Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Evaluarea formala si evaluarea informala
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Februarie 2015 12:47

EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ

 

Prof. Nuți Gălețeanu

Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București

 

Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum educația este de mai multe tipuri și evaluarea poate fi clasificată. Iar fiecare tip de evaluare are trăsăturile ei specifice.

 

Evaluarea conduce la menținerea unui feedback funcțional între profesori și elevi” (Cucoș 2008).

La modul general, evaluarea presupune trei operații (Potolea, 2005): măsurare → apreciere → decizie

Dar după cum se știe, există mai multe tipuri de evaluare, clasificate după anumite criterii.

Astfel, după caracterul standardizat al instrumentelor, evaluarea poate fi clasificată ca fiind de două tipuri :

1. Evaluare formală

2. Evaluare informală

Din punct de vedere etimologic, termenul “formal” își are originea în latinescul “formalis” care înseamnă “organizat”, “oficial” deci, putem spune că evaluarea formală “verifică” rezultatele unei educații “oficiale”.

Referitor la termenul “informal”, etimologic vorbind, acesta provine tot din latină- “informis”/ “informalis” de unde a fost preluat cu sensul de “spontan”.

Așadar, evaluarea informală este una spontană.

Între aceste două tipuri de evaluări există unele diferențe pe care le redăm mai jos:

Evaluarea formală -se realizează prin instrumente standardizate asociate sau nu cu teste psihologice. Această evaluare se face în mod organizat și presupune existența unei metodologii oficiale și în același timp presupune urmărirea unor obiective riguroase.

De exemplu, în evaluarea proiectelor este utilizată evaluarea formală.

Evaluarea informală -este realizată prin instrumente nestandardizate, alternative proiectate de către profesor. Acest tip de evaluare are loc zilnic. Ea se materializează prin aprecieri spontane ale profesorului privitoare la o anumită sarcină dată elevilor.

Evaluarea are o situație specială în cazul educației informale, deoarece aceasta se realizează la nivelul opiniilor și reușitelor personale și sociale ale oamenilor, pe baza unor analize comportamentale și factuale.

Deci, între aceste două tipuri de evaluare există unele diferențe pe care le prezentăm în tabelul de mai jos:

Evaluare formală (sau sistemică)

Evaluare informală (neconvențională)

- presupune anumite criterii bine determinate

- este asociată cu evaluarea prin teste standardizate

- presupune un anumit nivel de expertiză a celui care o realizează

- se bazează pe criterii intuitive

- este asociată cu evaluarea prin teste proiectate de către formator, îndeosebi cu utilizarea metodelor alternative de evaluare

 

 

AVANTAJE:

- este obiectivă

AVANTAJE:

- este mai puțin costisitoare

LIMITE:

- este mai costisitoare

LIMITE:

- este mai subiectivă

 

Tabelul 1. Diferențe între evaluarea formală și evaluarea informală

 

Bibliografie:

1. Cucoș, C-tin, Teoria și metodologia evaluării, Polirom, București, 2008

2. Potolea, Dan. & Manolescu, Marin, Teoria și practica evaluării naționale, P.I.R. Ministerul Educației și Cercetării (2005)

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Niveluri ale limbajului si conceptul de …

NIVELURI ALE LIMBAJULUI ŞI CONCEPTUL DE COMPETENŢĂ LINGVISTICĂ Profesor Andra Elena Diaconu Profesor de limba și literatura română, Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Limba este un mijloc de comunicare între membrii...

Read more

Structura anului scolar 2013 2014 in dez…

Structura anului şcolar 2013-2014 în dezbatere publică   Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică, până la data de 31 mai, proiectul de Ordin de ministru privind structura anului școlar 2013-2014....

Read more

Rolul adolescentului in societate

ROLUL ADOLESCENTULUI ÎN SOCIETATE   Prof. Teodorescu Lacramioara Liceul Teoretic D. Zamfirescu Odobeşti, Jud. Vrancea Fiecare adolescent este un caz concret, distinct şi trebuie tratat ca atare. El are maniera sa...

Read more

Asigurarea calitatii in educatie

ASIGURAREA CALITĂŢII ÎN EDUCAŢIE   Prof. Gălăţan Daniela Colegiul Tehnic Regele Ferdinand I, Timişoara   Învăţământul este considerat ca un furnizor de servicii în care se includ învăţarea, evaluarea şi orientarea elevilor. În acest context,...

Read more

Admiterea in invatamantul profesional de…

Admiterea in invatamantul profesional de stat 2014   Vezi Ordinul 3136/20.02.2014 cu privire la organizarea, functionarea, admiterea si calendarul admiterii in invatamantul profesional de stat cu durata de 3 ani – pentru...

Read more

Pe carari de legenda

PE CĂRĂRI DE LEGENDĂ   Prof. Sandu Diana – Ileana Colegiul Tehnic „Regele Ferdinand” Timişoara   Prezentul articol se doreşte a fi o rememorare a unei excursii minunate realizate împreună cu clasa a cărei dirigintă...

Read more

Concepte pedagogice alternative filoso…

CONCEPTE PEDAGOGICE ALTERNATIVE – FILOSOFIA WALDORF ŞI MONTESSORI Prof. Alexandru Colţan Şcoala Gimnazială Săcălaz, jud. Timiş Conceptele şcolii Waldorf şi Montessori au apărut în România odată cu liberalizarea pieţei...

Read more

Experienta interactiva elearning

EXPERIENŢA INTERACTIVĂ eLEARNING   Prof. Gabriela Gorgan Şcoala Gimnaziala Petriş, Bistriţa – Năsăud   Educaţia în secolul XXI presupune elaborarea unor evaluări bazate pe standarde şi obiective în corelaţie cu competenţele cheie ale secolului, cu...

Read more