Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Educatia rational emotiv comportamentala in cadrul orelor de liceu
Scris de administrator   
Vineri, 08 Iulie 2016 08:45

EDUCAȚIA RAȚIONAL-EMOTIV-

COMPORTAMENTALĂ ÎN CADRUL ORELOR DE LICEU

Prof. ec. Cîrcotă Roxana

Liceul Tehnologic de Marină

Rezumat

Lecţiile care utilizează educaţia raţional – emotiv – comportamentală au la baza activităţi-stimul cum ar fi jocul de rol, biblioterapia, discuţii în grupuri mici, sarcini pentru rezolvarea de probleme, artă, teme scrise.

Realizarea educaţia raţional – emotiv – comportamentală are drept scop: acceptarea proprie persoane, toleranţa scăzută la frustrare, acceptarea celorlalţi. În urma aplicării educaţiei raţional – emotiv – comportamentale în școală elevii vor înțelege că la şcoală este mult mai important să te implici în tot felul de activităţi, să încerci să faci ceva, şi nu neapărat să faci totul perfect, vor înţelege legătura dintre gânduri, emoţii, comportamente, vor reuși să se cunoască mai bine, pe baza punctelor tari şi punctelor slabe pe care şi le autoevaluează sau le sunt descrise de ceilalţi.

Elevii se ridică la cel mai înalt nivel academic atunci când emoţional se simt în siguranţă, încurajaţi şi apreciaţi, într-o atmosferă educaţională bazată pe optimism şi empatie.

Summary

The lessons that uses the rational education - shy - behavioral are based on activities-stimulus such as game role, biblioterapia, discussions in small groups, tasks for problem solving, art, themes written.

The achievement of rational education - shy - behavioral aims to: acceptance of his own people, low tolerance to frustration, acceptance of the others. As a result of the application of rational education - shy - behavior in school students will understand that at school is much more important to get involved in all sorts of activities, to try to do something, and not necessarily to do everything perfect, will understand the connection between the thoughts, emotions, behaviors, they will manage to get to know better, on the basis of the strong and weak points which it assesses itself or they are described by the others.

The Students shall be raised to the highest level academic when the emotional bias is safe and comfortable, encouraged and appreciated in an atmosphere - based on optimism and empathy.

Educaţia raţional – emotiv – comportamentală îşi propune să stimuleze elevii să-şi utilizeze cunoştinţele dobândite în viaţa de zi cu zi, în faţa încercărilor, provocărilor şi schimbărilor pe care inevitabil le vor întâlni de-a lungul vieţii. Prin intermediul acesteia, elevii îşi vor însuşi strategii de rezolvare a problemelor, vor învăţa să-şi controleze emoţiile şi vor dezvolta conduite sociale adecvate, care vor creşte încrederea în sine, perseverenţa, organizarea şi eficienţa în munca de echipă.

Prin educaţia raţional – emotiv – comportamentală se încearcă o flexibilizare a evaluărilor de tip iraţional, schimbarea lor în unele raţionale, prevenirea şi corectarea unor disfuncţii emoţionale şi comportamentale.

Educaţia raţional – emotiv – comportamentală se bazează pe utilizarea acestor concepte :

  • convingerile raţionale susţin gândurile şi emoţiile individului pentru a-l motiva, în vreme ce convingerile iraţionale declanşează emoţii dezadaptative care generează comportamente inadecvate;

  • acceptarea de sine, stima de sine desemnează evaluarea globală a valorii personale, deci îi învaţă pe elevi să se accepte necondiţionat, fără a ţine cont de performanţele personale sau opiniile altora;

  • rezolvarea de probleme presupune înţelegerea consecinţelor atrase de propriile acţiuni şi evaluarea impactului pe care convingerile lor le au asupra comportamentului

  • toleranţa la frustrare presupune cultivarea răbdării şi a efortului susţinut al persoanei în realizarea sarcinilor

  • relaţia dintre propriile gânduri, emoţii şi comportamente rezultă în urma convingerilor proprii despre un eveniment şi nu în urma evenimentului activator.

    Educaţia raţional – emotiv – comportamentală oferă elevilor posibilitatea de a-şi asuma controlul asupra propriei vieţi, prin înţelegerea relaţiilor dintre gânduri, emoţii şi acţiuni. Lecţiile care utilizează acest tip de educație au la baza activităţi-stimul ca jocul de rol, biblioterapia, discuţii în grupuri mici, sarcini pentru rezolvarea de probleme, artă, teme scrise.

    Realizarea educaţia raţional – emotiv – comportamentală are drept scop: acceptarea proprie persoane (elevii trebuie să conştientizeze şi să accepte responsabilitatea pentru trăsăturile şi comporatamentele lor, fără a se evalua ca buni sau răi); toleranţa scăzută la frustrare (elevii trebuie să fie conştienţi de faptul că, uneori, pentru a reuşi ceva, trebuie să facă lucruri neplăcute şi deloc distractive, şi nu este obligatoriu să obţină imediat ceea ce îşi doresc); acceptarea celorlalţi (elevii trebuie să judece şi să caracterizeze pe alţii după comportamentele lor).

    În urma aplicării educaţiei raţional – emotiv – comportamentale în școală elevii vor obţine feedback imediat în urma acţiunilor pe care le întreprind fără a fi criticaţi sau stigmatizaţi, vor participa la activităţi exprimându-se natural şi prin mijloace variate, vor dobândi deprinderi de relaţionare adecvate, vor înţelege legătura dintre gânduri, emoţii, comportamente, vor reuși să se cunoască mai bine, pe baza punctelor tari şi punctelor slabe pe care şi le autoevaluează sau le sunt descrise de ceilalţi.

Elevii trebuie să înteleagă că toţi vor să aibă note mari la toate materiile şi să fie apreciaţi de toţi profesorii, însă, fiind diferiţi, fiecare avem aptitudini în domenii diferite, drept urmare nu putem fi perfecţi. Este important ca elevii să recunoască imposibilitatea atingerii perfecţiunii şi să evite să îşi echivaleze valoarea personală cu performanţa în realizarea sarcinilor. Trebuie să înțeleagă că la şcoală este mult mai important să te implici în tot felul de activităţi, să încerci să faci ceva, şi nu neapărat să faci totul perfect.

Elevii înțeleg mai repede și pot rezolva diverse probleme la diferite obiecte atunci când emoţional se simt în siguranţă, încurajaţi şi apreciaţi, când studiază într-o clasă caracterizată prin optimism şi empatie. Pentru obținerea celor mai bune rezultate, din primii ani de școală, ar trebui încurajaţi să coopereze, să găsească soluţii împreună, să conştientizeze apartenenţa la un grup.

În şcolile în care a fost aplicată educaţia raţional – emotiv – comportamentală, s-a constatat o stare de bine generală, extinsă şi asupra cadrelor didactice, deoarece interesul pentru studiu a crescut și au putut să-şi consolidează unele noţiuni de psihopedagogie privind relaţia cu elevii.

În Romania, au fost constatate o serie de dificultăţi privind aplicarea educaţiei raţional – emotiv – comportamentale în şcoli:

  • Familiaritatea scăzută în purtarea unor discuţii contradictorii, în care elevii să-şi susţină punctele de vedere. Elevii din şcolile româneşti mai degrabă reproduc conţinuturile transmise, în sensul că le acceptă necondiţionat, fără a cere informaţii suplimentare

  • Numărul redus de instrumente de evaluare validate.

  • Programele propuse de autori străini necesită revizuire şi adaptare, deoarece există diferenţe de cultură, ceea ce conduce în mod inevitabil la existenţa unor convingeri ce diferă de la un popor la altul

Cercetările au dovedit că dobândirea abilităţilor de gestionare a emoţiilor, de relaţionare şi empatie, îi feresc pe elevi de pericole precum violenţa şi crima, consumul de droguri, sarcinile nedorite, anorexie, bulimie, depresii. De aceea fiecare instituţie şcolară ar trebui să conceapă propriul demers educative, bazat pe o comunicare autentică şi adaptat mereu nevoilor educative de grup şi individuale.

În concluzie “cadrele didactice au responsabilitatea, alături de familie, de a fi proactivi în crearea unui mediu bazat pe deschidere, onestitate şi acceptare, pentru a veni în întâmpinarea unor personalităţi şi temperamente diferite, bagaje culturale şi familiale diverse”. (Rothbart, Bates, 1998, Kagan, 1992). Este important să înveţe şi să se bucure împreună, într-un climat care să asigure suport pentru toţi elevii. Elevii se ridică la cel mai înalt nivel academic atunci când emoţional se simt în siguranţă, încurajaţi şi apreciaţi, într-o atmosferă educaţională bazată pe optimism şi empatie.

Bibliografie:

  1. Roco Mihaela, Creativitate şi inteligenta emoţională, Ed.Polirom, Iaşi, 2005

  2. Bonchis, E. Psihologia copilului. Editura Universităţii din Oradea, Oradea 2004

  3. Daniel Goleman, Inteligența emoțională, Ed.Curtea Veche, Bucureşti, 2007

  4. Chelcea, S., Un secol de cercetări psihosociologice, Editura Polirom, Iași, 2004

  5. David, D. Tratat de psihoterapii cognitive și comportamentale, Editura Polirom, Iași, 2006

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Pamantul - Ziua Pamantului - Earth Day -…

Ziua de 22 aprilie a fost declarată Ziua Pământului - Earth Day. Aceasta a fost fondată de senatorul american Gaylord Nelson, în 1970, cu scopul de a atrage interesul politicienilor...

Read more

Proba practica la concursul de ocuparea …

ANEXA Nr. 5   la metodologie   PROBA PRACTICA din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar cu clase speciale - Limbi straine cu...

Read more

Comment aider les eleves a developper un…

COMMENT AIDER LES ÉLÈVES À DÉVELOPPER UNE COMPÉTENCE COMMUNICATIVE?   Profesor: Popescu Mihaela Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari   Le présent article a pour objectif principal de présenter quelque considérations méthodologiques sur le développment de la...

Read more

Regulamentul de organizare si functionar…

  Regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar      Capitolul I Dispoziţii generale   Art. 1. Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, denumită în continuare...

Read more

TARAMURI MIORITICE: SUNTEM ROMANI!

TÃRÂMURI MIORITICE: SUNTEM ROMÂNI!   Prof. Popescu Ileana - Alina Şcoala „Arhitect T. T. Socolescu”, com Pãulesti, jud. Prahova     Profesorul de limba si literatura românã se izbeste de cele mai multe...

Read more

Sfintii in zeghe la invierea domnului si…

SFINȚII ÎN ZEGHE LA ÎNVIEREA DOMNULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS Profesor educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare...

Read more

Model morala conduita Patternul preinfra…

MODEL, MORALĂ, CONDUITĂ. PATTERNUL PREINFRACȚIONAL Prof. Educator Mureșan-Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Integrată/ Incluzivă Cluj-Napoca Rezumat:...

Read more

Cerere de inscriere la concursul de ocup…

   ANEXA Nr. 2   la metodologie   Nr. ................/......................   Cerere de inscriere la concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate               Se certifica exactitatea datelor. Presedintele comisiei de organizare si desfasurare a concursului ......................................... (numele si prenumele) Viza...

Read more