Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metoda cubului folosita in predarea gramaticii
Marţi, 08 Februarie 2011 00:00

METODA CUBULUI

FOLOSITĂ ÎN PREDAREA GRAMATICII

 

                                                                                    Prof. LAURA HERMAN

                                                                            Şcoala  “Nicolae Iorga” Baia Mare

                                                                                                       

 

Cubul este o strategie de predare care ajută la studierea unei teme din mai multe perspective, în scopul lărgirii viziunii elevilor şi a aprofundării acesteia. Ea presupune utilizarea unui cub din lemn sau carton pe feţele căruia este scrisă câte o sarcină de lucru sub forma unei întrebări sau a unei instrucţiuni care va cere elevilor să execute următoarele sarcini de lucru!:

Descrie: culori, forme, mărimi

Compară: Cu ce se aseamănă? Cu ce nu seamănă?

Asociază: La ce te face să te gândeşti? De ce îţi aminteşte? Ce asociaţii poţi face?

Analizează: Spune cum e făcut? Din ce se compune? În ce se descompune?

Aplicaţi: Ce puteţi face cu ele? Din ce se compun? În ce se descompun?

Argumentaţi pro sau contra: Adoptă un punct de vedere! Foloseşte argumentele care ţi se par cele mai consistente în a-ţi susţine punctul de vedere.

 

Sugestii metodice:

-         Ordinea în care vor răspunde elevii la întrebările de pe cub va fi cea dată de numerotarea întrebărilor de pe feţele cubului sau nu se va indica nicio ordine. Dacă întrebările sunt formulate în aşa fel încât să conducă prin răspunsul formulat la o anumită relaţie de ordine, atunci este indicat a fi parcurse în ordinea de pe cub;

-         se împarte clasa în grupuri de 5 – 6 elevi, fiecărui dintre aceştia stabilindu-i-se un rol (sportivul va aduce cubul de pe catedră şi va citi o întrebare, apoi va duce cubul înapoi, secretarul va nota întrebarea citită, cronometrorul va atenţiona asupra timpului rămas, încurajatorul va stimula colegii, creând o bună dispoziţie în timpul activităţii). Dacă e cazul se stabilesc şi alte roluri;

-         li se cere elevilor să formuleze individual un răspuns pe care să-l comunice grupului, care să selecteze cel mai potrivit răspuns, iar dacă nici un răspuns nu a întrunit o majoritate de opinii se formulează unul care să fie reprezentativ pentru grup. Fiecare din membrii grupului să-l noteze pe acesta;

-         strategia cubului se foloseşte sub forma unui joc / concurs între grupuri;

-         se cere grupurilor să noteze pe tablă sau pe o foaie de flipchard răspunsurile pentru a putea analiza împreună cu elevii asemănările şi deosebirile, precum şi calitatea răspunsurilor induse prin conţinut, formă şi logica formularii.

 

Aplicaţii

 

SUBSTANTIVUL

 

1.            Analizează substantivele din următorul text, precizând : felul, genul, numărul şi funcţia în propoziţie:

„Odată, vara, pe-aproape de Moşi, mă furişez din casă şi mă duc, ziua amiaza-mare, la moş Vasile, fratele tatei mai mare, să fur nişte cireşe, căci numai la dânsul era un cireş văratic care se cocea-pălea de Duminica Mare”. (I. Creangă – „Amintiri din copilărie”)

2.      Explică de ce următoarele substantive se scriu întotdeauna cu litera iniţială mare:

         Maria _ _ _ _ _

         România _ _ _ _

         Iaşi _ _ _ _ _

         Someş _ _ _ _

         Azor _ _ _ _ _

         Lacul Roşu _ _ _ _ _

         Anul Nou _ _ _ _ _

3.      Compară cele trei răspunsuri şi încercuieşte numele elevului care şi-a învăţat foarte bine lecţia:

RADU: Substantivul este partea de vorbire care denumeşte fiinţe şi fenomene ale naturii.

MIHAI: Substantivul este partea de vorbire care denumeşte lucruri.

COSMIN: Substantivul este partea de vorbire care denumeşte lucruri, fenomene ale naturii, acţiuni, stări sufleteşti şi însuşiri.

4.      Argumentează de ce următoarele substantive nu sunt scrise corect. Scrie alături forma corectă:

românia - _ _ _ _ _

chibrite - _ _ _ _ _

Elev - _ _ _ _ _ _

înbrăcăminte - _ _  _ _ _

binefacere - _ _ _ _ _ _

steademare - _ _ _ _ _ _

Unicef - _ _ _ _ _ _

m-ac - _ _ _ _  _

5.      Descrie în cel mult zece propoziţii o dimineaţă din ziua ta, folosind următoarele substantive: pat, săpun, apă, părinţi, şcoală, lecţii, caiete.

6. Aplică pluralul ori singularul pentru următoarele substantive:

     singular                                                                               plural

palton                                                                                       _ _ _ _ _

_ _ _ _ _                                                                                  ghete

câmpie                                                                                     _ _ _ _ _

_ _ _ _ _                                                                                  copii

patină                                                                                       _ _ _ _ _

zăpadă                                                                                     _ _ _ _ _

_ _ _ _ _                                                                                  cioburi

 

 

NUMERALUL

 

1.      Analizează numeralele din textul următor:

         Matei şi-a numerotat cărţile din bibliotecă. El are optzeci de cărţi. A patra carte de pe primul raft e ilustrată. Mircea, elevul din banca întâi, l-a rugat să-i aducă a cincea carte de pe-al doilea raft al bibliotecii pentru a o citi.

2.      Asociază fiecare răspuns cu punctajul pe care consideri că-l merită:

         a) Numeralul e partea de vorbire care exprimă un număr.              10 p

         b) Numeralul e partea de vorbire care exprimă un nume.                5 p

         c) Numeralul e partea de vorbire care exprimă un număr sau

            ordinea obiectelor.                                                                                0 p

3.      Compară cele două forme şi taie-o pe cea greşită:

         treizecişişapte                                                      trei zeci şi şapte

         clasa întâia                                                           clasa întâi

         un spre zece                                                        unsprezece

         doisprezece                                                         douăsprezece

         întâia bancă                                                         banca întâi

4.      Argumentează utilizarea formelor diferite pentru numeralele a treia, al treilea.

         În semestrul al doilea din clasa a treia, Cosmina a obţinut locul al treilea la un concurs şcolar.

5.      Aplică în următoarele exerciţii numeralele potrivite pentru a obţine rezultatul corect:

         __________ x __________ = 36

         __________ x __________ = 36

         __________ x __________ = 24

         __________ x __________ = 24

         Scrie cu litere toate numerele.

6.      Descrie o zi de şcoală, folosind numeralele care să exprime atât un număr cât şi ordinea obiectelor.

 

 

BIBLIOGRAFIE:

  1. Vasile Flueraş, Paideia şi gândirea critică, Editura Nemira, Bucureşti, 2002.

 

Ultima actualizare în Luni, 07 Februarie 2011 18:49
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM IN VI…

STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM IN VIRGINIA WOOLF’S THE NEW DRESS Part I                                                                                      Prof. Delia Ilona Cristea                                                               Colegiul Naţional Elena Cuza, Craiova     Whether or not the short-story “The New Dress” was previously meant...

Read more

Cadrele didactice titularizabile in ulti…

Cadrele didactice titularizabile in ultimii 6 ani pot ocupa un post pe perioada nedeterminata   Guvernul Romaniei a aprobat, miercuri - 9 aprilie 2014, modificarile la Legea Educatiei Nationale prin care cadrele...

Read more

Stilistica si problematica stilului

STILISTICA ŞI PROBLEMATICA STILULUI Profesor Andra Elena Diaconu Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Prin analogie cu dihotomia langue – parole a lui Ferdinand de Saussure, discipolul acestuia, Charles Bally, dezvoltă distincţia...

Read more

Calendarul olimpiadelor si concursurilor…

Calendarul olimpiadelor si concursurilor scolare internationale 2015   Vezi Calendarul olimpiadelor si concursurilor scolare internationale desfasurate in Romania si in strainatate pentru anul scolar 2014-2015, respectiv: activitatea, tara/localitatea si perioada.

Read more

Pledoarie pentru basm

PLEDOARIE PENTRU BASM    Lorincz Cristina, profesor Liceul de Arte Plastice, Braşov     Rezumat: Articolul se doreşte un îndemn pentru reîntoarcerea spre lumea basmului într-o societate axată pe material, spre pragmatic. Se aduc argumente...

Read more

L’etude sur le fragment sur les quais de…

L’ETUDE SUR LE FRAGMENT SUR LES QUAIS DE LA SEINE D’ ANATOLE FRANCE   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov     Le fragment fait parti dans le romain Le Crime de Sylvestre...

Read more

Principii de formare interculturala a ca…

PRINCIPII DE FORMARE INTERCULTURALĂ A CADRELOR DIDACTICE                                                          Prof. Popescu Mihaela, Colegiul Tehnic Mătăsari, Gorj      Societatea actuală impune formarea cadrelor didactice şi din perspectivă interculturală. În acest sens, Camilieri distinge o...

Read more

Test geografie clasa a X-a

Test geografie – clasa a X-a     I. Pe harta de mai jos sunt marcate state şi oraşe. - identificaţi statele marcate pe hartă cu cifre de la 1 la 8  (8 puncte) -...

Read more