Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Programul zilnic al elevului
Joi, 08 Aprilie 2010 00:00

PROGRAMUL ZILNIC AL ELEVULUI

 

Învăţător Ţipu Mihaela

Şcoala cu clasele I-IV Schitu/StructuraCostineşti, jud. Constanţa

 

  

Şcoala este o instituţie importantă în viaţa copilului şi a familiei.

Acesta păşeşte pragul şcolii aflându-se deodată în faţa unor responsabilităţi izvorâte din angajarea sa în prima mare activitate socială: învăţătura. Ea reflectă măsura în care copilul reuşeşte să răspundă cerinţelor noului program. Este important ca fiecare elev să se acomodeze uşor şi rapid noilor cerinţe.

Statutul de şcolar al copilului impune o nouă distribuire a timpului său. Se va restrânge astfel timpul de joacă şi se vor introduce unele obligaţii de natură intelectuală.

Organizarea raţională a timpului permite instalarea unui regim de viaţă şi muncă sănătos. Controlarea eficientă a timpului va constitui un stil de viaţă.

Un regim de muncă şi odihnă este necesar:

· în organizarea şi desfăşurarea procesului de învăţământ;

· pentru realizarea cu uşurinţă a sarcinilor şcolare;

· pentru ocrotirea sănătăţii micului şcolar.

Activitatea elevului trebuie riguros organizată, supravegheată şi controlată. Copilul care nu are în familie un astfel de program şi desfăşoară activitatea la întâmplare, nu-şi pregăteşte temele la timp, nu-şi formează deprinderi de muncă ordonată şi sistematică. Din aceste cauze el întâmpină tot mai mari greutăţi în îndeplinirea sarcinilor şcolare, pe care caută să le evite.

Colaborarea familiei cu şcoala este necesară pentru realizarea cu succes a cerinţelor impuse de unitatea de învăţământ. Unele familii nu ţin legătura cu şcoala şi neglijează complet oportunitatea unui program care trebuie să jaloneze munca şi odihna copilului. Respectarea restricţiilor de curăţenie şi igienă, întocmirea şi respectarea programului de executare a îndatoririlor şcolare trebuie urmărită cu fermitate de către părinţi.

Eficientizarea colaborării şcoală-familie se concretizează în abordarea de către învăţător a acestei teme în cadrul şedinţelor şi lectoratelor cu părinţii. Prezentarea unui posibil program zilnic al elevului este necesară mai ales în şcolile din mediul rural pentru educarea ,,mentalităţii” părinţilor.

  1. Deşteptarea la ora 700;
  2. Înviorarea, igiena corporală;
  3. Îmbrăcatul şi revizuirea ghiozdanului;
  4. Servirea micului dejun;
  5. Traseul către şcoală;
  6. Programul şcolar: 4-5 ore de cursuri;
  7. Traseul către casă;
  8. Spălatul pe mâini, schimbarea vestimentaţiei, servirea mesei de prânz;
  9. Program de odihnă - 2 ore;

10. Pregătirea lecţiilor - până la ora 1700;

11. Activităţi la alegere (lectură, vizionare de programe TV, joc în aer liber);

12. Servirea cinei – ora 1900;

13. Pregătirea ghiozdanului;

14. Igiena corporală de seară;

15. Lectura – cel puţin un sfert de oră;

16. Odihna de noapte, începând cu ora 2100.

Scopul primordial al şcolii este acela de a forma tipuri de elevi, care să răspundă nevoilor comunităţii şi să dea acestei persoane competente pentru viaţa privată, profesională şi publică.

„Orice copil are dreptul de a-şi exprima opiniile în toate chestiunile care îl privesc.” ( art.12-15 Convenienţa Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului -1989). Pe lângă dreptul de a i se asigura asistenţa de sănătate, copilul are dreptul de a se juca în voie, de a-şi satisface anumite dorinţe in timpul liber. Prin timp liber inţelegem acea unitate de timp folosită dupa voia şi priceperea fiecăruia. La vârsta şcolara mică copilul trebuie dirijat în folosirea timpului liber către activităţi utile, plăcute, care să-i formeze trăsături pozitive de caracter.

 Timpul liber poate avea mai multe funcţii: educativă, de odihnă, sau de delectare.

Putem vorbi de timp liber zilnic, timp liber la sfârşit de săptamână sau timp liber în vacanţe. Considerăm timp liber al unei zile, timpul rămas după efectuarea unor activităţi cum ar fi: orele de curs, activităţi extraşcolare, trebuinţele personale, activităţile gospodăreşti şi activităţile neprevăzute.

 Acest timp diferă de la individ la individ în funcţie de vârstă, ritm de muncă, familie.

 

Exemplu:

Unui copil de clasa a-IV-a, cu un ritm lent de muncă intelectuală, dar sârguincios, care nu este susţinut de familie şi este obligat să presteze activităţi gospodăreşti nu îi mai rămâne timp liber zilnic, poate doar la sfârşit de săptămână.

Dimpotriva, unui copil care posedă un ritm alert de muncă intelectuală, este susţinut de familie şi nu prestează activităţi gospodăreşti, îi rămâne mult timp liber.

O altă categorie este aceea a copiilor care „omoară” timpul.

.

Dacă timpul liber zilnic se rezumă la 2-3 ore, cel de la sfârşitul săptămânii este mult mai intins; atunci copilul îşi poate planifica activităţi multiple. Acum se impune dirijarea elevului către o dozare eficientă a timpului, din partea şcolii, prin educator şi din partea familiei prin implicarea copilului în diverse activităţi cu caracter educativ dar şi relaxant (activităţi sportive, muzicale, artistice, etc) .

Orice activitate din timpul liber trebuie să aducă un beneficiu pentru minte şi trup, să fie diversificată, recreativă, fără aglomerare, respectând deviza: „timpul liber nu trebuie omorât”.

Ce poate face un copil la sfârşitul unei săptămâni? La început trebuie să se întrebe:

„Ce-mi este mai folositor?”

„ Să citesc o carte?”

„ Să mă plimb?”

„ Să vizionez programe TV?”

„ Să merg la un spectacol?”

„ Să ascult muzică?”

„ Să mă joc pe calculator?”

„ Să-mi vizitez bunicii?”

„ Să mă întâlnesc cu prietenii?” sau

„ Să ies in curte la joacă?”

Daca rolul educatorului a fost îndeplinit, copilul va şti să aleagă pentru a fi mulţumit deplin.

Lectura va fi buna dacă educatorul a făcut selecţia lecturilor, oferindu-i criterii de apreciere valorică, trezindu-i interesul prin comentarii la adresa unor personaje literare.

Spre deosebire de lectură, care face posibila diferenţierea dintre oameni, ca nivel de cultură, televizorul uniformizează culturile individuale, privându-le de originalitatea şi personalitatea atât de necesare. Emisiunile TV vizionate trebuie selectate şi totodată, respectate condiţiile de igienă a vizionării pentru evitarea consecinţelor nedorite.

 

Bibliografie:

* Coaşan A., Vasilescu A.: ,,Adaptarea şcolară”, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1988

* Şincan E., Alexandru Gheorghe: ,,Şcoala şi familia”, Ed. ,,Gheorghe Cârţu Alexandru”, Craiova, 1993

Ultima actualizare în Miercuri, 07 Aprilie 2010 22:19
 

Comentarii 

 
+6 # David 13-01-2011 13:33
Este bun orarul
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+3 # cristina 15-03-2012 16:04
este foarte bun...bravo
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-6 # dan 28-10-2013 17:34
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+3 # nelly 15-03-2011 10:41
: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :-* :-* :-* :P :P ce program eu fac de acasa pana la scoala 3 ore adik6 ore di zi sunt pe drum de citi nu am timp de odihnit nici atat e un program pentru copii de cls1
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-1 # alexandra 24-06-2011 14:48
mi se pare corect programu am sa-l respect la anu ca acuma sunt in vacanta mrs pentru sfaturi :lol: :P numai ca eu trebuie sa ma trezesc la 6 ca sa facatoate astea de dimineata dar oricum mrs :roll: ;-) am timp sa fac tot ce ai scris tu ...pa!!! mrs mult mult mult !!!
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+6 # stefi 25-09-2011 10:30
CEL MAI TARE PROGRAM O SA-L RESPECT NOTA 10
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+3 # PAULA 03-10-2011 17:18
am sa respect tot programul, dar eu am pana la doi ore :D :D
;-) ;-) ;-)
multumesc de program pana acuma aveam programul dezordonat
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-2 # victoras de la oras 25-11-2011 11:47
:-? si eu am pana la 3 adica 7 ore
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+4 # florin 30-01-2012 11:54
eu sunt de acord cu acest program dar cred ca ar trebui sa bage mai multe ore de joaca :lol:
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-4 # HOTI_LA_PUTERE 02-02-2012 15:36
Nimic din a doua parte a orarului nu se potriveste programului actual . Guvernul a facut legile invatamantului aiurea fara sa sa gandeasca la elevii care au de pierdut . Voi nu credeti ca au nevoie si de timp liber ? Va spun cum sta treaba la mine in scoala : Ore pana la doua chiar trei fara exceptii . Ajung aca la ora 14:00 ma schimb , ma spal , mananc si ma apuc direct de teme la ora 15:00 . Stau la ele pana la ora 18:00 in cel mai fericit caz . Apoi pe a doua zi spre exemplu joia ( cand am matematica , biologie , istorie , geografie , fizica ,engleza si romana ) am cate o lectie la fiecare materie . Sa zicem ca nu stau mai mult de jumatate de ora la fiecare , deci se fac 3 ore adica ora 21:00 . Credeti-ma ca imi fac ghiozdanul si direct in pat ma duc . In weekend pot iesi doar vinerea dupamasa caci sambata fac teme , iar duminica la fel plus ca invat . Deci ca timp liber pe saptamana am cam 4-8 ore din 168 . Va ganditi ca in acele 4-8 ore citesc cel putin 2-3 ore . Acum ganditi-va !
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-2 # Alexandra 28-02-2012 20:19
E dragut orarul, dar eu sunt clasa a 6-a si nu prea imi este de folos si in plus eu ma trezesc de la ora 10 dimi ..dar e bun orarul pt cei mici;-)...bv
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
0 # dffddf 29-03-2012 06:03
asa este
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+2 # dyana 14-03-2012 14:48
Este foarte bun ,dar eu am ore si pana la 14:oo Oricum cautam un orar de muuuuuuult timp > bravo !!
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-1 # dyana 14-03-2012 14:52
E super . Dar eu termin uneori orele la ora 14:oo Oricum e bun
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+1 # Adry 20-05-2012 16:40
e bun programul , nota 10 dar eu am ore pana la 2 ... am sa il respect
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-5 # Alin C th 03-07-2012 14:37
Eu n-am reuşit să-mi dau seama dacă acest text este cu diacritice sau fără. Din moment ce există pe ici pe colo "şţăîâ", presupun că următoarea frază: "Spre deosebire de lectură, care face posibila diferenţierea dintre oameni" ar trebuie s-o iau de bună, aşa-i că da? Mai exact: ..."care face posibilĂĂĂ diferenţierea". Eu aş zice, în cazul acesta, "posibilAAA diferenţiere" (şi nu diferenţierea). Dacă o să recitiţi articolul veţi observa că mai sunt astfel de mici greşeli. Motivul pentru care fac această observaţie este unul singur: România se schimbă cu noi, nu cu americanii (care nu au diacritice). Dacă vrem să scriem fără diacritice, foarte bine, numa' să fie în engleză; din câte ştiu, absolut toate literele alfabetului care-l folosim sunt folosite şi de către americani (cu excepţia semnelor diacritice româneşti). (nu vă supăraţi pe mine )
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-1 # ana maria 29-07-2012 10:05
eu am 13 ani e aiurea programul asta pt mine
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-3 # mara 12-08-2012 09:54
:D :lol:
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+3 # somn 13-08-2012 21:30
ii usor sa dai copy, paste nu doamna
http://orizontdidactic.wordpress.com/2012/08/11/programul-zilnic-al-activitatilor-elevilor/
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-6 # profesor 14-08-2012 21:07
Citez pe somn:
ii usor sa dai copy, paste nu doamna
http://orizontdidactic.wordpress.com/2012/08/11/programul-zilnic-al-activitatilor-elevilor/


Copy-paste a facut doamna Antoaneta Onel, in revista pe care o precizati. Urmariti data publicarii articolului.
D-na Tipu a publicat acest articol in aprilie 2010, in timp ce d-na Onel in august 2012. Asadar, cine de la cine a copiat?
Analizati inainte de a face astfel de comentarii.
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+2 # artiom 10-10-2012 10:40
:lol: :lol:
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+3 # doca 13-11-2012 18:48
super orar :D :lol:
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+1 # ana b 04-12-2012 15:18
klass :lol :roll
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-1 # larisa 18-12-2012 13:44
MISTO FRATE
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-3 # Kristina 21-01-2013 15:58
se recomanda cite 4-5 ore de cursuri.....dar noi facem 7 ore... pai cum sa respecti programul zilei.... :-?
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-6 # alexandra 05-02-2013 17:03
este foarte bun dar nu prea mi
se potriveste mie eu ma trezesc la 9 dimi
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-1 # alexandra 05-02-2013 19:55
E dragut orarul dar nu pot sa-l respect pt ca sunt prea mare pt el :zz
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-4 # adela 24-02-2013 14:09
da este bun programul dar nu nu pot sa il respect
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+4 # Andreea 29-03-2013 18:43
Este foarte bun orarul prezentat.
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+2 # Andreea 29-03-2013 18:45
e foarte bun
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-4 # andy 30-06-2013 11:16
naspaaaaaa:P
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-1 # Valerya 29-08-2013 08:05
E bun tare orarul pentru clasele 1-4. Dar eu trec clasa 8. Sa va prezint orarul meu:
06 Ma scol
06:30 Practic exercitii fizice
07:00 Igiena personala
07:15 Iau micul dejun
07:45 Ma imbrac, coafez, revizuiesc ghiozdanul
08:00 Ma pornesc la scoala
14:15 Ajung acasa
14:45 Ma imbrac in haine de casa, iau masa
30 minute ma odihnesc
Incep temele si le fac timp de 3 ore
(si mai departe de am treaba mea)
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
0 # valeria 02-10-2013 17:25
super am sa il respect
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-3 # Halmaga 18-10-2013 06:38
da asa e dar cred ca ar trebui sa se bage mai multe ore de joaca
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-1 # catalin 03-11-2013 16:14
Halmaga - da, asa e, dar cred ca ar trebui sa se bage mai multe ore de joaca
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-1 # Halmaga 18-10-2013 06:39
deaaaaaaaaaa
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-3 # adela 03-11-2013 08:44
super........ dar afisati si un program pentru clasa a 7-a
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
-3 # catalin 03-11-2013 16:12
nu-mi place este foarte ordonat si eu mananc o data pe zi doar micul dejun asa ca nu-mi trebue orarul asta
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
0 # pascalionut 20-11-2013 09:55
XD
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+2 # daniela 16-01-2014 12:36
super o sa-l respect
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+1 # frumusika tha :* 20-02-2014 15:39
:-) foarte bun programull 8) mi-a schimbat viata de cand il respect :zzz 8)
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
+1 # Mihaela Zglavoci 13-04-2014 14:05
Foarte bun programul :lol: ,dar sunt intr-a 6-a si nu prea imi este de ajutor ,dar o sa-l schimb un pic pentru a reusi activitatilor mele zilnice ORICUM MERSI !!!
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Organizarea interna a disciplinei pe niv…

Organizarea internă a disciplinei pe niveluri de învăţământ           1. Competenţe generale ale geografiei ca domeniu educaţional   Competenţele generale ale geografiei ca domeniu educaţional, redate mai jos, acoperă cele opt domenii de...

Read more

Cum sa motivezi elevii sa fie activi in …

CUM SĂ MOTIVEZI ELEVII SĂ FIE ACTIVI ÎN TIMPUL ORELOR DE CURS                                                                                                     Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina                                                                                                 Şcoala Gimnazială Fodora, com. Gâlgău   O bună comunicare între elevi şi profesor...

Read more

Insuccesul scolar

INSUCCESUL ŞCOLAR   Profesor Teodorescu Lãcrãmioara Liceul Teoretic D. Zamfirescu Odobeşti, Jud.Vrancea   Motto: “Voinţa, iniţiativa, perseverenţa, rãbdarea  sunt elemente care garanteazã succesul.”               Insuccesul  şcolar reprezintă ansamblul pierderilor şcolare ale căror efecte se repercutează negativ asupra integrării...

Read more

Componente ale comunicarii nonverbale

COMPONENTE ALE COMUNICĂRII NONVERBALE   Raluca-Nicoleta Iancău, profesor limba română Şcoala Generală nr. 6 Iacob Mureşianu, Braşov     Teoriile contemporane ale comunicării, influenţate de discipline atât de diverse ca lingvistica enunţării, psihologia, sociologia,...

Read more

Evolutia familiei in Romania

EVOLUŢIA FAMILIEI ÎN ROMÂNIA                                      Prof. Neacşu Ionica-Ramona, Liceul „Nicolae Bălcescu”, Voluntari, jud. Ilfov             Articolul urmărește evoluția instituției familiei, cu precădere după anii 1990. Ca orice instituție a avut și...

Read more

Jocul modalitate de invatare si educare …

JOCUL MODALITATE DE ÎNVĂŢARE ŞI EDUCARE (STUDIU)   Educator Stan Luminiţa-Simona Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi   Încorporat în activitatea didactică, elementul de joc imprimă acesteia un caracter mai viu şi mai atragător, aduce...

Read more

Rolul scolii in dezvoltarea abilitatilor…

ROLUL ȘCOLII ÎN DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR METACOGNITIVE ALE ELEVILOR (ABILITĂȚI CHEIE ÎN ASIGURAREA SUCCESULUI ȘCOLAR) Prof. înv. primar Grecu Oana Catina Sc. H. M. Berthelot, Ploiești Prin articolul de față mi-am propus...

Read more

Seminar limba engleza

Seminar limba engleza Profesorii de limba engleza din Romania pot fi instruiti gratuit de catre profesori britanici, in cadrul unui seminar organizat de Mirunette International Education. Mirunette International Education organizeaza seminarul "Fresh...

Read more