Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Cercul de biologie Minunile naturii
Scris de administrator   
Marţi, 08 August 2017 22:57

CERCUL DE BIOLOGIE

Prof. Țopa Geamona Diana

Școala Gimnazială Fitionești, Vrancea

Explorarea sistemelor biologice în afara clasei constă în efectuarea unor forme de activități cu elevii care manifestă interes pentru aprofundarea cunoștințelor de biologie într-o mai mare măsură decât prevede programa școlară de specialitate.

Elevii pasionați de științele naturii devin colaboratori ai profesorului în pregătirea unor activități în cadrul formelor de instruire obligatorie sau la îmbogățirea laboratorului de biologie cu diferite materiale didactice.

Cuvinte cheie: cercul de biologie, natură, Fitionești

Activitățile din cadrul cercului de biologie permit creșterea capacității de cunoaștere a elevilor în domeniul disciplinelor biologice și permit desfășurarea unor activități de cercetare, prin muncă independentă, realizând dezvoltarea interesului pentru investigarea fenomenelor biologice, cultivarea spiritului de responsabilitate pentru munca desfășurată, formarea unor deprinderi de lucru specifice biologiei, precum și dezvoltarea unor calități umane.

Prin urmare, activitățile din cadrul cercului de biologie urmăresc:

  • Însușirea de noi informații referitoare la diversitatea organismelor și a fenomenelor specifice lumii vii;

  • Stimularea interesului pentru cunoașterea și cercetarea fenomenelor biologice;

  • Formarea și dezvoltarea unor deprinderi de folosire a tehnicilor de lucru specifice biologiei;

  • Stimularea respectului pentru natură și înțelegerea necesității protejării acesteia.

Organizarea cercului de biologie presupune:

  • Înscrierea elevilor;

  • Elaborarea planificării calendaristice a cercului;

  • Repartizarea sarcinilor de lucru membrilor cercului;

  • Controlul și îndrumarea elevilor;

  • Selectarea modalităților de evaluare sau valorificare a activităților propuse.

În vederea constituirii cercului de biologie, selectarea elevilor reprezintă o etapă importantă care presupune buna cunoaștere de către profesor a aptitudinilor și intereselor celor care doresc să participe la această formă de activitate. În acest scop, profesorul poate realiza un chestionar, ulterior, luând în considerare și situația școlară sau fișa psihopedagogică a elevilor.

Cercul de biologie trebuie să aibă un responsabil - care asigură evidența membrilor, a sarcinilor de lucru repartizate acestora, a aparaturii și a materialelor ce se folosesc în cadrul cercului – un secretar și un colectiv de redacție.

În cadrul cercului de biologie, activitatea se desfășoară pe baza unei tematici corelate cu posibilitățile reale de lucru, cu vârsta și capacitatea elevilor de a rezolva sarcinile propuse, cu baza didactico-materială a școlii și cu timpul disponibil.

Activitățile desfășurate în cadrul cercului de biologie pot fi:

  • permanente - care au loc în laboratorul de biologie: realizarea de ierbare, insectare, colecții de diferite organe vegetale, lucrări de microscopie, disecții;

  • periodice – deplasări în teren, sesiuni de comunicări științifice, vizite de documentare.

Cercul de biologie ”MINUNILE NATURII” de la Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea are ca scop însușirea unor cunoștințe teoretice și formarea unor deprinderi practice specifice biologiei, precum și dezvoltarea la elevi a unor atitudini care să inducă valori umane pozitive:

  • dezvoltarea unei gândiri deschise, creative, a independenței în luarea unor decizii;

  • manifestarea inițiativei, a disponibilității de a aborda sarcini variate, a perseverenței, a tenacității și a capacității de concentrare;

  • formarea motivației pentru studierea științelor naturii ca domeniu relevant pentru viața socială și profesională;

  • formarea deprinderilor de a utiliza concepte și metode moderne în rezolvarea unor probleme practice sau în abordarea unor situații cotidiene;

  • formarea unui stil de viață sănătos prin dobândirea respectului față de viața personală, de sănătatea proprie și a celorlalți;

  • manifestarea spiritului de inițiativă în situații critice ce vizează sănătatea;

  • dobândirea unui comportament ecologic.

Obiectivele generale urmărite în cadrul activităților cercului de biologie sunt:

  1. Inițierea elevilor în organizarea și desfășurarea muncii de cercetare în teren;

  2. Dezvoltarea interesului pentru cunoaștere, observare, investigare a sistemelor biologice;

  3. Îmbogățirea noțiunilor asimilate în cadrul lecțiilor de biologie și aplicarea acestora în practică;

  4. Dezvoltarea unor deprinderi practice și tehnici de lucru specifice biologiei;

  5. Evidențierea interdependenței unor fenomene din natură, a relației dintre organisme și mediul lor de viață;

  6. Cunoașterea florei și faunei locale în vederea valorificării acestora în condiții optime;

  7. Îmbogățirea biobazei școlare cu noi colecții biologice;

  8. Formarea unui comportament ecologic, de conservare și ocrotire a naturii.

ȘCOALA GIMNAZIALĂ FITIONEȘTI, VRANCEA

CERCUL DE BIOLOGIE ”MINUNILE NATURII”

TEMATICA ANUALĂ

Nr. crt.

Tema activității

Data / perioada

Locul desfășurării

Observații

1.

”Totul, în viață, cere pregătire.” (Coelho)

septembrie

Laboratorul de biologie

Organizarea cercului de biologie- stabilirea echipelor de lucru

2.

”Natura este mai presus de orice învățătură.” (Democrit)

septembrie

Valea Zăbrăuțului

Excursie didactică: investigarea ecosistemelor din zona învecinată școlii; evidențierea factorilor abiotici și biotici specifici; colectarea unor specii vegetale cu importanță practică

3.

”Nicio lege nu-i mai tare decât necesitatea.” (Euripide)

octombrie

Laboratorul de biologie

Prelucrarea materialului vegetal colectat; realizarea unor ierbare / colecții de organe vegetale

4.

”Tot ceea ce este viu aspiră către culoare.” (Goethe)

noiembrie

Grădina Botanică ”Anastasie Fătu” din Iași

Vizită didactică: observarea expozițiilor de toamnă

5.

Curiozități din lumea vie

decembrie

Laboratorul de biologie

Vizionarea unor filme documentare privind relațiile interspecifice și intraspecifice în lumea vie

6.

”Sfaturile te învață, exemplele te conving.” (Horațiu)

ianuarie

Laboratorul de biologie

Acordarea primului ajutor în caz de accidente – pregătire pentru concursul ”Sanitarii pricepuți”

7.

Natura, izvor de creativitate

februarie

Laboratorul de biologie

Realizarea unor obiecte decorative (tablouri, felicitări, mărțișoare) din materiale naturale sau reciclabile

8.

”Grădina este un laborator de farmacie.” (Binet)

martie

Curtea școlii

Acțiune de amenajare a spațiilor verzi din curtea școlii

9.

”PRONATURA”

aprilie

Valea Zăbrăuțului

Activitate de ecologizare a Văii Zăbrăuțului

10.

”Învață de la toate…”

mai

Laboratorul de biologie

Sesiune de dezbateri privind protejarea naturii

11.

”Medicul tratează, natura vindecă.” (Hipocrate)

iunie

Pădurea Glodu

Excursie didactică: colectarea unor specii de plante medicinale în vederea realizării unei ”farmacii verzi”

BIBLIOGRAFIE

1.COSTICĂ, N.- Didactica biologiei, Editura Pim, Iași, 2008

2.CUCOȘ, C. și colab. –Psihopedagogie pentru examenele de definitivare și grade didactice, Editura Polirom, Iași, 1998

3.CREȚU, C. –Curriculum personalizat și diferențiat, editura Polirom, Iași, 1996

4. ION, I., LEU, U.M., ION, C. – Metodica predării-învățării biologiei, Editura Universității ”Al.I.Cuza”, Iași, 2001

5. URECHE, C., CIUCU, C. – Metodica predării biologiei,Editura Zedax, Focșani, 2003

 

Revista cu ISSN

Mitul lui Sisif

MITUL LUI SISIF Prof. Lorincz Cristina profesor C.T. Iosif Şilimon, Braşov   Articolul de faţă este un studiu asupra operei camusiene „Mitul lui Sisif”, aducând în discuţie tema principală a absurdului. Întregul studiu se...

Read more

Comunicarea scoala familie comunitate in…

COMUNICAREA ŞCOALĂ-FAMILIE-COMUNITATE, ÎN CONTEXTUL DESCENTRALIZĂRII SISTEMULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT   prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea     Scopul acestui articol este sublinierea unor probleme ce marchează mult “trâmbiţata” descentralizare a sistemului...

Read more

Analiza apei materie prima pentru indust…

Analiza apei materie prima pentru industria berii

ANALIZA APEI – MATERIE PRIMĂ PENTRU INDUSTRIA BERII Prof.ing. Simion Dobrica Liceul Tehnologic ,,Costin Nenițescu” Buzău ...

Read more

Dimensiunile crizei educationale in Roma…

DIMENSIUNILE CRIZEI EDUCAȚIONALE ȊN ROMÂNIA Negoiţă Anca-Roxana Şcoala Gimnazială Călineşti, Floreşti-Prahova REZUMAT: Criza educaţiei pare a consta în lipsa de motivare a elevilor, conjugată în acelaşi timp, cu o demotivare la fel...

Read more

Manualele alternative mijloace didactice…

MANUALELE ALTERNATIVE – MIJLOACE DIDACTICE ALE PROFESORULUI DE AZI   Prof. Budurean Corina Colegiul Tehnic „Traian Vuia”, Oradea               Articolul urmăreşte o prezentare a rolului pe care îl are manualul, ca mijloc didactic,...

Read more

Linii directoare si idei pentru incorpor…

PARTEA IV Linii directoare şi idei pentru încorporarea SF-ului în diverse domenii educaţionale    Proiectul SciFiEd pune accentul pe (1) furnizarea de instrumente, formare şi consiliere pentru profesori, care să-i asiste în îmbunătăţirea...

Read more

Old Dog New Tricks Proiect Comenius

Proiect Comenius multilateral: “You can’t teach an old dog new tricks, or can you …?”   Ţări partenere: Polonia, Portugalia, Turcia, România  

Read more

Scoala sub cupola ecologica

ŞCOALA SUB CUPOLĂ ECOLOGICĂ   Institutor Herczeg Monica Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii-Noi             “Testul major pentru o societate morala este tipul de lume pe care îl lasa pentru copii sai.” (Dietrick Bonhoeffer)           Educaţia...

Read more