INSTRUMENTE INTERACTIVE ÎN MATEMATICĂ
Prof. Buzea Gabriela,
ȘcoalaGimnazială Nr. 56, București
Rezumat : Articolul evidenţiază un exemplu prin care profesorii pot influenţa performanţele elevilor pe care îi îndrumă, prin folosirea unor instrumente interactive în activitatea de învățare-predare-evaluare la clasă.
Cuvinte cheie : jocuri educaționale online, classtools, connect fours.
Mulți părinți și profesori sunt îngrijorați de gradul tot mai mare de dependență al copiilor față de computer,tabletă, telefon, în general de mediul online, față de jocurile pe computer în special.
Astfel, cunoscând atracţia elevilor pentru jocuri pe calculator, putem folosi jocurile didactice diversificate pentru a determina elevul să studieze cu plăcere şi interes disiciplina predată. Scopul acestor jocuri didactice este motivarea copiilor, participarea cu interes la lecție, deoarece este ceva nou față de orele obişnuite, tradiționale,dar în același timp este ceva din sfera lor de interes, tehnologia și mediul online. Jocul didactic se poate folosi pentru a determina participarea activă a elevului la lecție sau pentru a recapitula unele noţiuni studiate anterior.
Jean Chateau spunea că între joc și studiu este – „o punte aruncată între copilărie şi vârsta matură. Munca şcolară trebuie să fie mai mult decât joc şi mai puţin decât muncă. Este o punte dintre joc şi muncă”.
ClassTools, este una dintre aplicațiile ce oferă o mulțime de instrumente educaționale online cu ajutorul cărora putem realiza o întreagă serie de activități de învățare și/sau evaluare. Cu Classtools se pot crea ușor jocuri dinamice, cu grafică atractivă, astfel încât elevii să învețe jucându-se. Sunt la dispoziție o gamă largă de jocuri ce pot fi personalizate cu întrebări sub forma unor teste-joc, astfel încât elevulsă poată învăța, să poată fi evaluat în timp ce se joacă.Printre acestea, amintim Pac Man, Arcade Game, Connect Fours, DustBin, BrainyBox,Fishbone-Ishikawa, etc.
Dintre acestea, Connect Fours este un joc -test care are la bază conexiuni între cuvinte.El apare ca un careu format din 4 rânduri și 4 coloane, în total 16 dreptunghiuri, fiecare dintre acestea conținând câte un indiciu. Este necesar a le grupa în câte 4 rânduri formate din patru elemente din aceeași familie. Se face clic pe fiecare dintre ele pentru a identifica un grup. Se primeste un punct pentru fiecare grupă descoperită în maxim 2 minute si jumătate.Pentru identificarea primelor două grupe se pot folosi un număr nelimitat de încercări, în schimb, la următoarele două grupe mai sunt disponibile doar trei șanse. Dacă se găsesc cele patru grupe corect în timpul alocat se primeste un bonus de 2 puncte, ajungându-se la maximul de 10 puncte.
Mai jos, este prezentat un model realizat pentru disciplina matematică, clasa a V-a, intitulat Numere Naturale.http://www.classtools.net/connect/201702_UmbTPA
În dreptunghiuri sunt 16 numere naturale, trebuie identificată grupa căreia apartine fiecare.
Se poate observa că avem numere naturale prime, numare naturale pare, numere naturale divizibile cu 3 si numere naturale divizibile cu 5.
7*11*13*17*NUMERE NATURALE PRIME
4*8*16*32*NUMERE NATURALE PARE
9*21*27*33*NUMERE NATURALE DIVIZIBILE CU 3
25*35*55*65*NUMERE NATURALE DIVIZIBILE CU 5
Se poate folosi la clasă un astfel de instrument interactiv, la sfârșitul unei ore de recapitulare, astfel se verifică criteriile de divizibilitate cu 2, 3, și 5 dar și modul de identificare a numerelor prime. Copiii vor fi încântați de folosirea acestor metode noi învățare și evaluare, de aceea vor participa cu plăcere la orele de matematică, vor fi mult mai receptivi, sunt stimulați și cei mai slabi, se va creea o competiție benefică.
În concluzie, Classtools-Connect Fours permite crearea unor jocuri online foarte variate şi atrăgătoare care duc la implicarea activă și plăcută a elevilor în activitățile educționale desfășurate.
Bibliografie
http://www.tribunainvatamantului.ro/digitalizarea-educatiei-in-europa-riscurile-abordarilor-radicale-nevoia-de-echilibru-si-responsabilitate/
http://www.classtools.net/
http://www.teachthought.com/learning/difference-gamification-game-based-learning/
http://elearningindustry.com/science-benefits-gamification-elearning
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|