Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Sportul pentru toti
Luni, 08 Iulie 2013 21:32

SPORTUL PENTRU TOŢI

 

Prof. Înv. Primar Vladu Ana Nicoleta

Şcoala Gimnazială Nr. 3, Rovinari

 

Aceast articol urmareşte o serie de obiective generale ca:

- promovarea practicării sportului în diverse forme, în rândul tinerilor cu dizabilităţi pentru dezvoltarea în ansamblu a personalităţii acestora

- atentionarea comunităţii asupra existenţei, nevoilor, aspiraţiilor şi dorinţelor persoanelor cu dizabilităţi şi asupra necesităţii integrării acestora în spiritul egalităţii, respectului şi acceptării

- îmbunătăţirea stării de sănătate şi a indicilor calităţilor motrice ale participanţilor, prin practicarea exerciţiilor fizice şi a sportului în mod organizat, cu personal specializat

- introducerea persoanelor cu dizabilităţi în lumea sportului, a competiţiilor; crearea condiţiilor de exteriorizare a bucuriei şi de manifestare a spiritului de întrecere şi de echipă

- integrarea în societate, prin sport, a persoanelor cu dizabilităţi mentale.

 

              Sportul, ca fenomen social, devine din ce în ce mai important în societăţile moderne, în condiţiile în care tot mai mulţi oameni îl practică, se documentează despre sport sau îl privesc ca spectatori. Practicat în instituţiile de învăţământ, dar şi în timpul liber, sportul a devenit o profesie însemnând nu numai implicarea activă ci şi participarea la spectacolul oferit de acesta, având aşadar o largă arie socială. Nu trebuie omis faptul că nivelul de practicare a exerciţiilor fizice, respectiv a sportului, reprezintă un indicator principal al stării de sănătate a societăţii. Sportul, graţie dimensiunilor sale socio-culturale, oferă practicanţilor o ocazie unică de a cunoaşte alţi oameni, de a comunica şi coopera cu ei, de asumare a unor roluri diferite, de dobândire a unor atitudini morale (toleranţa, respectul faţă de ceilalţi etc.), de acceptare a atitudinilor legate de activitate (care contribuie la dezvoltarea personalităţii), de trăire a unor emoţii mai greu de resimţit în alte sfere ale vieţii, de acceptare a unor elemente pozitive ale stilului de viaţă (ex: în alimentaţie, repaus etc.), de adaptare la obiectivul propus (prin cooperare, coeziune şi altele) etc.

Procesul de modelare socială a omului prin sport se desfăşoară pe parcursul întregii vieţi. Prin formele sale de practicare, sportul este accesibil întregii societăţi (sport pentru toţi, sport de performanţă şi sport adaptat); la început contribuie la socializarea copilului prin experimentarea diferitelor roluri în cadrul jocurilor; la vârstnici favorizează menţinerea sau restabilirea contactului cu societatea; prin sport persoanele cu nevoi speciale reuşesc să-şi depăşească limitele prin recunoaştere socială şi nu în ultimul rând practicarea sportului oferă subiectului mijloace eficiente de relaxare activă alături de prieteni.

Educaţia fizică şi sportul reprezintă unul din drepturile fundamentale recunoscute de marile organizaţii internaţionale. În cadrul caracterului global al educaţiei, educa-ia fizică şi sportul prezintă conţinuturi şi sarcini specifice cu influenţe de sistem asupra individului în plan fizic, intelectual, estetic şi moral. Datorită marilor sale forme, educaţia fizică şi sportul se practică, însoţind omul de la naştere până la moarte, asigurând individului echilibrul de care are nevoie pentru un trai sănătos. Exerciţiul fizic practicat pe termen lung îmbunătăţeste sănaăatea fizică şi mentalâă. Contribuind şi la dezvoltarea personalităţii, la reducerea riscurilor apariţiei bolilor fizice şi psihice asociate stilului de viaţă modern. Educaţia fizică şi sportul îşi aduc o contribuţie generală la promovarea frumuseţii corpului prin expresivitatea mişcărilor şi prin calitatea relaţiilor inter-umane pe care le implică.

           Prin educaţia fizică din şcoală se asigură formarea de cunoştiinţe, deprinderi practice şi intelectuale, precum şi însuşirea de valori etice, care contribuie la dezvoltarea capacităţii de integrare socială a individului.

Sportul, politicile guvernamentale şi diplomaţia

Statul, reprezentat de organizaţii guvernamentale, intervine în dezvoltarea sportului  dintr-o  multitudine  de  motive:  de  natu internă,  socială   a  oferi populaţiei o bază din ce în ce mai largă pentru divertisment şi educaţie, dar şi o cale de întărire a sănătăţii; de natura internaţională, prin îndeplinirea unor obiective de  politică   externă,  respectiv  îmbunătăţirea  relaţiilor   internaţionale  ale  ţării respective.

În afara organizaţiilor guvernamentale, acţionează şi o serie de organizaţii nonguvernamentale  sportive  internaţionale,  Uniunea  Europeană,  UNESCO  etc., care plasează sportul ca principal vehicul de atingere a propriilor obiective.

Se poate aprecia relaţia între sport şi ideologie se individualizează sub trei aspecte:

1)  Sportul poate fi utilizat ca vehicul de proiectare şi manipulare a unei imagini internaţionale favorabile, a priorităţilor ideologice şi politice ale unui stat;

2)  Un număr de ţări au identificat în sport mijlocul de a-şi atribui poziţie de lider în organizaţii internaţionale;

3)  Sportul  a  constituit  prilejul  unor  manifestări  sociale  organizate  sub control guvernamental, ca un obstacol în degenerarea în conflicte sociale.

 

Bibliografie:

Cîrneci Dragoş, “Cogniţie, Creier, Comportament”, Volmul 2, nr. 1 Cluj-Napoca, (1998 )

Firea Elena, “Calităţi motrice - Metodica Educaţiei Fizice şi Scolare” vol. II, Ed. IEFS, Bucureşti (1984)

Zamora, E., Kory-Mercea, M. ,,Fiziologia efortului fizic, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca (2003)


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metodologia de aplicare a prevederilor p…

ANEXA Nr. 1   la regulament   METODOLOGIE de aplicare a prevederilor privind inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar   Inspectorii vor tine cont in activitatea de inspectie ca, desi vor fi...

Read more

Educatie interdependenta si solidaritate…

  Educatie, interdependenta si solidaritate intr-o lume in schimbare   Introducere Al  doilea Congres European despre Educatia globala: Educatie, interdependenta si solidaritate intr-o lume in schimbare  a fost organizat de Centrul Nord-Sud al Consiliului Europei (NSC) in parteneriat cu Global Education Network Europe (GENE) și CONCORD Europe, in cooperare...

Read more

DEZVOLTAREA CREATIVITATII ELEVILOR PRIN…

STUDIU PRIVIND DEZVOLTAREA CREATIVITÃŢII ELEVILOR PRIN DIFERITE METODE Inst. Aurelia Ceausu Şcoala Generală ,,Gheorghe Tãtãrãscu”, Tg. Jiu     1. Obiectivele cercetãrii - descoperirea creativitãtii individuale; - educarea si dezvoltarea creativitãtii...

Read more

Proiectele internationale iearn

PROIECTELE INTERNATIONALE iEARN – O ALTA VIZIUNE ASUPRA LUMII   Mirela Munteanu, profesor limba engleza,  Sc. Dan Barbilian, Constanta   Majoritatea programelor educationale de colaborare promovate de Comisia Europeana prin European Schoolnet (Comenius, e-Twinning,...

Read more

Bacalaureat 2011

Bacalaureat 2011     Ordin 4799 din 2010 Metodologia bacalaureat 2011 Metodologia examenului de bacalaureat 2011 Calendarul examenului de Bacalaureat 2011   ORDIN nr. 4.800/31.08.2010 privind disciplinele şi programele pentru examenul de bacalaureat 2011 Lista disciplinelor la care...

Read more

Factorii care influenteaza dezvoltarea c…

FACTORII CARE INFLUENŢEAZĂ DEZVOLTAREA COPILULUI Prof. înv. preşc. Tăut Andreea Maria Grădiniţa cu P.P Nr. 13 Rezumat Factorii instituţionali ai educaţiei sunt şcoala, familia, biserica, armata, ş.a. Familia exercită o influenţă...

Read more

Despre expresiile idiomatice

DESPRE EXPRESIILE IDIOMATICE (IV) Prof. Silvia Baltă Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Studierea expresiilor idiomatice se realizează în cadrul frazeologiei, disciplină de sine stătătoare al cărei material este constituit din totalitatea...

Read more

Integrarea copiilor cu deficienta de auz

INTEGRAREA COPIILOR CU DEFICIENŢĂ DE AUZ   Martinconi Noemi, profesor de psihopedagogie specială Centrul Şcolar Pentru Educaţie Incluzivă ,,Alexandru Roşca Lugoj”   Deoarece pierderea auzului la vârste mici determină imposibilitatea dezvoltării normale a limbajului şi,...

Read more