HORA - EXPRESIE A VITALITATII POPORULUI ROMAN |
Miercuri, 08 Aprilie 2009 02:00 |
HORA – EXPRESIE A VITALITÃŢII POPORULUI ROMÂN
Prof. Laura Mihaela Herman
Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga” Baia Mare
Hora, joc popular românesc, a devenit de-a lungul timpului o temã constantã pentru literatura noastrã, exprimând un mod specific de a fi.
Artistii au intuit resursele acestui veritabil topos, valorizând sincretismul funciar al folclorului în reprezentãri plastice (Theodor Aman), muzicale (Eduard Caudella, Dimitrie Kiriac, G. Stephãnescu, Tiberiu Brediceanu), literare: de la primele mentiuni cuprinse în „Descriptio Moldaviae” a lui Dimitrie Cantemir, pânã la „Horele” argheziene sau prozele datorate unor mari romancieri precum Liviu Rebreanu, Zaharia Stancu, Marin Preda (în zona realismului fantastic situându-se si rigoarea arhaicã a descrierii jocului cãlusarilor din „Morometii”).
Autori/Opere
|
Texte(citate)
|
Rapsozi/lãutari
instrumente
Locul
desfãsurãrii
horei
|
Aspecte caracteristice
|
Particularitãti
artistice
|
Dimitrie
Cantemir-
„Descrierea
Moldovei”
|
„Jocurile sunt la
moldoveni cu totul
altfel decât la
celelalte neamuri.
Ei nu joacã
doi sau patru insi
laolaltã, ca la
frantuji si lesi,
ci mai multi roatã
sau într-un sir lung. Altminteri, ei nu
joacã prea lesne
decât la nunti.
Când se prind
unul pe altul
de mânã
si joacã roata,
mergând
de la dreapta spre
stânga cu aceeasi
pasi potriviti, atunci
zic cã
joacã hora.”
|
|
Cantemir fixeazã
invariantele temei:
- hora reprezintã
momentul principal
al nuntii;
- roata (miscarea
neîntreruptã a
vietii);
- sensul miscãrii,
- de la dreapta spre
stânga.
|
|
Ion Creangã-
„Amintiri din
copilãrie”
|
„De la o vreme,
prinzând mos
Bodrângã la curaj,
sã nu înceapã
cânta din fluier
o Corãbiascã
de cele frãmântate
înloc? Noi, atunci,
sã nu ne întãrâtãm
la joc? Şi asa
o fierbeam tare,
de nu ne ajungea
casa, si dam
chiorâs
prin fasole, prin
mazãre si bob, si
sãmânta de
cânepã se fãcea
oloiu,
pârâind sub talpele
noastre.”
|
mos Bodrângã
(cântã din
fluier)
crâsma
Mihai
scripcarul
satul
|
La Creangã hora
este o tentatie („o
luam hãbãuca prin
cele sate, pe unde
stiam cã se fac
hori”).
- Paroxismul trãirii
- Spectacol arhaic
(ritual al
fecunditãtii -
zdrobirea
semintelor pentru a
lua o nouã
înfãtisare).
|
-Stilul oral
(adresarea
directã, intero-
gatiile)
-Registrul
comic
|
George Cosbuc-
„Nunta Zamfirei”
|
„Si-n vremea când
s-au cununat
S-a-ntins poporul
adunat
Sã joace-n drum
dupã tilinci:
Feciori, la zece fete,
cinci,
Cu zdrãngãneii la
opinci
Ca-n port de sat.
Trei pasi la stânga
binisor
ªi alti trei pasi la
dreapta lor;
Se prind de mâini
si se desprind
S-adunã cerc si iar
se-ntind
ªi bat pãmântul
tropotind
În tact usor.”
|
tilincile
drumul
|
- În acest „poem
coregrafic”, hora
marcheazã apogeul
nuntii, moment
esential în viata
satului.
- Poetul noteazã
miscarea, asezând
în centrul
desenului „cercul”-
roata.
- Se retine fermitatea contactului cu
pãmântul.
- Hora, element de
ceremonial.
|
-sunetele
„zdrângancilor”
sugerate prin
aliteratia „ci”;
-gradarea
ritmului
(lin-sacadat-
ropot)
-armonia
imitativã prin
gerunziul
„tropotind”;
-verbe cu valoare
repetitivã
(se prind, se
desprind,
s-adunã,
se-ntind).
|
Liviu Rebreanu-
„Ion”
|
„Duminicã. Satul e la
horã. ªi hora e
pe ulita
din dos, la Todosia,
vãduva lui Maxim
Oprea.
Cu cât Briceag
întetes-te
te cântecul, cu atât
flãcãii se îndârjesc,
îsi înfloresc jocul,
trec fetele pe sub
mânã,le dau drumul
sã se învârteascã
singure, topãie pe loc
ridicând tãlpile, îsi
ciocnesc zgomotos
cãlcâiele,
îsi plesnesc
tureacii cizmelor cu
palmele nãdusite …”
|
Briceag - „cu obra-
zul culcat pe vioa-
rã, cu ochii închisi
îsi sfârâie degetele
pe strune si
cântecul saltã
aprig, înfocat”;
Holba-„chior”
Gãvan- „tigan
urât si negru”
(cântã la
gordunã)
bãtãtura Todosiei
|
- Atmosferã încinsã,
apãsãtoare(soarele
îngãlbenit de necaz”
„zãduf”, ”nourul de
praf”)
- Hora atrage între-
gul sat
- Patima protagonis-
tilor
- Ierarhizarea socia-
lã (gruparea sãteni-
lor):
*primarul, chiabu-
rul,sãtenii înstãriti;
*dascãlul pensionar
si cei ce ascultã
„palavrele rãscoapte”
*preotul, învãtãtorul
- Conflictele sunt
anticipate (Ion-
Vasile Baciu; Ion-
George)
|
- Scena vietii
- Colectivita-
tea — martor si
comentator
- Exactitatea
detaliilor
- Comporta-
mentismul
- Caracterul
epopeic
|
Zaharia Stancu –
„Descult”
|
„Din sufletul poporu-
lui chinuit, dar plin
de sperantã într-o
vreme mai bunã,
s-au iscat
melodiile acestea
largi
generoase în ritmul
cãrora si acum,
peste veacuri si
veacuri, ro-
mânii leagã hore
întinse pe care le
joacã fãlosi,
cu pasi mari, cu
fruntea sus, de parcã întreaga lume ar fi a
lor, hore de stãpâni
ai pãmânturilor si
ai pãdurilor, ai apelor
si ai zãvoaielor,
ai plaiurilor si ai
muntilor si ai
vãzduhurilor, hore de
oameni slobozi si
fericiti”.
|
„Lãutarii -
trei prãpãditi”
- vioara
clarinetul
cobza
- în fata cârciu-
mii
|
-Contrastul dintre
înfãtisarea umilã
a lãutarilor si
marea lor artã
interpretativã.
-Fiecare instrument
sugereazã un alt
registru al trãirii
omenesti
(suferinta, revolta,
umorul).
-Contopirea
rapsodului
cu instrumentul
-Frumusetea
melodicã
si ritmicã
a horelor
-Vechimea creatiei
populare – formã
de rezistentã la
vicisitudinile
existentei.
-Horele exprimã
lupta poporului
împotriva
apãsãrii, mãretia si
încrederea în
libertate si
fericire.
|
-Proza poematicã
-Inversiuni
-Repetitii
-Metafore
(vioarã neagrã
gãlbuie în care
„geme si suspinã,
sunã si rãsunã
o inimã de om”)
-Grandoare, so-
lemnitate.
|
Titus Popovici-
„Setea”
|
„Se însereazã.Cerul
euscat, încremenit,
depãrtãrile pustii,
vinete;
Labos a scos câteva
lãmpase si le-a
atârnat
de crengile frãgarului;
roiuri de tântari
fluturã în jur, ca
o pânzã verzuie,
subtire. Cu cele
din urmã puteri,
Putu
suflã din trâmbitã,
împrãstiind o ploaie
de scuipat;
Bobocut a fã-
cut scurtã la mânã,
îi curg lacrimile si
în timp ce
trage arcusul
pe strune,
vorbeste cu tatã-sãu:
„Mai bine m-ai fi
omorât când m-am
nãscut,
Sã mã fi tâpat în
fântânã,
Sã mã fi pus pe foc…”
|
Putu
(trompeta)
Bobocut
(vioara)
La cârciuma
lui Labos
|
-Ardoarea, îndârji-
rea cu care se con-
sumã jocul
-Praful din nãrile
fetelor
-Pentru lãutari a
cânta este un
chin
|
-Depoetizare
voitã
-Detasare rece
-Stil dur
|
Bibliografie:
Cantemir, Dimitrie, Descrierea Moldovei, Editura Minerva, Bucuresti, 1973
Creangã, Ion, Amintiri din copilãrie, Editura Hyperion, Bucuresti, 2003
Cosbuc, George, Poezii, Editura Dacia, Bucuresti, 1996
Rebreanu, Liviu, Ion, Editura Regis, Bucuresti, 2005
Popovici, Titus, Setea, Editura Albatros, Bucuresti, 1987
Stancu, Zaharia, Descult, Editura Minerva, Bucuresti, 1968
|
Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:32 |
|
STUDIU - ÎNVĂŢAREA PRIN COOPERARE
Prof. Gligor Dana
Școala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba
Învăţarea prin cooperare presupune acţiuni conjugate ale mai multor persoane (elevi, profesori) în atingerea scopurilor comune... Read more
LES ARTICULATEURS DU DISCOURS
Lector univ. Ilie Minescu
Universitatea de Vest din Timisoara
La langue française est pleine de mots et de locutions qui, utilisés adéquatement, permettent d’exprimer les idées... Read more
LECTURA GEOGRAFICĂ - MODALITATE DE CUNOAŞTERE A FRUMUSEŢILOR ŢĂRII
Profesor învăţământ primar TURCU IULIANA MARIA,
Gimnaziul „Nicolae Bălcescu”, jud. Târgu-Mureş
Lecturile geografice pot fi mijloace minunate la îndemâna oricărui învăţător care –... Read more
Clubul Nouă ne pasă! şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
organizează a 10-a ediţie a
Festivalului Naţional de Arte pentru Liceeni
LicArt 2011
-secţiunile poezie, fotografie şi teatru-
Regulament LicArt
La concurs pot participa... Read more
HORTENSIA PAPADAT-BENGESCU
CICLUL HALLIPILOR
Prof. APOSTOL IULIANA – ANDREEA
Şcoala cu clasele I-VIII „Dimitrie Pompeiu” Broscăuţi
Tudor Vianu [1] o consideră pe Hortensia Papadat-Bengescu, alături de Liviu Rebreanu „scriitorul care a exercitat o înrâurire... Read more
APLICAŢII ALE TRIGONOMETRIEI ÎN FIZICĂ ŞI TOPOGRAFIE
Prof. Carmen Crafcenco
Liceul Teoretic “ Mircea Eliade”, GALAŢI
Trigonometria găseşte numeroase aplicaţii în Statică, la compunerea forţelor, în optică dar şi în topografie. Topografia are... Read more
COMUNICARE INTERCULTURALĂ EUROPEANĂ
Prof. JIANU CAMELIA
Colegiul Tehnic Reşiţa, jud. Caraş-Severin
Obiectivele noii agende europene pentru cultură se definesc în jurul a trei priorităţi: diversitate culturală şi dialog intercultural, stimularea creativităţii... Read more
 STUDIUL COMPATIBILITĂŢII ELECTROMAGNETICE ÎN
SISTEME ELECTRICE
Prof. Drd. Ing. LILIANA CÎMPAN,
Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei
Rezumat
Activităţile umane, dar în mod special activitatea industrială, dau naştere la numeroase forme de poluare a... Read more
ERROR ANALYSIS. GOOD FEEDBACK FOR TEACHERS
Profesor: Elisabeta Maxim
Școala Gimnazială “Ștefan cel Mare” Botoşani
Abstract In the past forty years, studies of second language learning have occupied a central…
ÎNVĂȚĂMÂNTUL SIMULTAN-O PROBLEMĂ FRECVENTĂ
A SATELOR ROMÂNEȘTI DE AZI
Prof. Bota Maria Gabriela
Liceul Teoretic Ioan Buteanu Somcuta Mare, Județul Maramureș
Predarea simultană se…
ACTIVITATEA DIFERENŢIATĂ ŞI DE RECUPERARE PENTRU ELEVII
Profesor Ene Steluţa
Şcoala Miron Costin, Galaţi
Cu certitudine există elevi cu dificultăţi de învăţare la matematică, în unele clase numărul acestora fiind relativ mic… FAMILIA, ŞCOALA, COMUNITATEA - PARTENERI IN EDUCAŢIE
Institutor, Olaru Viorica,
Şcoala cu clasele I-VIII ,,Petre P. Carp”, Localitatea Tufeşti, judeţul Brăila
Informarea si formarea părinţilor în ceea ce priveşte şcolaritatea copilului presupune,…
Planificare model pentru educatie plastica invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata… L’APPROCHE COMMUNICATIVE. QUELQUES DEFINITIONS
Ilie MINESCU
Universitatea de Vest din Timişoara
Le français est une langue vivante; on ne l'enseignera donc pas comme une langue morte. Enseigner le français consiste à apprendre aux…
ÎMBUNĂTĂȚIREA CALITĂȚII ACTULUI DE PREDARE-ÎNVĂȚARE-EVALUARE PRIN UTILIZAREA APLICAȚIILOR ONLINE ÎN ORELE DE GEOGRAFIE
Prof. Rus Marinela
Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Bistrița
Utilizarea aplicațiilor online în orele de geografie prezintă…
Planificare model pentru istorie gimnaziu
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model de… LA TRADUCTION – ÉCOLE DE TOLÉRANCE
Prof. Cipriana-Manuela NICHITA,
Colegiul Economic "Ion Ghica" Brăila
"La traduction est, au mieux, un écho."George Borrow
Avant-propos
Abstract
La traduction ne peut pas se réduire au…
|