Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Aspecte privind educatia estetica
Luni, 08 Februarie 2010 03:00

ASPECTE PRIVIND EDUCAŢIA ESTETICÃ

Institutor Riciu Daniela

Şcoala cu clasele I-IV Vitãnestii de sub Mãgurã, S.A.M. nr. 1 Gãgesti, Bolotesti,Vrancea

Educatia esteticã reprezintã activitatea de formare-dezvoltare a personalitãtii umane, proiectatã si realizatã prin receptarea, evaluarea si crearea frumosului existent în naturã, societate, artã.

Ca laturã a educatiei, educatia esteticã îndeplineste multiple functii educative, exercitând o actiune polivalentã asupra dezvoltãrii personalitãtii.

Implicatã în întregul proces de formare si autoformare a personalitãtii, educatia esteticã urmãreste:

- dezvoltarea capacitãtii de percepere si întelegere corectã a frumosului din realitate;

- formarea constiintei estetice, a gustului si simtului estetic;

- formarea necesitãtii si a posibilitãtii de a participa la crearea frumosului în artã si în viatã;

Printre modalitãtile de realizare a educatiei estetice putem enumera: educatia literarã, muzicalã, coregraficã, plasticã, cinematograficã, etc. Toate acestea pot fi realizate atât în cadre formale de educatie, cât si nonformale sau informale.

Functiile educatiei estetice sunt:

- de formare a atitudinii estetice a scolarului mic fatã de valorile estetice ale naturii, societãtii, artei;

- de dezvoltare a aptitudinilor creatoare în diferite domenii ale artei.

Principalele componente ale atitudinii estetice sunt: gustul estetic, judecata esteticã, idealul estetic, sentimentele si convingerile estetice. Între aceste componente existã relatii de interdependentã. Creativitatea este un obiectiv fundamental al întregului proces educational din scoalã, fiind nu numai posibil dar si necesar în toate domeniile. Creativitatea este conditia de bazã a artei, a atitudinii estetice si , în consecintã o finalitate majorã a educatiei estetice.

Ca forme de realizare în scoalã a educatiei estetice, retinem lectiile la toate disciplinele de profil (literature, muzicã, desen) precum si exploatarea valentelor emotional estetice ale tuturor lectiilor predate la celelalte discipline scolare. La aceste forme mai putem adauga vizitarea muzeelor si a expozitiilor, vizionarea organizatã de spectacole, cercurile si concursurile artistice, excursiile tematice, discutii cu artstii. Experienta esteticã a elevului nu se realizeazã numai în scoalã. Mediul informal abundã în stimuli estetici, care integrati de cãtre profesori în cadrul lectiilor se pot constitui într-o bazã de sustinere si de realizare a educatiei estetice.

BIBLIOGRAFIE

Ionescu, M. ,Radu, I., Didactica modernã, Ed. Dacia, 2004

Dascãlu, A., Educatia plasticã în ciclul primar, Ed. Polirom, 1998

Cucos, C., Psihopedagogie, Ed. Polirom, 2000

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:22
 

Revista cu ISSN

Dantura impecabila un lux accesibil

Dantura impecabila, un lux accesibil Cand ne gandim la o dantura fara cusur, deja avem in plan multi bani, multa durere si multe hopuri peste care trebuie sa trecem. Nu este...

Read more

Masuri pentru revenirea si evitarea acci…

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR      CAPITOLUL V   MĂSURI PENTRU PREVENIREA ŞI EVITAREA ACCIDENTELOR ÎN TIMPUL ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT   Art.21. Prevenirea şi evitarea accidentelor...

Read more

Roluri animate de educatori

ROLURI ANIMATE DE EDUCATORI   Educator Stan Luminiţa-Simona Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi     Noul Curriculum accentuează rolul educatorului în raport cu libertatea în planificarea activităţii zilnice, iar aria comportamentelor fundamentale ale cadrului didactic...

Read more

Eminescu si Junimea

  EMINESCU ȘI JUNIMEA (studiu) Prof. Vartolomei Maria Școala Gimnazială "I. Gr. Teodorescu - Ruseni" - Neamț/ Colegiul Tehnologic ˮSpiru - Haretˮ Piatra - Neamț   Dacă în planul criticii Titu...

Read more

Relatii dinamice in cadrul terapiei educ…

RELAȚII DINAMICE ÎN CADRUL TERAPIEI EDUCAȚIONALE COMPLEXE ȘI INTEGRATE Profesor educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare pentru Educația Incluzivă/...

Read more

Mari matematicieni ai antichitatii

Mari matematicieni ai antichitatii

MARI MATEMATICIENI AI ANTICHITĂŢII   Prof. Popp Loredana Şcoala cu clasele I-VIII SINANDREI   Euclid din Alexandria Euclid din Alexandria originar din Damasc(ca. 325 î. Hr, 265 î. Hr) a fost un matematician grec care a...

Read more

Colindatul copiilor

COLINDATUL COPIILOR Prof. Ciuca Cristina Şcoala cu clasele I – VIII, Bâsca-Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu     Obiceiurile calendaristice sunt grupate în patru cicluri care corespund celor...

Read more

Atitudini si bullying

                                                   ATITUDINI ŞI BULLYING                                                                                                                Mureşan - Chira Gabriel   Prof. educator CRDEII, Cluj-Napoca     Problematica bullying-ului se concentrează în speţă pe problematica din mediile şcolare neexcluzând şi alte medii cum sunt cele...

Read more