Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Aspecte privind educatia estetica
Luni, 08 Februarie 2010 03:00

ASPECTE PRIVIND EDUCAŢIA ESTETICÃ

Institutor Riciu Daniela

Şcoala cu clasele I-IV Vitãnestii de sub Mãgurã, S.A.M. nr. 1 Gãgesti, Bolotesti,Vrancea

Educatia esteticã reprezintã activitatea de formare-dezvoltare a personalitãtii umane, proiectatã si realizatã prin receptarea, evaluarea si crearea frumosului existent în naturã, societate, artã.

Ca laturã a educatiei, educatia esteticã îndeplineste multiple functii educative, exercitând o actiune polivalentã asupra dezvoltãrii personalitãtii.

Implicatã în întregul proces de formare si autoformare a personalitãtii, educatia esteticã urmãreste:

- dezvoltarea capacitãtii de percepere si întelegere corectã a frumosului din realitate;

- formarea constiintei estetice, a gustului si simtului estetic;

- formarea necesitãtii si a posibilitãtii de a participa la crearea frumosului în artã si în viatã;

Printre modalitãtile de realizare a educatiei estetice putem enumera: educatia literarã, muzicalã, coregraficã, plasticã, cinematograficã, etc. Toate acestea pot fi realizate atât în cadre formale de educatie, cât si nonformale sau informale.

Functiile educatiei estetice sunt:

- de formare a atitudinii estetice a scolarului mic fatã de valorile estetice ale naturii, societãtii, artei;

- de dezvoltare a aptitudinilor creatoare în diferite domenii ale artei.

Principalele componente ale atitudinii estetice sunt: gustul estetic, judecata esteticã, idealul estetic, sentimentele si convingerile estetice. Între aceste componente existã relatii de interdependentã. Creativitatea este un obiectiv fundamental al întregului proces educational din scoalã, fiind nu numai posibil dar si necesar în toate domeniile. Creativitatea este conditia de bazã a artei, a atitudinii estetice si , în consecintã o finalitate majorã a educatiei estetice.

Ca forme de realizare în scoalã a educatiei estetice, retinem lectiile la toate disciplinele de profil (literature, muzicã, desen) precum si exploatarea valentelor emotional estetice ale tuturor lectiilor predate la celelalte discipline scolare. La aceste forme mai putem adauga vizitarea muzeelor si a expozitiilor, vizionarea organizatã de spectacole, cercurile si concursurile artistice, excursiile tematice, discutii cu artstii. Experienta esteticã a elevului nu se realizeazã numai în scoalã. Mediul informal abundã în stimuli estetici, care integrati de cãtre profesori în cadrul lectiilor se pot constitui într-o bazã de sustinere si de realizare a educatiei estetice.

BIBLIOGRAFIE

Ionescu, M. ,Radu, I., Didactica modernã, Ed. Dacia, 2004

Dascãlu, A., Educatia plasticã în ciclul primar, Ed. Polirom, 1998

Cucos, C., Psihopedagogie, Ed. Polirom, 2000

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:22
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Dispozitii finale concurs pentru ocupare…

CAPITOLUL VI  Dispozitii finale      Art. 23. -    (1) Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, precum si plata cadrelor...

Read more

Studiu privind implicarea familiei in ed…

Studiu privind implicarea familiei in educatia copilului si relatia dintre familie si scoala

STUDIU PRIVIND IMPLICAREA FAMILIEI ÎN EDUCAŢIA COPILULUI ŞI RELAŢIA DINTRE FAMILIE ŞI ŞCOALĂ Prof. Antohe Florin Mihai Şcoala Gimnazială nr. 29 Galaţi Studiul de faţă...

Read more

Tumorile aparatului reproducator si a gl…

TUMORILE APARATULUI REPRODUCĂTOR ŞI A GLANDELOR ANEXE   Prof.Camelia Cosma, Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău - Şcoala Gimnazială „Porolissum” Zalău   (Mogoş şi colab., 1973; Borundel, 1979;  Ifrim, 1979; Făgărăşeanu, 1986; Diculescu şi colab.,...

Read more

Comunicarea didactica

COMUNICAREA DIDACTICĂ   prof. înv. primar Răvășel Oana – Cătălina, Școala Gimnazială Dobrun   Comunicarea a fost definită ca o formă particulară a relaţiei de schimb între două sau mai multe persoane, două sau...

Read more

Programa scoala limba si literatura ital…

  ANEXA Nr. 1   PROGRAMA SCOLARA Limba si literatura italiana materna Clasa a IX-a      NOTA DE PREZENTARE Curriculumul de Limba si literatura italiana materna destinat studierii acestei discipline de catre elevii apartinand minoritatii...

Read more

Imaginea scolii in societate

IMAGINEA ȘCOLII ÎN COMUNITATE   Prof. STAN CRISTINA Școala Gimnazială „C.Giurescu” Chiojdu, jud. Buzău     Comunitatea locală a fost învestită cu dreptul și responsabilitatea de a se autoadministra sub aspectul resurselor locale și al priorităților,...

Read more

Tipuri de turism din comuna nanesti jude…

TIPURI DE TURISM DIN COMUNA NĂNEŞTI - JUDEŢUL VRANCEA   Prof. Ciobotaru Ana-Maria Şcoala Gimnazială Măicăneşti   Rezumat: Comuna Năneşti este situată în partea de sud-est a judeţului Vrancea pe malul drept al Siretului în plină...

Read more

Alaturi de scoala

STUDIU- ALĂTURI DE ŞCOALĂ Prof.inv.primar Gligor Dana Școala Gimnaziala Cîmpeni Împreunã cu pãrinţii,şcoala îşi are rolul ei bine stabilit, intervenind în dezvoltarea primarã a copilului. În acest context, educarea pãrinţilor...

Read more