Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


INSTRUIREA ASISTATA DE CALCULATOR
Duminică, 08 Noiembrie 2009 03:00

INSTRUIREA ASISTATÃ DE CALCULATOR

 

prof. Adriana Verbinschi

Colegiul National Octav Onicescu Bucuresti

 

 

Sistemul IAC (Instruire Asistatã de Calculator) este un mediu integrat hardware-software destinat interactiunii dintre posesorii unui sistem de cunostinte si destinatarii acestuia, în vederea asimilãrii active de informatie însotitã de achizitionarea de noi operatii si deprinderi. Progresele considerabile în domeniul informaticii, atât hardware cât si software, au revolutionat tehnologiile educationale, acest lucru ducând la dezvoltarea si perfectionarea învãtãmântului. Computerul, prin posibilitãtile sale remarcabile a devenit un instrument de învãtare (instruire), cercetare si gestionare. Devenind un mediu interactiv, în mãsurã sã întretinã un dialog intens de întrebãri si rãspunsuri cu elevul care-l utilizeazã, posibilitãtile virtuale de folosire a computerului ca instrument de sprijinire a instruirii sunt numeroase. Didactica informationalã îsi propune sã realizeze studierea aspectelor legate de receptarea specificului programãrii proceselor,a restructurãrii conceptuale si procesuale aduse de programare actului de predare si învãtare privit ca pe o comunicare educationalã.

În ceea ce priveste rolul formativ al informaticii în cadrul procesului de învãtãmânt, trebuie sã fie mentionate urmãtoarele douã aspecte:

- Utilizarea calculatorului electronic ca instrument didactic în desfãsurarea procesului de predare-învãtare;

- Obiectivul propus nu poate fi realizat decît dacã utilizarea calculatorului, ca instrument didactic, se realizeazã în contextul folosirii unor strategii didactice adecvate.

 

Platforma de e-Learning AEL

Platforma integratã completã de instruire asistatã de calculator si gestiune a continutului, AeL este un sistem integrat de predare, învãtare si gestiune a continutului, bazat pe principii educationale moderne. Platforma de eLearning AeL oferã suport pentru predare si învãtare, pentru testare si evaluare, pentru administrarea continutului, monitorizarea procesului de învãtãmânt si conceptie curicularã.

Platforma AEL este destinatã sprijinirii procesului de instruire/învãtare punând la dispozitia profesorilor un instrument suplimentar de lucru caracterizat prin eficientã si capacitate de adaptare iar elevilor un spatiu în care instruirea este deschisã tuturor posibilitãtilor si ideilor. Softul este produs de Siveco România. Utilizarea platformei AEL este marcatã de o vastã extindere a ariei de acoperire specificã domeniului educatiei:

- suport multi-lingvistic si regional: AeL este usor de transpus într-o altã limba si usor de reconfigurat;

- rolurile, grupurile, utilizatorii si drepturile de acces asociate sunt usor de administrat;

oferã un sistem de operare care este periodic upgradat;

- module de lectii care trateazã interactiv diverse subiecte din programa scolarã;

- testeazã si evalueazã elevii, realizând o monitorizare inteligentã în functie de nivelul de pregãtire al fiecãruia;

- accesul nelimitat la informatie prin Internet sau baze de date proprii (cum ar fi dictionarele, care afiseazã definitii la o simplã selectare a unui cuvânt);

- realizeazã administrarea resurselor clasei/scolii, contribuind punctual si global la organizarea eficientã a programului scolar;

- este un cadru de desfãsurare a unei strategii, pe care o stabileste profesorul, el utilizeazã module-momente de lectie furnizate de pachetul AEL, fiecare moment fiind, de fapt, un soft educational de un anume tip;

- realizarea de proiecte comune ale elevilor si profesorilor lor.

Schimbãrile ating nu numai un mod de a transmite-oferi informatia ci si relatiile dintre profesor si elev.

Astfel, profesorul îsi schimbã competentele dar implicit si mentalitatea, în acest nou context el nu oferã informatia ci o mijloceste, o pozitie complexã în care trebuie sã se potriveascã perfect devenind un termen al trinomului elev-educator-computer. Rolul lui nu se diminueazã ci evolueazã spre o altã functie. Profesorul trebuie sã foloseascã eficient toate resursele existente, el are posibilitatea sã participe activ creând momente de lectie în mediul prietenos al clasei virtuale care îi pune la dispozitie un adevãrat arsenal de obiecte diverse care pot contribui la dezvoltarea unei teme si am numit aici bazele de date care sunt în continuã completare si complexificare.

Elevul devine unul dintre constructorii propriei cunoasteri, dobândind un rol care, chiar si în trecutul apropiat, îi era necunoscut. Sigur acesta vine nu numai cu avantajele evidente ci si cu responsabilitãti, pentru cã centrul noii educatii este responsabilizarea, descoperirea timpurie a importantei actului educational care se transformã din dogmã în proiect liber consimtit la care elevul participã activ îmbinând acumularea de informatii cu dobândirea unor abilitãti precise care sã îi dea posibilitatea sã caute, descopere, investigheze, acumuleze oferindu-i o bazã puternicã pentru societatea în care urmeazã sã trãiascã.

Dinamica noilor metode de învãtare este fundamental alta, elevul este învãtat cum sã învete adaptând mijloacele propuse la propriile capacitãti si abilitãti, este deprins mai degrabã sã caute informatia, folosind algoritmi precisi, decât sã o retinã fãrã discernãmânt.

Întrebarea pe care probabil multi dintre noi o pun în acest context fiind dacã într-adevãr este nevoie de aceste schimbãri majore, structurale, care pot genera probleme de adaptare unor categorii de profesori sau elevi.

Rãspunsul este dat de chiar societatea spre care ne îndreptãm. Societatea informationalã nu mai este o previziune de viitor ci o stare de fapt a prezentului, rãmâne la latitudinea fiecãruia cât de repede va sti sã facã parte cu adevãrat din ea si aceasta nu numai ca o cerintã exterioarã, impusã, ci ca o necesitate individualã de armonizare.

 

Bibliografie

  1. Cerchez E., Sisteme de calcul, Ed. L&S Infomat, Bucuresti, 1998
  2. Cerghit I., Metode de învãtãmânt, E.D.P., Iasi,1996
  3. Ionescu C., Metodica predarii informaticii, Univ. Babes-Bolyai Cluj, 1998
  4. http://www.immromania.ro/servicii

 

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:25
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Tabere si excursii scolare 2014 formular…

Tabere si excursii scolare - formulare si documentare   Vezi ordinul MEN 3060/2014 privind aprobarea conditiilor de organizare a taberelor, excursiilor, exeditiilor si a altor activitati de timp liber, organizate prin scoala,...

Read more

Asigurarea calitatii in educatie

ASIGURAREA CALITĂŢII ÎN EDUCAŢIE   Prof. Gălăţan Daniela Colegiul Tehnic Regele Ferdinand I, Timişoara   Învăţământul este considerat ca un furnizor de servicii în care se includ învăţarea, evaluarea şi orientarea elevilor. În acest context,...

Read more

Desenul mijloc de cunoastere a copiilor

DESENUL -  MIJLOC DE CUNOAŞTERE A COPIILOR    Institutor Herczeg Monica, Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii Noi                         Asemeni muzicii şi dansului, desenul permite omului să se exprime fără cuvinte, să dea...

Read more

Valorificarea inteligentelor multiple in…

VALORIFICAREA INTELIGENŢELOR MULTIPLE ÎN ACTIVITĂŢILE GEOGRAFICE   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila   Rezumat: Articolul prezintă exemple de sarcini de lucru la geografie care valorifică fiecare tip de inteligenţă. Cuvinte...

Read more

Metode de interactiune educationala

METODE DE INTERACŢIUNE EDUCAŢIONALĂ                                                                                              Prof. Laura Herman                                                                                    Şcoala “Nicolae Iorga” Baia Mare   Dincolo de accentul informaţional care devine tot mai puţin monopol al şcolii, aspectul formativ şi motivaţional al acesteia se poate...

Read more

Studiul somnului si importanta in sanata…

STUDIUL SOMNULUI ȘI IMPORTANȚA ÎN SĂNĂTATE prof. Arjoca Mihaela Colegiul Tehnic ‘’Ion Mincu’’, Timișoara Rezumat: Somnul este indispensabil vieții și sănătății oamenilor.Este o enigmă încă, procesele reparatorii care...

Read more

Activitatea diferentiata si de recuperar…

ACTIVITATEA DIFERENŢIATĂ ŞI DE RECUPERARE PENTRU ELEVII Profesor Ene Steluţa  Şcoala Miron Costin, Galaţi     Cu certitudine există elevi cu dificultăţi de învăţare la matematică, în unele clase numărul acestora fiind relativ mic...

Read more

The Learner Centered Model Of Teaching A…

THE LEARNER-CENTERED MODEL OF TEACHING AND LEARNING                                                         Prof. Popescu Mihaela Colegiul Tehnic Mătăsari, Gorj     The learner-centered model of teaching and learning is the method emphasizing the goal of the current teaching...

Read more