Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Evaluarea competentelor la matematica in gimnaziu
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Martie 2017 21:33

EVALUAREA COMPETENȚELOR LA MATEMATICĂ ÎN GIMNAZIU

Prof. Buzea Gabriela,

Școala Gimnazială Nr. 56, București

Rezumat: În articolul de față sunt analizate nivelul competențelor de bază cu ajutorul rezultatelor obținute în urma  testărilor  de tip PISA și a celor  de la Evaluarea Națională, a elevilor de gimnaziu.

Cuvinte cheie: Evaluare Natională pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a , PISA, punctaj, matematică

Competențele reprezintă un ansamblu  de cunoștințe, deprinderi și atitudini de care are nevoie fiecare dintre noi pentru dezvoltarea personală, pentru integrarea socială și profesională, acestea fiind baza pentru învățarea pe tot parcursul vieții.

În momentul de față, în Europa există o pondere de 20% a tinerilor de 15 ani care au un nivel scăzut în ceea ce privește  competențele de bază în materie de citire,matematică, științe și tehnologie. Dar Comisia Europeană își propune ca până în anul 2020, acest procent să scadă,  ținta fiind sub 15%.

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) realizează ciclic, la fiecare 3 ani,  un studiu  comparativ, la nivel internațional,  cu scopul de a determina nivelul competențelor de bază citire/lectură, matematică și științe, ale elevilor de 15 ani, numit Programme for International Student Assessment(PISA).România a participat la Programulpentru Evaluarea Internaţională a Elevilor–PISA în anii 2000, 2006, 2009,2012 și 2015. În 2003 nu a participat deoarece nu a găsit fondurile necesare, dar va participa în 2018. Ca și noutate, testarea din 2018 va viza și competențe necesare integrării sociale si profesionale în contextul globalizării, reunite sub denumirea generală de ,,Competență globală.

În anul 2000 participau la această testare  42 de tări, iar România se clasifica pe locul 34, în 2006 ocupa locul 47 din 57, în 2009, locul 49 din 65, în 2012, locul 45 din 65, iar în 2015 locul 48 din 72 de țari participante.  În general, la fiecare testare România și-a îmbunătățit usor rezultatele, dar de fiecare dată s-a situat  în a doua parte a clasamentului.

Ultima testare propriu zisă a  avut loc în data de 22.04.2015, fiind susținută de 4876 elevi de 15 ani din 182 de școli. Au fost administrate 30 tipuri de broșuri, fiecare conținând o combinație de itemi din cele trei domenii, Știinte, Matematică și Citire/Lectură, iar testul a durat două ore. În 2015, principalul domeniu a fost Științe, iar Matematica și Citire/Lectură au fost domenii secundare. Elevii din România au obținut un scor mediu de 435 punctela Științe,scorul mediu al  celorlalte țări fiind de 493 puncte. La Matematică au obținut 444puncte, scor mai mic cu un punctfață de cel din 2012,iar la Citire/Lectură au obținut 434puncte, mai puțin decât în 2012, dar mai mult decât în 2009, când au obținut 424 puncte.

Începând cu anul școlar 2013-2014 s-a introdus Evaluarea Natională la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a , ea fiind realizată după modelul evaluărilor internaționale IEA-PIRLS, IEA-TIMSS şi OECD-PISA.

La clasa a VI-a, conform art.74 din L.E.N nr.1/2011 evaluarea se realizează prin două probe transdisciplinare, Limbă și Comunicare și, Matematică și Științe. Rezultatele sunt utilizate pentru realizarea planurilor individualizate de învățare a elevilor și pentru preorientarea școlară către un anumit tip de liceu.

Această evaluare urmărește testarea capacității elevilor de a utiliza și aplica algoritmi de rezolvare a exercițiilor și problemelor cu conținut abstract în soluționarea  unor situații reale, întâlnite în viața de zi cu zi.

Mai jos sunt analizate performanțele elevlor din punct de vedere al  competenţelor  de evaluat (C1 – C6) din cadrul Evaluării Naţionale la finalul clasei a VI-a -pentru  proba de Matematică şi Știinţe ale Naturii cu procentajul mediu (la nivel naţional) de rezolvare a cerinţelor din test aferente competenţei şi, respectiv, procentajul de elevi (la nivel naţional) care au rezolvat corect şi complet cerinţele din test aferente competenţei, din anii 2014 și 2015. Rezultatele pentru anul 2016 nu sunt  publicate.

Competențe de evaluat în cadrul Evaluării Naţionale la finalul clasei a VI-a – proba de Matematică şi Știinţe ale Naturii

Procentajul mediu de rezolvare a cerinţelor aferente competenţelor , la nivel naţional

Procentajul de elevi care au rezolvat corect şi complet cerinţele aferente competenţelor, la nivel naţional

2014

2015

2014

2015

C1

Identificarea unor date, concepte, relaţii specifice matematicii şi/sau ştiinţelor într-un context transdisciplinar;

68%

53%

21%

7,9%

C2

Prelucrarea unor date de tip cantitativ, calitativ, structural specifice matematicii şi/sau ştiinţelor cuprinse în diverse surse informaţionale;

52%

52%

4%

6,3%

C3

Utilizarea conceptelor, algoritmilor şi procedurilor specifice matematicii şi/sau ştiinţelor pentru a caracteriza local sau global o situaţie concretă;

41%

48%

3%

3,8%

C4

Exprimarea în limbajul specific matematicii şi/sau ştiinţelor a caracteristicilor cantitative sau calitative ale unei situaţii concrete;

32%

38%

3,6%

2,8%

C5

Analizarea caracteristicilor unor relaţii, fenomene sau procese specifice matematicii şi/sau ştiinţelor, pornind de la situaţii reale sau ipotetice;

24%

30%

2%

2,6%

C6

Interpretarea unor situaţii-problemă specifice matematicii şi/sau ştiinţelor prin integrarea cunoştinţelor din diferite domenii.

23%

23%

0,6%

1,5%

Sursa: CNEE, Raport Național EN 2014,

EN.2015 Raport Național Analiza rezultatelor Evaluării Naționale la finalul clasei a VI-a proba Matematică și Științe.

Folosindu-se  un algoritm specific pe baza procentajelor de mai sus, a fost calculat un scor corespunzător nivelului de performanţă pentru fiecare an.S-a avut în vedere ca media acestui scor la nivel naţional să fie 500.  S-au constatat următoarele:

2014

2015

25% dintre elevi au obţinut scoruri mai mari de 530, iar 25% dintre elevi au obţinut scoruri mai mici de 468.

25% dintre elevi au obținut scoruri mai mari de 531, iar 25% dintre elevi au obținut scoruri mai mici de 464;

Scorurile medii la nivelul unităţilor de învăţământ care au avut cel puţin 20 de înregistrări valide în baza de date (3194 de şcoli la nivel naţional) s-au încadrat între 437 şi 595

Scorurile medii la nivelul unităților de învățământ care au avut cel puțin 20 de înregistrări valide în baza de date (2676 de școli la nivel național) s-au încadrat între 429 și 593

La nivel de judeţ scorurile medii s-au situat între 485 şi 513.

La nivel de județ scorurile medii s-au situat între 485 și 516;

La nivel naţional, în şcolile din mediul rural scorul mediu a fost cu 19 puncte mai mic decât în cele din mediul urban.

La nivel național, în școlile din mediul rural scorul mediu a fost cu 23 de puncte mai mic decât în școlile din mediul urban.

Sursa: CNEE, Raport Național EN 2014,

EN.2015 Raport Național Analiza rezultatelor Evaluării Naționale la finalul clasei a VI-a proba Matematică și Științe.

În urma comparării rezultatelor din anii 2014 și 2015 se constată o ușoară îmbunătățire a rezultatelor, însă constatăm că elevii au rezultate mai slabe  la rezolvarea itemilor de raţionament, decât la  cei din domeniul cunoaştere şi  de aplicare. De asemenea se constată o ușoară majorare a decalajului între punctajul obținut de școlile din mediul rural față de cele din mediul urban.
Evaluarea Natională la clasa a VI-a  este un instrument ce permite identificarea precoce a acelor elevi care au un nivel scăzut al competențelor  de bază, astfel încât, în timp util să se poată interveni pentru asigurarea unui nivel mulțumitor al acestor competențe.
În concluzie, deși se constată o ușoară imbunătățire  în domeniul Matematică și Științe a rezultatelor Evaluarii Naționale pentru clasa a VI-a precum și a rezultatelor obținute de elevii români la testele PISA, nivelul competențelor de bază este în continuare scăzut, de aceea trebuie urmărită îmbunătățirea metodelor didactice în activitatea cu elevii, creșterea nivelului de interes și motivație pentru elevii cu performanțe scăzute și susținerea celor capabili de performanță.

Bibliografie

Proiect Hotărâre de Guvern privind participarea României la Programul International OCDE-PISA „ Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor” 2016-2019

Excellence and Equity in Education(vol. I),OECD

CNEE, Raport naţional EN 2014

EN.2015 Raport Național Analiza rezultatelor Evaluării Naționale la finalul clasei a VI-a proba Matematică și Științe

http://www.rocnee.eu

http://www.oecd.org/countries/romania/

http://ec.europa.eu/education/policy/school/math_ro

http://www.oecd.org/pisa/

www.edu.ro/rezultatele-elevilor-români-la-testarea-oecd-pisa-2015

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Planificare model pentru matematica inva…

Planificare model pentru matematica invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Retea de educatie civica pentru copii si…

Retea de educatie civica pentru copii si tineri

Retea de educatie civica pentru copii si tineri Coordonator Ilea Maria - Asociatia "Sprijiniti Copiii"

Read more

Calitatea in educatie

CALITATEA IN EDUCATIE   Conform Cadrului National de Calificari Profesionale, calitatea reprezinta nivelul de satisfactie pe care il ofera eficacitatea ofertei educationale din domeniul invatamantului si formarii profesionale, stabilit prin atingerea unor...

Read more

Adaptarea curriculara pentru integrarea …

ADAPTAREA CURRICULARĂ PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU CERINȚE EDUCATIVE Prof.Brătilă Cristina-Zonica C.S.E.I. ,,Elena Doamna, Focșani”, județul Vrancea Adaptarea curriculară pentru elevii cu...

Read more

proiectul_metoda de evaluare moderna_lim…

METHODE D’EVALUATION MODERNE: LE PROJET   Burghiu Anca-Lavinia, profesor de limba francezã Şcoala gimnazialã Costache Negri, localitatea Costache Negri, judetul Galati     Le processus d’enseignement est un processus très complexe qui suppose...

Read more

Regulamentul cadru de organizare si func…

Ordin privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a inspectoratelor scolare

Read more

Metafora in poezia lui Nichita Stanescu

METAFORA ÎN POEZIA LUI NICHITA STĂNESCU Prof. Pătruț Anișoara Ramona Școala gimnazială Eșelnița, Mehedinți Metafora reprezintă o figură semantică ce presupune un transfer de termeni, posibil datorită conţinutului semantic, parţial comun....

Read more

Stimularea creativitatii in cadrul orelo…

STIMULAREA CREATIVITĂŢII ÎN CADRUL ORELOR DE ISTORIE (METODA FISHBOWL ŞI STARBURSTING)   Profesor Adrian Şulic Grup Şcolar „Regina Maria”, Dorohoi, Botoşani     Formele organizate de instrucţie îşi aduc în mod diferenţiat aportul în dezvoltarea...

Read more