|
|
Metodele de invatare activa prin cooperare la varsta prescolara |
Scris de mihaiela lazar
|
Luni, 08 Iunie 2015 09:43 |
METODE DE ȊNVǍȚARE ACTIVǍ
PRIN COOPERARE LA VȂRSTA PREŞCOLARǍ
Educatoare Portik Laura
Grădiniţa P.P.Nr.1 Reghin
Rezumat
Ȋnvăţământul actual modern presupune îmbinarea tehnicilor moderne cu cele tradiţionale astfel încât cadrul educaţional şi educaţia în sine să răspundă nevoilor actuale ale copiilor, să poată să stimuleze capacităţile de care dispun ei, să fie atractivă astfel încât să le poată menţine interesul pentru a învăţa, pentru a participa activ la activităţile propuse şi desfăşurate.
Eficientizarea procesului instructiv-educativ presupune perfecţionarea metodelor tradiţionale pe de o parte şi pe de altă parte introducerea unor metode, procedee, tehnici educative care să vină în concordanţă cu cerinţele şi nevoile actuale de formare ale indivizilor.
Astfel poziţia educatorului în raport cu educatul este modificată, în sensul structurării unei funcţii aceea de îndrumător, de animator, de descoperitor şi de stimulator al efortului propriu al copiilor.
Instruirea trebuie în permanenţă adaptată tendinţelor, trebuie să manifeste o deschidere la nou, la inovaţie prin utilizarea unor practici variate precum:
-
învăţarea prin cooperare;
-
individualizarea învăţării;
-
flexibilitate în derularea activităţilor.
Ȋnvăţarea prin cooperare este o metodă ce implică procedee de colaborare şi activitate comună în rezolvarea unor sarcini de instruire: copiii lucrează împreună pentru a rezolva una şi aceeaşi problemă, pentru a explora o temă nouă sau a crea idei noi sau pentru a realiza veritabile inovaţii.
Prin intermediul acestor metode preşcolarii au posibilitatea de a explora şi cunoaşte domenii noi, de a acumula cunoştinţe în mod independent dezvoltându-se competenţe precum: creativitatea, spiritul de iniţiativă, capacitatea de a comunica şi spiritul de iniţiativă.
Pentru a asigura obţinerea unor performanţe prin utilizarea acestor metode de grup sarcinile formulate trebuie să fie clare, concise. Dacă gradul de dificultate al sarcinilor este mai mare acesta va provoca copiii la căutări, cercetări, investigaţii, pentru a descoperi misterul ascuns. Sarcinile trebuie formulate în concordanţă cu obiectivul metodei şi al activităţii.
Exemplu de metode ce se pot utiliza pentru învăţarea prin cooperare:
1. „Să dezlegăm misterul„ – metodă de învăţare activă care dezvoltă gândirea critică şi creativă a copiilor.
Copiii împărţiţi în grupuri cu acelaşi număr de membrii trebuie să găsească răspunsul la problemele formulate de către educatoare.
De exemplu : împarte nişte plicuri în care se găsesc imagini cu diferite acţiuni. Copiii trebuie să aşeze ilustraţiile în ordine cronologică, apoi să creeze o poveste având ca suport vizual ilustraţiile primite.
2. „ Ciorchinele”- este o tehnică care exersează gândire liberă a copiilor asupra unei teme, realizând conexiuni între cunoştinţele asimilate.
De exemplu: Copiii împărţiţi pe grupe primesc jetoane cu animale domestice hrană, adăpost, foloase. Ei trebuie să identifice şi să lipească ilustraţiile specifice fiecărui animal domestic, apoi să prezinte şi să argumenteze alegerile făcute.
3. „Posterul” – este o metodă ce presupune găsirea prin cooperare a elementelor caracteristice unei teme date.
De exemplu: Preşcolarii împărţiţi în 4 grupe a câte 4-5 copii trebuie să realizeze câte un poster care să aibă la bază întrebarea: „ Cum protejăm planeta noastră” ( copiii pot desena imagini sugestive, ori pot lipi ilustraţii adecvate). In final ei îşi prezintă rezultatul muncii lor (posterul) şi formulează nişte enunţuri care sunt în concordanţă cu tema dată.
4. „Tehnica 6\3\5 – Brainwriting „ - modalitate de lucru bazată pe construcţia de „ idei de idei” în domeniul creativităţii. ( presupune 6 membri de lucru, 3 soluţii în 5 minute).
De exemplu :” Anotimpul preferat”
Copiii desenează pe foaia personală 3 elemente reprezentative apoi plasează desenul colegului din dreapta. Acesta trebuie să completeze ori să modifice creativ desenul colegului fără a se îndepărta de tema redată de colegul său. Fiecare copil desenează cu o singură culoare. Jocul se termină atunci când fiecare lucrare ajunge în poziţia iniţială.
Utilizând aceste metode de cooperare copiii:
-
învaţă să împărtăşească idei;
-
capătă încredere în ei;
-
se comportă cu toleranţă, afectivitate,sensibilitate, corectitudine cu cei din jur;
-
se exprimă liber;
-
învaţă să rezolve o sarcină alături şi împreună cu alţi copii;
-
învaţă să-şi împărtăşească ideile.
Ȋnvăţarea prin cooperare aduce beneficii procesului educativ şi înlesneşte transmiterea şi consolidarea unor cunoştinţe, priceperi şi deprinderi. Copiii pentru îndeplinirea sarcinilor formulate trebuie să coopereze, să colaboreze şi totodată reuşita este asigurată de o comunicare eficientă, de deciziile adecvate luate. Ei reuşesc astfel să medieze conflicte, să fie motivaţi să acţioneze conform cerinţelor educatoarei, stimulându-se astfel interesul pentru cunoaştere, pentru a căuta informaţii şi pentru a le utiliza in contexte variate.
Aceste metode utilizate în demersul didactic vizează în special stimularea învăţării şi dezvoltarea personală încă de la vârstele timpurii.
Bibliografie:
-
Silvia Breben, Elena Gongea, Georgeta Ruiu, Mihaela Fulga „ Metode interactive de grup” Ed. Arvers.
-
„Revista învăţămâtului preşcolar” Nr.4\2007. Ministerul Ed. Cercetării şi Tineretului.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
MODURI DE DETERMINARE A EFICACITĂŢII ŞI EFICIENŢEI PREDĂRII. EVALUAREA COMPORTAMENTULUI DIDACTIC AL PROFESORULUI
Prof: Popa Ianina
Liceul Tehnologic Numărul 1 Sighişoara
Eficienţa procesului de învăţământ este influenţată de mai mulţi... Read more
ASIGURAREA CALITĂŢII PRIN
ABORDĂRI MODERNE ÎN PREDAREA ISTORIEI
Profesor Mihăeş Violeta
Şcoala cu clasele I-VIII Ploscuţeni, Vrancea
În contextul integrării României în Uniunea Europeană, dimensiunea educaţiei capătă o importanţă deosebită. Asigurarea educaţiei de... Read more
Planificare model pentru limba engleza invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata... Read more
TRISTAN TZARA ŞI EXPERIENŢA DADA
Învăţătoare: Nevodenszki Sorina
,Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, Judeţul Timiş
„Luaţi un ziar. / Luaţi nişte foarfeci. / Alegeţi din acest ziar un... Read more
RECUPERAREA RĂMÂNERII ÎN URMĂ LA MATEMATICĂ
Profesor Copaciu Georgeta Cătălina
Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov
Cum putem proceda cu elevii care manifestă dificultăţi în învăţare la matematică şi au... Read more
Calendarul Activitatilor Educative Regionale si Interjudetene 2013
Vezi Calendarul Activitatilor Educative Regionale si Interjudetene – anul 2013, fara finantare MEN.
Read more
METHODE D’EVALUATION MODERNE: LE PROJET
Burghiu Anca-Lavinia, profesor de limba francezã
Şcoala gimnazialã Costache Negri, localitatea Costache Negri, judetul Galati
Le processus d’enseignement est un processus très complexe qui suppose... Read more
RITMICITATEA CITIRII
(studiu de cercetare pedagogică)
Prof. înv. primar Dobrea Monica
Şcoala cu cls. I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău
„Nu este alta mai frumoasă şi mai de folos... Read more
CONCEPTUL DE MANAGEMENT EDUCAȚIONAL
Prof. înv. primar Iliescu George-Lucian
Şcoala Gimnazială Nr. 1 Corbeni-Structura Oeştii-Pământeni
„Managementul educațional este știința și arta de a pregăti resursele…
TRANSDISCIPLINARITATEA
Profesor Elena Marica
Şcoala Gimnazială Pietrari
Articolul de faţă scoate în evidenţă abordarea integrată a curriculumului, punând accent pe transdisciplinaritate,…
LA FRANCOPHONIE AUJOURD’HUI
Elisabeta Gheorghe,
Liceul cu Program Sportiv Brăila
Enseigner la civilisation ce sera étudier les réalités du monde actuel. Apprendre une langue étrangère «c’est apprendre une culture nouvelle, des… EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL
Sensul pedagogic al notiunii de educatie fizica
Educatia fizica este o componenta indispensabila a educatiei, care urmareste dezvoltarea armonioasa si normala a organismului, intarirea sanatatii si cultivarea unor… EVOLUŢIA STĂRILOR SUFLETEŞTI
ÎN POEZIA “LACUL” DE MIHAI EMINESCU
Prof. Andreea Burlacu,
Liceul Teoretic “Aurel Vlaicu” Breaza
Titlul poeziei prezintă lacul ca pe un martor, dar şi participant activ la idila ce urmează…
PELERINAJUL - O ALTERNATIVĂ PENTRU SĂPTĂMÂNA
“SĂ ŞTIU MAI MULT, SĂ FIU MAI BUN!”
Crafcenco Carmen, profesor matematică
Liceul Teoretic “Mircea Eliade”, Galaţi
Fie „Şcoala altfel” sau săptămâna din anul acesta „ Şă ştiu…
IDIOMATIC EXPRESSIONS
Prof. Burghiu Iuliana-Florina
Şcoala Nr. 3 Iveşti, Galaţi
This article is a short attempt to make students achieve a number of English idioms related to certain situations,…
STUDIEREA UNUI BULETIN DE ANALIZE MEDICALE
prof. Arjoca Mihaela Maria
Colegiul Tehnic ‘’Ion Mincu’’, Timișoara
Rezumat: Fiecare om trebuie să pună preț pe sănătatea proprie…
STUDIU- O EDUCAŢIE DE CALITATE PRIN INOVAȚIE ȘI DIVERSIFICARE
înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
"Viitorul unei naţiuni este hotărât de modul în care aceasta îşi pregăteşte tineretul", afirma încă…
|
|