Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Romantismul muzical ceh
Scris de admin   
Luni, 08 Aprilie 2013 00:00

ROMANTISMUL MUZICAL CEH


Profesor Lazar Mihaiela

Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu

 

 

Multã vreme cultura muzicalã cehã a fost, în Baroc si Clasicism, o parte reprezentativã a celei austro-germane. Din aceastã cauzã, vorbim destul de rezervat despre caracteristicile proprii, ce aveau sã-si afirme drepturile abia în Romantism. Autonomia culturii muzicale cehe se consolideazã prin Bedrich Smetena (1824-1884). Precoce ca afirmare muzicalã, devenit profesor, începe de timpuriu sã compunã, fiind cunoscut si apreciat de Hummel, Mendelssohn, Schumann. Ajutat de Liszt si Clara Schumann, Smetana pune la Praga bazele unei ªcoli de muzicã cu limba cehã obligatorie. Karel Sabina îi va oferi libretele primelor sale opere.

În perioada (1856-1861) dirijeazã Harmoniska Sallskapet din Goteborg, unde compune trei piese simfonice: Richard al III-lea, Tabãra de la Wallenstein si Hakon Jarl. Revenit la Praga, depune toate eforturile de afirmare a culturii cehe, devenind dirijorul permanent al Teatrului boemian. Prima operã, Brandenburghezii în Boemia, reprezintã, prin subiect si utilizarea limbii cehe, un eveniment national, potentat mai apoi de faima principalei sale creatii scenice, opera cosmicã, Mireasa vândutã.

Mai putem cita, din creatiile sale care au fondat opera nationalã cehã, operele istorice Dalibor si Libuse, precum si comedia Cele douã vãduve. Personalitatea sa se impune prin valoarea unei creatii nationale, în care ciclul de sase poeme simfonice Patria mea descrie istoria, natura si muzica poporului ceh. Arta lui Smetana este originalã prin eroismul, umorul, supletea melodicã si ritmicã, trãsãturi care particularizeazã pe creator, devedind cã specificul patriotismul artistic boemian ajunge la o audientã internationalã, realizând o sintezã între forma romanticã si un individualism cultural putin cunoscut. În domeniul muzicii de camerã existã douã cvartete de coarde care preced gândirea armonicã a lui Janacek, piese pentru pian în maniera lui Liszt, cicluri de coruri care initiazã calea ªcolii componistice cehe moderne.

Contemporan cu perioada maturitãtii creatoare a lui Smetana, un alt creator are meritul de a amplifica renumele international al muzicii cehe. Antonin Dvorak (1841-1904) dispune de o solidã formatie clasicã de organist, pianist si violonist, iar cunoasterea muzicii lui Smetana îl convinge sã-si asume misiunea de muzician national. Primul succes de compozitor este un imn patriotic, Mostenitorii de la Muntele alb. La Viena a fãcut cunostintã cu Brahms, care l-a ajutat mult, recomandându-l editorului sãu pentru Cântecele morave, Dansurile slave si mai multe simfonii. Dupã prima sa cãlãtorie în Anglia, va reveni la Londra adesea, dirijând un numãr mare de lucrãri, printre care si Simfonia a VII-a, comandã a Societãtii filarmonice britanice, în 1885.

Dvorak scrie operele Iacobinul, Diavolul si Caterina, Dmitri, Rusalka si Simfonia a VIII-a înainte de a fi invitat sã preia conducerea Conservatorului din New-York, unde va preda Compozitia între 1892 si 1895. Creatiile lui „americane” rãmân printre cele mai cunoscute, mai ales Simfonia a IX-a, „Din lumea nouã”. În versiune orchestralã, cele saisprezece Dansuri slave pentru pian i-au impus numele în întreaga lume. Dacã în miniatura vocalã ciclul Cântecelor tigãnesti are aceeasi celebritate, nu mai putin impunãtoare sunt creatiile vocal-simfonice de inspiratie religioasã, Te Deum, Recviem, Stabat Mater. Creatia lui imensã nu poate fi consideratã doar ca o extensie provincialã si folclorizantã a romantismului german, cãci Dvorak a edificat traditia simfonicã, vocal-simfonicã si cameralã a muzicii cehe moderne. Din creatia instrumentalã retinem pentru pian opt piese intitulate Humoresca, un Cvintet cu douã viole, cvartelele, Dumky Trio nr. 4, muzicã vocal-instrumentalã. Cvartelele se impun ca lucrãri majore în cadrul literaturii dedicate acestui gen, prin afirmarea unei personalitãti ce obtine fuziunea între stilul national si clasicismul universal. Se adaugã si creatii în domeniul poemului simfonic: Ondina, Vrãjitoarea de la prânz, Vârtelnita de aur, Porumbelul din pãduri, Cântecul eroic. Acestea formeazã verigile, structura muzicalã care va permite mostenitorilor lui Dvorak – Josef Suk, Vitezslav Novak, Leos Janacek, Bohuslav Martinu – sã atingã o profundã originalitate pe planul ªcolii nationale moderne ce o continuã pe cea romanticã. Putem spune cã, printr-o maturizare lentã, Dvorak a devenit egalul ceh al lui Brahms, cucerind drepturi importante în lumea muzicii romantice si pãstrând un loc privilegiat în fata publicului de pretutindeni.

Bibliografie:

Constantinescu, Grigore, Irina Boga – “O cãlãtorie prin lumea muzicii”, Editura Didacticã si Pedagogicã, R.A.,Bucuresti, 2007

Ştefãnescu, Ioana – “O istorie a muzicii universale”, Editura Fundatiei Culturale  Române, Bucuresti,1998

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 10 Iunie 2018 20:17
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Sugestii pentru utilizarea filmului mult…

PARTEA V Sugestii pentru utilizarea filmului, multimedia, şi a tehnologiilor Web 2.0    Natura multimedia a instrumentelor noastre contemporane permite implicarea mai multor simţuri, vizând stiluri de învăţare multiple. Natura lor multi-modală implică...

Read more

Calendarul concursurilor interjudetene s…

  Calendarul concursurilor interjudetene scolare 2015   Vezi Calendarul concursurilor interjudetene/regionale scolare fara finantare MECS organizate in anul 2014-2015, respectiv: ·         concursuri scolare pe domenii/discipline de studiu (limba si literatura romana, limba engleza, limba...

Read more

Statutul epistemologic al pedagogiei

STATUTUL EPISTEMOLOGIC AL PEDAGOGIEI   Orice stiinta se constituie relativ lent, parcurcand 3-4 faze. Faza prestiintifica se caracterizeaza prin faptul ca fenomenelor care impresioneaza sau uimesc li se dau explicatii mitico-religioase, fiind insotite...

Read more

Transilvania s-a unit cu Romania

TRANSILVANIA S-A UNIT CU ROMÂNIA Mamalaucă Mariana, professor Şcoala Gimnazială ,,George Tutoveanu” Bârlad Articolul de pe prima pagină a ziarului Izbânda care informează cititorii asupra marelui eveniment...

Read more

Matematica este mai frumoasa folosind ca…

MATEMATICA ESTE MAI FRUMOASĂ FOLOSIND CALCULATORUL   Prof. Carmen Crafcenco Liceul Teoretic “ Mircea Eliade”, GALAŢI   Folosirea învăţării asistate de calculator sau a diferitelor softuri educaţionale ajută elevul să înveţe într-un mod creativ, creşte motivaţia...

Read more

Teoriile contemporane ale managementului…

TEORIILE CONTEMPORANE ALE MANAGEMENTULUI APLICABILE ȋN ŞCOALA ROMÂNEASCĂ   Profesor limba engleza Camelia Timofte Școala cu cls. I-VIII G.E. Palade, Buzău     Pentru managerul unei unități de învățământ, a motiva personalul implică a identifica acele...

Read more

Metode specifice predarii literaturii ro…

METODE SPECIFICE PREDĂRII LITERATURII ROMÂNE   prof. Cornelia Lilă Liceul Teoretic Novaci, jud. Gorj     Limba şi cultura, elemente fundamentale pentru viaţa unei societăţi, contribuie în egală măsură la modelarea vieţii sociale, la afirmarea individului...

Read more

Metoda inductiei complete

METODA INDUCŢIEI COMPLETE   Profesor Ene Steluţa  Şcoala Miron Costin, Galaţi   În geometrie, ca şi în domeniul multor altor ştiinţe, primele adevă­ruri matematice au fost obţinute pe calea observaţiei şi experienţei, deci pe calea...

Read more