Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Studiu de caz caracterizare elev M G
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Aprilie 2016 17:04

STUDIU DE CAZ – ELEV M.G.

Înv. Marc Aurica

Școala Gimnazială Câmpeni, jud. Alba

Am realizat un studiu de caz pentru un elev al clasei la care am întâlnit problemele semnalate, propunându-mi să le ameliorez, cât mai mult posibil cu putință.

  • determinarea cauzelor acestei situaţii

  • eliminarea acestor cauze

  • elaborarea unui proiect educaţional de intervenţie care să remedieze prin acţiune de consolidare situaţia, să ridice gradul de pregătire a copilului şi să se prevină abandonul şcolar, să-i redea încrederea în sine, să-l conducă spre o atitudine pozitivă.

    Părinții nu au fost prea interesați și nu s-au lăsat implicați în remedierea deficiențelor subiectului. Cu toate acestea, au fost înregistrate progrese în activitatea didactică. Încurajator este că şi-a schimbat comportamentul şi faţa de colegi şi faţa de învăţătoare . Am reuşit să-i câştig încrederea şi să-l fac să colaboreze cu mine pentru ca să poată recupera întârzierile.

    În felul acesta am ajutat copilul să vină la şcoală cu optimism, chiar dacă nu are rezultate foarte bune, faptul că s-a adaptat la programul şcolar (nu mai lipseşte, nu mai întârzie –vine printre primii, nu mai deranjează ora –chiar dacă a terminat sarcina primită. Pe viitor sper să-l pot ajuta să se adapteze din ce în ce mai bine la activitatea școalară și să înțeleagă importanța frecventării școlii cu regularitate.

    DESCRIEREA CAZULUI

    Caracterizarea generală a subiectului:

    M.G. este născut la 16 mai 2008

    - Copil inadaptat, introvertit în relație cu colegii, incapabil de a finaliza o acţiune intelectuală, refuzul de acceptare a sarcinilor strict şcolare.

    Din cauza condiţiilor precare de mediu precum şi a lipsei de atenţie şi comunicare, a faptului că nu a frecventat cursurile învățământului preșcolar, subiectul prezintă o întârziere faţă de normalitate, necesitând un program educativ special, intens pentru a recupera (pe cât este posibil) cunoştinţele, priceperile şi deprinderile pierdute şi a se putea integra în programul şi cerinţele şcolii.

    La nivelul organelor de simţ nu sunt probleme.

    Motricitatea fină, este slab dezvoltată, orientarea spaţială se realizează cu dificultate. Are un intelect limitat.

    Limbajul este slab dezvoltat, având un vocabular sărac, prezintă defecte de vorbire (omisiuni, înlocuiri de sunete, repetări).

    Reprezentările sunt sărace. În gândire prezintă dificultăţi de analiză şi sinteză.

    Memoria­ – memorează cu mare greutate doar poezii scurte .

    Atenţia era instabilă.

    Are formate deprinderile elementare de muncă şi autoservire, dar nu prezintă dexteritate manuală în realizarea unor lucrări la abilităţi practice

    OBIECTIVE

  • determinarea cauzelor acestei situaţii

  • eliminarea acestor cauze

  • elaborarea unui proiect educaţional de intervenţie care să remedieze prin acţiune de consolidare situaţia, să ridice gradul de pregătire a copilului şi să se prevină abandonul şcolar, să-i redea încrederea în sine, să-l conducă spre o atitudine pozitivă.

  • STRATEGII DE INTERVENŢIE A CADRULUI DIDACTIC

  1. IDENTIFICAREA SUBIECTULUI ŞI A SITUAŢIEI:

    - Am observat reținere şi tendinţa spre introvertire a subiectului faţă de colegi ;

    - Nerezolvarea sarcinilor şcolare;

    - Incapacitate de a finaliza acţiunile intelectuale;

    - Rămânere în urmă la învăţătură;

    DIAGNOZĂ ŞI PROGNOZĂ

    A). COLECTAREA INFORMAŢIILOR s-a realizat prin:

  • şedinţe individuale la care au participat părinții copilului;

  • vizite la domuciliul copilului şi întrevederi cu membrii familiei;

  • discuţii cu alte rude ale copilului;

  • discuţii cu educatoarea;

  • analiza produselor activităţii : caiete, desene, fişe de evaluare, lucrări practice;

  • observarea comportamentului şcolar.

    1. CUNOAŞTEREA VARIABILELOR SOCIO-FAMILIALE:

      -Stare civilă-părinţi: -trăiesc în concubinaj

      Relaţii: - Relaţii uneori violente, tatăl consumator de alcool, mama neglijentă cu copiii;

      • Indiferenţa părinţilor faţă de şcoală;

        -Istoria cuplului parental: - Mamă indiferentă;

        - Tatăl nu se implică, ziua este mai mult plecat după un loc de muncă;

  • Situaţia familiei: -Condiții de trai minime;

Tatăl- 47 ani (fără serviciu), mama –38 ani (casnică). Subiectul e cel mai mare copil al familiei. Mai are un frate cu doi ani mai mai mic.Cu toţii locuiesc într-o casă cu două camere ( un dormitor şi o bucătărie).Primesc ajutor social. Nu au alte venituri.

  • Atmosfera familială: - Tensionată , cauzată de consumul de alcool şi a gradului de incultură a membrilor familiei.
  • Relaţia părinţi-copil: - Ameninţări verbale frecvente, injurii, pedepse.

    1. FIŞĂ INDIVIDUALĂ DE EXAMINARE PSIHO-PEDAGOGICĂ

  • Antecedente fiziologice:

Am luat legătura cu familia şi cu medicul pediatru pentru a afla istoricul dezvoltării fizice şi starea de sănătate a copilului. Am afllat că nu a suferit de nicio boală gravă, doar simple răceli.

  • Achiziţii şcolare: - minime

-Nu a frecventat grădiniţa;

-memorie foarte slabă;

-limbaj inadecvat;

-imposibilitatea concentrării atenţiei;

-motivaţie slabă;

-voinţă slabă;

-dexteritate manuală redusă;

  • Petrecerea timpului liber:

-Participă la activităţile fizice ale familiei;

-Se joacă cu cei apropiaţi.

    1. OBSERVAREA COMPORTAMENTULUI ŞCOLAR

  • Conduită:

    -Comportament inadecvat în cadrul colectivului. Refuzul de a se juca cu colegii.

  • Motivare comportamentală:

    -Lipsă de interes faţă de discipline tocmai pentru că nu le înţelege, e „depăşit” de situaţie.

    -Manifestă reticenţă faţă de propunerile colegilor tocmai pentru că a făcut prea puţin parte dintr-un colectiv, periodic chiar, nu cunoaşte normele/regulile relaţiilor de grup, nu a fost pus în situația de a respecta reguli de bună purtare până să devină elev.

  • Nonrăspuns la cerinţele programei şcolare

    -Refuză să îndeplinească cerinţele şcolare în afara prezenţei învăţătoarei, incapacitatea de a finaliza o activitate intelectuală singur.

    -Lipseşte frecvent sau întârzie dimineaţa.

    -Nu vine îmbrăcat adecvat şi nu respectă normele de igienă.

  • Reacţii verbale inadecvate:

    - Injurii şi alte expresii de acest gen-dar nu în faţa învăţătoarei.

    III.PROGRAMUL DE INTERVENŢIE AL CADRULUI DIDACTIC :

  • Parametrii după care este analizată situaţia:

-Elemente ale unui comportament delincvent (atitudine opozantă faţă de colegi, expresii verbale neadecvate , înşelătorie).

-Inadaptarea la norme şcolare, refuz de integrare în grup, randament şcolar minim, absenteism.

Am intervenit prin:

-Dezvoltarea relaţiilor de colegialitate -colegii încep să-l încurajeze şi să-l ajute la efectuarea unor sarcini;

-Sprijin susţinut din partea învăţătoarei, acordarea unei ateţii deosebite :îi evidenţiez în public doar calităţile, îl laud în zilele când s-a comportat frumos şi a fost mai activ;

-Antrenarea în activităţi gospodărești în clasă, primeşte cu plăcere sarcinile, a devenit dornic să mă ajute, săritor, a devenit membru activ al grupului.

-În jocurile didactice desfăşurate în clasă i se dau rolurile care-i plac.

-Este încurajat chiar şi pentru performanţe minime.

Intervenţii realizate

Analizând produsele activității subiectului am obţinut informaţii despre capacităţile psihice, despre coerenţa proceselor mintale, calitatea cunoştinţelor, despre nivelul dotării psihice. La început subiectul nu ştia să ţină bine creionul în mână, iar desenele erau confuze. Muşchii mici ai mâinii nu erau suficient dezvoltaţi pentru că nu au fost solicitaţi îndeajuns. L-am implicat în realizarea unor lucrări practice, contribuind la dezvoltarea imaginaţiei creatoare. Am făcut exerciţii specifice pentru corectarea defectelor de vorbire, participând și la activități specifice la cabinetul de logopedie. Am folosit exerciţii de orientare spatio – temporală, pentru însuşirea culorilor, pentru percepţia vizuală a formei şi redarea grafică.

Am constatat că subiectul are nevoie de afectivitate şi de atenţie pentru câştigarea încrederii în sine şi în forţele proprii ,are nevoie să fie „văzută şi auzită”- acesta fiind primul pas care a făcut să-şi schimbe rapid şi radical comportamentul în clasă.

Implementarea strategiilor

-În activitatea şcolară zilnică

-În activităţile extraşcolare

CONCLUZIILE INTERVENŢIEI

Părinții nu au fost prea interesați și nu s-au lăsat implicați în remedierea deficiențelor subiectului. Cu toate acestea, au fost înregistrate progrese în activitatea didactică. Încurajator este că şi-a schimbat comportamentul şi faţa de colegi şi faţa de învăţătoare . Am reuşit să-i câştig încrederea şi să-l fac să colaboreze cu mine pentru ca să poată recupera întârzierile.

În felul acesta am ajutat copilul să vină la şcoală cu optimism, chiar dacă nu are rezultate foarte bune, faptul că s-a adaptat la programul şcolar (nu mai lipseşte, nu mai întârzie –vine printre primii, nu mai deranjează ora – chiar dacă a terminat sarcina primită. Pe viitor sper să-l pot ajuta să se adapteze din ce în ce mai bine la activitatea școlară și să înțeleagă importanța frecventării școlii cu regularitate.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Relatia de comunicare educator educat

 RELAŢIA DE COMUNICARE EDUCATOR-EDUCAT   Prof înv. primar Sorina Nevodenszki ,,Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei”, Jud. Timiş   ,,Când ai stat în bancă ani de zile sub ochii serioşi ai cuiva care te învaţă carte,...

Read more

Imaginarul alteritatii si cyber-constiin…

IMAGINARUL ALTERITÃŢII ŞI CYBER-CONŞTIINŢA. DE LA BINOMUL IDENTITATE/ALTERITATE LA BINOMUL EU/CEILALŢI Monica Matei, Preperator univ., SNSPA, Facultatea de Comunicare si Relatii Publice   Aparent antagonice, conceptele de identitate si alteritate sunt interdependente, reprezentând polii...

Read more

Studiu asupra efectelor constructive si …

 STUDIU ASUPRA EFECTELOR CONSTRUCTIVE ŞI/SAU DESTRUCTIVE ALE CONFLICTULUI   Raluca-Nicoleta Iancău, Profesor limba şi literatura română Colegiul Naţional de Informatică Gr. Moisil - Braşov, Braşov   Articolul este urmarea unui studiu efectuat într-un mediu formal...

Read more

Raport scris individual al inspectiei sc…

ANEXA Nr. 2   la regulament   RAPORT SCRIS INDIVIDUAL AL INSPECTIEI SCOLARE GENERALE   - model -   Raport scris individual pe arie tematica/domeniu Aria tematica/Domeniul: ................................................................................................................................................             Inspector: ................. Calificativ .....................             Pe baza criteriilor si...

Read more

Ganduri - Profesor in Romania

„Fiecare zi ne învatã ceva nou.” (Euripides) Ce mare adevãr! Mai mult de atât, e util si necesar a recunoaste cã fiecare zi ne oferã noi si noi experiente, experiente ce...

Read more

Pe aici nu se trece

PE AICI NU SE TRECE! Prof. înv. primar Dobrea Monica Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău Motto: „Fiecare petic de pământ îşi are istoria lui, dar trebuie să tragi...

Read more

Proiectele educationale in parteneriat c…

PROIECTELE EDUCAȚIONALE ÎN PARTENERIAT CU PĂRINȚII. ROLUL LOR ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Prof.ptr.înv.primar, Zizi Cristea, Școala Gimnazială Carol I, Călărași „Un bun învăţător...

Read more

Abordarea didactica a textului nonlitera…

ABORDAREA DIDACTICĂ A TEXTULUI NONLITERAR   Profesor Muşat Liliana Liceul Teoretic Nicolae Cartojan Giurgiu   În articolul propus am enumerate tipurile de texte nonliterare utilitare şi distractive şi am exeplificat pentru fiecrea tip de text....

Read more