Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Profesorul ca manager educational
Scris de mihaiela lazar   
Joi, 08 Mai 2014 15:53

PROFESORUL CA MANAGER EDUCAŢIONAL

 

Prof. Mihaela Marian,

Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’

 

Rezumat: În perioada actuală, profesorul nu mai reprezintă doar un transmiţător de cunoştinţe, ci şi un organizator, îndrumător şi evaluator al resurselor implicate în procesul instructiv - educativ (resurse materiale, umane, pro­cedurale), al condiţiilor psihologice, pedagogice necesare realizării obiec­tivelor instructiv - educative. În paralel, profesorul coordonează ac­ti­vitatea extraşcolară, realizează activităţi de cercetare şi informare con­tinuă, rezolvă probleme de conducere la nivelul clasei sau al şcolii, ceea ce face ca procesul instructiv - educativ să reprezinte în sine un proces managerial, iar principalele activităţi ale profesorului şi anume: pro­iectarea, organizarea, dirijarea învăţării, luarea de decizii, rezolvarea de situaţii, evaluarea, optimizearea procesului instructiv – pot fi  văzute prin și prin prisma managerială.

În procesul educației, un rol important îi revine profesorului, care coordonează, formează, modelează personalitatea elevilor. În acest sens, profesorul trebuie să-şi adapteze, să-şi îmbunătăţească rolul său tra­diţional printr-o nouă viziune asupra planificării, organizării muncii, asupra relaţiilor cu elevii.

Profesorul - manager va trebui să-şi însuşească şi să aplice noile atribute ale managementului, în afirmarea noilor sale atribuţii (Ştefan Iosifescu, 2001). Dintre acestea amintim:

-          modificarea modului de intervenţie în anumite situaţii pentru diver­sificarea atitudinilor sale în raport cu particularităţile şi aşteptările elevilor;

-          înlocuirea managementului bazat pe control cu unul conceput pe afirmare, participare, asumarea rolurilor, implicarea profesorului şi a elevilor în rezolvarea situaţiilor educaţionale;

-          opţiunea pentru dezvoltarea activă a clasei prin motivare, comunicare, formare, participare;

-          înlăturarea barierelor în faţa dezvoltării, abordarea constructivă a tuturor formelor de rezistenţă la schimbare prin trecerea de la negare la afirmare şi de la rezistenţă în faţa schimbării la adaptare.

Rolurile profesorului manager se referă la acele sarcini, atribuţii ce vizează atingerea obiectivelor ce privesc formarea şi dezvoltarea elevilor.

Distribuirea rolurilor profesorului se bazează pe capacităţile dovedite şi pe competenţele câştigate, iar îndeplinirea lor depinde de afirmarea şi perfecţionarea competenţelor, evidenţiindu-se o strânsă relaţie între obiec­tive - capacităţi şi competenţe - realizări - evaluare pe criterii de reu­şită, succes, eficienţă, calitate. Raportat la aceste criterii, elevii au o serie de aşteptări faţă de care profesorul proiectează şi îndeplineşte com­portamentul efectiv de rol. Dacă elevii primesc sarcini, atribuţii, atunci sunt necesare şi alte roluri ale profesorului, precum: stimularea, încurajarea, consilierea, ajutorarea.

Rolurile generale, deţinute în îndeplinirea activităţii de către profesor sunt: receptor al diferitelor mesaje; emiţător de mesaje; participant în activităţile specifice instructiv - educative;

organizator, responsabil al unor acţiuni; proiectant de planuri, programe, acţiuni; acela de a identifica soluţii în calitate de consilier; de a media situaţii conflictuale; de a transmite idei, soluţii, conţinuturi împreună cu metodele de înţelegere a lor; de a  aplica diverse metode; factor de decizie în alegerea resurselor, conţinuturilor, strategiilor, obiectivelor; model de comportament; diseminator de valori; consilier, îndrumător.

Profesorului i se atribuie roluri şi în raport cu activtatea sa instructiv - educativă, cu funcţiile pe care le ocupă şi de care răspunde. El este pro­fesor de o anumită specialitate, diriginte - consilier, responsabil de ca­tedră, de cerc pedagogic, membru în Consiliul profesoral, membru în Con­siliul de Administraţie, responsabil cu un cabinet de specialitate, membru al unui proiect de cercetare, inspector şcolar, etc.

În alt concept se evidenţiază ca roluri ale profesorului, următoarele. expert în actul de predare-învăţare în care ia diverse decizii; are rol motivator pentru stimularea interesului elevilor faţă de materia predată; lider în cadrul grupului de elevi, în acordarea de sprijin; consilier prin observarea comportamentului elevilor; sfătuitor, prin influenţa asupra elevilor; model, exemplu prin personalitatea sa; manager prin faptul că supraveghează activitatea instructiv - educativă, dirijează, organizează, ia decizii pentru menţinerea ordinii în clasă.

Întrucât fiecare dintre aceste situaţii şi roluri presupune o serie de demersuri, reguli de respectat, profesorul are rolul cel mai interactiv, pe lângă cel propriu-zis de predare el interacţionează cu elevii (I. Nicola, 1996). Astfel, profesorul intervine pentru a provoca şi menţine in­teracţiunile în toate etapele lecţiei; organizează, structurează conţinutul lecţiei, stabileşte metodele pentru rezolvarea obiectivelor, utilizează proiecte adecvate, deleagă sarcinile elevilor; solicită participarea elevilor prin metode variate, pentru rezolvarea sarcinilor şi obţinerea unor răspunsuri specifice; sprijină elevii pentru munca în echipă; verifică răspunsurile, corectează unde este cazul, utilizează metode variate pentru notare şi apreciere; este arbitru al comportamentului elevilor, pentru a preveni situaţiile conflictuale; alege metodele de predare, influenţează înţelegerea, motivarea, disciplina, participarea, afirmarea elevilor; ia decizii pe tot parcursul activităţii în funcţie de răspunsurile clasei în scopul atingerii obiectivelor propuse.

Toate aceste roluri ale profesorului cer implicarea în întregime a personalităţii sale, formarea continuă, deschiderea spre nou.

Rolul direct al profesorului ca manager al procesului educaţional din clasă este integrat în activitatea sa didactică, fapt ce nu-i diminuează rolul de profesor-dasăl, ci îl întăreşte, îl sprijină, profesorul manager fiind implicat nu numai în reuşita şcolară tradiţională a alevilor, ci şi spre performanţa acestora.

Rolurile profesorului manager pot fi identificate şi prin raportarea la atribuţiile generale ale managerului şi apoi transformate în sarcini specifice de conducere: planificare, organizare, decizie, coordonare, control, îndrumare, apreciere, reglare, de asigurare a condiţiilor de bază, participarea elevilor, gestionarea resurselor implicate în procesul instructiv - educativ.

           

Bibliografie:

1. Filimon, Letiţia; Marcu, Vasile - Psihopedagogia pentru formarea profesorilor, Oradea, Ed. Universităţii din Oradea, 2003

2. Iosifescu, Şerban - Introducere în managementul educaţional - monitorizare de curriculum şi managementul clasei, Bucureşti, 2001

3. Iosifescu, Şerban - Management educaţional pentru instituţiile de învăţământ, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Bucureşti, 2001

4. Nicola, I., Tratat de pedagogie școlară, EDP, București, 1996

5. Orţan, Florica - Management educaţional, Ed. Universităţii Oradea, Oradea, 2004


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Influenta statului socio economic si ati…

INFLUENŢA STATUTULUI SOCIO-ECONOMIC ŞI ATITUDINII FAŢĂ DE EDUCAŢIE A FAMILIEI ÎN REUŞITA ŞCOLARĂ   Şeptelean Florina Elvira, doctorand Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca     Reuşita şcolară este influenţată de o multitudine de factori, cei mai importanţi...

Read more

Despre educatia incluziva

 DESPRE EDUCAŢIA INCLUZIVĂ   Prof. Sorina Mirela Lungu Colegiul Tehnic Reşiţa   Acest articol pune în discuţie importanţa pe care o are integrarea copiilor cu cerinţe speciale, în învăţământul de masă. Incluziunea şcolară se referă la...

Read more

Calendarul de desfasurare corpul nationa…

Calendarul de desfasurare corpul national de experti in management educational sesiunea 2012 seria 3     CALENDARUL desfasurarii concursului de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului national de experti in management educational,...

Read more

Coursebooks

COURSEBOOKS   Anca Lăptucă Colegiul Naţional "Mihai Viteazul", Ploieşti Coursebooks are great and no one can deny how helpful they have been to us especially during our first years of teaching. ...

Read more

L etude de la litterature dans l enseign…

L’ÉTUDE DE LA LITTÉRATURE DANS L’ENSEIGNEMENT SECONDAIRE EN ROUMANIE SILVIA NICOLETA BALTĂ Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti L’enseignement de la littérature dans le système d’enseignement secondaire roumain devrait être mis...

Read more

Subiecte si bareme pentru examenul de ba…

Subiecte si bareme pentru examenul de bacalaureat national 2014 Limba si literatura romana In 30 iunie 2014 a fost sustinut examenul de bacalaureat national 2014, proba E a) - 30 iunie...

Read more

Parteneriat familie-scoala

PARTENERIAT FAMILIE - ŞCOALÃ   Inst. DOBREA MONICA Şcoala cu cls. I -VIII „Înv. N. Pâslaru” Casin, jud. Bacãu     Motto: „Prezenta pãrintilor poate transforma cultura scolii.” ...

Read more

Aplicatii ale trigonometriei in fizica s…

APLICAŢII ALE TRIGONOMETRIEI ÎN FIZICĂ ŞI TOPOGRAFIE   Prof. Carmen Crafcenco Liceul Teoretic “ Mircea Eliade”, GALAŢI   Trigonometria găseşte numeroase aplicaţii în Statică, la compunerea forţelor, în optică dar şi în topografie. Topografia are...

Read more