Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolul noilor tehnologii informationale asupra proceselor educationale
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Decembrie 2014 19:41

ROLUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE

ASUPRA PROCESELOR EDUCAŢIONALE

 

Prof. Răzvan Diaconu-Popovici

 

Societatea contemporană a fost caracterizată ca o lume digitală sau o reţea în care noile tehnologii mass-media sunt vectori 
de dezvoltare socială indiscutabilă. Procesul de formare educaţională este integrat în aceste nouă lume.  
 În acest articol  propun o perspectivă analitică despre influenţa mass-media asupra educaţiei în societatea contemporană.
 
Cuvinte cheie. Educaţie, noile media, reţele online, educaţie formală, educaţie nonformală

 

Noile tehnologii din societatea informaţională au creat dominanta sistemului de comunicare şi interacţiune umană, într-o lume devenită postindustrială prin dezvoltarea unor valori specifice. În sistemele mass-media principala caracteristică, din ultimele două decenii a fost dezvoltarea la scară de masă a mediei electronice online. Revoluţia tehnologică a desăvârşit un proces producător de metamorfoze profunde în plan sociocultural, conform cu spiritul epocii şi a creat, practic o nouă ordine a sistemelor de valori la nivel global.

Pentru început trebuie să punctăm principalele evoluţii apărute în societatea contemporană. Acestea ne vor conduce la o bună înţelegere a direcţiilor urmate în societatea global-interactivă de astăzi:

a) Apariţia, dezvoltarea şi răspândirea la nivel global a societăţii valului trei de tip informaţional, cunoscut şi sub titulatura de societate postindustrială care a generat mutaţii structurale la nivel planetar, în comparaţie cu celelalte două tipuri de societate cunoscute în istorie: cea din primul val de tip agrar, şi societatea industrială, corespunzătoare nivelului doi.

b) răspândirea la nivel global a sistemelor mass-media masificate a creat premizele formării unei noi culturi social informaţionale, iniţial prin televiziune, ulterior prin medii electronice, online.

c) apariţia unor generaţii tinere contestatare supranumite „baby-boom” diferite şi ostile valorilor tradiţionaliste, a reprezentat un nou sistem de referinţă aferent noii culturi sociale.

d) crearea unui mit al omului postmodern, un autentic resortisant al relaţionismului şi nihilismului valoric, cu certitudine neîncadrabil în standarde şi clasice valorice.

e) noua cultură de valori postmoderne se află în strânsă corelaţie cu cerinţele pragmatice din plan social.

Utilitatea sistemelor multimedia reflectă progresul remarcabil produs de educaţie contemporană. Vorbim de proceduri comunicaţionale interactive, de schimburi mediatice corespunzătoare, dar şi de informatizare la toate nivelele educaţionale, de la cel preuniversitar la cel postuniversitar. În scopul optimizării sistemelor educaţionale propunem o strategie de modelare a tinerilor prin intermediul mediei electronice, devenită un instrument omniprezent al zilelor noastre. Vom avea în vedere o serie de opţiuni concrete de modelare a ofertelor educaţionale ale populaţiei şcolare sau universitare, de orice nivel.

·         Crearea  unor site-uri  şi portaluri specializate în scopul formării educaţionale a tinerei generaţii. Rolul acestei forme de educaţie nonformală este acela de a dezvolta populaţia şcolară în cele mai diverse direcţii sociale şi socio-profesionale. Portaluri tematice pe diverse domenii au rolul de a forma tinerii într-o anumită direcţie profesională în funcţie de aptitudini, personalitate, interese. Accesarea unui site de profil gestionat de o anumita companie, organizaţie sau autoritate are rolul de a direcţiona orientarea socio-profesională a populaţiei şcolare.

·         Formarea  şi  dezvoltarea  unor  comunităţi virtuale pornind de la grupuri de profil până la forumuri de specialitate pe tematici de interes. La  nivelul  reţelelor  net  funcţionează  astfel  de  grupuri    pe  diverse tematici. În cazul domeniului educaţional, o soluţie utilă ar fi crearea acestor grupuri online pe structuri diferite şi pot participa atât instituţii universitare sau companii în domenii specializate. Scopul principal ar fi atragerea tinerilor în activităţi educaţionale sau profesionale diverse în vederea formării personalităţii tinerei generaţii.

·         Realizarea  unor  forumuri de discuţii, de asemenea pe diverse tematici, sau în domenii variate.

Dobândirea de competenţe devine astăzi baza procesului educaţional, iar jaloanele practice de dezvoltare personală, înţelese ca formare şi reciclare permanentă, sunt mult mai uşor de asimilat graţie noilor tehnologii existente în sfera mass-media.Industrializarea comunicării în sfera educaţională arată că informatizarea este o alternativă care se construieşte zi de zi în viaţa oamenilor fără limitări şi obstacole inerente.

 

Bibliografie consultată

Coman, Mihai, Introducere în sistemul mass media, Editura Polirom, Iaşi, 2003.

Drăgan, Ioan, Paradigme ale comunicării de masă, Editura Şansa, Bucureşti, 1996.

Miege, Bernard, Informaţie şi comunicare, Editura Polirom, Iaşi, 2009.

Thomson, John,B, Media şi modernitatea, Editura  Antet, Bucureşti, 2002.


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Sâmbătă, 17 Ianuarie 2015 17:52
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

L etude de la litterature dans l enseign…

L’ÉTUDE DE LA LITTÉRATURE DANS L’ENSEIGNEMENT SECONDAIRE EN ROUMANIE SILVIA NICOLETA BALTĂ Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti L’enseignement de la littérature dans le système d’enseignement secondaire roumain devrait être mis...

Read more

Familia scoala comunitatea parteneri in …

FAMILIA, ŞCOALA, COMUNITATEA - PARTENERI IN EDUCAŢIE     Institutor, Olaru Viorica, Şcoala cu clasele I-VIII ,,Petre P. Carp”, Localitatea Tufeşti, judeţul Brăila                                                                                                                           Informarea si formarea părinţilor în ceea ce priveşte şcolaritatea copilului presupune,...

Read more

Audio and visual aids in teaching englis…

AUDIO AND VISUAL AIDS IN TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE   Coman Valentina Liceul Tehnologic Constantin Brâncuşi, Piteşti   Rezumat: Articolul îşi propune evidenţierea avantajelor folosirii mijloacelor audio şi video în învăţarea limbii...

Read more

Noul plan cadru la gimnaziu incepand cu …

Noul plan cadru la gimnaziu incepand cu anul scolar 2017-2018 Azi, 5 aprilie 2016, in cadrul unei conferinte de presa, a fost prezentat noul planu cadru pentru...

Read more

Tipuri de mediu si reflectarea lor in ar…

TIPURI DE MEDIU ŞI REFLECTAREA LOR ÎN ARIILE PROTEJATE DIN JUDEŢUL BRĂILA   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila     Rezumat: Studiul prezintă caracteristicile mediului din judeţul Brăila şi modul...

Read more

Educatia digitala in scoala romaneasca

EDUCAȚIA DIGITALĂ ÎN ȘCOALA ROMÂNEASCĂ   Profesor Magaz Vasilica Georgeta Liceul Teoretic “ Callatis”, Mangalia                    Rezumat - Acest secol este fără îndoială, secolul culturii digitale. Educaţia digitală este  una din preocupările de bază...

Read more

Jocul de sah disciplina optionala in sco…

Jocul de sah – disciplina optionala in scoala Din anul scolar 2014-2015 elevii din invatamantul primar vor putea invata jocul de sah in cadrul scolii. Au fost aprobate, prin Ordin de...

Read more

Mecanismele naratiunii in romanele lui C…

MECANISMELE NARAŢIUNII ÎN ROMANELE LUI CAMIL PETRESCU prof. Ghiţă Valentin-Viorel Şcoala Gimnazială Nr. 200, Bucureşti Prin prezenta lucrare încercăm să ilustrăm instanţele comunicării narative, având ca text suport două...

Read more