Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Parteneriatele educationale modalitati de comunicare intre scoala si comunitate
Sâmbătă, 08 Iunie 2013 14:06

PARTENERIATELE EDUCAŢIONALE

MODALITĂŢI DE COMUNICARE

ÎNTRE ŞCOALĂ ŞI COMUNITATE

 

Ştefănescu Adreana profesor psihopedagog,

Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională Speranţa Timişoara

 

Rezumat: Articolul surprinde aspecte legate de importanţa încheierii unui parteneriat educaţional precum şi elementele necesare pentru a întocmi un protocol de parteneriat educaţional şi  un parteneriat propriu-zis.

 

Parteneriatele educaţionale sunt încheiate în urma unor acorduri semnate între directorii şi reprezentanţii  instituţiilor care doresc să desfăşoare una sau mai multe acţiuni comune.

Activităţile se desfăşoară ţinând cont de tema aleasă în cadrul parteneriatului, de resursele materiale şi de timp, de resursele umane de care dispun,  de grupurile ţintă cărora le sunt adresate.

Un parteneriat eficient doreşte atragerea unui număr de participanţi care să urmărească un scop bine definit.

Obiectivele se stabilesc între parteneri, ele trebuie să fie clare, operaţionale, măsurabile şi în concordanţă cu scopul parteneriatului educaţional.

Alegerea temelor proiectate în parteneriat trebuie să ţină cont de vârsta copiilor, de interesele acestora, să poată fi desfăşurate fără a perturba programul activităţilor zilnice din cadrul unităţilor implicate.

Parteneriatul educaţional se poate încheia cu şcoala, alte unităţi preşcolare, comunitatea locală, alţi factori educaţionali, e.t.c.

Structura unui parteneriat educaţional cuprinde următoarele elemente:

Tema(titlul parteneriatului), iniţiatori(unul sau mai mulţi iniţiatori), coordonatori (unul sau mai mulţi coordonatori), durata (zile, săptămâni, luni, ani).

Argumentul (scurt şi care descrie conţinutul temei), scopul (trebuie să fie comun tuturor partenerilor educaţionali), obiectivele specifice (care surprind părţile operaţionale ale parteneriatului), grupul ţintă (grupul cărora le este adresat: preşcolari, elevi, etc.), beneficiari, resurse (umane, materiale, de informare, financiare).

Planul operaţional surprinde inventarul de activităţi adică planificarea activităţilor cuprinse în program.

Rezultatele aşteptate se referă la rezultatele vizate a fi obţinute în urma derulării parteneriatului educaţional. Aceste rezultate sunt monitorizate, evaluarea făcându-se în funcţie de materialele didactice avute la dispoziţie şi care surprind cel mai bine aspectele urmărite pe parcursul desfăşurării parteneriatului.

Diseminarea rezultatelor este în strânsă legătură cu aşteptările, monitorizarea şi evaluarea rezultatelor.

Concluziile sunt cele care descriu în câteva cuvinte ceea ce s-a obţinut în urma derulării parteneriatului educaţional.

Bibliografia se referă la materialele informative folosite pentru a realiza corect documentaţia dar şi activităţile din cadrul parteneriatului educaţional.

La baza derulării parteneriatelor educaţionale stau acordurile încheiate.

Un protocol de parteneriat educaţional cuprinde următoarele elemente:

Antetul instituţiilor care doresc încheierea protocolului de parteneriat educaţional, titlul scris cu majuscule şi bolduit după care urmează conţinutul protocolului. Sugerăm  mai jos un exemplu de protocol:

Unitatea…. …….. ….                                                                  Unitatea………………

Nr……..din………….                                                                    Nr……..din………….

 

PROTOCOL DE PARTENERIAT EDUCAŢIONAL

 

Încheiat între:

……………………………..reprezentată de dl/d-na..................................în calitate de director şi educatoare/professor…………………………………………………iniţiatoarele proiectului.

            Şi.................................................reprezentată de doamna............în calitate de director...................................................al....................................................................................

Articolul 1

            Prezentul protocol are drept obiect colaborarea părţilor în vederea desfăşurării programului de activităţi extracurriculare în parteneriat cu……………………………………..

Articolul 2 – Obiectul protocolului

Prezentul protocol are drept obiect, colaborarea dintre părţi în vederea desfăşurării în bune condiţii la grupa/clasa………..a următorului calendar de activităţi:

………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………..

Articolul 3 –Durata parteneriatului

Parteneriatul se desfăşoară în perioada………………………………………………………

Articolul 4 – Obligaţiile părţilor

Părţile stabilesc împreună strategiile de lucru în conformitate cu particularităţile de vârstă şi nivelul grupei/clasei, asigură logistica necesară, mobilizează copii  pentru…………………

Articolul 5 – Alte obligaţii

Partenerii vor avea în vedere necesitatea consultării cu privire la stabilirea termenelor de desfăşurare a activităţilor, pentru a nu perturba reciproc programul.

Modificările ce survin pe parcursul derulării programului de activităţi se vor face cu consultarea părţilor.

Prezentul protocol a fost încheiat în….exemplare.

Director,                                                                                                  Partener,

………………………..                                                                            ………………………………

            În ultimii ani parteneriatele educaţionale sunt încheiate între instituţii pentru a crea un liant între şcoală şi comunitate, informaţiile obţinute de copii pe parcursul desfăşurării acestora fiind utile şi în afara vieţii şcolii.

Societatea românescă şi nu numai, fiind în continuă schimbare, are nevoie de tineri instruiţi care să răspundă solicitărilor epocii în care trăiesc. În etapa actuală  posibilităţile tinerilor de  a avea acces la informaţie sunt multiple.

La nivelul instituţiilor de învăţământ din ţara noastră, parteneriatele educaţionale se dovedesc a fi modalităţi de comunicare eficientă între şcoală şi comunitate întrucât pe lângă informaţiile teoretice de care beneficiază partenerii educaţionali mai există şi aplicaţiile practice care vin să completeze într-un mod plăcut bagajul de cunoştinţe al acestora.

În concluzie încheind un protocol de parteneriat educaţional cu altă instituţie se obţine o colaborare între părţi de mai scurtă sau mai lungă durată în funcţie de programul de activităţi extracurriculare ales.

Rolul parteneriatului educaţional este de a stabili o comunicare eficientă între parteneri şi de a obţine rezultatele aşteptate.

 

Bibliografie:

Cioflica Smaranda, Lazăr Cameila, Berbeceanu Gabriela, Portofoliul educatoarei, Editura Tehno-Art, Petroşani, 2010


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 09 Iunie 2013 14:38
 

Revista cu ISSN

Importanta si rolul literaturii pentru c…

IMPORTANȚA  ȘI ROLUL LITERATURII PENTRU COPII ÎN FORMAREA PERSONALITĂȚII PREȘCOLARULUI Prof. înv. preșc. Ivașcu Celestina Școala Gimnazială Petrești, Dâmbovița Basmele sunt foarte atractive pentru cei mici. De-a lungul timpului ele...

Read more

Traditii in Sinca Noua la Lasatul Seculu…

TRADIŢII ÎN ŞINCA NOUĂ DE LĂSATUL SECULUI   Profesor Geografie. Constanin Mădălina Şcoala Generala Nr. 1 /Liceul Grigore Moisil Braşov     "Roata de foc" se înscrie în rândul tradiţiilor populare legate de fertilitate şi...

Read more

Despre invatarea umana

DESPRE ÎNVĂŢAREA UMANĂ   Profesor psihopedagog Ştefănescu Adreana Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională “Speranţa” Timişoara   Argument. Materialul cuprinde noţiuni despre învăţare şi teorii cunoscute ale învăţării promovate de savanţi în diferite perioade ale...

Read more

Dezvoltarea competentelor cheie citit sc…

DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR CHEIE CITIT-SCRIS PRIN DISCIPLINELE DE STUDIU DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR Competenţe cheie cadrul European   Profesor Rodica Stan   Prezentare generală Reprezintă prima încercare la nivel european de a oferi o listă completă şi...

Read more

Strategies for self assessment

STRATEGIES FOR SELF ASSESSMENT Anca Lăptucă, Colegiul Naţional "Mihai Viteazul", Ploieşti Teacher and student self-assessment as a good educational tool Self-assessment is probably an activity every thinking individual engages...

Read more

Strategii de integrare a elevilor cu CES…

STRATEGII DE INTEGRARE A ELEVILOR CU C.E.S. ÎN ORA DE LIMBA ROMÂNĂ   Prof. Magdalena Cotlerenco-Medeleanu Şcoala cu clasele I-VIII „Mihail Sadoveanu”, Brăila     Integrarea şcolară este un proces de includere în şcolile de masă...

Read more

Metodologia examenului de bacalaureat 20…

Bacalaureat 2011: Metodologia examenului de bacalaureat 2011     ORDONANTA DE URGENTA nr. 73 din 30 iunie 2010 pentru modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995   EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 448 din 1 iulie...

Read more

SCOLILE NATIONALE

ŞCOLILE NAŢIONALE   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Paralel cu desfãsurarea curentului romantic în muzicã, în tãri ca Rusia, Polonia, Cehoslovacia, Spania, Ţãrile Scandinave etc., se afirmã o artã ce...

Read more