Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Comunicare eficienta in situatii conflictuale
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Iunie 2015 09:15

COMUNICARE EFICIENTĂ ÎN SITUAŢII CONFLICTUALE

Rapciuc Andreea, profesor psihopedagog

Liceul cu Program Sportiv “Iolanda Balaş Soter” din Buzău

Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată între cel puţin două persoane cu opinii sau interese diferite într-o anumită situaţie. Privit prin prisma modalităţii de abordare, el poate avea un carater pozitiv sau negativ. Modalităţi incorecte de abordare includ evitarea, impunerea propriului punct de vedere, ascultarea pasivă, atacul la persoană, mesaje non-verbale sau/şi paraverbale agresive. Strategii de abordare pozitivă a conflictului includ formula Aserţiunii EU, ascultarea activă, recunoaşterea sentimentelor celuilalt, compromisul etc.

Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată între cel puţin două persoane cu opinii, interese diferite sau chiar contradictorii într-o anumită situaţie. Acesta poate avea atât urmări pozitive, cât şi negative pentru relaţia dintre persoanele aflate în conflict, în funcţie de modalitatea de abordare a acestuia.

Abordările incorecte includ cel mai adesea:

-Evitarea, pe principiul “Totul se va rezolva de la sine”

-Impunerea propriului punct de vedere

-Ascultarea pasivă (lipsa efortului voluntar de procesare a informaţiei transmise)

-Atacul la persoană (critica, judecarea, jignirea, blamarea persoanei, ameninţarea)

-Mesaje non-verbale (mimică, gestică) şi paraverbale (inflexiunile vocii) de sfidare, ironizare, nepăsare etc.

Aceste modalităţi de abordare a conflictului conduc cel mai adesea la agravarea conflictului şi deteriorarea legăturii cu persoana cu care am intrat in conflict.

Strategii de abordare constructivă a conflictului:

Aserţiunea EUexprimă ceea ce simte cel care transmite mesajul față de comportamentul celeilalte persoane, după formula:

1.Acţiunea 1.Când..../ Faptul că...

2.Efectul asupra mea 2.(Mă face să mă) Simt /Sunt...

3.Cauza, motivul 3. Deoarece...

Exemplu: “Când vii acasă târziu, eu mă simt îngrijorată pentru că nu știu ce ți s-a întâmplat. “

Ascultarea activăimplică efortul de a procesa informația transmisă, contact vizual, empatie, referiri verbale la informațiile transmise, reformulări, solicitarea de lămuriri, etc

Reflectarea/ Recunoaşterea sentimentelor celeilalte persoane.

De exemplu: “Păreți foarte supărat pentru eșecul meu de la olimpiadă.”.

Comportamentul, nu persoana. Presupune exprimarea nemulţumirii faţă de comportamentul persoanei, şi nu etichetarea persoanei.

Exemplu: “Comportamentul tău a fost unul necivilizat”, în loc de “Eşti o persoană necivilizată.”

Compromisul– implică abilităţi de negociere şi presupune renunţarea de ambele părţi ceva pentru a se ajunge la un consens.

Exemplu: “Dacă amândurora ne este poftă de portocală şi nu avem decât una, eu aş zice să o împărţim egal.”

Pentru reuşita acestor tipuri de abordare a conflictului, este necesar ca mesajele nonverbale şi paraverbale transmise să fie în acord cu mesajele verbale.

Bibliografie:

Lemeni Gabriela, Miclea Mircea (coord.), Consiliere şi orientare. Ghid de educaţie pentru carieră, Editura ASCR, Cluj-Napoca, 2010.

Neculau Adrian, Stoica-Constantin Ana, Psihosociologia rezolvării conflictului, Editura Polirom, Iaşi, 1998.

Ultima actualizare în Duminică, 14 Iunie 2015 09:22
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Imaginea unei functii

Imaginea  unei  funcȚii   Profesor Simona Bucurenciu Liceul Tehnologic „Gh. M. Costin”, Constanța   Imaginea unei funcții reprezintă o temă discutată la matematica de nivel liceal, pe parcursul a diferiților ani de studiu. Articolul de...

Read more

Cat de sanatos ne hranim chestionar

CÂT DE SĂNĂTOS NE HRĂNIM?! – CHESTIONAR – Florea Mihaela- Ramona, prof. înv. primar, Școala Gimnazială „Andrei Șaguna” Deva Pentru a putea limita efectele negative ale alimentației haotice pe care...

Read more

Structura portofoliului invatatorului

Structura portofoliului invatatorului Partea I - Date personaleStructura anului scolarOrarulFisa postuluiCurriculum VitaeRaport de autoevaluare lunar / semestrial Fisa de evaluare anuala Programa scolaraProgramele pentru optionalele propusePlanificarea materiei (planificarea anuala si proiectarea pe unitati...

Read more

Stresul si strategii de rezolvare a conf…

STRESUL ŞI STRATEGII DE REZOLVARE A CONFLICTELOR LA ADOLESCENŢI -studiu de specialitate- prof. psih. Nițu Elena Monica Colegiul Național ”Dinicu Golescu”, Câmpulung Muscel Rezumat: Studiul realizat de către noi are şi menirea...

Read more

Inspectia tematica scop obiective tipuri…

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar   SECTIUNEA a 6-a Inspectia tematica. Scop, obiective, tipuri, etape   Art. 46. -     Obiectul principal al inspectiei tematice il reprezinta o secventa particulara/un aspect a/al activitatii...

Read more

Democratie si toleranta Noile educatii

DEMOCRAŢIE ŞI TOLERANŢĂ. „NOILE EDUCAŢII”   prof. Corha Minodora Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău    Motto: Toate fiinţele umane se nasc libere şi egale în drepturi.            (Articolul I Declaraţia Universală  a...

Read more

Oferta scolara pentru elevii din clasele…

  Oferta scolara pentru elevii din clasele primare   Incepand cu anul scolar 2013-2014 in oferta scolara a elevilor din clasele primare au aparut disciplinele optionale „Filosofia pentru copii”, „Educatia pentru societate” si...

Read more

Emotii si temeri privind adaptarea copil…

EMOŢII ŞI TEMERI PRIVIND ADAPTAREA COPILULUI LA GRĂDINIŢĂ Prof. înv. preşc. Brehoi Maria Grădiniţa cu P.P.Nr.33, Braşov Începerea şcolii şi a grădiniţei este o perioadă plină de emoţii atât pentru copii...

Read more