Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Motivatia initiativa elevului si atitudinea profesorului
Sâmbătă, 08 Septembrie 2012 22:19

MOTIVAȚIA - INIȚIATIVA ELEVULUI 

ȘI ATITUDINEA PROFESORULUI

 

Stan Rodica,

Profesor, Viile Galați

 

Acest articol trage un semnal de alarmă asupra faptului ca niciunul din elevi nu va avea inițiativă dacă nu este modivat să încerce. El nu-și va cunoaște adevaratele aptitudini și limite dacă nu va fi motivat, că doar având îndrăzneala de a încerca poate să reușescă.

Marea majoritate a profesorilor au tendința de a fi expozitivi nu și de a fi îndrumători sau formatori de priceperi  și deprinderi.

 

Motivația constituie ansamblul motivelor unei persoane. Motivul este o structură psihică ce provoacă orientarea, inițierea și reglarea acțiunilor în direcția unui scop mai mult sau mai puțin precizat. La baza motivației stau cerințele vitale: de hrană, de căldură, aer, apă etc

Care sunt motivele care-l fac pe elev să vină la școală, să asculte profesorul și să învețe?

Elevul urmărește anumite recompense morale, acestea fiind motive extrinseci:

-         Dorința de afiliere, atunci când elevul merge la școală doar pentru a face pe plac părinților, pentru a corespunde cerințelor cadrului didactic, sau pentru a relaționa cu alți copii de vârsta lui;

-         Tendințele normative, obișnuința de a se supune regulilor;

-         Teama de consecințele neascultării, ale rămânerii fără o diplomă;

-         Ambiția; dorința de a-i întrece pe alții;

Învățătura il interesează în mod direct, acesta fiind motivul intrinsec:

-         Curiozitatea; dorința de a afla mai mult;

-         Aspirația spre competență; dorința de a deveni un bun profesionist;

Motivația vine din interior, dar și din exterior:

ž          Familia

ž          Profesori

ž          Factorii externi

ž          Motivațiile și aspirațiile proprii

 

Este gresită ideea ca,, Nu stiu să fac!,, Dar ai încercat să faci? Mulți dintre elevii

noștri zic ,,nu,,. Aici intervine munca profesorului. Trebuie să lucreze asupra nu-lui demonstrându-i acestuia ca exersând se învață. Mulți dintre ei au capacacități nedescoperite de ei, dar și de cadru didactic. Odată ce va rezolva o temă și va descoperi că poate va prinde încredere și va continua perfecționându-se.

            Va învăța astfel să ia inițiativă, să iși exprime propriile gînduri.

Expunerea unui exemplu nu duce la învațarea lui logică. Trebuie pornit de la o noțiune deja însușită și condus către  înțelegerea celei noi. Elevul trebuie să învete aplicând și el informația. Profesorul il ajută explicându-i fiecare pas. Profesorul trebuie să fie un bun observator pentru a putea observa eventualele lacune apoi trebuie să găsească metoda care il va ajuta să aducă elevul la pragul dorit.

Pentru a nu creea plictiseală care trage după sine neatenția, metodele trebuie alternate si adaptate colectivului de elevi, dar și pentru fiecare elev.

Factorul esențial al educării sentimentelor superioare este personaliatatea profesorului. El trebuie sa devină un model admirat, respectat de elevii care vor învăța cu sârguință.

Nu în toate cazurile aplicarea de metode și procedee noi sau interactive poate duce la învățare.

Cauzele care duc la lipsa învătării sunt:

ž          Lacunele;

ž          Materia stufoasa;

ž          Neatentia;

ž          Metodele folosite;

ž          Lipsa de motivație a elevilor;

ž          Anturajele din care fac parte elevii;

ž          Lipsa de autoritate a profesorului.

ž          Contextul socio-economic.

Profesorul trebuie să pună accent pe capacitatea fiecărui elev, să stabilească un minim și maxim al puterii fiecărui elev, să câștige încrederea din partea elevului.

Fiecare elev trebuie să fie încrezător în propriile capacități și trebuie antrenat permanent in vederea perfecționării. Elevul trebuie să fie independent în calcul matematic  și judecăți în argumentări si demonstrații în realiazarea de conexiuni.

 

Cuvintele cheie sunt:

·        Atitudine

·        Modelul

·        Implicare

·        Perfectionare

·        Încredere

·        Stimulare

·        Ajutor

·        Exercițiu

 

Bibliografie:

Bruner, J,  Pentru o teorie a instruirii, EDP București, 1974

Cucoș Constantin (coordinator) , Balan Bogdan, Bocu Ștefan, Cosmovici Andrei, Cozma teodor , Ștințele educației, Ed. Polirom, 2005

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

The Learner Centered Model Of Teaching A…

THE LEARNER-CENTERED MODEL OF TEACHING AND LEARNING                                                         Prof. Popescu Mihaela Colegiul Tehnic Mătăsari, Gorj     The learner-centered model of teaching and learning is the method emphasizing the goal of the current teaching...

Read more

Comisia metodica a ariei curriculare con…

Comisia metodica a ariei curriculare consiliere si orientare, activitati educative     Afla care sunt documentele necesare pentru comisia metodica a dirigintilor / aria curriculara Consiliere si orientare, activitati educative. COMPONENTA COMISIEI: dirigintii, profesorii psihopedagogi.   Documente...

Read more

Evaluarea competentelor la matematica in…

EVALUAREA COMPETENȚELOR LA MATEMATICĂ ÎN GIMNAZIU Prof. Buzea Gabriela, Școala Gimnazială Nr. 56, București Rezumat: În articolul de față sunt analizate nivelul competențelor de bază cu ajutorul rezultatelor obținute în...

Read more

Planificare model pentru abilitati pract…

Planificare model pentru abilitati practice invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Bolile aparatului respirator

BOLILE APARATULUI RESPIRATOR   Prof. Cosma  Camelia Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău   Bolile aparatului respirator pot fi grupate în două categorii: infecţii respiratorii acute şi boli respiratorii cronice. Infecţiile respiratorii acute cuprind boli localizate...

Read more

De la literatura la stiinta

 DE LA LITERATURĂ LA ŞTIINŢĂ   Profesor Szekely Daniela Liceul Tehnologic Lupeni   Omul deplin al culturii româneşti, Mihai Eminescu, a fost o apariţie deosebită în literatura secolului al XIX-lea integrându-se în marele curent romantic...

Read more

Studiu rolul educatiei in formarea de va…

STUDIU - ROLUL EDUCAŢIEI ÎN FORMAREA DE VALORI ŞI PRINCIPII MORAL – CIVICE înv. Marc Aurica Şcoala Gimnazială Cîmpeni Motto: ”Pentru a trăi între oameni, trebuie să ştii să te porţi...

Read more

Rolul speciilor galigene in economia nat…

ROLUL SPECIILOR GALIGENE ÎN ECONOMIA NATURII   Profesor - Mocanu Cristina Maria Şcoala Gimnazială Nr. 2, Tg. Ocna, Jud. Bacău   Rezumat - După Malpighi (1968) gala ia naștere prin fermentul din lichidul pe care...

Read more