Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Comunicare eficienta in situatii conflictuale
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Iunie 2015 09:15

COMUNICARE EFICIENTĂ ÎN SITUAŢII CONFLICTUALE

Rapciuc Andreea, profesor psihopedagog

Liceul cu Program Sportiv “Iolanda Balaş Soter” din Buzău

Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată între cel puţin două persoane cu opinii sau interese diferite într-o anumită situaţie. Privit prin prisma modalităţii de abordare, el poate avea un carater pozitiv sau negativ. Modalităţi incorecte de abordare includ evitarea, impunerea propriului punct de vedere, ascultarea pasivă, atacul la persoană, mesaje non-verbale sau/şi paraverbale agresive. Strategii de abordare pozitivă a conflictului includ formula Aserţiunii EU, ascultarea activă, recunoaşterea sentimentelor celuilalt, compromisul etc.

Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată între cel puţin două persoane cu opinii, interese diferite sau chiar contradictorii într-o anumită situaţie. Acesta poate avea atât urmări pozitive, cât şi negative pentru relaţia dintre persoanele aflate în conflict, în funcţie de modalitatea de abordare a acestuia.

Abordările incorecte includ cel mai adesea:

-Evitarea, pe principiul “Totul se va rezolva de la sine”

-Impunerea propriului punct de vedere

-Ascultarea pasivă (lipsa efortului voluntar de procesare a informaţiei transmise)

-Atacul la persoană (critica, judecarea, jignirea, blamarea persoanei, ameninţarea)

-Mesaje non-verbale (mimică, gestică) şi paraverbale (inflexiunile vocii) de sfidare, ironizare, nepăsare etc.

Aceste modalităţi de abordare a conflictului conduc cel mai adesea la agravarea conflictului şi deteriorarea legăturii cu persoana cu care am intrat in conflict.

Strategii de abordare constructivă a conflictului:

Aserţiunea EUexprimă ceea ce simte cel care transmite mesajul față de comportamentul celeilalte persoane, după formula:

1.Acţiunea 1.Când..../ Faptul că...

2.Efectul asupra mea 2.(Mă face să mă) Simt /Sunt...

3.Cauza, motivul 3. Deoarece...

Exemplu: “Când vii acasă târziu, eu mă simt îngrijorată pentru că nu știu ce ți s-a întâmplat. “

Ascultarea activăimplică efortul de a procesa informația transmisă, contact vizual, empatie, referiri verbale la informațiile transmise, reformulări, solicitarea de lămuriri, etc

Reflectarea/ Recunoaşterea sentimentelor celeilalte persoane.

De exemplu: “Păreți foarte supărat pentru eșecul meu de la olimpiadă.”.

Comportamentul, nu persoana. Presupune exprimarea nemulţumirii faţă de comportamentul persoanei, şi nu etichetarea persoanei.

Exemplu: “Comportamentul tău a fost unul necivilizat”, în loc de “Eşti o persoană necivilizată.”

Compromisul– implică abilităţi de negociere şi presupune renunţarea de ambele părţi ceva pentru a se ajunge la un consens.

Exemplu: “Dacă amândurora ne este poftă de portocală şi nu avem decât una, eu aş zice să o împărţim egal.”

Pentru reuşita acestor tipuri de abordare a conflictului, este necesar ca mesajele nonverbale şi paraverbale transmise să fie în acord cu mesajele verbale.

Bibliografie:

Lemeni Gabriela, Miclea Mircea (coord.), Consiliere şi orientare. Ghid de educaţie pentru carieră, Editura ASCR, Cluj-Napoca, 2010.

Neculau Adrian, Stoica-Constantin Ana, Psihosociologia rezolvării conflictului, Editura Polirom, Iaşi, 1998.

Ultima actualizare în Duminică, 14 Iunie 2015 09:22
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Educatia Globala activitati de planifica…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -       4.      ACTIVITĂŢI – PLANIFICARE, ORGANIZARE ŞI EVALUARE 4.1.            PLANIFICAREA ACTIVITĂŢILOR: PERSPECTIVĂ, RESURSE, COOPERARE Activităţile din sfera educaţiei globale pornesc de la premiza parteneriatului, a valorizării experienţei fiecărui partener,...

Read more

De ce imi plange ziua ce a trecut

DE CE ÎMI PLÂNGE ZIUA CE-A TRECUT?    de Ştefan Lucian MUREŞANU                 Fulgi mari se jucaseră în văzduh, bătând în geamurile prăfuite ale camerei mele de lucru, toată ziua. Rece şi transpirată...

Read more

inscrierea candidatilor si disciplinele …

   CAPITOLUL II  Inscrierea candidatilor si disciplinele de concurs      Art. 3. -    (1) Cererile de inscriere la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, potrivit...

Read more

Profesorul ca manager educational

PROFESORUL CA MANAGER EDUCAŢIONAL   Prof. Mihaela Marian, Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’   Rezumat: În perioada actuală, profesorul nu mai reprezintă doar un transmiţător de cunoştinţe, ci şi un organizator, îndrumător şi evaluator al...

Read more

Categorii

CATEGORII Prof. Badea Brigitte, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara Rezumat Structurile algebrice constituie o ramură fascinantă a algebrei, cu aplicaţii extrem de interesante. Elevilor din clasele a XII-a le sunt...

Read more

Relatia parinte-copil un factor esential…

RELAȚIA PĂRINTE-COPIL, UN FACTOR ESENȚIAL ÎN DEZVOLTAREA MULTILATERALĂ A COPILULUI Prof.Brătilă Cristina-Zonica C.S.E.I. ,,Elena Doamna, Focșani”, județul Vrancea Despre relaţia dintre părinţi şi copii s-a scris foarte mult şi...

Read more

Metodologie pentru acordarea titlului Pr…

Ordin privind aprobarea Metodologiei pentru acordarea titlului „Profesorul anului“ in invatamantul preuniversitar

Read more

Fisa de evaluare proiecte educative extr…

FIŞĂ DE EVALUARE A PROIECTELOR EDUCATIVE  EXTRAŞCOLARE PENTRU CALENDARUL ACTIVITĂŢILOR EDUCATIVE, NAȚIONALE ȘI INTERNAȚIONALE 2012     Proiect: Instituţia: Buget (total şi solicitat): Punctaj final:   Evaluator 1 (nume şi semnătură): Evaluator 2 (nume şi semnătură): Evaluator 3 (nume...

Read more