Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Utilizarea calculatorului in cadrul lectiilor de biologie
Duminică, 08 Iulie 2012 00:00

UTILIZAREA CALCULATORULUI

ÎN CADRUL LECŢIILOR DE BIOLOGIE

 

Prof. Bondei Ionica

Liceul Pedagogic ″D. P. Perpessicius″, Brăila

 

 

Noile cerinţe ale programei şcolare, dorinţa elevilor, dar şi a profesorilor de a utiliza mijloace moderne în procesul educaţional impun o nouă configuraţie a proiectării activitaţii de învăţare în didactica modernă. Prin utilizarea T.I.C, ora de biologie are şanse egale cu ale altor discipline de învăţământ de a se înscrie în exemplul complex de virtualizare a educaţiei.

 

 

Integrarea resurselor T.I.C (Tehnologia informației și a comunicațiilor) în educaţie este benefică şi duce la o creştere a performanţelor şcolare, cu condiţia ca elevii să posede cunoştinţe de utilizare a calculatorului. Profesorii ar trebui să posede pe lângă cunoştinţele teoretice şi practice aferente disciplinei studiate şi abilitaţi de utilizare a TIC.

Calculatorul poate fi extrem de util deoarece simulează procese şi fenomene complexe pe care nici un alt mijloc didactic nu le poate pune atît de bine în evidenţă. Astfel, prin intermediul lui se oferă elevilor, modelări şi ilustrări ale proceselor şi fenomenelor neobservabile sau greu observabile din diferite motive. Elevii au posibilitatea să modifice foarte uşor condiţiile în care se desfăşoară experimental virtual, îl pot repeta de un număr suficient de ori astfel încît să poată urmări modul în care se desfăşoară fenomenele studiate şi pot extrage singuri concluziile.

Prezentările Power Point sunt deosebit de utile dacă profesorul corelează în mod optim obiectivele lecţiei cu întreg conţinutul acesteia. Prezentările Power Point prezintă avantajul că permit o abordare multidisciplinară a unor secvenţe ale lecţiei, contribuind astfel la dezvoltarea capacităţilor cognitive şi afective ale elevului.

Internetul poate fi utilizat cu succes atât în proiectarea orelor de curs, cât şi a opţionalelor; reprezintă o modalitate la îndemână, prin care profesorii, elevii şi studenţilor au posibilitatea de a-şi lărgi orizontul de cunoaştere în orice domeniu.

Implementarea platformei AeL (Advanced eLearning) contribuie la diversificarea cunoştinţelor elevilor, accesibilizează fenomenele prin experimente virtuale şi în felul acesta facilitează înţelegerea proceselor dinamice de mare complexitate, asigură înţelegerea unor fenomene greu de simulat în realitate sau în laborator (de exemplu, activitatea inimii, transmiterea impulsului nervos, creşterea şi dezvoltarea unei plante, etc.). De asemenea, lecţiile AEL asigură interdisciplinaritatea – se fac referiri în lecţiile de biologie şi la noţiuni de fizică (la analizatori), de chimie (compoziţia chimica a muschilor sau oaselor), matematică.

Avantajul lecţiei în sistem AEL faţă de utilizarea soft-ului demonstrativ pe un singur calculator conectat la un videoproiector constă în gradul mai mare de implicare a elevilor în procesul de predare – învăţare în clasă. Prin rezolvarea testelor cu imagini sugestive şi dinamice are loc autoevaluarea, elevii putând urmări rezultatul testului şi răspunsul corect în cazul în care un item a fost rezolvat greşit.

Deşi avantajele utilizării T.I.C în educaţie sunt numeroase, elevul nu trebuie transformat într-un “robot” care să ştie doar să folosească calculatorul. El trebuie să realizeze atunci când este posibil experimentele reale, deoarece îi dezvoltă spiritul de observaţie, capacitatea de concentrare, răbdarea, atenţia, abilităţile practice.

 

Bibliografie:

1.      Miron Ionescu, Ioan Radu, Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj Napoca, 2004.

2.      Romita Iucu, Marin Manolescu, Elemente de pedagogie, Editura Credis, Bucureşti 2004.

3.      Brut, Mihalea, Instrumente pentru E-Learning. Ghidul informatic al profesorului modern, Editura Polirom, Iaşi, 2006.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 11 Iulie 2012 17:03
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Joc si joaca in literatura romana

JOC ŞI JOACĂ ÎN LITERATURA ROMÂNĂ Prof. Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII, Sînandrei, Judeţul Timiş Jocul şi joaca sunt teme foarte des întâlnite în viaţa...

Read more

Dezvoltarea profesionala prin intermediu…

  DEZVOLTAREA PROFESIONALĂ PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR EUROPENE Prof. Bejinariu Iulian- Manuel Colegiul Național de Informatică „Spiru Haret”, Suceava Am încercat să scriu această lucrare în urma celor două mobilități...

Read more

Utilizarea computerului in cadrul orelor…

UTILIZAREA COMPUTERULUI ÎN CADRUL ORELOR DE LITERATURĂ Prof. Safta Mariana Alina Școala Gimnazială Tudor Vadimirescu În predare-evaluare este foarte important să se utilizeze mijloace moderne...

Read more

Jocul didactic matematic la ciclul prima…

 JOCULUI DIDACTIC MATEMATIC LA CICLUL PRIMAR   Prof. Marşeu Rodica Lavinia Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, jud Timiş       Adaptarea copilului la munca şcolară se realizează dând caracter de joc multor...

Read more

Opera folclorica locala

OPERA FOLCLORICÃ LOCALÃ – PARTE INTEGRANTÃ A FOLCLORULUI ROMÂNESC –   Prof. Cristina Ciucã Şcoala cu clasele I-VIII Bâsca-Chiojdului, Buzãu     Ca în atâtea locuri de pe întinsul tãrii noastre, constiinta folclorului, specificã satului românesc, este...

Read more

Solutii metodico-practice de crestere a …

SOLUŢII METODICO-PRACTICE DE CREŞTERE A EFICIENŢEI LECŢIEI DE EDUCAŢIE FIZICĂ   Prof. Curticăpean  Aurelian Liceul Tehnologic ”Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș   Creșterea eficienței lecției de educație fizică este problema care preocupă cel mai mult specialiştii domeniului...

Read more

Sugestii pentru utilizarea filmului mult…

PARTEA V Sugestii pentru utilizarea filmului, multimedia, şi a tehnologiilor Web 2.0    Natura multimedia a instrumentelor noastre contemporane permite implicarea mai multor simţuri, vizând stiluri de învăţare multiple. Natura lor multi-modală implică...

Read more

Fisa de evaluare proiecte educative extr…

FIŞĂ DE EVALUARE A PROIECTELOR EDUCATIVE  EXTRAŞCOLARE PENTRU CALENDARUL ACTIVITĂŢILOR EDUCATIVE, NAȚIONALE ȘI INTERNAȚIONALE 2012     Proiect: Instituţia: Buget (total şi solicitat): Punctaj final:   Evaluator 1 (nume şi semnătură): Evaluator 2 (nume şi semnătură): Evaluator 3 (nume...

Read more