Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiu valentele utilizarii softurilor educationale in ciclul primar
Scris de administrator   
Joi, 08 Februarie 2018 20:49

STUDIU – VALENŢELE UTILIZĂRII SOFT-URILOR EDUCAŢIONALE ÎN CICLUL PRIMAR

 

înv. Gligor Dana

Şcoala Gimnazială Cîmpeni

Educaţia trebuie să pregătească individul pentru ritmul accelerat al schimbării în societatea în care trăim, să-i creeze deprinderi şi abilităţi de adaptare şi însăşi procesul de instruire să se adapteze noilor condiţii. Educaţia omului modern să depăşească stadiul de educaţie orientată pe nivel şi să se orienteze către o educaţie continuă, capabilă să-l pregătească pe individ oriunde s-ar afla, fără limitare în timp.

Din experienţa didactică, am constatat că prin utilizarea calculatorului în procesul instructiv-educativ, se pot obţine rezultate bune cu elevii printr-o învăţare activ-participativă. Am urmărit ca metodele de predare-învăţare-evaluare folosite să conducă la cercetare şi creaţie, la dorinţa elevilor de a cunoaşte şi a investiga în acest scop, la creşterea randamentului şcolar.

În folosirea calculatorului în procesul instructiv-educativ, eficiente şi atrăgătoare s-au dovedit a fi soft-urile educaţionale. Acestea sunt programe proiectate pentru a fi folosite în procesul de predare – învăţare – evaluare, fiind un mijloc de instruire interactiv, care oferă posibilitatea de individualizare. Este realizat în funcţie de anumite cerinţe pedagogice (conţinut specific, caracteristici ale grupului ţintă, obiective comportamentale şi anumite cerinţe tehnice: asigurarea unei interacţiuni individualizate, a feedback-ului secvenţial şi a evaluării formative).

Utilizarea calculatorului în activităţile instructiv-educative este necesară şi că într-o societate modernă, bazată pe schimbări rapide, pe descoperiri numeroase, este util şi eficient ca un astfel de instrument să fie omniprezent.

Însă, nu se pledează pentru renunţarea la metodele învăţământului tradiţional, mai ales în cazul primilor ani de educaţie în şcoli, când influenţa personală a educatorului rămâne determinantă, totuşi utilizarea tehnologiilor moderne, a softurilor educaţionale reprezintă o necesitate a procesului educativ la particularităţile individuale ale fiecărui elev, care trebuie confirmate.

Calculatorul este, fără îndoială, un instrument care va câştiga teren din ce în ce mai mult în anii ce vor urma şi va face ca procesul educaţional să fie unul mai atractiv, bazat pe lecţii moderne şi interesante, va crea noi oportunităţi şi îl va sprijini pe dascăl în munca sa.

Educaţia trebuie să pregătească individul pentru ritmul accelerat al schimbării în societatea în care trăim, să-i creeze deprinderi şi abilităţi de adaptare şi însăşi procesul de instruire să se adapteze noilor condiţii. Educaţia omului modern să depăşească stadiul de educaţie orientată pe nivel şi să se orienteze către o educaţie continuă, capabilă să-l pregătească pe individ oriunde s-ar afla, fără limitare în timp.

Astfel, cum calculatorul reprezintă un mijloc eficient, complet şi complex de informare, utilizat în toate domeniile, cu rezultate îmbucurătoare şi în procesul de învăţământ el îşi găseşte un loc binemeritat în majoritatea activităţilor, fie că este vorba despre predare, învăţare sau evaluare.

Din experienţa didactică, am constatat că prin utilizarea calculatorului în procesul instructiv-educativ, se pot obţine rezultate bune cu elevii printr-o învăţare activ-participativă. Am urmărit ca metodele de predare-învăţare-evaluare folosite să conducă la cercetare şi creaţie, la dorinţa elevilor de a cunoaşte şi a investiga în acest scop, la creşterea randamentului şcolar.

În folosirea calculatorului în procesul instructiv-educativ, eficiente şi atrăgătoare s-au dovedit a fi soft-urile educaţionale. Acestea sunt programe proiectate pentru a fi folosite în procesul de predare – învăţare – evaluare, fiind un mijloc de instruire interactiv, care oferă posibilitatea de individualizare. Este realizat în funcţie de anumite cerinţe pedagogice ( conţinut specific, caracteristici ale grupului ţintă, obiective comportamentale şi anumite cerinţe tehnice : asigurarea unei interacţiuni individualizate, a feedback-ului secvenţial şi a evaluării formative ).

În cazul utilizării software-ului educaţional în cadrul procesului instructiv-educativ, în secvenţele de lecţie care se pretează la abordarea diferenţiată a elevilor se impune alegerea strategiei didactice, a scenariului didactic asociate cu formarea şi perfecţionarea cadrelor didactice. În acest context putem considera eficientă o activitate proiectată pornind de la o evaluare corectă a resurselor (umane şi materiale), care implică elevii în vederea realizării unei sarcini înţelese şi acceptate de aceştia şi în care intensitatea şi durata efortului solicitat să fie raportată atât la vârsta şi potenţialul lor biopsihic cât şi la curba efortului.

În acest sens, specificul organizării şi prezentării conţinutului ştiinţific cu ajutorul calculatorului, constă în repartizarea pe secvenţe a conţinutului, care este asigurată de programul încredinţat calculatorului. Secvenţa, ca unitate de conţinut este dimensionată atât informaţional cât şi temporal. Secvenţializarea conţinuturilor trebuie să urmeze demersul logic cognitiv al disciplinei de învăţământ. Ca mijloc de predare, calculatorul poate fi utilizat în cadrul lecţiilor de comunicare de noi cunoştinţe, de recapitulare, consolidare şi evaluare. În felul acesta elevii au posibilitatea să vizioneze o expunere concretă şi clară a cunoştinţelor, pot să aibă pe ecran imaginea unor fenomene sau procese simulate pe calculator.

Atractivitatea lecţiilor desfăşurate pe baza unor soft-uri educaţionale se datorează graficii deosebite, modului de abordare a noţiunilor teoretice prin asociere cu exemple din viaţa reală. Bazându-se pe caracterul atractiv şi antrenant al jocului didactic, îl putem folosi cu succes şi la scoaterea din impas a elevilor ce înregistrează rezultate mai slabe la învăţătură. Softurile educaţionale acţionează favorabil asupra acestora, crescându-le performanţele, căpătând încredere în capacităţile lor, siguranţă şi promptitudine în răspunsuri, deblocând astfel potenţialul creator al acestora. Dacă softul educaţional a fost ales cu discernământ şi este accesibil grupei de elevi pe care o vizăm, succesul este garantat.

Testele prezente la sfârşitul lecţiilor sau la sfârşitul unei unităţi de învăţare permit elevului, pus în faţa propriului calculator să-şi verifice nivelul de cunoştinţe acumulate. De asemenea el este pus în faţa faptului de a lua decizii referitor la modul de rezolvare a diverselor situaţii problematice create, poate să-şi clarifice unele nelămuriri, pe loc, fără a adânci latura critică a necunoaşterii.

În urma utilizării instruirii asistate de calculator prin folosirea unor soft-uri educaţionale rezultatele au fost mulţumitoare în sensul că în urma evaluării la clasele experiment s‑a obţinut o medie pe clasă mai mare faţă de clasele martor.

Având în vedere că o parte din elevi folosesc calculatorul în special în scopuri recreative (pentru jocuri, vizionarea de filme, audierea melodiilor sau comunicarea prin cheat), utilizarea soft-urilor educaţionale în procesul de învăţământ îi poate conştientiza că prin intermediul calculatorului pot acumula informaţii practice şi chiar îi poate motiva să realizeze aplicaţii proprii prin care să pună în valoare cunoştinţele acumulate şi să-şi dezvolte spiritul inventiv şi creator.

Cele evidenţiate mai sus scot în evidenţă faptul că utilizarea calculatorului în activităţile instructiv-educative este necesară şi că într-o societate modernă, bazată pe schimbări rapide, pe descoperiri numeroase, este util şi eficient ca un astfel de instrument să fie omniprezent.

Însă, nu se pledează pentru renunţarea la metodele învăţământului tradiţional, mai ales în cazul primilor ani de educaţie în şcoli, când influenţa personală a educatorului rămâne determinantă, totuşi utilizarea tehnologiilor moderne, a softurilor educaţionale reprezintă o necesitate a procesului educativ la particularităţile individuale ale fiecărui elev, care trebuie confirmate.

Softurile educaţionale prezintă o serie de avantaje incontestabile:

- furnizează un mare volum de date;

- asigură o instruire individualizată;

- favorizează parcurgerea unor secvenţe de instruire complexe prin paşi mici, adaptaţi nevoilor individuale de progres în învăţare;

- facilitează realizarea unui feedback rapid si eficient;

- oferă posibilitatea simulării unor procese greu sau imposibil de accesat în mod direct;

-prin conţinutul oferit de soft se stimulează fantezia, inventivitatea, rapiditatea luării deciziilor, reflexele;

- gândirea elevilor câştigă în profunzime şi rapiditate;

- elevul învaţă în ritm propriu, fără emoţii şi perturbări ale comportamentului;

- substituie materiale şi instrumente didactice scumpe sau greu de procurat;

Calculatorul este, fără îndoială, un instrument care va câştiga teren din ce în ce mai mult în anii ce vor urma şi va face ca procesul educaţional să fie unul mai atractiv, bazat pe lecţii moderne şi interesante, va crea noi oportunităţi şi îl va sprijini pe dascăl în munca sa. Însă responsabilitatea acestuia este din ce în ce mai crescută, pentru că a nu reuşi să atragi elevul spre disciplina pe care o predai este mai puţin grav decât „ a-l pierde” undeva pe drum. Astfel rolul său este, aşadar, acela de a-i face pe elevi să nu îşi piardă interesul pentru şcoală şi, mai mult, să îi motiveze, să îşi lărgească sfera de cunoaştere într-un mod activ, interesant şi plăcut.

Bibliografie:

1. Noveanu E. - Impactul formativ al utilizării AeL în educaţie, Centrul pentru Inovare în Educaţie, 2004;

2. Miclea M, Psihologie cognitivă, Editura Gloria, Cluj- Napoca, 2000;

3. Miron Ionescu, Ioan Radu, Didactica Modernă, Editura Dacia, Cluj- Napoca, 2004;

 

Ultima actualizare în Luni, 12 Februarie 2018 22:02
 

Revista cu ISSN

Jocurile didactice mijloc de activizare …

JOCURILE DIDACTICE MIJLOC DE ACTIVIZARE A ELEVILOR DIN CLASELE I-IV ŞI DE CULTIVARE A INTERESULUI PENTRU ACTIVITATEA DE ÎNVĂŢARE   Înv. Gligor Dana Şcoala Gimnazială Vidra   Jocul este o activitate primordială a copilului de vârstă...

Read more

O experienta Comenius mobilitati individ…

O EXERIENȚĂ! BATH-MAREA BRITANIE (COMENIUS-MOBILITĂȚI INDIVIDUALE)   Profesor pentru învățământul primar, Daniela Popescu, Școala Gimnazială ,,Leonardo da Vinci”, București, sector 3   MAREA BRITANIE! ANGLIA! Când spui aceste cuvinte îți apare în minte Londra cu Big...

Read more

Using social networks to teach english

USING SOCIAL NETWORKS TO TEACH ENGLISH   Prof. Dumitru Maria Magdalena Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși- Pitești   In 2007, the British Council led a research activity about how the internet affected students ‘preferences as regards...

Read more

Test geografie clasa a X-a

Test geografie – clasa a X-a     I. Pe harta de mai jos sunt marcate state şi oraşe. - identificaţi statele marcate pe hartă cu cifre de la 1 la 8  (8 puncte) -...

Read more

Planificare model pentru pregatire sport…

Planificare model pentru pregatire sportive practica invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Legea Educatiei Nationale

Legea Educatiei Nationale, forma finala asumata, aprobata si promulgata de presedintele Romaniei in 4 ianuarie 2011

Read more

Dezvoltarea profesionala prin intermediu…

  DEZVOLTAREA PROFESIONALĂ PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR EUROPENE Prof. Bejinariu Iulian- Manuel Colegiul Național de Informatică „Spiru Haret”, Suceava Am încercat să scriu această lucrare în urma celor două mobilități...

Read more

ORA DE COMPUNERE - UN PAS SPRE CREATIVIT…

ORA DE COMPUNERE – UN PAS SPRE CREATIVITATE   Prof. Rodica Ioana Obreja Colegiul De Ştiinte „Grigore Antipa”, Brasov     Prezentul articol vizeazeazã aspecte legate de importanta desfãsurãrii orelor de compunere în liceu...

Read more