Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Competenta si eficienta profesionala si pedagogica a profesorului de matematica
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Ianuarie 2014 22:13

COMPETENŢA ŞI EFICIENŢA

PROFESIONALĂ ŞI PEDAGOGICĂ A PROFESORULUI DE MATEMATICĂ

 

Profesor Păduraru Constantin Eugen

Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău

 

Rezumat

            Articolul de specialitate propus urmăreşte să enumere principalele competenţe ale cadrului profesoral la disciplina matematică şi noutăţile privind modalitatea de interpretare a rezultatelor la examenele naţionale. Din perspectiva noului curriculum naţional se desprinde ideea conform căreia rezultatele şcolare sunt percepute ca performanţe, iar performanţele şcolare sunt interpretate în funcţie de competenţe şi capacităţi.

 

În actualul context social - educaţional se promovează conceptul de profesor flexibil la disciplina matematică. În cadrul acestui concept este înglobată ideea conform căreia gândirea profesionala în cadrul unei situaţii problematice este percepută ca o gândire bazată pe acţiune.

            Formarea competenţelor cheie care pot fi folosite în soluţionarea unor situaţii problematice cognitive este  un obiectiv important în cadrul formării pentru cariera didactică.

            În structura de personalitate a cadrului didactic la disciplina matematică există o serie de competenţe - care prin operaţionalizarea şi adaptarea lor la situaţii didactice din zona matematicii concrete - evidenţiază eficienţa pedagogică.

            În structura competenţelor pedagogice sunt integrate:

- competenţe de specialitate - presupune cunoaşterea conţinutului teoretic aferent domeniului matematic şi tehnic;

- competenţe psiho-pedagogice - este capacitatea de a cunoaşte elevii şi de a lua în considerare particularităţiile de vârstă şi individuale ale elevilor;

- competenţe managerială - presupune capacitatea de a organiza elevii în raport cu sarcinile instruirii la disciplina matematică şi de a stabili responsabilităţile în cadrul grupului; stabilirea relaţiilor de cooperare într-un climat adecvat şi de a soluţiona conflicte;

            Din perspectiva noului curriculum naţional apar o serie de noutăţi. Printre acestea este şi modalitatea de interpretare a rezultatelor.

            Rezultatele şcolare sunt percepute ca performanţe, iar performanţele şcolare sunt interpretate în funcţie de competenţe şi capacităţi.

            Performanţa este percepută ca fiind nivelul de realizare a unei sarcini de învăţare; competenţa reprezintă posibilitatea de a rezolva, în cadrul unor contexte diferite, probleme caracteristice unui anumit domeniu; capacitatea constituie aspectul vizibil al unei competenţe.

            Din experienţele anterioare ale evaluatorilor la disciplina matematică se desprind o serie de întrebări cu caracter practic:

a) Sunt pregătite în mod corespunzător cadrele didactice pentru realizarea unor roluri tot mai complexe?

b) Care sunt competenţele generale şi specifice care trebuie formate pe parcursul formării iniţiale?

c) Ce trebuie preluat din experienţa altor curriculumuri europene?

            Printre soluţiile propuse şi acceptate amintesc următoarele:

a) articularea formării iniţiale cu formarea continuă;

b) echilibrarea formării ştiinţifice cu formarea psihopedagogică;

c) lărgirea ariei de formare profesionala;

            Actualele programe de formare iniţială a profesorilor îşi focalizează atenţia pe identificarea competenţelor profesionale, pe formarea şi dezvoltarea acestor competenţe cu ajutorul profesorilor cu experienţă la catedră.

            Un rol important îl joacă instituţii noi formate de talia Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare - care are ca principal rol conceperea şi implementarea programului de reforma a evaluării rezultatelor şcolare şi realizarea de conexiuni profesionale şi ştiinţifice cu universităţile, casele de corp didactic etc.

 

Bibliografie

1. Nicola Ioan - Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, 2003;

2. Cucoş Constantin - Teoria şi metodologia evaluării, Editura Polirom, 2010;

3. Ionescu Miron, Ioan Radu - Didactica modernă, Editura Dacia, 2001;

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Vineri, 10 Ianuarie 2014 22:40
 

Revista cu ISSN

Ipostazele elevului in selectia comparar…

IPOSTAZELE ELEVULUI ÎN SELECȚIA, COMPARAREA ȘI ANALIZA SURSELOR BIBLIOGRAFICE Profesor educator Mureșan-Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare pentru Educația Incluzivă/...

Read more

Pasi mari si mici in educarea copilului

PAŞI MARI ŞI MICI ÎN EDUCAREA COPILULUI   Profesor Marta Cristiana NEGRAIA   L’éducation d’un enfant tient en égale mesure de ses parents et de leurs compétences et désirs, mais aussi de l’école et...

Read more

Educational communication The scientific…

EDUCATIONAL COMMUNICATION The scientific methodological work   Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reșița, Caraș-Severin                 Communication is essential to the personal and social life of an individual, and cannot exist without communication in a community;...

Read more

Educarea copilului in familie si implica…

EDUCAREA COPILULUI ÎN FAMILIE ŞI IMPLICAŢII LA NIVELUL ŞCOLII Prof. înv. primar Postelnicu Alina Şcoala Gimnazială „Gheorghe Diboş”, Comuna Măneşti Rezumat: Acest articol îşi propune să evidenţieze importanţa...

Read more

Manuale scolare valabile an scolar 2012 …

Manuale scolare valabile pentru anul scolar 2012-2013   Vezi catalogul manualelor scolare valabile in invatamantul preuniversitar,  

Read more

Valorificarea documentelor autentice in …

VALORIFICAREA DOCUMENTELOR AUTENTICE ÎN LIMBA FRANCEZĂ   Prof. Mihaela COCU Liceul Tehnologic de Marină, Galaţi     Documentele autentice reprezintă pentru elevi şi profesori o poartã deschisã spre actualitate, spre tot ce e nou în limba...

Read more

Aplicatii ale nanotehnologiilor

Aplicatii ale nanotehnologiilor

III. APLICAŢII ALE NANOTEHNOLOGIILOR III.1. Materiale textile Nanotehnologia poate fi utilizată pentru a crea materiale textile cu performanţe superioare, fără a le compromite calităţile acestora referitoare la aspect, calitate...

Read more

Studiul privind selectia pregatirea si c…

STUDIUL PRIVIND SELECŢIA, PREGĂTIREA ŞI CONDUCEREA UNEI ECHIPE REPREZENTATIVE DE FOTBAL ÎN ŞCOALA GIMNAZIALĂ Profesor HATOS VASILE Şcoala Gimnazială ,,Gheorghe Munteanu,, Poiana Blenchii, Jud. Sălaj Mişcarea sportivă din ţara noastră...

Read more