Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Evaluarea formala si evaluarea informala
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Februarie 2015 12:47

EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ

 

Prof. Nuți Gălețeanu

Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București

 

Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum educația este de mai multe tipuri și evaluarea poate fi clasificată. Iar fiecare tip de evaluare are trăsăturile ei specifice.

 

Evaluarea conduce la menținerea unui feedback funcțional între profesori și elevi” (Cucoș 2008).

La modul general, evaluarea presupune trei operații (Potolea, 2005): măsurare → apreciere → decizie

Dar după cum se știe, există mai multe tipuri de evaluare, clasificate după anumite criterii.

Astfel, după caracterul standardizat al instrumentelor, evaluarea poate fi clasificată ca fiind de două tipuri :

1. Evaluare formală

2. Evaluare informală

Din punct de vedere etimologic, termenul “formal” își are originea în latinescul “formalis” care înseamnă “organizat”, “oficial” deci, putem spune că evaluarea formală “verifică” rezultatele unei educații “oficiale”.

Referitor la termenul “informal”, etimologic vorbind, acesta provine tot din latină- “informis”/ “informalis” de unde a fost preluat cu sensul de “spontan”.

Așadar, evaluarea informală este una spontană.

Între aceste două tipuri de evaluări există unele diferențe pe care le redăm mai jos:

Evaluarea formală -se realizează prin instrumente standardizate asociate sau nu cu teste psihologice. Această evaluare se face în mod organizat și presupune existența unei metodologii oficiale și în același timp presupune urmărirea unor obiective riguroase.

De exemplu, în evaluarea proiectelor este utilizată evaluarea formală.

Evaluarea informală -este realizată prin instrumente nestandardizate, alternative proiectate de către profesor. Acest tip de evaluare are loc zilnic. Ea se materializează prin aprecieri spontane ale profesorului privitoare la o anumită sarcină dată elevilor.

Evaluarea are o situație specială în cazul educației informale, deoarece aceasta se realizează la nivelul opiniilor și reușitelor personale și sociale ale oamenilor, pe baza unor analize comportamentale și factuale.

Deci, între aceste două tipuri de evaluare există unele diferențe pe care le prezentăm în tabelul de mai jos:

Evaluare formală (sau sistemică)

Evaluare informală (neconvențională)

- presupune anumite criterii bine determinate

- este asociată cu evaluarea prin teste standardizate

- presupune un anumit nivel de expertiză a celui care o realizează

- se bazează pe criterii intuitive

- este asociată cu evaluarea prin teste proiectate de către formator, îndeosebi cu utilizarea metodelor alternative de evaluare

 

 

AVANTAJE:

- este obiectivă

AVANTAJE:

- este mai puțin costisitoare

LIMITE:

- este mai costisitoare

LIMITE:

- este mai subiectivă

 

Tabelul 1. Diferențe între evaluarea formală și evaluarea informală

 

Bibliografie:

1. Cucoș, C-tin, Teoria și metodologia evaluării, Polirom, București, 2008

2. Potolea, Dan. & Manolescu, Marin, Teoria și practica evaluării naționale, P.I.R. Ministerul Educației și Cercetării (2005)

 

Revista cu ISSN

Educatia in context intercultural

EDUCAŢIA ÎNTR-UN CONTEXT INTERCULTURAL   Instit. Elena Grigore, C.N. “Fraţii Buzeşti”, Craiova, Dolj   REZUMAT Educaţia se referă la includerea în structurile învăţământului a copiilor, pentru a oferi un climat favorabil dezvoltării armonioase şi cât mai...

Read more

Manuale scolare valabile an scolar 2012 …

Manuale scolare valabile pentru anul scolar 2012-2013   Vezi catalogul manualelor scolare valabile in invatamantul preuniversitar,  

Read more

Cooperare si toleranta in educatie

COOPERARE ŞI TOLERANŢĂ ȊN EDUCAŢIE Prof. Comănescu Marghioala Liceul Agricol ,,Dr. C. Angelescu’’ Buzău Şcoala trebuie să formeze deprinderea preţuirii valorii pluriculturale, nu există valori superioare şi inferioare, ci există valori...

Read more

Grila de observatie comportamentala a el…

GRILA DE OBSERVAȚIE COMPORTAMENTALĂ A ELEVULUI CU ADHD   Profesor  Adriana Liliana Bezman Şcoala Gimnazială Sf. Mihail şi Gavril, loc. Smârdan, jud. Galaţi                   Hiperactivitatea cu deficit de atenţie, ADHD, este una dintre tulburările...

Read more

Influenta emotiilor in comunicarea inter…

STUDIU PRIVIND INFLUENȚA EMOȚIILOR ÎN COMUNICAREA INTERPERSONALĂ A PĂRINȚILOR COPIILOR CU CES profesor Cristian Chelaru, Școala Gimnazială Specială Pașcani Rezumat Studiul prezentat...

Read more

Acord restrangere de activitate si pretr…

Acord restrangere de activitate si pretransfer consimtit 2014   Vezi modelul adresa de instiintare referitor la acordurile emise pentru transfer pentru restrangere de activitate/pretransfer prin consimtamant intre unitatile de invatamant pentru anul...

Read more

Zilele de 24 si 31 decembrie au fost dec…

Zilele de 24 si 31 decembrie au fost declarate libere legale Guvernul Romaniei a aprobat Hotararea pentru stabilirea zilelor de 24 si 31 decembrie 2012 ca zile libere pentru angajatii din...

Read more

sterilitatea

STERILITATEA     Prof. Cosma Camelia Veronica Liceul de Artă “Ioan Sima”, Zalău     Sterilitatea la femei Cauzele care duc la sterilitate feminină sunt numeroase. Pentru ca femeia să rămână însărcinată şi să ducă sarcina la termen...

Read more