Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Combaterea absenteismului scolar
Duminică, 08 Decembrie 2013 21:21

COMBATEREA ABSENTEISMULUI ŞCOLAR

 

Profesor Păduraru Constantin Eugen

Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău

 

Rezumat

Fenomenul de absenteism conduce la insuccesul şcolar şi constituie un pas important spre abandonul şcolar. Pentru a putea ţine sub control acest fenomen, absenteismul trebuie urmărit, prin diverse mijloace, prevenit şi redus cât mai mult posibil.

 

Mijloacele prin care se poate preveni şi reduce absenteismul şcolar sunt următoarele:

a) demersuri la nivelul fiecărei instituţii şcolare;

b) demersuri la nivelul central;

 

a) Demersuri la nivelul fiecărei instituţii şcolare - presupun mai multe acţiuni la nivel de unitate şcolară:

      1. Realizarea de lecţii bine concepute, atrăgătoare pentru elevii din clasa respectivă. Ministerul Educaţiei oferă pe site-ul www.edu.ro modele de planificări calendaristice, astfel cadrele didactice îşi pot realiza planificările ţinând cont de noutăţile apărute.

      In fiecare unitate şcolară Comisia pentru Evaluare şi Asigurarea Calităţii şi directorul unităţii şcolare urmăresc pas cu pas pregătirea pentru fiecare oră şcolară, parcurgând următoarele etape:

v     Pentru profesorii debutanţi - este obligatoriu existenţa schiţei lecţiei realizate;

v     Depistarea unor deficienţe în cadrul actului de predare - învăţare;

 

2. Fiecare instituţie de învăţământ are obligativitatea de a înregistra absenţele şcolare şi a institui imediat un parteneriat solid cu familia elevului în cauză.

      Un pas foarte important în urmărirea absenteismului şcolar este acela ca fiecare profesor de specialitate să monitorizeze absenţele fiecărui elev la disciplina sa, astfel încât dirigintele clasei să poată prevenii depăşirea numărului admis de absenţe lunare.

      Aplicarea măsurilor din cadrul Regulamentului de Ordine Interioară în toate cazurile de abatere ale elevilor (indiferent de statutul părinţilor acestora).

      Evaluarea realismului tematicii întâlnirilor comisiei diriginţilor, a strategilor proiectate pentru fiecare întâlnire (discutăm despre calitatea şi realismul obiectivelor propuse, prezenţa obligatorie a metodelor de tipul formativ - informative, prezentarea şi fixarea rezultatelor aşteptate etc).

      La nivelul fiecărei unităţi şcolare trebuie urmărite următoarele acţiuni:

a) selectarea profesorilor diriginţi în raport cu capacităţile lor formale;

b) evaluarea strictă a rezultatelor reale ale profesorilor diriginţi;

c) abilitatea cadrelor didactice în domeniul managementului clasei şi a realizării studiilor de caz;

d) iniţierea unei informări a părinţilor prin realizarea de: grafice privind randamentul şcolar individual al elevilor, grafice privind absenteismul scolar al acestora;

e) realizarea de ateliere lunare de lucru cu părinţii şi elevii aflaţi cu probleme de absenteism şcolar, astfel încât să poată fi identificată cauza majoră care îî determină pe elevi să absenteze masiv.

 

      Problema combaterii absenteismului şcolar este o problemă spinoasă, care se află permanent in atenţia Comisiei pentru Evaluare şi Asigurarea Calităţii, a coordonatorilor de unităţi şcolare şi a directorilor şcolari.

Toate aceste măsuri trebuie completate cu introducerea unui sistem de monitorizare şi raportare a absenţelor (de exemplu monitorizarea video).

 

b) Demersuri la nivelul central - vizează două aspecte:

      1. Monitorizarea de la fiecare instituţie şcolară a numărului de absenţe pe lună - această monitorizare se realizează de o anumită persoană, iar datele primite se vor introduce într-un format electronic. Periodic aceste informaţii vor fi trimise la ministerul de resort, în vederea optimizării politicii de prevenire şi reducere a absenteismului şcolar.

      2. Introducerea in planul de acţiune la nivel central - această acţiune urmăreşte responsabilizarea tuturor elementelor din sistemul educaţional.

      Astfel, prin investiţia în domeniul cercetării, reducerea sărăciei, creşterea performanţelor în domeniul educaţional, se va realiza:

 - reducerea ratei de părăsire a şcolii;

 - creşterea procentului de absolvenţi de studii liceale;

 - corelarea conţinuturilor curriculare (cunoştinţe, deprinderi, priceperi, atitudini, valori şi comportamente) cu exigenţele pieţei muncii existentă la ora actuală;

      Pentru realizarea acestor obiective trebuie realizat un parteneriat real între toţi factorii, care sunt implicaţi în desfăşurarea şi dezvoltarea domeniului educaţional.

 

Bibliografie

1. Ionescu Miron, Ioan Radu - Didactica modernă, Editura Dacia, 2001;

2. Costache Luminiţa, UNICEF - Ghid de lucru pentru prevenirea şi combaterea abandonului şcolar, Vanemonde, 2012;

3. Neamţu Cristina -  Devianţa şcolară, Editura Polirom, 2003;

4. Nicola Ioan - Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, 2003;

5. Jigău Mihai - Consilierea carierei, Editura Sigma, 2001.

Ultima actualizare în Luni, 16 Decembrie 2013 21:24
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Activitatea dirigintelui

PRECIZĂRI pentru aplicarea Ordinului M.E.C.I. nr. 5132/10.09.2009 privind organizarea şi desfăsurarea activităţilor specifice funcţiei de diriginte    În atenţia directorului,  coordonatorului de proiecte şi  programe educative şcolare şi extraşcolare, responsabilului comisiei metodice...

Read more

Flori de primavara in legende - 2

Legenda cameliei   Legenda spune că trăia odată o fiică de împărat deosebit de frumoasă, dar deosebit de singură. Numele ei era Camelia. Mare parte a timpului şi-o petrecea vorbind cu florile....

Read more

Efl teaching through music

EFL TEACHING THROUGH MUSIC Profesor ALEXANDRU ANDREEA, Şcoala Gimnazială “Ion Ionescu”, Valea Calugarească Oneț of the big problems we all face, whether teaching English to children or adults, is...

Read more

Model de acord privind transferul 2014

Model de acord privind transferul 2014   Vezi modelul de acord/acord de principiu emis de directorul unitatii de invatamant privind transferul pentru restrangere de activitate/pretransferul consimtit intre unitatile de invatamantul pentru anul...

Read more

Calendarul olimpiadelor nationale scolar…

Calendarul olimpiadelor nationale scolare 2015   Vezi Calendarul olimpiadelor nationale scolare pentru anul scolar 2014-2015, respectiv: Olimpiadele pe domenii/discipline de studiu; Olimpiadele interdisciplinare si transdisciplinare.

Read more

Regulament de inspectie a unitatilor de …

Ordin privind aprobarea Regulamentului de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar

Read more

Nebunia dansului in romanul Ciuleandra

NEBUNIA DANSULUI ÎN ROMANUL „CIULEANDRA”   Prof. Didin Florentina Gabriela Şcoala gimnazială Nr. 1 Vulpeşti, Argeş   Liviu Rebreanu, prin geniul său artistic, va traduce viaţa pintr-o luptă aprigă şi indisolubilă a măcinărilor de forţe. Pornind...

Read more

Cunoasterea copilului - tratare individu…

 CUNOAŞTEREA COPILULUI, PREMISA PENTRU O CORECTĂ TRATARE INDIVIDUALĂ DIFERENŢIATĂ     Institutor Mihaela CUCU Şcoala cu clasele I-VIII, Peretu, jud. Teleorman       A cunoaşte un elev înseamnă a descifra notele dominante ale personalităţii sale, a înţelege...

Read more