Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Principii de formare interculturala a cadrelor didactice
Duminică, 08 Ianuarie 2012 00:00

PRINCIPII DE FORMARE INTERCULTURALĂ

A CADRELOR DIDACTICE

 

                                                       Prof. Popescu Mihaela,

Colegiul Tehnic Mătăsari, Gorj 

 

 

Societatea actuală impune formarea cadrelor didactice şi din perspectivă interculturală. În acest sens, Camilieri distinge o serie de norme sau principii ce stau la baza formării interculturale a cadrelor didactice. Scopul acestor principii este însuşirea de către cadrele didactice a unor serii de mijloace metodologioce şi de aptitudini strâns legate de contexte interculturale. De altfel, numai printr-o formare interculturală, cadrele didactice pot contribui la formarea elevilor în spiritului noii exigenţe a societăţii contemporane: deschiderea interculturală.

 

În contextul construirii unui spaţiu european unitar, a internaţionalizării economiei, a globalizării informaţiilor, formarea cadrelor didactice nu doar în perspectivă disciplinară sau psihopedagogică, ci şi din perspectiva interculturală devine un imperativ necesar. Trebuie menţionat că aceasta formare nu  trebuie însă să se realizeze întâmplător, ci structurat; ea presupune trecerea de la o logică a lui mono, frecvent întalnită în societăţile actuale, la o logică a lui inter- ─ centrată pe interacţiune, schimb, reciprocitate, interdependenţă, solidaritate. De altfel, numai printr-o formare interculturală cadrele didactice pot deveni acei mediatori interculturali care să contribuie, după cum remarcă, Alin Gavreliuc, la sănatatea socială şi politică a  întregii lumi de mâine.

Camilieri consideră ca formarea din perspectivă interculturală trebuie să-l înzestreze pe profesor cu mijloace metodologioce, dar şi cu aptitudini strâns legate de contexte interculturale şi de o analiză continuă a relaţiilor cu sine şi cu ceilalţi. În acest sens, o serie de norme sau principii de realizare stau la baza formării cadrelor didactice din perspectivă interculturală. Ne vom, referi în cele ce urmează la câteva dintre aceste principii esenţiale pentru orice cadru didactic implicat în procesul instruirii.

1. Înţelegerea logicii fiecărei culturi. Fiecare individ trebuie să conştientizeze că aparţine unei culturi cu toate caracteristicile demnităţii şi valorii. Desconsiderări şi atitudini negative în raport cu anumite culturi sunt lipsite de sens: există legături indestructibile între realităţi şi specificităţile lor culturale. Aşadar, se impune o privire din interior printr-un demers emic, şi nu din exterior pentru a înţelege o cultură.

2. Educarea în perspectiva relativismului. Raportarea la o altă cultură se va face ,,în relaţie cu”, detaşat, decentrat, într-un mod lipsit de orice judecăţi etnocentriste. În acest sens, două nivele ale acestei poziţii sunt identificabile : prezentarea propriului model cultural fără nici o intenţie de a-l impune celorlalţi şi  conştientizarea lipsei de superioritate a propriei culturi în raport cu altele.

3. A nu sacraliza culturile. Anumite culturi, recunoscute ca practici acceptabile, nu trebuie sacralizate sau supraconsiderate în raport cu altele.  De altfel, dinamica interculturală însăşi implică principiul schimbării şi al transformărilor permanente. Se va trece, astfel, de la o cultura statică, ca produs al unei societăţi vechi de secole, la o cultură ca proces, realizată dinamic, în timp, prin dialogul cu ceilalţi

4. A lua în serios eterogenitatea. Trăind în spaţii culturale multiforme, diferenţiate, apariţia eterogenităţii devine firească atunci când, se remarcă de la sine, fără constrângere. O atitudine potrivnică rasismului şi oricarei bariere artificial construită între indivizi sau colectivităţi este esenţială pentru oricine desfăşoară o educaţie interculturală.

5. A recunoaşte neînţelegerile şi conflictele. O percepţie obiectivă asupra realităţii reprezintă o dovadă clară de onestitate profesională. Existenţa conflictelor interculturale este incontestabilă, însă tocmai conştientizarea lor constituie un prim pas în a le rezolva.

După cum se observă, formarea din perspectiva interculturală a profesorului este un proces de durată, permanent adaptat situaţiilor manifestate la un moment dat. În Romania, formarea interculturală a cadrelor didactice se remarcă prin formarea iniţială şi continuă a acestora. Formarea iniţială se referă la cursurile modulului pedagogic urmate de studenţii fiecărei facultăţi pentru accederea la o viitoare profesiune de dascăl. Formarea continuă  presupune o permanentă informare a profesorilor în legatură cu diverse aspecte interculturale. În opinia lui Cucoş C., o virtuală programă de formare interculturală cuprinde o serie de teme precum: ,,Tendinţe ale societăţii contemporane: dinamica multicultural – intercultural“; ,,Fenomenologia transmiterii şi difuziunii culturale, identitate şi diferenţă culturală“;  ,,Relativismul cultural şi efecte perverse în educaţie“; ,,Filtrarea realităţii sociale prin imagini“; ,,Dificultăţi de relaţionare la ceilalţi“; ,,Discriminarea“; ,,Intoleranţa“; ,,Xenofobia“; ,,Etnocentrismul“ etc.

În concluzie, societatea actuală impune ca profesorul să fie format şi din perspectivă interculturală pentru a facilita permeabilitatea spirituală şi culturală a elevilor. A accepta alteritatea şi interdependenţa, a crea condiţiile exprimării personalităţii celuilalt, a pune bazele unui comportament solidar, trebuie să reprezinte obiectivele oricărui cadru didactic implicat în procesul educaţional. Dacă profesorul poate face în aşa fel încât noile generaţii să recunoască rolul esenţial al interdependenţelor şi interactiunilor, să-şi însuşească o manieră mai dinamică a drepturilor omului, atunci se poate spera că elevii vor fi pregătiţi să facă faţă noii exigenţe a societăţii actuale: deschiderea interculturală.

 

BIBLIOGRAFIE:

Cucoş, C. (2000). Educaţia. Dimensiuni culturale şi interculturale. Iaşi: Polirom.

Camilleri, C. (1999). La psychologie interculturelle. În E. Drozda-Senkowska (ed.). Psychologie sociale.

Dasen, P., Perregaux, C., Rey, M. (eds.). (1999). Educaţie interculturală. Iaşi: Polirom.

Gavreliuc, A., Gavreliuc, D. et. al. (2006). Psihologia interculturală: Impactul  determinărilor culturale asupra fenomenelor psihosociale. Timişoara: Editura Universităţii de Vest.

 

Ultima actualizare în Marţi, 10 Ianuarie 2012 21:38
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Calitatea evaluarii la disciplina matema…

CALITATEA EVALUĂRII LA DISCIPLINA MATEMATICĂ   Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău   Rezumat  In noul context educaţional, procesul instructiv - educativ trebuie pus în concordanţă cu particularităţile de...

Read more

Conceptia estetica

CONCEPtIA ESTETICÃ A LUI LIVIU REBREANU   Profesor Laura Mihaela Herman Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga” Baia Mare     Conceptia esteticã a lui Liviu Rebreanu se regãseste...

Read more

ritmicitatea citirii

                                                 RITMICITATEA CITIRII                                                    (studiu de cercetare pedagogică)     Prof. înv. primar Dobrea Monica Şcoala cu cls. I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău             „Nu este alta mai frumoasă şi mai de folos...

Read more

Protocol de colaborare model

PROTOCOL DE COLABORARE - MODEL   Vă prezentăm un model pentru protocol de colaborare în activităţile pe care le iniţiaţi şi le desfăşuraţi în cadrul şcolii, prin cooperare, parteneriate, proiecte.

Read more

Bacalaureat 2011

Bacalaureat 2011     Ordin 4799 din 2010 Metodologia bacalaureat 2011 Metodologia examenului de bacalaureat 2011 Calendarul examenului de Bacalaureat 2011   ORDIN nr. 4.800/31.08.2010 privind disciplinele şi programele pentru examenul de bacalaureat 2011 Lista disciplinelor la care...

Read more

Interventia psihopedagogica pe fond inte…

INTERVENȚIA PSIHOPEDAGOGICĂ PE FOND INTELECTUAL PRECAR Prof.educator Mureșan- Chira Gabriel CRDEII Cluj- Napoca Rezumat: Inteligența mediază organizarea formelor superioare de echilibru ale structurii...

Read more

Modernizarea evaluarii scolar din perspe…

MODERNIZAREA EVALUĂRII ȘCOLARE DIN PERSPECTIVA UTILIZĂRII TIC prof. înv. primar Comoli Doina Școala Gimnazială Nr. 96, București Activitatea de predare-învățare-evaluare necesită o continuă adaptare a profesorului la diferitele generații...

Read more

Limba si literatura romana model de subi…

Evaluarea Nationala 2013 Limba si literatura romana model de subiect si barem     Vezi subiectul model, precum si baremul de corectare pentru proba de Limba si literatura romana la Evaluarea Nationala, clasa...

Read more