|
|
Evaluarea formala si evaluarea informala |
Scris de mihaiela lazar
|
Duminică, 08 Februarie 2015 12:47 |
EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ
Prof. Nuți Gălețeanu
Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București
Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum educația este de mai multe tipuri și evaluarea poate fi clasificată. Iar fiecare tip de evaluare are trăsăturile ei specifice.
“Evaluarea conduce la menținerea unui feedback funcțional între profesori și elevi” (Cucoș 2008).
La modul general, evaluarea presupune trei operații (Potolea, 2005): măsurare → apreciere → decizie
Dar după cum se știe, există mai multe tipuri de evaluare, clasificate după anumite criterii.
Astfel, după caracterul standardizat al instrumentelor, evaluarea poate fi clasificată ca fiind de două tipuri :
1. Evaluare formală
2. Evaluare informală
Din punct de vedere etimologic, termenul “formal” își are originea în latinescul “formalis” care înseamnă “organizat”, “oficial” deci, putem spune că evaluarea formală “verifică” rezultatele unei educații “oficiale”.
Referitor la termenul “informal”, etimologic vorbind, acesta provine tot din latină- “informis”/ “informalis” de unde a fost preluat cu sensul de “spontan”.
Așadar, evaluarea informală este una spontană.
Între aceste două tipuri de evaluări există unele diferențe pe care le redăm mai jos:
Evaluarea formală -se realizează prin instrumente standardizate asociate sau nu cu teste psihologice. Această evaluare se face în mod organizat și presupune existența unei metodologii oficiale și în același timp presupune urmărirea unor obiective riguroase.
De exemplu, în evaluarea proiectelor este utilizată evaluarea formală.
Evaluarea informală -este realizată prin instrumente nestandardizate, alternative proiectate de către profesor. Acest tip de evaluare are loc zilnic. Ea se materializează prin aprecieri spontane ale profesorului privitoare la o anumită sarcină dată elevilor.
Evaluarea are o situație specială în cazul educației informale, deoarece aceasta se realizează la nivelul opiniilor și reușitelor personale și sociale ale oamenilor, pe baza unor analize comportamentale și factuale.
Deci, între aceste două tipuri de evaluare există unele diferențe pe care le prezentăm în tabelul de mai jos:
Evaluare formală (sau sistemică)
|
Evaluare informală (neconvențională)
|
- presupune anumite criterii bine determinate
- este asociată cu evaluarea prin teste standardizate
- presupune un anumit nivel de expertiză a celui care o realizează
|
- se bazează pe criterii intuitive
- este asociată cu evaluarea prin teste proiectate de către formator, îndeosebi cu utilizarea metodelor alternative de evaluare
|
AVANTAJE:
- este obiectivă
|
AVANTAJE:
- este mai puțin costisitoare
|
LIMITE:
- este mai costisitoare
|
LIMITE:
- este mai subiectivă
|
Tabelul 1. Diferențe între evaluarea formală și evaluarea informală
Bibliografie:
1. Cucoș, C-tin, Teoria și metodologia evaluării, Polirom, București, 2008
2. Potolea, Dan. & Manolescu, Marin, Teoria și practica evaluării naționale, P.I.R. Ministerul Educației și Cercetării (2005)
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
O EXERIENȚĂ! BATH-MAREA BRITANIE
(COMENIUS-MOBILITĂȚI INDIVIDUALE)
Profesor pentru învățământul primar, Daniela Popescu,
Școala Gimnazială ,,Leonardo da Vinci”, București, sector 3
MAREA BRITANIE! ANGLIA! Când spui aceste cuvinte îți apare în minte Londra cu Big... Read more
Ordin pentru aprobarea Metodologiei privind echivalarea pe baza ECTS/SECT a invatamantului universitar de scurta durata, realizat prin colegiul cu durata de 3 ani sau institutul pedagogic cu durata de 3... Read more
COMMENT MOTIVER LES ELEVES
A APPRENDRE UNE LANGUE ETRANGERE?
Profesor: Popescu Mihaela
Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari
Le present étude a pour objectif principal de faire quelque considérations méthodologiques sur la motivation des élèves.... Read more
EDUCAȚIA PENTRU SĂNĂTATE
Macarie Cristina, prof. pedagogie
Liceul Vocațional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureș
Educaţia pentru sănătate este indicat să fie începută cât mai precoce. Prin obiceiurile sănătoase se asigură... Read more
REGRESIVITATEA TERMENULUI LITERAR SUPERREALIST
Ştefan Lucian MUREŞANU
Cuvinte cheie: regresivitate, superrealism, incandescent, senzaţii, rostire, lumină, divin, originalitate, urâţeşte.
M-am străduit întotdeauna ca prin cuvântul meu scris să nu lezez existenţa niciunui... Read more
Simulari examene nationale 2014 - calendar
Ministerul Educatiei Nationale a stabilit ca simularile pentru examenele nationale din anul scolar 2013-2014 se vor desfasura in lunile februarie-martie 2014.
Simularile pentru Evaluarea Nationala se... Read more
ROLUL MODERNIZATOR AL NAŢIUNII
Profesor Petcu Camelia
Liceul Tehnologic Măneciu, Judeţul Prahova
Herder era de părere că adevăratele culturi se nasc nu pentru a se... Read more
REGULI DE AMELIORARE A COMUNICĂRII DIDACTICE
Oprescu Eugenia - profesor
Liceul Tehnologic Virgil Madgearu Roşiori de Vede
Formarea competenţelor comunicative constituie un obiectiv... Read more
ROLUL ŞI SEMNIFICAŢIA COMPUNERILOR ŞCOLARE
ÎN PROGRAMA ŞCOLARĂ
Prof. Urjan Mihaela
Şcoală Gimnazială Siriu, loc. Siriu
Importanta compunerilor în şcoală
Pedagogia…
CAPITOLUL II
Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar
SECTIUNEA a 4-a
Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar: activitatea de postinspectie
Art. 33. -
In urma derularii activitatilor de inspectie, vor fi…
Metodologie gradaţie de merit 2013 modificări
Vezi Ordin 3.155 din 02.06.2013 pentru modificarea și completarea Metodologiei și a criteriilor privind acordarea gradației de merit în învățământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului…
DIMENSIUNEA EVOLUȚIEI PSIHICE
ÎN STĂRILE EXTREME DE DEZVOLTARE
P.Î.P. Ionașc Rodica
Școala Gimnazială „ General Grigore Baștan”, Buzău
Dezvoltarea psihică se desfășoară în mod gradual pe tot parcursul copilăriei, în… STANDARDE PROFESIONALE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT
Prof. Achim Maria
Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalau
MOTTO:
„Nu-i ÎNVEŢI pe copii
nici ceea ce ŞTII,
nici ceea ce VREI
ci ceea ce EŞTI.”
Prin natura umană, ne dorim…
PERFECŢIONARE
ÎN ELABOARAREA MATERIALELOR DIDACTICE
Profesor Pilat Elena Mihaela
Liceul Teoretic „Callatis” Mangalia, Judeţul Constanţa
“Creativitatea se poate defini ca fiind acel proces psihic al cărui rezultat îl constituie obţinerea unor reacţii,… IDEEA ROMÂNEASCĂ DE EXISTENŢĂ
Prof. Maghiar Adina
S08 „Arany Janos”, Salonta
Ideea românească despre Dumnezeu transformă o fiinţă abstractă, o putere impersonală, într-o fiinţă reală, particulară, într-un ins. Între creaţie şi întrupare…
MODALITĂȚI DE INTEGRARE A OPȚIONALULUI
EDUCAȚIE PENTRU SĂNĂTATE
ÎN CADRUL ORELOR DE BIOLOGIE
Prof. Cosma Camelia
Liceul de Artă “Ioan Sima” Zalău
Educaţia şcolară urmăreşte prin întregul ei proces anumite finalităţi,… NOPȚILE LUI ALEXANDRU MACEDONSKI
ÎN SPIRIT EUROPEAN
Drd. Miron Costina Violeta
Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj
Nopțile lui Macedonski sunt deschise mereu interpretării, poetica sa beneficiază de o interpretare vastă…
|
|