Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Profesorul ca manager educational
Scris de mihaiela lazar   
Joi, 08 Mai 2014 15:53

PROFESORUL CA MANAGER EDUCAŢIONAL

 

Prof. Mihaela Marian,

Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’

 

Rezumat: În perioada actuală, profesorul nu mai reprezintă doar un transmiţător de cunoştinţe, ci şi un organizator, îndrumător şi evaluator al resurselor implicate în procesul instructiv - educativ (resurse materiale, umane, pro­cedurale), al condiţiilor psihologice, pedagogice necesare realizării obiec­tivelor instructiv - educative. În paralel, profesorul coordonează ac­ti­vitatea extraşcolară, realizează activităţi de cercetare şi informare con­tinuă, rezolvă probleme de conducere la nivelul clasei sau al şcolii, ceea ce face ca procesul instructiv - educativ să reprezinte în sine un proces managerial, iar principalele activităţi ale profesorului şi anume: pro­iectarea, organizarea, dirijarea învăţării, luarea de decizii, rezolvarea de situaţii, evaluarea, optimizearea procesului instructiv – pot fi  văzute prin și prin prisma managerială.

În procesul educației, un rol important îi revine profesorului, care coordonează, formează, modelează personalitatea elevilor. În acest sens, profesorul trebuie să-şi adapteze, să-şi îmbunătăţească rolul său tra­diţional printr-o nouă viziune asupra planificării, organizării muncii, asupra relaţiilor cu elevii.

Profesorul - manager va trebui să-şi însuşească şi să aplice noile atribute ale managementului, în afirmarea noilor sale atribuţii (Ştefan Iosifescu, 2001). Dintre acestea amintim:

-          modificarea modului de intervenţie în anumite situaţii pentru diver­sificarea atitudinilor sale în raport cu particularităţile şi aşteptările elevilor;

-          înlocuirea managementului bazat pe control cu unul conceput pe afirmare, participare, asumarea rolurilor, implicarea profesorului şi a elevilor în rezolvarea situaţiilor educaţionale;

-          opţiunea pentru dezvoltarea activă a clasei prin motivare, comunicare, formare, participare;

-          înlăturarea barierelor în faţa dezvoltării, abordarea constructivă a tuturor formelor de rezistenţă la schimbare prin trecerea de la negare la afirmare şi de la rezistenţă în faţa schimbării la adaptare.

Rolurile profesorului manager se referă la acele sarcini, atribuţii ce vizează atingerea obiectivelor ce privesc formarea şi dezvoltarea elevilor.

Distribuirea rolurilor profesorului se bazează pe capacităţile dovedite şi pe competenţele câştigate, iar îndeplinirea lor depinde de afirmarea şi perfecţionarea competenţelor, evidenţiindu-se o strânsă relaţie între obiec­tive - capacităţi şi competenţe - realizări - evaluare pe criterii de reu­şită, succes, eficienţă, calitate. Raportat la aceste criterii, elevii au o serie de aşteptări faţă de care profesorul proiectează şi îndeplineşte com­portamentul efectiv de rol. Dacă elevii primesc sarcini, atribuţii, atunci sunt necesare şi alte roluri ale profesorului, precum: stimularea, încurajarea, consilierea, ajutorarea.

Rolurile generale, deţinute în îndeplinirea activităţii de către profesor sunt: receptor al diferitelor mesaje; emiţător de mesaje; participant în activităţile specifice instructiv - educative;

organizator, responsabil al unor acţiuni; proiectant de planuri, programe, acţiuni; acela de a identifica soluţii în calitate de consilier; de a media situaţii conflictuale; de a transmite idei, soluţii, conţinuturi împreună cu metodele de înţelegere a lor; de a  aplica diverse metode; factor de decizie în alegerea resurselor, conţinuturilor, strategiilor, obiectivelor; model de comportament; diseminator de valori; consilier, îndrumător.

Profesorului i se atribuie roluri şi în raport cu activtatea sa instructiv - educativă, cu funcţiile pe care le ocupă şi de care răspunde. El este pro­fesor de o anumită specialitate, diriginte - consilier, responsabil de ca­tedră, de cerc pedagogic, membru în Consiliul profesoral, membru în Con­siliul de Administraţie, responsabil cu un cabinet de specialitate, membru al unui proiect de cercetare, inspector şcolar, etc.

În alt concept se evidenţiază ca roluri ale profesorului, următoarele. expert în actul de predare-învăţare în care ia diverse decizii; are rol motivator pentru stimularea interesului elevilor faţă de materia predată; lider în cadrul grupului de elevi, în acordarea de sprijin; consilier prin observarea comportamentului elevilor; sfătuitor, prin influenţa asupra elevilor; model, exemplu prin personalitatea sa; manager prin faptul că supraveghează activitatea instructiv - educativă, dirijează, organizează, ia decizii pentru menţinerea ordinii în clasă.

Întrucât fiecare dintre aceste situaţii şi roluri presupune o serie de demersuri, reguli de respectat, profesorul are rolul cel mai interactiv, pe lângă cel propriu-zis de predare el interacţionează cu elevii (I. Nicola, 1996). Astfel, profesorul intervine pentru a provoca şi menţine in­teracţiunile în toate etapele lecţiei; organizează, structurează conţinutul lecţiei, stabileşte metodele pentru rezolvarea obiectivelor, utilizează proiecte adecvate, deleagă sarcinile elevilor; solicită participarea elevilor prin metode variate, pentru rezolvarea sarcinilor şi obţinerea unor răspunsuri specifice; sprijină elevii pentru munca în echipă; verifică răspunsurile, corectează unde este cazul, utilizează metode variate pentru notare şi apreciere; este arbitru al comportamentului elevilor, pentru a preveni situaţiile conflictuale; alege metodele de predare, influenţează înţelegerea, motivarea, disciplina, participarea, afirmarea elevilor; ia decizii pe tot parcursul activităţii în funcţie de răspunsurile clasei în scopul atingerii obiectivelor propuse.

Toate aceste roluri ale profesorului cer implicarea în întregime a personalităţii sale, formarea continuă, deschiderea spre nou.

Rolul direct al profesorului ca manager al procesului educaţional din clasă este integrat în activitatea sa didactică, fapt ce nu-i diminuează rolul de profesor-dasăl, ci îl întăreşte, îl sprijină, profesorul manager fiind implicat nu numai în reuşita şcolară tradiţională a alevilor, ci şi spre performanţa acestora.

Rolurile profesorului manager pot fi identificate şi prin raportarea la atribuţiile generale ale managerului şi apoi transformate în sarcini specifice de conducere: planificare, organizare, decizie, coordonare, control, îndrumare, apreciere, reglare, de asigurare a condiţiilor de bază, participarea elevilor, gestionarea resurselor implicate în procesul instructiv - educativ.

           

Bibliografie:

1. Filimon, Letiţia; Marcu, Vasile - Psihopedagogia pentru formarea profesorilor, Oradea, Ed. Universităţii din Oradea, 2003

2. Iosifescu, Şerban - Introducere în managementul educaţional - monitorizare de curriculum şi managementul clasei, Bucureşti, 2001

3. Iosifescu, Şerban - Management educaţional pentru instituţiile de învăţământ, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Bucureşti, 2001

4. Nicola, I., Tratat de pedagogie școlară, EDP, București, 1996

5. Orţan, Florica - Management educaţional, Ed. Universităţii Oradea, Oradea, 2004


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Regresivitatea termenului literar superr…

REGRESIVITATEA TERMENULUI LITERAR SUPERREALIST   Ştefan Lucian MUREŞANU     Cuvinte cheie: regresivitate, superrealism, incandescent, senzaţii, rostire, lumină, divin, originalitate, urâţeşte.               M-am străduit întotdeauna ca prin cuvântul meu scris să nu lezez existenţa niciunui...

Read more

Oportunitati de studiu in Marea Britanie…

Oportunităţi de studiu în Marea Britanie prin  programul HMC – Projects in Central and Eastern Europe     Din anul 2009, Junior Achievement România, împreună cu Headmasters’ and Headmistress’ Conference (asociaţie de şcoli...

Read more

Experienta la Montpallier

EXPERIENŢĂ LA MONTPELLIER     Prof. Burghiu Marta Cristiana, Şcoala gimnazială nr. 12, Galaţi       Cursul de formare continuă pentru profesorii de limba franceză, care a avut loc la Montpellier, în Franţa, anul trecut, în...

Read more

Managerul scolar om specialist si educat…

MANAGERUL ȘCOLAR - OM, SPECIALIST ȘI EDUCATOR Prof. Aanei Genilia Școala Gimnazială Lunca Pripor, Orașul Nehoiu, județul Buzău ,,Cel mai bun educator este acela care...

Read more

Inspectia scolara generala a unitatilor …

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar    SECTIUNEA a 4-a Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar: activitatea de postinspectie   Art. 33. -     In urma derularii activitatilor de inspectie, vor fi...

Read more

Proba metodico practica la concursul pen…

ANEXA Nr. 8   la metodologie   PROBA METODICO-PRACTICA din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unitatile cu invatamant sportiv integrat si suplimentar (licee si clase cu program sportiv/cluburi sportive...

Read more

creativitate in educatie_invatarea bazat…

creativitate in educatie_invatarea bazata pe proiect cu final deschis

FOLOSIREA METODEI ÎNVĂŢAREA BAZATĂ PE PROIECT CU FINAL DESCHIS   Profesor Adela Grozeanu Liceul Teoretic „Callatis” Motto:"Copilul trebuie învăţat să-şi folosească ochii, nu numai pentru a vedea, dar şi pentru a privi; urechile...

Read more

Competente generale pe niveluri de invat…

     Competenţe generale ale disciplinei pe niveluri de învăţământ                 Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de...

Read more