Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Principii de formare interculturala a cadrelor didactice
Duminică, 08 Ianuarie 2012 00:00

PRINCIPII DE FORMARE INTERCULTURALĂ

A CADRELOR DIDACTICE

 

                                                       Prof. Popescu Mihaela,

Colegiul Tehnic Mătăsari, Gorj 

 

 

Societatea actuală impune formarea cadrelor didactice şi din perspectivă interculturală. În acest sens, Camilieri distinge o serie de norme sau principii ce stau la baza formării interculturale a cadrelor didactice. Scopul acestor principii este însuşirea de către cadrele didactice a unor serii de mijloace metodologioce şi de aptitudini strâns legate de contexte interculturale. De altfel, numai printr-o formare interculturală, cadrele didactice pot contribui la formarea elevilor în spiritului noii exigenţe a societăţii contemporane: deschiderea interculturală.

 

În contextul construirii unui spaţiu european unitar, a internaţionalizării economiei, a globalizării informaţiilor, formarea cadrelor didactice nu doar în perspectivă disciplinară sau psihopedagogică, ci şi din perspectiva interculturală devine un imperativ necesar. Trebuie menţionat că aceasta formare nu  trebuie însă să se realizeze întâmplător, ci structurat; ea presupune trecerea de la o logică a lui mono, frecvent întalnită în societăţile actuale, la o logică a lui inter- ─ centrată pe interacţiune, schimb, reciprocitate, interdependenţă, solidaritate. De altfel, numai printr-o formare interculturală cadrele didactice pot deveni acei mediatori interculturali care să contribuie, după cum remarcă, Alin Gavreliuc, la sănatatea socială şi politică a  întregii lumi de mâine.

Camilieri consideră ca formarea din perspectivă interculturală trebuie să-l înzestreze pe profesor cu mijloace metodologioce, dar şi cu aptitudini strâns legate de contexte interculturale şi de o analiză continuă a relaţiilor cu sine şi cu ceilalţi. În acest sens, o serie de norme sau principii de realizare stau la baza formării cadrelor didactice din perspectivă interculturală. Ne vom, referi în cele ce urmează la câteva dintre aceste principii esenţiale pentru orice cadru didactic implicat în procesul instruirii.

1. Înţelegerea logicii fiecărei culturi. Fiecare individ trebuie să conştientizeze că aparţine unei culturi cu toate caracteristicile demnităţii şi valorii. Desconsiderări şi atitudini negative în raport cu anumite culturi sunt lipsite de sens: există legături indestructibile între realităţi şi specificităţile lor culturale. Aşadar, se impune o privire din interior printr-un demers emic, şi nu din exterior pentru a înţelege o cultură.

2. Educarea în perspectiva relativismului. Raportarea la o altă cultură se va face ,,în relaţie cu”, detaşat, decentrat, într-un mod lipsit de orice judecăţi etnocentriste. În acest sens, două nivele ale acestei poziţii sunt identificabile : prezentarea propriului model cultural fără nici o intenţie de a-l impune celorlalţi şi  conştientizarea lipsei de superioritate a propriei culturi în raport cu altele.

3. A nu sacraliza culturile. Anumite culturi, recunoscute ca practici acceptabile, nu trebuie sacralizate sau supraconsiderate în raport cu altele.  De altfel, dinamica interculturală însăşi implică principiul schimbării şi al transformărilor permanente. Se va trece, astfel, de la o cultura statică, ca produs al unei societăţi vechi de secole, la o cultură ca proces, realizată dinamic, în timp, prin dialogul cu ceilalţi

4. A lua în serios eterogenitatea. Trăind în spaţii culturale multiforme, diferenţiate, apariţia eterogenităţii devine firească atunci când, se remarcă de la sine, fără constrângere. O atitudine potrivnică rasismului şi oricarei bariere artificial construită între indivizi sau colectivităţi este esenţială pentru oricine desfăşoară o educaţie interculturală.

5. A recunoaşte neînţelegerile şi conflictele. O percepţie obiectivă asupra realităţii reprezintă o dovadă clară de onestitate profesională. Existenţa conflictelor interculturale este incontestabilă, însă tocmai conştientizarea lor constituie un prim pas în a le rezolva.

După cum se observă, formarea din perspectiva interculturală a profesorului este un proces de durată, permanent adaptat situaţiilor manifestate la un moment dat. În Romania, formarea interculturală a cadrelor didactice se remarcă prin formarea iniţială şi continuă a acestora. Formarea iniţială se referă la cursurile modulului pedagogic urmate de studenţii fiecărei facultăţi pentru accederea la o viitoare profesiune de dascăl. Formarea continuă  presupune o permanentă informare a profesorilor în legatură cu diverse aspecte interculturale. În opinia lui Cucoş C., o virtuală programă de formare interculturală cuprinde o serie de teme precum: ,,Tendinţe ale societăţii contemporane: dinamica multicultural – intercultural“; ,,Fenomenologia transmiterii şi difuziunii culturale, identitate şi diferenţă culturală“;  ,,Relativismul cultural şi efecte perverse în educaţie“; ,,Filtrarea realităţii sociale prin imagini“; ,,Dificultăţi de relaţionare la ceilalţi“; ,,Discriminarea“; ,,Intoleranţa“; ,,Xenofobia“; ,,Etnocentrismul“ etc.

În concluzie, societatea actuală impune ca profesorul să fie format şi din perspectivă interculturală pentru a facilita permeabilitatea spirituală şi culturală a elevilor. A accepta alteritatea şi interdependenţa, a crea condiţiile exprimării personalităţii celuilalt, a pune bazele unui comportament solidar, trebuie să reprezinte obiectivele oricărui cadru didactic implicat în procesul educaţional. Dacă profesorul poate face în aşa fel încât noile generaţii să recunoască rolul esenţial al interdependenţelor şi interactiunilor, să-şi însuşească o manieră mai dinamică a drepturilor omului, atunci se poate spera că elevii vor fi pregătiţi să facă faţă noii exigenţe a societăţii actuale: deschiderea interculturală.

 

BIBLIOGRAFIE:

Cucoş, C. (2000). Educaţia. Dimensiuni culturale şi interculturale. Iaşi: Polirom.

Camilleri, C. (1999). La psychologie interculturelle. În E. Drozda-Senkowska (ed.). Psychologie sociale.

Dasen, P., Perregaux, C., Rey, M. (eds.). (1999). Educaţie interculturală. Iaşi: Polirom.

Gavreliuc, A., Gavreliuc, D. et. al. (2006). Psihologia interculturală: Impactul  determinărilor culturale asupra fenomenelor psihosociale. Timişoara: Editura Universităţii de Vest.

 

Ultima actualizare în Marţi, 10 Ianuarie 2012 21:38
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Instrumentul connect fours utilizat in a…

INSTRUMENTUL CONNECT FOURS UTILIZAT ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Alexandru Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Acest articol prezintă modul în care pot fi utilizate în activitatea didactică resursele educaționale interactive...

Read more

Proba practica la concursul pentru ocupa…

   ANEXA Nr. 7   la metodologie   PROBA PRACTICA din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar Disciplinele Instruire practica, Activitati de preprofesionalizare -...

Read more

Importanta parteneriatelor scoala famili…

IMPORTANŢA PARTENERIATELOR ŞCOALĂ - FAMILIE   Bobariu Liliana Şcoala Gimnazială Vidra   Crearea unor parteneriate cu familia este un proces care necesita coalizarea energiilor si unirea efortului tuturor partenerilor si care trebuie considerat un element...

Read more

Plan cadru pentru clasa pregatitoare ord…

Ordinul 5755 din 17 septembrie 2012 (Ordinul 5755/2012) Plan cadru pentru clasa pregatitoare   Afla ordinul privind aprobarea planurilor-cadru pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale clasa pregatitoare, invatamant special, publicat in Monitorul Oficial...

Read more

Fisa de evaluare a activitatii didactice…

Fişă de evaluare a activităţii didactice în inspecţia curentă/specială pentru acordarea gradului didactic II   Vezi noua fişă de evaluare a activităţii didactice în cadrul inspecţiei curente/speciale pentru acordarea gradului didactic II. Această...

Read more

Desenul mijloc de cunoastere a copiilor

DESENUL -  MIJLOC DE CUNOAŞTERE A COPIILOR    Institutor Herczeg Monica, Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii Noi                         Asemeni muzicii şi dansului, desenul permite omului să se exprime fără cuvinte, să dea...

Read more

Moliere personnalite situee entre le com…

MOLIÈRE - PERSONNALITÉ SITUÉE ENTRE LE COMIQUE ET LE TRAGIQUE       Prof. Alexie Cristina Colegiul Tehnic «Ion Mincu»   Molière reste un classique, mais un classique qui propose une comédie tragique, où le tragisme survient...

Read more

Organizarea si desfasurarea examenului d…

Ordin privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat 2013   Vezi ordinul privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national 2013.  

Read more