Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia rational emotiv comportamentala in cadrul orelor de liceu
Scris de administrator   
Vineri, 08 Iulie 2016 08:45

EDUCAȚIA RAȚIONAL-EMOTIV-

COMPORTAMENTALĂ ÎN CADRUL ORELOR DE LICEU

Prof. ec. Cîrcotă Roxana

Liceul Tehnologic de Marină

Rezumat

Lecţiile care utilizează educaţia raţional – emotiv – comportamentală au la baza activităţi-stimul cum ar fi jocul de rol, biblioterapia, discuţii în grupuri mici, sarcini pentru rezolvarea de probleme, artă, teme scrise.

Realizarea educaţia raţional – emotiv – comportamentală are drept scop: acceptarea proprie persoane, toleranţa scăzută la frustrare, acceptarea celorlalţi. În urma aplicării educaţiei raţional – emotiv – comportamentale în școală elevii vor înțelege că la şcoală este mult mai important să te implici în tot felul de activităţi, să încerci să faci ceva, şi nu neapărat să faci totul perfect, vor înţelege legătura dintre gânduri, emoţii, comportamente, vor reuși să se cunoască mai bine, pe baza punctelor tari şi punctelor slabe pe care şi le autoevaluează sau le sunt descrise de ceilalţi.

Elevii se ridică la cel mai înalt nivel academic atunci când emoţional se simt în siguranţă, încurajaţi şi apreciaţi, într-o atmosferă educaţională bazată pe optimism şi empatie.

Summary

The lessons that uses the rational education - shy - behavioral are based on activities-stimulus such as game role, biblioterapia, discussions in small groups, tasks for problem solving, art, themes written.

The achievement of rational education - shy - behavioral aims to: acceptance of his own people, low tolerance to frustration, acceptance of the others. As a result of the application of rational education - shy - behavior in school students will understand that at school is much more important to get involved in all sorts of activities, to try to do something, and not necessarily to do everything perfect, will understand the connection between the thoughts, emotions, behaviors, they will manage to get to know better, on the basis of the strong and weak points which it assesses itself or they are described by the others.

The Students shall be raised to the highest level academic when the emotional bias is safe and comfortable, encouraged and appreciated in an atmosphere - based on optimism and empathy.

Educaţia raţional – emotiv – comportamentală îşi propune să stimuleze elevii să-şi utilizeze cunoştinţele dobândite în viaţa de zi cu zi, în faţa încercărilor, provocărilor şi schimbărilor pe care inevitabil le vor întâlni de-a lungul vieţii. Prin intermediul acesteia, elevii îşi vor însuşi strategii de rezolvare a problemelor, vor învăţa să-şi controleze emoţiile şi vor dezvolta conduite sociale adecvate, care vor creşte încrederea în sine, perseverenţa, organizarea şi eficienţa în munca de echipă.

Prin educaţia raţional – emotiv – comportamentală se încearcă o flexibilizare a evaluărilor de tip iraţional, schimbarea lor în unele raţionale, prevenirea şi corectarea unor disfuncţii emoţionale şi comportamentale.

Educaţia raţional – emotiv – comportamentală se bazează pe utilizarea acestor concepte :

  • convingerile raţionale susţin gândurile şi emoţiile individului pentru a-l motiva, în vreme ce convingerile iraţionale declanşează emoţii dezadaptative care generează comportamente inadecvate;

  • acceptarea de sine, stima de sine desemnează evaluarea globală a valorii personale, deci îi învaţă pe elevi să se accepte necondiţionat, fără a ţine cont de performanţele personale sau opiniile altora;

  • rezolvarea de probleme presupune înţelegerea consecinţelor atrase de propriile acţiuni şi evaluarea impactului pe care convingerile lor le au asupra comportamentului

  • toleranţa la frustrare presupune cultivarea răbdării şi a efortului susţinut al persoanei în realizarea sarcinilor

  • relaţia dintre propriile gânduri, emoţii şi comportamente rezultă în urma convingerilor proprii despre un eveniment şi nu în urma evenimentului activator.

    Educaţia raţional – emotiv – comportamentală oferă elevilor posibilitatea de a-şi asuma controlul asupra propriei vieţi, prin înţelegerea relaţiilor dintre gânduri, emoţii şi acţiuni. Lecţiile care utilizează acest tip de educație au la baza activităţi-stimul ca jocul de rol, biblioterapia, discuţii în grupuri mici, sarcini pentru rezolvarea de probleme, artă, teme scrise.

    Realizarea educaţia raţional – emotiv – comportamentală are drept scop: acceptarea proprie persoane (elevii trebuie să conştientizeze şi să accepte responsabilitatea pentru trăsăturile şi comporatamentele lor, fără a se evalua ca buni sau răi); toleranţa scăzută la frustrare (elevii trebuie să fie conştienţi de faptul că, uneori, pentru a reuşi ceva, trebuie să facă lucruri neplăcute şi deloc distractive, şi nu este obligatoriu să obţină imediat ceea ce îşi doresc); acceptarea celorlalţi (elevii trebuie să judece şi să caracterizeze pe alţii după comportamentele lor).

    În urma aplicării educaţiei raţional – emotiv – comportamentale în școală elevii vor obţine feedback imediat în urma acţiunilor pe care le întreprind fără a fi criticaţi sau stigmatizaţi, vor participa la activităţi exprimându-se natural şi prin mijloace variate, vor dobândi deprinderi de relaţionare adecvate, vor înţelege legătura dintre gânduri, emoţii, comportamente, vor reuși să se cunoască mai bine, pe baza punctelor tari şi punctelor slabe pe care şi le autoevaluează sau le sunt descrise de ceilalţi.

Elevii trebuie să înteleagă că toţi vor să aibă note mari la toate materiile şi să fie apreciaţi de toţi profesorii, însă, fiind diferiţi, fiecare avem aptitudini în domenii diferite, drept urmare nu putem fi perfecţi. Este important ca elevii să recunoască imposibilitatea atingerii perfecţiunii şi să evite să îşi echivaleze valoarea personală cu performanţa în realizarea sarcinilor. Trebuie să înțeleagă că la şcoală este mult mai important să te implici în tot felul de activităţi, să încerci să faci ceva, şi nu neapărat să faci totul perfect.

Elevii înțeleg mai repede și pot rezolva diverse probleme la diferite obiecte atunci când emoţional se simt în siguranţă, încurajaţi şi apreciaţi, când studiază într-o clasă caracterizată prin optimism şi empatie. Pentru obținerea celor mai bune rezultate, din primii ani de școală, ar trebui încurajaţi să coopereze, să găsească soluţii împreună, să conştientizeze apartenenţa la un grup.

În şcolile în care a fost aplicată educaţia raţional – emotiv – comportamentală, s-a constatat o stare de bine generală, extinsă şi asupra cadrelor didactice, deoarece interesul pentru studiu a crescut și au putut să-şi consolidează unele noţiuni de psihopedagogie privind relaţia cu elevii.

În Romania, au fost constatate o serie de dificultăţi privind aplicarea educaţiei raţional – emotiv – comportamentale în şcoli:

  • Familiaritatea scăzută în purtarea unor discuţii contradictorii, în care elevii să-şi susţină punctele de vedere. Elevii din şcolile româneşti mai degrabă reproduc conţinuturile transmise, în sensul că le acceptă necondiţionat, fără a cere informaţii suplimentare

  • Numărul redus de instrumente de evaluare validate.

  • Programele propuse de autori străini necesită revizuire şi adaptare, deoarece există diferenţe de cultură, ceea ce conduce în mod inevitabil la existenţa unor convingeri ce diferă de la un popor la altul

Cercetările au dovedit că dobândirea abilităţilor de gestionare a emoţiilor, de relaţionare şi empatie, îi feresc pe elevi de pericole precum violenţa şi crima, consumul de droguri, sarcinile nedorite, anorexie, bulimie, depresii. De aceea fiecare instituţie şcolară ar trebui să conceapă propriul demers educative, bazat pe o comunicare autentică şi adaptat mereu nevoilor educative de grup şi individuale.

În concluzie “cadrele didactice au responsabilitatea, alături de familie, de a fi proactivi în crearea unui mediu bazat pe deschidere, onestitate şi acceptare, pentru a veni în întâmpinarea unor personalităţi şi temperamente diferite, bagaje culturale şi familiale diverse”. (Rothbart, Bates, 1998, Kagan, 1992). Este important să înveţe şi să se bucure împreună, într-un climat care să asigure suport pentru toţi elevii. Elevii se ridică la cel mai înalt nivel academic atunci când emoţional se simt în siguranţă, încurajaţi şi apreciaţi, într-o atmosferă educaţională bazată pe optimism şi empatie.

Bibliografie:

  1. Roco Mihaela, Creativitate şi inteligenta emoţională, Ed.Polirom, Iaşi, 2005

  2. Bonchis, E. Psihologia copilului. Editura Universităţii din Oradea, Oradea 2004

  3. Daniel Goleman, Inteligența emoțională, Ed.Curtea Veche, Bucureşti, 2007

  4. Chelcea, S., Un secol de cercetări psihosociologice, Editura Polirom, Iași, 2004

  5. David, D. Tratat de psihoterapii cognitive și comportamentale, Editura Polirom, Iași, 2006

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Inspectorate scolare adrese web

Inspectorate scolare - adrese web    Inspectoratul Scolar al judetului Alba Inspectoratul Scolar al judetului Arges Inspectoratul Scolar al judetului Arad Inspectoratul Scolar al Sectorului 2 Inspectoratul Scolar al Sectorului 3 Inspectoratul...

Read more

ROLUL LECTURII

ROLUL LECTURII ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITÃŢII COPILULUI CÃLÃTORIE SPRE INIMÃ ŞI MINTE ...   Prof. Popescu Ileana - Alina (limba si literatura românã) Şcoala”Arhitect T. T. Socolescu”, com. Pãulesti, Judetul Prahova     Literatura – „scop absolut...

Read more

Children in the fairy world tales

                   CHILDREN IN THE FAIRY WORLD TALES   Prof. Octavian Horia MINDA Şcoala Cu Clasele I-VIII Sinandrei Timis     Proiectul eTWINNING  COPIII ÎN LUMEA BASMELOR în care am fost cooptat de către colegii din Franţa...

Read more

Proiect didactic limba franceza

PROJET DIDACTIQUE          Școala Gimnazială Corobăi, Drăgotești                                                                  Profesor: Patrascu Margareta-Diana   CLASSE: III OBJET: le français SUJET DE LA LEÇON: l’article défini; TYPE DE LA LEÇON: acquisition des nouvelles connaissances; Niveau: A1 Langue: 1  Lieu de travail: la...

Read more

Parteneriatul educational

PARTENERIATUL EDUCAŢIONAL                                                                  Profesor, Ivan Daniela                                                                  Liceul Tehnologic                                                                 Virgil Madgearu, Constanța     Articolul de față își propune o anliză a unor aspecte ale managementului proiectelor în învățământ, factorii care asigură succesul unui parteneriat...

Read more

Evaluarile nationale pentru clasele II I…

Evaluarile nationale pentru clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, amanate cu aproape o luna - calendar Evaluarile Nationale la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, programate sa...

Read more

Evaluarea elevilor din ciclul primar pri…

EVALUAREA ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR   Prof. înv. primar Bukszar Daniela Școala Gimnazială Lunca Bradului - Județul Mureș   Rezumat: Evaluarea elevilor în cadrul unei discipline, în viziune tradițională, cuantifică doar cunoștințele, priceperile...

Read more

Biologie si matemetica notiuni de interd…

BIOLOGIE ȘI MATEMETICĂ - NOȚIUNI DE INTERDISCIPLINARITATE prof.Arjoca Mihaela Maria Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timișoara Rezumat: Viitorul va aduce tehnologii și inovații performante, inspirate din natură. Cuvinte cheie: biologie, tehnică,...

Read more