Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Mijloace si forme de realizare la pregatirea prescolarilor pentru scris
Vineri, 08 Iunie 2012 00:00

PREGĂTIREA PREŞCOLARILOR PENTRU SCRIS

MIJLOACE ŞI FORME DE REALIZARE

 

                                           Prof. Înv. Preşc. Barbu Stela

                                           Grădiniţa P.N. Nr. 6 Lugoj Structură A

                                           Grădiniţei Pp. Nr.2 Lugoj

 

 

Învăţământului preşcolar  îi revine sarcina pregătirii elementelor grafice necesare învăţării scrisului în şcoala primară, elemente care se însuşesc în grădiniţă prin diverse activităţi.

Scrisul este o activitate complexă, dificilă deoarece include pe lângă activitatea intelectuală şi un efort fizic de reproducere a semnelor grafice. Preşcolarii folosesc instrumente de scris încă din grupa mică, cu ajutorul cărora trasează numeroase contururi. Conţinutul activităţilor este determinat de cerinţele cărora trebuie să le facă faţă elevii înainte de începerea învăţării scrisului propriu-zis. De aceea în această perioadă în pregătirea exerciţiilor pe care le efectuează copiii se urmăreşte poziţia mâinii faţă de creion, realizată prin exerciţii de dezvoltare a muşchilor mâinii., pozitia corpului la masa de scris  Acestea se execută pornind de la uşor la greu, de la un număr de 1-2 exerciţii pana  la 4-5 exerciţii.

În vederea pregătirii pentru însuşirea scrisului o contribuţie deosebită o au activităţile manuale. Toate operaţiile care se învaţă (prelucrarea materialelor, mânuirea uneltelor simple) duc la dezvoltarea şi coordonarea mişcărilor pentru învăţarea scrisului. Aceasta tocmai pentru că în această perioadă de vârstă se intensifică procesul de osificare şi de creştere a oaselor mici ale mâinilor, ceea ce permite o mai bună coordonare a activităţii degetelor. Mâna care constituie un important analizator tactilo-motric, are o deosebită importanţă pentru întreaga dezvoltare a copilului, dat fiind faptul că dintre toţi analizatorii, mâna are cea mai întinsă arie corticală de proiecţie. Mânuirea materialelor şi a obiectelor în diferite acţiuni practice influenţează exactitatea şi profunzimea percepţiilor şi reprezentărilor copiilor.

Dintre activităţile manuale cu legătură directă în pregătirea copiilor în vederea însuşirii scrierii folosite de mine pot aminti: înşirarea prin alternanţă a unor obiecte colorate, înnodarea cu fundă, înnodarea în lanţ, îndoirea sârmei maleabile, tăierea pe contur şi realizarea unui tablou, executarea festonului, realizarea unor lucrări cu materiale din natură, şnuruire şi ţesutul covoraşelor.

În prima fază de iniţiere grafică, i-am pus pe copii să execute desene libere pe pământ, nisip, cu ajutorul unui băţ, să “scrie” cu creta pe asfaltul din curte, pe geamul aburit cu ajutorul degetelor, cerându-le să spună şi semnificaţia lor pentru a-i obişnui să le dea un sens. Pentru mobilitatea degetelor, am folosit în cadrul activităţilor alese dactilo-pictura ceea ce le place mult copiilor. La început le-am explicat să aplice fără a târî degetul, apoi prin alternare degetul arătător si cel mic, apoi să plimbe mai multe degete după ce fiecare a fost introdus într-o culoare obţinându-se diferite nuanţe. Folosind şirul de aţă îmbibat în culoare copiii au posibilitatea ca prin apăsare şi frecare să realizeze modele interesante, dezvoltându-le imaginaţia. O altă modalitate folosită a fost aşchierea cu un obiect ascuţit pe foaia tratată cu o culoare sau hârtia pergament cerată aplicând pe ea ceracolor apoi între ziare călcată.

Deşi pictura cu pensula este mai dificilă am reuşit să obţin rezultate bune, punând la dispoziţia copiilor pensule de diferite dimensiuni, culoare lichidă şi sub dirijarea mea au fost îndrumaţi punându-se accent pe mânuirea corectă pensulei şi mobilitatea mâinii, familiarizându-i cu tehnicile de acoperire a unor suprafeţe:

-         prin puncte – “portocala”,

-         prin pete – “covor de frunze uscate”,

-         prin mişcarea orizontală de du-te-vino “marea liniştită ”,

-         prin mişcarea verticală de du-te-vino zugravul care vopseşte un perete.  

O altă modalitate de pregătire a mâinii pentru scris folosită de mine este haşurarea diferitelor obiecte, figuri geometrice prin trasarea de linii orizontale şi verticale, urmărind ca liniile să fie executate fără a ridica instrumentul de scris de pe foaie. Apoi am demonstrat şi am ajutat pe copii să acopere suprafeţe prin cercuri concentrice neîntrerupte recomandând un gest dirijat în sens invers acelor de ceasornic, pregătind deprinderi motorii utile formării conştiente a literelor rotunde. Aceasta fiind tehnica folosirii şablonului. Şablonul fix cu contur exterior, figuri geometrice sau conturul unor obiecte simple în vederea dezvoltării muşchilor mici ai mâinii.

Desenul decorativ, are o deosebită valoare instructiv-educativă şi este cel mai indicat a fi valorificat în vederea pregătirii copilului pentru scris. Teme ca “Şerveţelul”, “Faţa de masă”, “Ulciorul” dau posibilitatea copiilor să aşeze modelele în anumite direcţii îi orientează în spaţiu dar nu-i deprind cu ritmicitatea.

Pornind de la faptul că, o pregătire corectă a mâinii în grădiniţă se răsfrânge asupra rezultatelor obţinute de ei în şcoală, am selecţionat cu grijă materialele şi instrumentele de lucru date copiilor.

În realizarea corectă a grafismelor am ţinut seama de:

-         cerinţele programei din învăţământul preşcolar;

-         dacă copii au frecventat sau nu grădiniţa în grupele anterioare;

-         cerinţele programei clasei I.

În organizarea şi desfăşurarea activităţilor de antrenament grafic am avut în vedere următoarele:

-         temele să fie alese în concordanţă cu nivelul de pregătire precedentă a copilului şi cu dorinţele lui;

-         observarea şi intuirea obiectelor (ce urmează a fi desenate), în mediul natural, pentru a stabili părţile componente, poziţia lor în spaţiu, precum şi forma elementelor din care s-au compus;

-         modelul educatoarei să fie cât mai expresiv cât mai apropiat de realitate;

-         scrierea model a una sau două semne la începutul rândului pe lucrarea copilului;

-         încadrarea în spaţiu limitat şi respectarea spaţiului până la terminarea rândului;

-         durata să fie dozată în funcţie de capacitatea de efort, ţinând seama de particularităţile de vârstă şi individuale ale copiilor;

-         autoaprecierea să se facă pe baza unor parametri uşor de intuit de copii.

Exerciţiile grafice nu sunt altceva decât un început al scrierii , o modalitate de a folosi anumite linii pe care copilul le va găsi apoi în semnele literelor.

 

BIBLIOGRAFIE

1. Iacob N. - Cunoaşterea copilului. Preocupări şi cercetări în Revista“Învăţământul preşcolar” Nr. 1-2 / 1992

2. Zamfira Ardelean - Tratarea diferenţiată premisă a succesului şcolar. Revista “Învăţământul preşcolar” Nr. 1-2 / 2004

3. S. Cristea -  “Paşi spre reforma şcolii” E.D.P. Bucureşti 1991

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Genuri literare si evolutia genurilor

GENURILE LITERARE. EVOLUȚIA GENURILOR. Ștefan Maximiliana, profesor Limba și literatura română, Școala Gimnazială „Ion Buteanu” Buceș, jud. Hunedoara Disciplina Limba ...

Read more

Educatia socio emotionala la varsta pres…

EDUCAŢIA SOCIO-EMOŢIONALĂ LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ Prof. înv. preşc DAN FLORINA, Grădiniţa cu PP nr 26 Braşov Conceptul de educaţie socială şi emoţională în contextul...

Read more

Pledoarie pentru lectura

PLEDOARIE PENTRU LECTURĂ     Prof. Stan Cristina Şcoala Gimnaziala Bâsca-Chiojdului, jud. Buzău     Lumea se schimbă cu o rapiditate extraordinară, mass-media pătrunde în viaţa fiecăruia dintr noi, copleşindu-ne prin informaţie, comunicaţia este rapidă, prin telefon,...

Read more

Mihai Eminescu un poet universal

UN POET UNIVERSAL – MIHAI EMINESCU     Învăţătoare: Nevodenszki Sorina, ,,Şcoala cu clasele I-VIII  Sânandrei”, Jud. Timiş     ,,Geniul lui Eminescu a intrat definitiv în Panteonul culturii naţionale, şi figura lui este privită asemenea unui ...

Read more

Apprendre par le biais des jeux

APPRENDRE PAR LE BIAIS DES JEUX   Profesor limba francezã Negraia Marta Cristiana, Şcoala nr. 12 ’’Miron Costin’’ Galaţi   La compétence de communication orale peut se développer par l’intermède du jeu qui exige s’adapter...

Read more

Educatia incluziva educatia pentru toti

EDUCAŢIA INCLUZIVĂ, EDUCAŢIA PENTRU TOŢI Înv. Marc Aurica Șc. Gimn. Cîmpeni jud. Alba Şcoala are datoria de a asigura şanse egale tuturor elevilor. A asigura şanse egale elevilor înseamnă a...

Read more

Bacalaureat 2011

Bacalaureat 2011     Ordin 4799 din 2010 Metodologia bacalaureat 2011 Metodologia examenului de bacalaureat 2011 Calendarul examenului de Bacalaureat 2011   ORDIN nr. 4.800/31.08.2010 privind disciplinele şi programele pentru examenul de bacalaureat 2011 Lista disciplinelor la care...

Read more

Inspectia de specialitate scop obiective…

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar      SECTIUNEA a 5-a Inspectia de specialitate. Scop, obiective, tipuri, etape   Art. 37. -     Inspectia de specialitate reprezinta o activitate complexa de evaluare a competentelor profesionale/activitatii...

Read more