Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiu valentele utilizarii softurilor educationale in ciclul primar
Scris de administrator   
Joi, 08 Februarie 2018 20:49

STUDIU – VALENŢELE UTILIZĂRII SOFT-URILOR EDUCAŢIONALE ÎN CICLUL PRIMAR

 

înv. Gligor Dana

Şcoala Gimnazială Cîmpeni

Educaţia trebuie să pregătească individul pentru ritmul accelerat al schimbării în societatea în care trăim, să-i creeze deprinderi şi abilităţi de adaptare şi însăşi procesul de instruire să se adapteze noilor condiţii. Educaţia omului modern să depăşească stadiul de educaţie orientată pe nivel şi să se orienteze către o educaţie continuă, capabilă să-l pregătească pe individ oriunde s-ar afla, fără limitare în timp.

Din experienţa didactică, am constatat că prin utilizarea calculatorului în procesul instructiv-educativ, se pot obţine rezultate bune cu elevii printr-o învăţare activ-participativă. Am urmărit ca metodele de predare-învăţare-evaluare folosite să conducă la cercetare şi creaţie, la dorinţa elevilor de a cunoaşte şi a investiga în acest scop, la creşterea randamentului şcolar.

În folosirea calculatorului în procesul instructiv-educativ, eficiente şi atrăgătoare s-au dovedit a fi soft-urile educaţionale. Acestea sunt programe proiectate pentru a fi folosite în procesul de predare – învăţare – evaluare, fiind un mijloc de instruire interactiv, care oferă posibilitatea de individualizare. Este realizat în funcţie de anumite cerinţe pedagogice (conţinut specific, caracteristici ale grupului ţintă, obiective comportamentale şi anumite cerinţe tehnice: asigurarea unei interacţiuni individualizate, a feedback-ului secvenţial şi a evaluării formative).

Utilizarea calculatorului în activităţile instructiv-educative este necesară şi că într-o societate modernă, bazată pe schimbări rapide, pe descoperiri numeroase, este util şi eficient ca un astfel de instrument să fie omniprezent.

Însă, nu se pledează pentru renunţarea la metodele învăţământului tradiţional, mai ales în cazul primilor ani de educaţie în şcoli, când influenţa personală a educatorului rămâne determinantă, totuşi utilizarea tehnologiilor moderne, a softurilor educaţionale reprezintă o necesitate a procesului educativ la particularităţile individuale ale fiecărui elev, care trebuie confirmate.

Calculatorul este, fără îndoială, un instrument care va câştiga teren din ce în ce mai mult în anii ce vor urma şi va face ca procesul educaţional să fie unul mai atractiv, bazat pe lecţii moderne şi interesante, va crea noi oportunităţi şi îl va sprijini pe dascăl în munca sa.

Educaţia trebuie să pregătească individul pentru ritmul accelerat al schimbării în societatea în care trăim, să-i creeze deprinderi şi abilităţi de adaptare şi însăşi procesul de instruire să se adapteze noilor condiţii. Educaţia omului modern să depăşească stadiul de educaţie orientată pe nivel şi să se orienteze către o educaţie continuă, capabilă să-l pregătească pe individ oriunde s-ar afla, fără limitare în timp.

Astfel, cum calculatorul reprezintă un mijloc eficient, complet şi complex de informare, utilizat în toate domeniile, cu rezultate îmbucurătoare şi în procesul de învăţământ el îşi găseşte un loc binemeritat în majoritatea activităţilor, fie că este vorba despre predare, învăţare sau evaluare.

Din experienţa didactică, am constatat că prin utilizarea calculatorului în procesul instructiv-educativ, se pot obţine rezultate bune cu elevii printr-o învăţare activ-participativă. Am urmărit ca metodele de predare-învăţare-evaluare folosite să conducă la cercetare şi creaţie, la dorinţa elevilor de a cunoaşte şi a investiga în acest scop, la creşterea randamentului şcolar.

În folosirea calculatorului în procesul instructiv-educativ, eficiente şi atrăgătoare s-au dovedit a fi soft-urile educaţionale. Acestea sunt programe proiectate pentru a fi folosite în procesul de predare – învăţare – evaluare, fiind un mijloc de instruire interactiv, care oferă posibilitatea de individualizare. Este realizat în funcţie de anumite cerinţe pedagogice ( conţinut specific, caracteristici ale grupului ţintă, obiective comportamentale şi anumite cerinţe tehnice : asigurarea unei interacţiuni individualizate, a feedback-ului secvenţial şi a evaluării formative ).

În cazul utilizării software-ului educaţional în cadrul procesului instructiv-educativ, în secvenţele de lecţie care se pretează la abordarea diferenţiată a elevilor se impune alegerea strategiei didactice, a scenariului didactic asociate cu formarea şi perfecţionarea cadrelor didactice. În acest context putem considera eficientă o activitate proiectată pornind de la o evaluare corectă a resurselor (umane şi materiale), care implică elevii în vederea realizării unei sarcini înţelese şi acceptate de aceştia şi în care intensitatea şi durata efortului solicitat să fie raportată atât la vârsta şi potenţialul lor biopsihic cât şi la curba efortului.

În acest sens, specificul organizării şi prezentării conţinutului ştiinţific cu ajutorul calculatorului, constă în repartizarea pe secvenţe a conţinutului, care este asigurată de programul încredinţat calculatorului. Secvenţa, ca unitate de conţinut este dimensionată atât informaţional cât şi temporal. Secvenţializarea conţinuturilor trebuie să urmeze demersul logic cognitiv al disciplinei de învăţământ. Ca mijloc de predare, calculatorul poate fi utilizat în cadrul lecţiilor de comunicare de noi cunoştinţe, de recapitulare, consolidare şi evaluare. În felul acesta elevii au posibilitatea să vizioneze o expunere concretă şi clară a cunoştinţelor, pot să aibă pe ecran imaginea unor fenomene sau procese simulate pe calculator.

Atractivitatea lecţiilor desfăşurate pe baza unor soft-uri educaţionale se datorează graficii deosebite, modului de abordare a noţiunilor teoretice prin asociere cu exemple din viaţa reală. Bazându-se pe caracterul atractiv şi antrenant al jocului didactic, îl putem folosi cu succes şi la scoaterea din impas a elevilor ce înregistrează rezultate mai slabe la învăţătură. Softurile educaţionale acţionează favorabil asupra acestora, crescându-le performanţele, căpătând încredere în capacităţile lor, siguranţă şi promptitudine în răspunsuri, deblocând astfel potenţialul creator al acestora. Dacă softul educaţional a fost ales cu discernământ şi este accesibil grupei de elevi pe care o vizăm, succesul este garantat.

Testele prezente la sfârşitul lecţiilor sau la sfârşitul unei unităţi de învăţare permit elevului, pus în faţa propriului calculator să-şi verifice nivelul de cunoştinţe acumulate. De asemenea el este pus în faţa faptului de a lua decizii referitor la modul de rezolvare a diverselor situaţii problematice create, poate să-şi clarifice unele nelămuriri, pe loc, fără a adânci latura critică a necunoaşterii.

În urma utilizării instruirii asistate de calculator prin folosirea unor soft-uri educaţionale rezultatele au fost mulţumitoare în sensul că în urma evaluării la clasele experiment s‑a obţinut o medie pe clasă mai mare faţă de clasele martor.

Având în vedere că o parte din elevi folosesc calculatorul în special în scopuri recreative (pentru jocuri, vizionarea de filme, audierea melodiilor sau comunicarea prin cheat), utilizarea soft-urilor educaţionale în procesul de învăţământ îi poate conştientiza că prin intermediul calculatorului pot acumula informaţii practice şi chiar îi poate motiva să realizeze aplicaţii proprii prin care să pună în valoare cunoştinţele acumulate şi să-şi dezvolte spiritul inventiv şi creator.

Cele evidenţiate mai sus scot în evidenţă faptul că utilizarea calculatorului în activităţile instructiv-educative este necesară şi că într-o societate modernă, bazată pe schimbări rapide, pe descoperiri numeroase, este util şi eficient ca un astfel de instrument să fie omniprezent.

Însă, nu se pledează pentru renunţarea la metodele învăţământului tradiţional, mai ales în cazul primilor ani de educaţie în şcoli, când influenţa personală a educatorului rămâne determinantă, totuşi utilizarea tehnologiilor moderne, a softurilor educaţionale reprezintă o necesitate a procesului educativ la particularităţile individuale ale fiecărui elev, care trebuie confirmate.

Softurile educaţionale prezintă o serie de avantaje incontestabile:

- furnizează un mare volum de date;

- asigură o instruire individualizată;

- favorizează parcurgerea unor secvenţe de instruire complexe prin paşi mici, adaptaţi nevoilor individuale de progres în învăţare;

- facilitează realizarea unui feedback rapid si eficient;

- oferă posibilitatea simulării unor procese greu sau imposibil de accesat în mod direct;

-prin conţinutul oferit de soft se stimulează fantezia, inventivitatea, rapiditatea luării deciziilor, reflexele;

- gândirea elevilor câştigă în profunzime şi rapiditate;

- elevul învaţă în ritm propriu, fără emoţii şi perturbări ale comportamentului;

- substituie materiale şi instrumente didactice scumpe sau greu de procurat;

Calculatorul este, fără îndoială, un instrument care va câştiga teren din ce în ce mai mult în anii ce vor urma şi va face ca procesul educaţional să fie unul mai atractiv, bazat pe lecţii moderne şi interesante, va crea noi oportunităţi şi îl va sprijini pe dascăl în munca sa. Însă responsabilitatea acestuia este din ce în ce mai crescută, pentru că a nu reuşi să atragi elevul spre disciplina pe care o predai este mai puţin grav decât „ a-l pierde” undeva pe drum. Astfel rolul său este, aşadar, acela de a-i face pe elevi să nu îşi piardă interesul pentru şcoală şi, mai mult, să îi motiveze, să îşi lărgească sfera de cunoaştere într-un mod activ, interesant şi plăcut.

Bibliografie:

1. Noveanu E. - Impactul formativ al utilizării AeL în educaţie, Centrul pentru Inovare în Educaţie, 2004;

2. Miclea M, Psihologie cognitivă, Editura Gloria, Cluj- Napoca, 2000;

3. Miron Ionescu, Ioan Radu, Didactica Modernă, Editura Dacia, Cluj- Napoca, 2004;

 

Ultima actualizare în Luni, 12 Februarie 2018 22:02
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Consiliere si orientare

Materiale si resurse - Consiliere si orientare     Consiliere si orientare - Mihai Jigau  Consilierea carierei - Mihai Jigau Consilierea carierei adultilor - Mihai Jigau Consilierea carierei - Compediu de metode si tehnici...

Read more

Des cours a brest en France

DES COURS À BREST, EN FRANCE   Negraia Marta Cristiana, profesor de limba franceză, Şcoala Nr. 12 Miron Costin, Galaţi   Les cours de perfectionnement en France dues grace au programme Comenius, mobilités individuelles,...

Read more

CLIL LESSON PLAN Proiect de activitate d…

CLIL LESSON PLAN   Date: 25th March 2011 Teacher: Ofelia Subject: Chemistry Topic: The Periodic Table Type of lesson: consolidation and revision Grade: 7th (age level: 12- 13) Aims:   Revising and consolidating the name and the symbol...

Read more

Modele de subiecte pentru bacalaureat 20…

Modele de subiecte pentru bacalaureat 2014   Ministerul Educatiei a publicat modelele de subiecte pentru examenele scrise si orale din cadrul bacalaureatului 2014, precum si baremele de rezolvare ale acestora.

Read more

Metode de eficientizare a lectiilor de l…

METODE DE EFICIENTIZARE A LECŢIILOR  DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ   Institutor Romanescu Camelia Şcoala cu clasele I-VIII Bereşti-Tazlău, jud. Bacău     Limba este însuşită de către copii încă din primii ani de viaţă. Învăţătorului...

Read more

Chestionar pentru elevi in inspectie mod…

 ANEXA Nr. 7   la regulament   Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.   CHESTIONAR PENTRU ELEVI   - model -   Iti place cum se desfasoara orele de curs in scoala ta?    a)...

Read more

Sanatatea mintala si educatia rutiera

SĂNĂTATEA MINTALĂ ŞI EDUCAŢIA RUTIERĂ Prof. educator Mureşan-Chira Gabriel Şcoala Gimnazială Specială Centru de Resurse şi Documentare privind Educaţia Incluzivă/ Integrată, Cluj- Napoca Rezumat: Condiţiile mediului psihosocial s-au schimbat...

Read more

Cadrul asigurarii calitatii, politici si…

CADRUL ASIGURĂRII CALITĂŢII POLITICI ŞI PROCEDURI     O politică este o descriere cuprinzătoare care precizează în mod clar ce anume doreşte să realizeze un furnizor de EDUCAŢIE ŞI FORMARE PROFESIONALĂ în fiecare domeniu....

Read more