Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Platforme de elearning Moodle si Ael
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Aprilie 2014 20:15

PLATFORME DE ELEARNING MOODLE ŞI AEL

STUDIU ŞTIINŢIFIC

 

Profesor Grecu Daniela, 

Liceul de Arte “Marin Sorescu” Craiova

 

Moodle este un Sistem de management al învătării / predării – Learning Management System (LMS). O altă denumire pentru Moodle o reprezintă cea de Mediu de Învăţare Virtual– Virtual Learning Environment (VLE). Platforma Moodle  pune la dispozitia utlizatorilor săi o serie de resurse şi activitaţi.

AeL este un sistem prin excelenţă flexibil, putând fi folosit în diferite limbi, regiuni, pe niveluri de studiu şi tipuri de instituţii de învăţământ. Platforma oferă funcţionalităţi complete pentru toţi participanţii la procesul educaţional: elevi, profesori, directorii instituţiilor de învăţământ, personalul administrativ, părinţi.

 

Platforma Moodle este construită din module care oferă capabilităţi diferite de colaborare, comunicare, E-learning şi nu numai. Moodle poate fi accesat de la orice calculator conectat la internet. Scopul principal al platformei este de a oferi un cadru de interacţiune pentru profesori şi elevii lor. Moodle este construit respectând principiile direcţiei Constructiviste a Învăţării –conform căreia oamenii ar învăţa cel mai bine prin implicare şi experienţe.

 Platforma Moodle  pune la dispozitia utlizatorilor săi o serie de resurse şi activitati. Printre resursele puse la dispoziţie de Moodle amintim:

-          Book - Modulul Book permite unui profesor să creeze o resursă cu mai multe pagini (ca un format de carte) cu capitole şi subcapitole. Cărţile pot conţine fişiere media, cât şi texte şi sunt utile pentru afişarea de pasaje lungi de informaţii care pot fi defalcate în secţiuni.

-          Dosar – Modulul Dosar permite unui profesor includerea mai multor fişiere într-un singur folder (director). Aici pot fi ataşate arhive sau create fodere goale pentru a introduce diferite fişiere.

-          Eticheta - Un ecuson permite textului şi imaginilor să fie introduse în activităţile accesibile prin link-urile paginii de curs.

-          Lightbox Gallery – permite introducerea de imagini şi afişarea acestora sub forma de galerie

-          Pagina - O pagină permite să se afişeze şi editeze o pagină web într-un curs.

-          URL – permite introducerea unui link web ca şi resursă a cursului

Printre activităţile puse la dispozitie de Moodle amintim:

-          Alegere - permite profesorului să pună o întrebare şi să specifice mai multe opţiuni de răspunsuri.

-          Assignment – permite profesorului să dea o tema, să vizualizeze tema realizată de fiecare elev în parte (totul de pe contul său) şi să ofere note şi feedback.

-          Baza de date - permite folosirea de activităţi ce au nevoie de baze de date permite participanţilor să creeze, să întreţină şi să caute intrări în baze de date. Formatul şi structura acestor intrări pot fi aproape nelimitate, inclusiv imagini, fişiere, URL-uri, numere şi texte, printre multe altele.

-          Glosar - Modulul care permite folosirea de activităţi ce au nevoie de baze de date permite participanţilor să creeze, să întreţină şi să caute intrări în baze de date. Formatul şi structura acestor intrări pot fi aproape nelimitate, inclusiv imagini, fişiere, URL-uri, numere şi texte, printre multe altele.

-          Teme:

·         Functionalitate complexa de  încărcare fişere - Acest tip de temă permite fiecărui participant să încarce unul sau mai multe fişiere în orice format. Fişierele încărcate pot fi documente editate cu orice tip de procesor de text, imagini, site-uri Web arhivate, sau orice alt fel de format solicitat de profesor. Se pot de asemenea încărca mai multe fişiere de răspuns. Fişierele de răspuns pot fi încărcate înainte de trimiterea temei şi pot fi folosite astfel încât fiecare participant să lucreze pe un fişier individual.

·         Text online - Acest tip de temă permite fiecărui participant să încarce unul sau mai multe fişiere în orice format. Fişierele încărcate pot fi documente editate cu orice tip de procesor de text, imagini, site-uri Web arhivate, sau orice alt fel de format solicitat de profesor. Se pot de asemenea încărca mai multe fişiere de răspuns. Fişierele de răspuns pot fi încărcate înainte de trimiterea temei şi pot fi folosite astfel încât fiecare participant să lucreze pe un fişier individual.

·         Incarcă un singur fişier - Acest tip de temă permite fiecărui participant să încarce un singur fişier, de orice tip. Fişierul încărcat poate fi un document editat cu orice tip de procesor de text, o imagine, un site Web arhivat, sau orice alt fel de format solicitat de profesor.

-         Etc.

 

AeL este un sistem prin excelenţă flexibil, putând fi folosit în diferite limbi, regiuni, pe niveluri de studiu şi tipuri de instituţii de învăţământ. Platforma oferă funcţionalităţi complete pentru toţi participanţii la procesul educaţional: elevi, profesori, directorii instituţiilor de învăţământ, personalul administrativ, părinţi.

Factorii responsabili de buna desfăşurare a procesului educaţional dispun prin platforma AeL de un suport adecvat în domeniile decizional, control, planificare, urmărire şi previziune.

Platforma eLearning AeL oferă suport pentru predare şi învăţare, testare şi evaluare, administrare a conţinutului digital, gestionare şi monitorizare a întregului proces educaţional.

AeL este optimizat pentru:

  • învăţare sincronă - profesorul controlează în întregime procesul educaţional, creând, adaptând şi monitorizând mediul de instruire
  • învăţare asincronă – studiul are loc în ritmul personal al elevilor şi implică proiecte de colaborare;
  • testare şi evaluare - pentru a veni în întâmpinarea nevoilor instituţiilor de învăţământ de măsurare a impactului şi eficacităţii procesului didactic.

Principalele beneficii oferite de utilizarea platformei AeL în procesul de predare, învăţare şi evaluare sunt:

  • sprijinirea procesului didactic prin mijloace informatice moderne, punând la dispoziţia profesorilor un instrument complementar, flexibil şi eficient
  • monitorizarea procesului educaţional şi a rezultatelor obţinute de elevi, atât pe perioada cursurilor, cât şi după finalizarea acestora
  • planificarea eficientă a resurselor (profesori, săli de curs)
  • facilitarea procesului de învăţare, mărind receptivitatea şi gradul de asimilare al cunoştinţelor:
    • stimularea multisenzorială în prezentarea informaţiei
    • activitatea de explorare/căutare individuală a informaţiei şi de operare asupra ei
    • schimbul de informaţii şi colaborarea în rezolvarea unor sarcini de lucru
    • diversitatea surselor de informaţie
    • stimularea gândirii analitice
    • învăţarea orientată spre rezultate
  • stimularea creativităţii şi competiţiei, a lucrului individual şi în echipă
  • posibilitatea de simulare a unor fenomene ca substitut pentru materialele şi instrumentele didactice costisitoare sau dificil de procurat
  • trecerea de la învăţarea bazată pe memorarea mecanică a informaţiei (learning by memorizing), la învăţarea bazată pe experiment, prin descoperire, learning by doing.

 

 

Aşadar, ambele platforme ofera o varietate de instumente de învăţare-evaluare, instumente inovative, interactive, care permit profesorului să-şi desfăşoare orele într-un mod cu totul inedit, departe de modul de predare tradiţional, iar elevilor le oferă o serie de instrumente menite sa le creasca gradul de interes vis-a-vis de disciplina predata prin intermediul acestora.

 

Bibliografie

·        dr. Ing. Rîurean Simona-Mirela - Platforme e-LEARNING, Note de curs

·        http://www.siveco.ro

·        https://edu.moodle.ro/

·        http://en.wikipedia.org/wiki/E-learning

Ultima actualizare în Miercuri, 09 Aprilie 2014 20:20
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Documente necesare la inspectii RODIS

  1. LA NIVELUL DIRECTORULUI   Nr. crt. Tipul documentului Numele documentului 1. Documente de proiectare 1.1. Planul de dezvoltare instituţională al unităţii. 1.2. Oferta educaţională a unităţii. 1.3. Planul managerial anual. 1.4. Programe manageriale semestriale. 2. Documente de evidenţă   2.1. Contract de...

Read more

Planetele Sistemului Solar

Planetele Sistemului Solar

Planetele Sistemului Solar     Cele noua planete ale Sistemului Solar au foarte multe aspecte in comun. Toate au orbita eliptica in jurul Soarelui si toate au luat nastere din praful si gazele...

Read more

Cugetari

   "Educatia este abilitatea de a asculta aproape orice lucru fãrã sã-ti pierzi rãbdarea sau încrederea în tine." - Robert Frost   „Pentru ca educarea copiilor sã fie încununatã de...

Read more

Programul a doua sansa

Ordin privind aplicarea programului “A doua sansa”. Metodologia privind organizarea procesului de invatamant in cadrul programului “A doua sansa” pentru invatamantul preuniversitar

Read more

Rolul disciplinelor de specialitate in i…

ROLUL DISCIPLINELOR DE SPECIALITATE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL LICEAL TEHNIC   Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin     Formarea competenței profesionale a unui absolvent este asigurată prin instruirea sa complexă și progresivă, pornind de la problemele...

Read more

Metodologie gradatie de merit 2013 modif…

Metodologie gradaţie de merit 2013 modificări   Vezi Ordin 3.155 din 02.06.2013 pentru modificarea și completarea Metodologiei și a criteriilor privind acordarea gradației de merit în învățământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului...

Read more

Intuitia in ciclul gimnazial

Intuitia in ciclul gimnazial

INTUIŢIA ÎN CICLUL GIMNAZIAL Andrei Roxana, profesor Grup Şcolar “Gheorghe Asachi”, Galaţi   Odată cu trecerea la gimnaziu, intuiţia evoluează către abstract, adică obiectele se pot înlocui cu desene sau scheme, materialul intuitiv venind...

Read more

Materiale educationale gratuite disponib…

Materiale educationale gratuite disponibile prin programele internationale Junior Achievement 2011-2012   Junior Achievement Romania va invita sa beneficiati de oportunitatile participarii in programele JA 2011 - 2012, care ofera profesorilor participanti noi...

Read more