Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Optimizarea procesului de predare prin dezvoltarea gandirii critice
Vineri, 08 Martie 2013 11:39

OPTIMIZAREA PROCESULUI DE PREDARE

PRIN DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE

    

  Înv. Gligor Dana

Școala Gimnazială Vidra, jud. Alba

 

O învățare eficientă, durabilă, este aceea care are la bază participarea activă a elevului la descoperirea informațiilor, a sensului și utilității lor.  

            Predarea implică, în esenţă, procesul de formare a elevilor în cadrul instruirii. Profesorul nu este numai o sursă de informare a elevilor; el este în acelaşi timp, specialistul care ştie să trateze această informaţie, s-o prelucreze astfel încât s-o adapteze la sistemul de gândire al celor ce învaţă, s-o facă asimilabilă.

           

Pentru a putea rezista într-o lume în schimbare, elevii au nevoie de capacitatea de a cerne informaţiile şi de a alege între ceea ce este şi ceea ce nu este important. Este necesar ca ei să  înţeleagă cum se corelează anumite informaţii, să le descopere sensul, să le respingă pe cele irelevante sau false. Deci ei trebuie să dea sens creativ şi productiv informaţiilor, să gândească şi să înveţe în mod critic.

 

            O învățare eficientă, durabilă, este aceea care are la bază participarea activă a elevului la descoperirea informațiilor, a sensului și utilității lor.  

            Predarea implică, în esenţă, procesul de formare a elevilor în cadrul instruirii. Profesorul nu este numai o sursă de informare a elevilor; el este în acelaşi timp, specialistul care ştie să trateze această informaţie, s-o prelucreze astfel încât s-o adapteze la sistemul de gândire al celor ce învaţă, s-o facă asimilabilă. De asemenea el îi învaţă tehnici ale activităţii de învăţare care să le permită să se autoinstruiască. Astfel că funcţiile predării se extinde de la comunicarea informaţiilor, care-şi menţine un rol important, la activităţi de organizare, de conducere şi dirijare a învăţării, de inovare a procesului de învăţământ şi de creaţie didactică.

            Prioritatea fundamentală a învăţământului actual o reprezintă formarea omului cu „stil eficient”, a omului cu calităţi sedimentate, cu simţul datoriei, dezvoltarea la maximum a potenţialului individual de la cele mai fragede vârste.

            Pentru a putea rezista într-o lume în schimbare, elevii au nevoie de capacitatea de a cerne informaţiile şi de a alege între ceea ce este şi ceea ce nu este important. Este necesar ca ei să  înţeleagă cum se corelează anumite informaţii, să le descopere sensul, să le respingă pe cele irelevante sau false. Deci ei trebuie să dea sens creativ şi productiv informaţiilor, să gândească şi să înveţe în mod critic.

            Gândirea şi învăţarea critică se realizează atunci când cadrul didactic apreaciază diversitatea de idei şi experienţe, când nu există mentalitatea „unicului răspuns corect”.

            Dezvoltarea şi învăţarea critică a elevilor se poate face printr-un demers didactic corespunzător învăţării active şi interactive care ar putea avea următoarele etape:

            -motivarea elevului pentru activitate, formularea unor scopuri pentru învăţare prin colaborarea evenimentelor şi anticiparea  derulării unei acţiuni.

            -realizarea sensului informaţiilor, menţinerea interesului, implicarea elevilor.

            -reflecţia-exprimarea ideilor şi informaţiilor cu propriile cuvinte, pentru realizarea unui schimb de idei între copii, prin construirea unei scheme care descrie principalele câştiguri dobândite în procesul de gândire.

            Gândirea  critică  este instrumentul învăţării eficiente, care ajută o persoană să se orienteze în lumea alternativelor posibile şi să-şi conştientizeze mecanismele propriei gândiri.

            Metodele de predare-învăţare care ajută la dezvoltarea gândirii critice dau posibilitatea elevilor să-şi formuleze păreri originale referitoare la o problemă, să realizeze o dezbatere responsabilă a ideilor şi soluţiilor date de ei, să opteze pentru o soluţie alternativă din mai multe soluţii posibile, să rezolve problema în timp optim şi cu eficienţă şi să înveţe prin cooperare.

            Câteva dintre metodele critice ce se pot utiliza la clasă sunt: metoda mozaicului, metoda cubului, brainstormingul etc.

            Toate metodele au partea finală de reflecţie realizată prin întrebări de genul:” Ce am învăţat astăzi? „Ce v-a plăcut?” etc.

            Prin astfel de activităţi, copiii au ocazia să exerseze procesul gândirii critice, să gândească independent şi în grup.

            Voi exemplifica cu aplicarea metodei “Cubul” la disciplina limba română, clasa a II-a, textul “Cele patru piersici”- poveste populară, punând în valoare valențele gândirii critice. Activitatea se poate realiza frontal, individual, sau pe grupe, pentru o bună receptare a mesajului scris. Pe fețele unui cub se formulează următoarele cerințe:

1.                  Descrie fii țăranului!

2.                  Compară comportamentul celor trei fii după primirea piersicilor!

3.                  Asociază purtarea băieților cu a altor personaje din lecturile citite!

4.                  Analizează aprecierile făcute de tată pentru băieții lui!

5.                  Argumentează de ce apreciezi mai mult comportamentul mezinului în comparație cu al celorlalți!

6.                  Aplică/transformă comportamentul negativ al băiețiilor mai mari, într-un comportament pozitiv.

Se realizează, astfel, o învățare durabilă, prin asimilarea unor cunoștințe noi și restructurarea activă a unor scheme mentale, se dezvoltă capacitatea de exprimare orală, elevii fiind puși în situația de a reformula prin cuvinte proprii cele învățate, realizându-se și o eficientă receptare a mesajului scris.

          O gândire critică nu se poate dezvolta fără stimularea capacităţii creatoare ale copiilor. Numai  conducându-i să descopere şi alt drum, acesta va avea curajul să critice ceea ce este depăşit. Doar printr-o învăţare logico-creativă se crează situaţii de învăţare astfel încât elevul urmează drumul parcurs de cercetător pentru descoperirea adevărurilor. Acest tip de învăţare garantează înţelegerea şi asimilarea logică a cunoştinţelor şi totodată sporeşte curiozitatea, dezvoltă intelectul, asigură progresul psihic în situaţii teoretice şi practice care necesită o gândire critică.

Bibliografie:

            Dumitru, I. Al., Dezvoltarea gândirii critice și învățarea eficientă, Editura de Vest, Timișoara, 2000

            Ionescu, M.; Radu, I., Didactica modernă, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2001


Articole asemanatoare relatate:

Ultima actualizare în Sâmbătă, 09 Martie 2013 11:43
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Rolul educatiei in combaterea violentei

ROLUL EDUCAŢIEI ÎN COMBATEREA VIOLENŢEI Prof. Saizescu Cristina-Alexandra Colegiul Tehnic Energetic “Regele Ferdinand I” Timişoara Scopul educaţiei este de a forma, contura, configura sau definitiva...

Read more

Rolul disciplinelor de specialitate in i…

ROLUL DISCIPLINELOR DE SPECIALITATE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL LICEAL TEHNIC   Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin     Formarea competenței profesionale a unui absolvent este asigurată prin instruirea sa complexă și progresivă, pornind de la problemele...

Read more

Atingeti excelenta in management scolar!

Atingeti excelenta in management scolar!    Educatia este singura cale de a gasi raspuns pentru toate intrebarile noastre. In calitate de cadru didactic, dorinta de a avea rezultate deosebite la clasa trebuie...

Read more

Masuri pentru revenirea si evitarea acci…

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR      CAPITOLUL V   MĂSURI PENTRU PREVENIREA ŞI EVITAREA ACCIDENTELOR ÎN TIMPUL ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT   Art.21. Prevenirea şi evitarea accidentelor...

Read more

Invatarea prin cooperare

INVATAREA PRIN COOPERARE                                                                                                                 Prof. Stan Cristina Scoala Gimnaziala Basca-Chiojdului, jud. Buzau   Una dintre temele abordate frecvent de catre teoreticienii si practicienii educatiei o reprezinta invatarea prin cooperare.            Propunem aceasta tema de reflectie ca...

Read more

Rezumatul raportului scris final al insp…

ANEXA Nr. 4   la regulament   Rezumatul raportului scris final al inspectiei scolare generale   - model -      1. Denumirea unitatii de invatamant preuniversitar .............................................................    2. Perioada inspectiei .......................................................................................................    3. Echipa de inspectie: Coordonatorul...

Read more

Evaluarea Nationala 2013 Matematica subi…

Evaluarea Nationala 2013 Matematica subiect si barem   Vezi subiectul si baremul de corectare de la a doua proba de Evaluare Nationala pentru clasa a VIII-a, pentru anul scolar 2012-2013, respectiv Matematica....

Read more

De ce educatia

DE CE EDUCAȚIA? Profesor gr.did.I Alina Elena Turcescu Colegiul Național ”Ion C. Brătianu” Pitești Cel mai mare dușman al nostru suntem noi. Când ceva...

Read more