Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Calitatea in educatie
Duminică, 20 Martie 2011 00:00

CALITATEA IN EDUCATIE

 

Conform Cadrului National de Calificari Profesionale, calitatea reprezinta nivelul de satisfactie pe care il ofera eficacitatea ofertei educationale din domeniul invatamantului si formarii profesionale, stabilit prin atingerea unor standarde cerute si a unor rezultate excelente care sunt solicitate si la care contribuie participantii la procesul de invatare si ceilalti factori interesati.

Controlul calitatii include activitatile operationale desfasurate pentru indeplinirea cerintelor de calitate prin reglementarea performantelor. Este un proces de mentinere a standardelor si nu de creare a acestora.

Asigurarea calitatii include procesele planificate si sistematice necesare asigurarii unui grad adecvat de incredere ca oferta de invatamant profesional va satisface cerintele de calitate specificate. Activitatile de asigurare a calitatii nu controleaza in mod direct calitatea. Acestea implica de obicei autoevaluarea organizatiei pe baza unor standarde prestabilite. Prin urmare, aceste activitati stabilesc capacitatea organizatiei de a furniza calificari profesionale la un anumit standard.

Pentru a fi capabili sa ne adaptam la o piata a muncii specifica unei societati bazate pe cunoastere, precum este cea europeana, este necesara implementarea unei politici a asigurarii calitatii la nivelul EFP. Aceasta implementare se va face treptat si va putea fi in timp generalizata la intreg sistemul de invatamant si formare profesionala, inclusiv educatia adultilor.

 

 

Calitatea este legata de valorile si asteptarile a trei grupuri principale de utilizatori: participantii la procesul de invatare, angajatorii si societatea in general. Accentul cade pe imbunatatirea calitatii procesului de EFP, cu accent pe rezultatele invatarii, orientare profesionala, sprijin si evaluare. Se promoveaza invatarea pe parcursul intregii vieti, prin stimularea in randul tinerilor a unei culturi de stimulare a angajamentelor de invatare pe parcursul intregii vieti. Astfel, participantii la procesul de invatare si experienta de invatare a acestora reprezinta centrul de interes al sectorului EFP. De maxima importanta sunt nevoile participantilor angajate in procesul de invatare, precum si cerintele comunitatii si ale angajatorilor, exprimate intr-un mediu mai bine planificat, bazat pe coordonare si cooperare.

Initiativele europene privind asigurarea calitatii in EFP privesc imbunatatirea capacitatii de ocupare a unui loc de munca, o mai buna corespondenta intre cererea si oferta de formare si o imbunatatire a accesului la EFP. Mai mult, in procesul de elaborare si implementare a cadrului de asigurare a calitatii din Romania trebuie sa existe o reprezentare adecvata a factorilor interesati, in special a partenerilor sociali.

Asigurarea calitatii educatiei este realizata printr-un ansamblu de actiuni de dezvoltare a capacitatii institutionale de elaborare, planificare si implementare de programe de studiu, prin care se formeaza increderea beneficiarilor ca organizatia furnizoare de educatie satisface standardele de calitate. Asigurarea calitatii exprima capacitatea unei organizatii furnizoare de a oferi programe de educatie, in conformitate cu standardele anuntate. Ea este astfel promovata incat sa conduca la imbunatatirea continua a calitatii educatiei.

Metodologia asigurarii calitatii in educatie se bazeaza pe relatiile ce se stabilesc intre urmatoarele componente:

a) criterii,

b) standarde si standarde de referinta,

c) indicatori de performanta,

d) calificari.

Calitatea in educatie este asigurata prin urmatoarele procese:

a) planificarea si realizarea efectiva a rezultatelor asteptate ale invatarii,

b) monitorizarea rezultatelor,

c) evaluarea interna a rezultatelor,

d) evaluarea externa a rezultatelor,

e) imbunatatirea continua a rezultatelor in educatie.

Componentele si procesele de asigurare a calitatii si relatiile dintre ele se diferentiaza in functie de:

a) nivelul de invatamant si, dupa caz, al calificarii,

b) tipul organizatiei furnizoare de educatie,

c) tipul de program de studii.

Managementul calitatii – asigura calitatea programelor de invatare si promoveaza imbunatatirea continua, cele doua coordonate ale unei culturi a excelentei. Conducerea elaboreaza misiunea, viziunea, valorile, politicile si strategiile institutiei si este responsabila de monitorizarea permanenta a sistemelor si a proceselor.

Responsabilitatile managementului – acesta este caracterizat prin eficacitate in ceea ce priveste calitatea si dezvoltarea curriculumului/ invatarii. Sprijina activ si se implica direct in dezvoltarea si asigurarea calitatii programelor de invatare. Dezvolta si mentine parteneriate eficiente cu factorii externi interesati. Cunoaste nevoile si asteptarile factorilor interesati interni si externi.

Managementul resurselor (fizice si umane) – organizatia ofera elevilor un mediu sigur si armonios, care le ofera sprijin. Spatiile de invatare sunt echipate adecvat, raspund nevoilor colective si individuale ale elevilor. Resursele, metodele de predare si spatiile aferente permit accesul si participarea activa a tuturor elevilor. Angajarea personalului se face dupa criterii clare (standarde minime privind calificarile si experienta) de recrutare si selectie, organizatia defineste o fisa a postului, pune la dispozitia personalului programe de initiere si de formare continua.

Proiectare si dezvoltare – organizatia este receptiva la nevoile indivizilor, agentilor economici si comunitatii (factori interesati externi), dar si la diferitele nevoi ale elevilor (factori interesati interni). Organizatia este preocupata permanent de proiectarea si dezvoltarea unor programe de studiu care sa raspunda nevoilor factorilor interesati, programe ce plaseaza elevul in centrul lor de interes. Acestea au un caracter de includere sociala, asigurand accesul si egalitatea sanselor pentru elevi.

 

Ultima actualizare în Luni, 20 Iunie 2011 13:44
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Graficul desfasurarii concursului pentru…

Graficul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit 2013   Vezi graficul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit - sesiunea 2013, anexa nr. 1 la metodologie.  

Read more

Reprezentari ale Babei Dochia in literat…

REPREZENTĂRI ALE BABEI DOCHIA ÎN LITERATURĂ   Prof. Simona Crainic, Liceul De Arte Plastice, Timișoara               Studiul de faţă urmăreşte o trecere în revistă a modului în care Baba Dochia este reprezentată în...

Read more

Evaluarea Nationala 2014 la clasele a II…

Evaluarea Nationala 2014 la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a - modele de test Au aparut postate pe site-ul Ministerului Educatiei Nationale modelele de test pentru Evaluarea Nationala...

Read more

CETATENI EUROPENI

ACTIVITÃŢI COMPLEMENTARE PENTRU VALORIFICAREA POTENŢIALULUI ELEVILOR ŞI A FORMÃRII LOR CA CETÃŢENI EUROPENI prof. Ciucã Cristina Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca –...

Read more

Efectul Prometeu si deficientele unei cu…

EFECTUL PROMETEU ŞI DEFICIENŢELE UNEI CULTURI POPULARE   Prof. Maghiar Adina S08 „Arany Janos”, Salonta               În lumea istorică există o ortogeneză a culturilor care se constituie într-o teorie a culturilor şi care...

Read more

Proiecte si activitati educationale

Proiecte si activitati educationale

PROIECTE ŞI ACTIVITĂŢI EDUCAŢIONALE   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău   Sistemul educaţional din România este în plin proces de reformă. În ultimii ani, se pune tot mai mult accentul pe...

Read more

Influenta emotiilor in comunicarea inter…

INFLUENȚA EMOȚIILOR ÎN COMUNICAREA INTERPERSONALĂ A PĂRINȚILOR COPIILOR CU CES profesor Cristian Chelaru, Școala Gimnazială Specială Pașcani Rezumat Studiul prezentat își propune să...

Read more

Competenta o conditie fundamentala a ore…

COMPETENȚA – O CONDIŢIE FUNDAMENTALĂ A OREI DE LITERATURĂ Marincaș Marinela Adriana, profesor la Liceul de Arte ,,Regina Maria” Alba-Iulia ...

Read more