Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Copiii de azi parintii de maine
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Martie 2019 00:00

COPIII DE AZI, PĂRINŢII DE MÂINE

- studiu -

prof.înv.preşcolar Cristina Antal

Şcoala Gimnazială "Sf. Ilie"

Topliţa, Harghita

Mass-media propagă uneori violenţa prin publicaţii, emisiuni şi filme care prezintă amănunţit situaţii violente, crime, jafuri, violuri. Aceste comportamente, odată vizionate sau audiate de către copil, îşi lasă amprenta asupra acestuia, fiind fragil, iar apoi copilul se manifestă agresiv, violent.

Este din ce în ce mai evident la grupa de preşcolari, comportamentul lor impulsiv, agresiv, tulburările de limbaj, impulsivitatea, incapacitatea de a se concentra. Acest fenomen este observabil indiferent de mediul de provenienţă al copiilor atâta timp cât mass-media este prezentă la tot pasul.

Copilul contemporan nu-si poate imagina casa lipsită de televizor, calculator, telefon, primind încă de mic puternica influenţă mass-media care îi conturează de multe ori o imagine eronata asupra lumii. De aici pleacă multe probleme, începând cu violenţa programelor tv şi ajungând la izolarea de societate cauzată de multele ore petrecute în faţa televizorului şi/sau a calculatorului. Tot de aici copilul copiază comportamente, le ia drept model pentru că de cele mai multe ori nu se produce discernământul între bine şi rău.

Scopul studiului

- identificare măsurii în care părinţii, direct responsabili fiind, conştientizează expunerea preşcolarilor la efectele negative ale mass-media ;

- identificare acelor medii care au impactul cu rezonanţa cea mai drastică asupra comportamentului copiilor ;

Grup ţintă

- douăzeci de părinţi ai copiilor incluşi în studiu.

Modalităţi de realizare a studiului

În cazul părinţilor, aceştia au fost solicitaţi în a răspunde unui chestionar.

Chestionarul pentru părinţi

1. Cât de des ascultă copilul d-tră radioul?

2. Are copilul d-tră acces la ziare şi reviste care conţin imagini prezentând violenţă, agresivitate?

3. Consideraţi adecvat pentru educaţia copilului d-tră ca el să aibă acces la publicaţii, emisiuni, filme care nu corespund vârstei lor?

4. Câte ore urmăreşte copilul d-tră, în medie, pe zi, programele TV?

5. Se întâmplă ca uneori copilul d-tră să urmărească împreună cu d-tră emisiuni TV interzise vârstei lor, doar pentru că d-tră le urmăriţi?

6. Câte ore pe zi petrece copilul d-tră jucându-se la calculator?

7. Care sunt emisiunile favorite ale copilului d-tră?

8. Ce măsuri aţi luat pentru a interzice sau limita accesul copilului d-tră la publicaţii sau emisiuni care pot dăuna educaţiei lui?

Interpretarea rezultatelor

Rezultatele chestionarului sunt următoarele:

La prima întrebare, Cât de des ascultă copilul d-tră radioul? răspunsurile au fost în unanimitate: În fiecare zi.

A doua întrebare: Are copilul d-tră acces la ziare şi reviste care conţin imagini prezentând violenţă, agresivitate? Şaisprezece părinţi au recunoscut că, copilul lor are acces la materiale care prezintă scene violente.

Întrebarea a treia: Consideraţi adecvat pentru educaţia copilului d-tră ca el să aibă acces la publicaţii, emisiuni, filme care nu corespund vârstei lor? Şocant este faptul că treisprezece părinţi din cei douăzeci chestionaţi consideră că este bine pentru copilul lor să aibă acces la materiale mass-media cu caracter violent tocmai „pentru a se obişnui cu ele”, motivează ei.

Întrebarea a patra: Câte ore urmăreşte copilul d-tră, în medie, pe zi, programele TV? Şapte părinţi au răspuns că, copilul lor urmăreşte programele TV mai puţin de două ore pe zi, unsprezece au declarat între două şi trei ore iar doi au recunoscut că, copilul lor urmăreşte emisiunile TV peste trei ore pe zi.

Întrebarea a cincea: Se întâmplă ca uneori copilul d-tră să urmărească împreună cu d-tră emisiuni TV interzise vârstei lor, doar pentru că d-tră le urmăriţi? Nici un părinte nu a declarat că din întâmplare copilul lor urmăreşte împreună cu ei emisiuni care nu corespund nivelului de vârstă.

Întrebarea a şasea: Câte ore pe zi petrece copilul d-tră jucându-se la calculator? Copiii având o vârstă fragedă şi unele familii fiind lipsite de prezenţa calculatorului la domiciliu, doar trei dintre părinţi spun că preşcolarul petrece ceva timp jucându-se la computer.

Întrebarea a şaptea: Care sunt emisiunile favorite ale copilului d-tră? Toţi părinţii au indicat programele de desene animate.

Întrebarea a opta: Ce măsuri aţi luat pentru a interzice sau limita accesul copilului d-tră la publicaţii sau emisiuni care pot dăuna educaţiei lui? Ca măsuri părinţii au enumerat: trimit copilul la joacă în aer liber, nu urmăresc nici ei anumite emisiuni dacă copilul este cu ei, nu lasă publicaţii la îndemâna lor.

Măsuri ameliorative

Lectorate cu părinţii pe teme ca „Influenţa mass-media asupra preşcolarului”.

Concluzii

Oricât am vrea să-l ferim pe copilul mic de influenţa mass-media, acest lucru este imposibil. Comportamentele agresive, impulsivitatea şi atitudinea negativa sunt copiate după modelul prezentat de mass-media. Reclamele, publicaţiile obscene, filmele pentru adulţi, violenţa programelor tv îl înconjoară. Important este felul în care este ajutat copilul să înţeleagă ceea ce i se întâmplă şi cum să răspundă influenţelor care îl înconjoară.

 

Bibliografie:

- Bocoş M. - Cercetarea pedagogică, ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2003;

- Baban A. -Consiliere educaţională, Imprimeria Ardealul , Cluj-Napoca, 2001-


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Educatia ecologica o sansa pentru viitor

EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – O ŞANSĂ PENTRU VIITOR!                                                   Profesor: Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila   Rezumat: Educaţia ecologică este o componentă a educaţiei aflată la confluenţa dintre ştiinţele...

Read more

Discursul explicativ

DISCURSUL EXPLICATIV                                                                             Octavian Horia MINDA                                                                     Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, jud. Timiş     Discursul explicativ (DE) răspunde unei întrebări pe care şi-ar pune-o atât locutorul cât şi interlocutorul: cum? (mijloace, modalităţi) şi...

Read more

Conturi consolidate

CONTURI CONSOLIDATE   Prof. Cîrcotă Roxana Grup Şcolar Industrial de Marină Galaţi   Rezumat Conturile consolidate reprezintă documentele ce vizează situaţia şi rezultatele unei societăţi mamă, ţinând cont de legăturile cu celelalte societăţi ale unui ansamblu...

Read more

Instruirea diferentiata a elevilor prin …

INSTRUIREA DIFERENȚIATĂ A ELEVILOR PRIN APLICAREA TEORIEI INTELIGENȚELOR MULTIPLE Profesor învățământ primar, Odarca DEAC Școala Gimnazială „Petre Dulfu”   Baia Mare Stilurile de învățare ale elevilor se pot clasifica în diverse moduri...

Read more

A fi parinte

A FI PĂRINTE   Profesor: Teodorescu Lăcrămioara Şcoala cu clasele I-VIII Moviliţa                 ,,Meseria,, de părinte este una dintre cele mai grele, deoarece creşterea unui copil presupune o mare răspundere. Baza conceptului de părinte...

Read more

Despre educatia incluziva

 DESPRE EDUCAŢIA INCLUZIVĂ   Prof. Sorina Mirela Lungu Colegiul Tehnic Reşiţa   Acest articol pune în discuţie importanţa pe care o are integrarea copiilor cu cerinţe speciale, în învăţământul de masă. Incluziunea şcolară se referă la...

Read more

Capitol I

Capitolul I. Reglementãri generale Art. 1 APR Denumirea organizatiei este „Asociatia Profesorilor din România" denumitã în continuare APR. APR este organizatia profesorilor din România. În consecintã, APR reprezintã si apãrã drepturile cadrelor didactice...

Read more

Programul Scoala altfel calendarul de or…

Programul “Scoala Altfel”   - calendarul de organizare -     Nr. crt. Perioada Atributii  1 13-24 Februarie 2012 Fiecare unitate de invatamant afiseaza propunerile de activitati pentru saptamana "Scoala Altfel".  Simultan, fiecare diriginte si invatator va dezbate propunerile de activitati...

Read more