Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


TARAMURI MIORITICE: SUNTEM ROMANI!
Vineri, 09 Ianuarie 2009 02:00

TÃRÂMURI MIORITICE: SUNTEM ROMÂNI!

 

Prof. Popescu Ileana - Alina

Şcoala „Arhitect T. T. Socolescu”, com Pãulesti, jud. Prahova

 

 

Profesorul de limba si literatura românã se izbeste de cele mai multe ori, din partea elevilor, de refuzul de a lectura. Ce e de fãcut?

Am recurs la o strategie: m-am gândit cã o expeditie într-un spatiu în care mai întâlnesti, pe drumuri înguste, carul cu boi, condus, de jug, de bãtrânul ce poartã, cu mândrie, cãmasa albã strânsã la mijloc cu brâu lat de piele si serpar, ar putea fi de folos.

Asadar, la sfârsit de iulie 2008, am descins cu „batalionul” meu de elevi gimnazisti, pe peronul gãrii din Sângeorz-Bãi, Bistrita-Nãsãud, în tabãrã.

 

Bineînteles, nu am gãsit aici carul cu boi, dar pe bãtrân l-am gãsit alãturi de femeia sa: purtau opinci de piele legate cu nojite peste ciorapi grosi de lânã, împletiti de sotie la ceas de liniste si de searã, îmbrãcati în portul românesc, mostenit din bãtrâni. ªi locul era de poveste: am ascultat povesti! Am si cãlãtorit: la 7 km, la Maieru unde a copilãrit marele Liviu Rebreanu- la „Cuibul Visurilor”, cum l-a botezat însusi scriitorul, în Maramures( pânã la Sãpânta) si în Moldova, pânã la Vatra Dornei.

La Maieru, un bãrbat trecut de 70 de ani „ne-a împrietenit” cu Liviu. Se numea Sever Ursa si era mândru cã era finul familiei Rebreanu. Uimea prin modestie.

Spre Maramures, ne-am oprit la George Cosbuc. Aici, într-o casã foarte bine gospodãritã, a trãit numeroasa familie a poetului, fecior de preot. Camerele erau nu foarte înalte, pentru cã nici George nu era „mare de stat”.

Am vizitat Muzeul satului, din Sighet, si am putut urmãri transformãrile în arhitectura caselor (gospodãriilor) din zona Maramuresului si din cea a Bistritei-Nãsãud, de la sfârsit de secol XVII, pânã în secolul XVIII; am aflat de ce era atât de importantã zestre fetelor ce urmau sã se mãrite: dovedea hãrnicie, mãiestrie si avea sã fie podoabã în casã!

De acum drumul ne-a purtat cãtre Mânãstirea Bârsana, colt „de rai” pe pãmânt, liniste si pace în suflet.

În Moldova, mai exact la Vatra-Dornei, am fost martori ai paradei participantilor la Festivalul Cântecului si Portului Românesc( Olt, Bistita, Vatra-Dornei, Bihor). Elevii au rãmas muti în fata costumelor populare ce li se perindau prin fata ochilor, fermecati fiind de cântecele populare si de jocul românesc. Parte din costume le vãzusem si în muzeul Mânãstirii Bârsana...

Dar ce sã mai lungesc vorba? Ea nu poate cuprinde atâta bogãtie câtã este pe aceste minunate meleaguri! E certitudine cã, ai mei copii- dependenti de calculatoare - au uitat cã existã o astfel de inventie, s-au certat mai rar, au zâmbit mai des, si, sper, odatã ajunsi acasã ... se vor repezi sã citeascã!

 

- Borsa, Cascada Cailor (aprox. 1800 m altitudine)

- Perspectiva din telescaun: sã fi fost oare unul din ciobanii din”Miorita”, ori Nechifor Lipan ... cel din” Baltagul”?

Vã invitãm sã cãlãtoriti si sã descoperiti!

 

 

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 18:57
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Presenting and practicing new vocabulary

Presenting and practicing new vocabulary

PRESENTING AND PRACTICING NEW VOCABULARY Prof. Felherț Monica, Gradul Didactic I Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta, Bihor Teacher attitudes to vocabulary have changed a lot over recent years. The use of the...

Read more

mobilitati individuale de formare contin…

MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ CURSUL DE FORMARE EJOURNALISM 2.0. - EDUCATIONAL COLLABORATION ACROSS BORDERS USING WEB BASED TOOLS, THE „MIDNIGHT SUN” COURSE IN LAPLAND, FINLANDA (relatarea unei participante)   Prof. limba şi...

Read more

Familia scoala comunitatea parteneri in …

FAMILIA, ŞCOALA, COMUNITATEA - PARTENERI IN EDUCAŢIE     Institutor, Olaru Viorica, Şcoala cu clasele I-VIII ,,Petre P. Carp”, Localitatea Tufeşti, judeţul Brăila                                                                                                                           Informarea si formarea părinţilor în ceea ce priveşte şcolaritatea copilului presupune,...

Read more

Valorificarea documentelor autentice in …

VALORIFICAREA DOCUMENTELOR AUTENTICE ÎN LIMBA FRANCEZĂ   Prof. Mihaela COCU Liceul Tehnologic de Marină, Galaţi     Documentele autentice reprezintă pentru elevi şi profesori o poartã deschisã spre actualitate, spre tot ce e nou în limba...

Read more

Cunoasterea copilului - tratare individu…

 CUNOAŞTEREA COPILULUI, PREMISA PENTRU O CORECTĂ TRATARE INDIVIDUALĂ DIFERENŢIATĂ     Institutor Mihaela CUCU Şcoala cu clasele I-VIII, Peretu, jud. Teleorman       A cunoaşte un elev înseamnă a descifra notele dominante ale personalităţii sale, a înţelege...

Read more

Les articulateurs du discours

LES ARTICULATEURS DU DISCOURS   Lector univ. Ilie Minescu Universitatea de Vest din Timisoara     La langue française est pleine de mots et de locutions qui, utilisés adéquatement, permettent d’exprimer les idées...

Read more

Politici europene privind invatarea pe t…

POLITICI EUROPENE PRIVIND ÎNVĂȚAREA PE TOT PARCURSUL VIEȚII Prof. Alexandra Pepelea Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, Iaşi În domeniul major al educației, Uniunea Europeană a înțeles că succesul înseamnă asumarea responsabilității...

Read more

Imigrantii din Italia

STUDIU DE CAZ: IMIGRANŢII DIN ITALIA   Profesor Manole Irina Liceul Teoretic „Miron Costin” Paşcani, judeţul Iaşi   Rezumat: Imigranţii sunt o parte componentă a fenomenului migraţional, ei reprezintă forţa activă care stimulează creşterea economică,...

Read more