Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Motivatia initiativa elevului si atitudinea profesorului
Sâmbătă, 08 Septembrie 2012 22:19

MOTIVAȚIA - INIȚIATIVA ELEVULUI 

ȘI ATITUDINEA PROFESORULUI

 

Stan Rodica,

Profesor, Viile Galați

 

Acest articol trage un semnal de alarmă asupra faptului ca niciunul din elevi nu va avea inițiativă dacă nu este modivat să încerce. El nu-și va cunoaște adevaratele aptitudini și limite dacă nu va fi motivat, că doar având îndrăzneala de a încerca poate să reușescă.

Marea majoritate a profesorilor au tendința de a fi expozitivi nu și de a fi îndrumători sau formatori de priceperi  și deprinderi.

 

Motivația constituie ansamblul motivelor unei persoane. Motivul este o structură psihică ce provoacă orientarea, inițierea și reglarea acțiunilor în direcția unui scop mai mult sau mai puțin precizat. La baza motivației stau cerințele vitale: de hrană, de căldură, aer, apă etc

Care sunt motivele care-l fac pe elev să vină la școală, să asculte profesorul și să învețe?

Elevul urmărește anumite recompense morale, acestea fiind motive extrinseci:

-         Dorința de afiliere, atunci când elevul merge la școală doar pentru a face pe plac părinților, pentru a corespunde cerințelor cadrului didactic, sau pentru a relaționa cu alți copii de vârsta lui;

-         Tendințele normative, obișnuința de a se supune regulilor;

-         Teama de consecințele neascultării, ale rămânerii fără o diplomă;

-         Ambiția; dorința de a-i întrece pe alții;

Învățătura il interesează în mod direct, acesta fiind motivul intrinsec:

-         Curiozitatea; dorința de a afla mai mult;

-         Aspirația spre competență; dorința de a deveni un bun profesionist;

Motivația vine din interior, dar și din exterior:

ž          Familia

ž          Profesori

ž          Factorii externi

ž          Motivațiile și aspirațiile proprii

 

Este gresită ideea ca,, Nu stiu să fac!,, Dar ai încercat să faci? Mulți dintre elevii

noștri zic ,,nu,,. Aici intervine munca profesorului. Trebuie să lucreze asupra nu-lui demonstrându-i acestuia ca exersând se învață. Mulți dintre ei au capacacități nedescoperite de ei, dar și de cadru didactic. Odată ce va rezolva o temă și va descoperi că poate va prinde încredere și va continua perfecționându-se.

            Va învăța astfel să ia inițiativă, să iși exprime propriile gînduri.

Expunerea unui exemplu nu duce la învațarea lui logică. Trebuie pornit de la o noțiune deja însușită și condus către  înțelegerea celei noi. Elevul trebuie să învete aplicând și el informația. Profesorul il ajută explicându-i fiecare pas. Profesorul trebuie să fie un bun observator pentru a putea observa eventualele lacune apoi trebuie să găsească metoda care il va ajuta să aducă elevul la pragul dorit.

Pentru a nu creea plictiseală care trage după sine neatenția, metodele trebuie alternate si adaptate colectivului de elevi, dar și pentru fiecare elev.

Factorul esențial al educării sentimentelor superioare este personaliatatea profesorului. El trebuie sa devină un model admirat, respectat de elevii care vor învăța cu sârguință.

Nu în toate cazurile aplicarea de metode și procedee noi sau interactive poate duce la învățare.

Cauzele care duc la lipsa învătării sunt:

ž          Lacunele;

ž          Materia stufoasa;

ž          Neatentia;

ž          Metodele folosite;

ž          Lipsa de motivație a elevilor;

ž          Anturajele din care fac parte elevii;

ž          Lipsa de autoritate a profesorului.

ž          Contextul socio-economic.

Profesorul trebuie să pună accent pe capacitatea fiecărui elev, să stabilească un minim și maxim al puterii fiecărui elev, să câștige încrederea din partea elevului.

Fiecare elev trebuie să fie încrezător în propriile capacități și trebuie antrenat permanent in vederea perfecționării. Elevul trebuie să fie independent în calcul matematic  și judecăți în argumentări si demonstrații în realiazarea de conexiuni.

 

Cuvintele cheie sunt:

·        Atitudine

·        Modelul

·        Implicare

·        Perfectionare

·        Încredere

·        Stimulare

·        Ajutor

·        Exercițiu

 

Bibliografie:

Bruner, J,  Pentru o teorie a instruirii, EDP București, 1974

Cucoș Constantin (coordinator) , Balan Bogdan, Bocu Ștefan, Cosmovici Andrei, Cozma teodor , Ștințele educației, Ed. Polirom, 2005

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Grila de observatie comportamentala a el…

GRILA DE OBSERVAȚIE COMPORTAMENTALĂ A ELEVULUI CU ADHD   Profesor  Adriana Liliana Bezman Şcoala Gimnazială Sf. Mihail şi Gavril, loc. Smârdan, jud. Galaţi                   Hiperactivitatea cu deficit de atenţie, ADHD, este una dintre tulburările...

Read more

Programa bacalaureat 2011

Programa bacalaureat 2011   Programa bacalaureat 2011 Programele pentru disciplinele examenului de bacalaureat 2011 (anexa 2 la Ordinul 4800/2010): romana, matematica, biologie, chimie, fizica, geografie, economie, filozofie, informatica, psihologie, logica si sociologie.   - Programa...

Read more

Albert Camus studiu

ALBERT CAMUS – STUDIU Prof. Alexie Cristina Colegiul Tehnic «Ion Mincu», Slatina Albert Camus s-a născut la data de 7 noiembrie 1913 în Algeria, având un tată de origine alsaciană și...

Read more

Rolul educatiei in combaterea violentei

ROLUL EDUCAŢIEI ÎN COMBATEREA VIOLENŢEI Prof. Saizescu Cristina-Alexandra Colegiul Tehnic Energetic “Regele Ferdinand I” Timişoara Scopul educaţiei este de a forma, contura, configura sau definitiva...

Read more

Plan cadru pentru invatamantul profesion…

Plan cadru pentru invatamantul profesional 2014   Vezi OMEN 3152, cu privire la planurile cadru pentru invatamantul profesional de stat cu durata de 3 ani pentru anul scolar 2014-2015.

Read more

Matematica obiect de cultura generala in…

MATEMATICA – OBIECT DE CULTURĂ GENERALĂ ÎN EDUCAŢIA ELEVILOR DE LICEU Prof. Badea Brigitte Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara Rezumat: În programa şcolară, prin trunchiul comun şi curriculumul diferenţiat, se...

Read more

Tipologii ale elevilor cu cerinte educat…

TIPOLOGII ALE ELEVILOR CU CERINŢE EDUCAŢIONALE SPECIALE ŞI SOLUŢII DE INTEGRARE ÎN ŞCOALĂ   Prof. Pavel Adriana-Cristina Colegiul Economic Buzău   Sintagma „şcoala pentru diversitate” este echivalentă sintagmei “şcoala pentru toţi” şi reprezintă dezideratul maximei...

Read more

Admiterea in ciclul inferior al liceului

Admiterea in ciclul inferior al liceului      ORDIN nr. 4.802/31.08.2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat, pentru anul şcolar 2011-2012 Metodologie de organizare şi desfăşurare a admiterii în...

Read more