei persoane dislexice se dezvoltă.

Modelul cu dublu sens al citirii (Coltheart)

Sistemul utilizat de cititori implică cel puțin două proceduri separate:

         Procedura lexicală implică recunoașterea globală a cuvântului (prin căutarea lui în lexicul mental); este folosită în cazul cuvintelor familiare, frecvent utilizate;

         Procedura fonologică sau sublexicală implică regulile de corespondență grafem-fonem, cuvintele sunt recunoscute prin structura lor fonematică; este folosită în cazul cuvintelor necunoscute, puțin utilizate sau în cazul non-cuvintelor.

Care procedură este mai rapidă? Cea lexicală (directă)

Pentru mulți copii dislexici, fiecare cuvânt este un  non-cuvânt.

Evaluarea citirii

În evaluarea citirii vor fi luate în considerare 4 componente:

         Viteza  (ritm lent, incertitudinea, ezitările, presupune efort, recitește cuvintele)

         Precizia (dificultăți de discriminare optică, kinestezică și fonematică a literelor – substituiri, confuzii, citirea de la dreapta la stânga,  omisiuni sau adăugare de sunete sau cuvinte, erori de punctuație)

         Nivelul înțelegerii (există trei situații posibile: citire lentă, dar înțelegere bună; citire lentă și slabă înțelegere; citire rapidă, dar întelegere slabă)

         Alți indicatori generali: pune capul pe birou pentru a citi, acuză dureri de cap după o perioadă scurtă de lectură, ochii roși, umezi „obosiți„

Diagnostic (Guidelines Consensus Conference, 2007):

         IQ > 85- IQ test (Wechsler Intelligence Scale for Children)

         Viteza sau precizia citirii  (< 5°percentile)- Testelor standardizate pentru citirea de texete, cuvinte și non-cuvinte .

Disgrafia (National center for Learning Disabilities, 2006)

Disgrafia = tulburare de scriere (scriere urâtă, cu greşeli, greşeli de ortografie)

Semne:

·        Viteza slabă                                     

·        Corectitudine (scris ilizibil, grafeme cu dimensiuni neregulate, amestec de litere de mână și de tipar, scrisul în oglindă, omisuni, adăugiri, substituiri, confuzii, contopiri de grafeme, nerspectarea spațiului în pagină sau între cuvinte, greșeli de ortografie)

·        Poziția mâinii și a corpului (încordare, poziția incomodă sau mișcarea greșită a mâinii, poziția greșită a corpului, lipsa cotrolului presiunii)

·        Dificultăți de compoziție (dificultăți în a pune gândurile pe hârtie, nerespectarea regulilor gramaticale, neconcordanță între ideile scrise și cele exprimate oral)

Diagnosticul disgrafiei:

·        IQ > 85

·        Viteza scrisului < 5°percentile

·        Analiza calitativă a scrisului

Disortografia = dificultăți legate de ortografie

·        IQ > 85

·        Nr. erorilor de ortografie < 5°percentile

·        - dictare de texte, cuvinte și non-cuvinte

Discalculia  (National center for Learning Disabilities, 2006)

·        Capacități cognitive normale

·        Fără dificultăți de scris sau citit

·        Semne ale dicalculiei la preșcolari: dificultăți în învățarea numerelor;dificultăți de sortare a obiectelor după culoare, formă, dimensiune; dificultăți de înțelegere/ comparare a conceptelor de mic/mare, scurt/ lung.

·        Semne ale discalculiei la școlari: dificultăți cu operațiile matematice simple (adunare, scădere, împărțire, înmulțire); dificultăți în amintirea/ memorarea  operațiilor matematice de bază (de exemplu tabla înmulțirii); dificultăți în rezolvarea problemelor matematice

Diagnosticul Discalculiei

·        abilități cognitive normale

·        dificultăți de calcul semnificative măsurate prin teste standardizate

Metode și instrumente compensatorii

Legea nr. 170 din 8 oct. 2010  (ITALIA) dispune „ Noi regelementări privind tulburările de învățare în școli”

În Italia, elevii diagnosticați cu tulburări de învățare au dreptul să folosească metode compensatorii sau de dispensare în școală sau universitate. Școlile trebuie să garanteze elevilor cu tulburări de învăţare posibilitatea de a folosi măsuri compensatorii, incluzând instrumente alternative de învățare, cât și măsuri care să le permită acestora să fie scutiți de la sarcini care nu sunt necesare atingerii obiectivelor academice.

Sunt recomandate măsurile compensatorii pentru că:

·        permit elevului să se folosească de abilitățile personale, într-un mod diferit, pentru a-și depăși limitele dizabilității;

·        reduc efectele negative ale dizabilității prin atingerea adecvată a performanței;

·        oferă elevului condiții mai bune pentru a-și exprima potențialul și a-și atinge obiectivele academice.

Exemple de metode și instrumente compensatorii:

·        integrarea altor coduri/simboluri vizual-grafice în comunicarea scrisă;

·        stimularea capacității de ascultare, atenție și concentrare;

·        facilitarea memorării și organizării informațiilor cu ajutorul unor instrumente și metode alternative;

Instrumentele compensatorii fac parte din procesul de reabilitate pentru că:

·        sprijină înțelegerea

·        cresc viteza de execuție

·        dezvoltă abilitățile de a lucra mai ușor, elimină frustrea în realizarea sarcinilor

Participarea la acest stagiu s-a realizat cu sprijinul Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (A.N.P.C.D.E.F.P.) – Programul Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii – Componenta Comenius.

Finanţarea stagiului s-a realizat din fonduri Comenius-Life Long Learning, LLP şi fonduri FSE - (Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013).

A.N.P.C.D.E.F.P. este o instituţie publică înfiinţată la 27 ianuarie 2005, şi facilitează accesul la alternative europene de învăţare continuă şi activă.

Comenius este prima componentă a Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii. Se adresează instituţiilor de învăţământ preuniversitar de stat şi private şi tuturor membrilor comunităţii educaţionale care îşi desfăşoară activitatea în acest sector. Sprijină financiar realizarea de parteneriate şcolare, proiecte de formare a personalului didactic, reţele de parteneriat şcolar, precum şi participarea la stagii de formare iniţială şi continuă.

Acţiunea mobilităţi individuale - Formare continuă pentru personalul implicat în educaţie şcolară este o acţiune care se adresează cadrelor din învăţământul preuniversitar şi are ca scop îmbunătăţirea calităţii educaţiei şcolare prin participarea acestora la stagii de formare continuă. Pentru mai multe informaţii accesaţi  http://www.anpcdefp.ro/

                                                                                          http://www.llp-ro.ro/

Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului şi Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care conţinutul informaţiei va fi folosit.

Ultima actualizare în Luni, 08 August 2011 11:31
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Dezvoltarea culturii emotionale a cadrel…

DEZVOLTAREA CULTURII EMOȚIONALE A CADRELOR DIDACTICE Prof. înv.preșc. Stîna Paula Lucia, Grădinița Căsuţa fermecată, Luduş, Mureş Dezvoltarea culturii emoţionale a cadrului didactic  trebuie să prezinte o prioritate în formarea...

Read more

Satira sociala in Tiganiada lui Ion Buda…

SATIRA SOCIALĂ ÎN ȚIGANIADA LUI ION BUDAI – DELEANU   Prof. Drd. Miron Costina Violeta Școala cu clasele I-VIII Tălpaș, Dolj   Mots-clés: satire, intertextualité, société, politique, Tsiganes   Resumé Auteur satirique par excellence, la réponse de...

Read more

Parteneriatele educationale modalitati d…

PARTENERIATELE EDUCAŢIONALE MODALITĂŢI DE COMUNICARE ÎNTRE ŞCOALĂ ŞI COMUNITATE   Ştefănescu Adreana profesor psihopedagog, Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională Speranţa Timişoara   Rezumat: Articolul surprinde aspecte legate de importanţa încheierii unui parteneriat educaţional precum...

Read more

Elemente ale organizarii instruirii in g…

Elemente ale organizării instruirii în gimnaziu        Modificarea principală propusă de forma actuală a curriculum-ului o reprezintă:             -         trecerea de la centrarea învăţării pe obiective la centrarea învăţării pe dobândirea de competenţe;             -        ...

Read more

Sub semnul creativitatii

SUB SEMNUL CREATIVITĂŢII Prof. înv. primar Gligor Dana Şcoala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba Scopul esenţial pe care îl urmăreşte învăţământul este dezvoltarea gândirii. Prin urmare...

Read more

La traduction ecole de tolerance

LA TRADUCTION – ÉCOLE DE TOLÉRANCE                                                                                              Prof. Cipriana-Manuela NICHITA,                                                                                     Colegiul Economic "Ion Ghica" Brăila   "La traduction est, au mieux, un écho."George Borrow                                                               Avant-propos   Abstract La traduction ne peut pas se réduire au...

Read more

Planificare model pentru educatie muzica…

Planificare model pentru educatie muzicala invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM IN VI…

STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM IN VIRGINIA WOOLF’S THE NEW DRESS Part I                                                                                      Prof. Delia Ilona Cristea                                                               Colegiul Naţional Elena Cuza, Craiova     Whether or not the short-story “The New Dress” was previously meant...

Read more